Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

verschil schedes Lebel bajonet

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Je nieuwste aankoop Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jurggie

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2017 20:15    Onderwerp: verschil schedes Lebel bajonet Reageer met quote

Zopas nog eens een lebel bajonet aangeschaft. Meer nog dan de Britten en de Duitsers hield het Franse opperbevel er een zieke visie op na wat betreft mens- en maatschappijbeeld. Past natuurlijk prima in de waanzin die de oorlog was.

In ieder geval, wat me opviel was dat de schede van deze bajonet onderaan wezenlijk breder is dan het gelijkaardig model dat ik al had. De bajonet zelf is een millimeter of 3 à 4 langer dan de andere, beide lijken hun oorspronkelijke fabriekslengte te hebben.
Zitten hier gekende verschillen tussen wat betreft verschillende producenten?

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2017 14:33    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Zonder de stukken in handen te hebben blijft het altijd een hachelijke onderneming een juist antwoord te geven.
Niettemin,onder voorbehoud,een poging.
Vooreerst dienen bajonet en schede nummergelijk te zijn wat hier quasi zeker niet het geval lijkt te zijn en de zaken wat moeilijker maakt.
Het gaat hier over twee Lebel bajonetten model 1896/15.
De bovenste foto lijkt mij het allereerste model schede te zijn die namelijk gelast werd.Te herkennen aan het zeer fijne gele lasnaadje van onder tot bovenaan de schede.Ze zijn zelden kaarsrecht.
Is dit het geval dan passen bajonet en schede niet bij mekaar,want dan dient de bajonet 1896/15 in een schede model 1893 te zitten die geen lasnaadje vertoont daar deze uitgestampt(emboutie)zijn.
De onderste bajonet lijkt mij in een schede model 1935 te zitten(wat zwaardere of bredere uitvoering)
Groeten.Philippe
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
jurggie

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2017 23:16    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je voor je reactie Philippe.

Deze zijn inderdaad niet nummergelijk. Daar val ik enkel over bij Duits materiaal, bij andere nationaliteiten is het voor mij persoonlijk niet zo van tel.

Hoe ziet zo'n lasnaadje er concreet uit? Ik heb hem alleszins eens goed bekeken maar kan er niet onmiddellijk een terugvinden.
Over die model 35 moet ik eens wat info opzoeken dan, ik had geen idee dat deze in de jaren 30 nog geproduceerd werden. Zeker gezien het feit dat het wapen zelf toen al 15 jaar niet meer gemaakt werd.
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 12 Jul 2017 7:05    Onderwerp: Reageer met quote

jurggie @ 11 Jul 2017 23:16 schreef:
Dank je voor je reactie Philippe.

Deze zijn inderdaad niet nummergelijk. Daar val ik enkel over bij Duits materiaal, bij andere nationaliteiten is het voor mij persoonlijk niet zo van tel.

Hoe ziet zo'n lasnaadje er concreet uit? Ik heb hem alleszins eens goed bekeken maar kan er niet onmiddellijk een terugvinden.
Over die model 35 moet ik eens wat info opzoeken dan, ik had geen idee dat deze in de jaren 30 nog geproduceerd werden. Zeker gezien het feit dat het wapen zelf toen al 15 jaar niet meer gemaakt werd.

Waarom zouden die niet meer gemaakt zijn tot in de jaren 1930? De Fransen hadden toch ook in WO2 nog hun Lebel-geweren en zo?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 12 Jul 2017 15:01    Onderwerp: Bajonet lebel M1886/15 Reageer met quote

Hallo,
Hierbij de foto van een lasnaadje van het allereerste model schede bajonet M1886.
Wat betreft de schede M35; ergens lang geleden gelezen maar ik vind de docu voorlopig niet terug.
Lebels werden nog massaal gebruikt in 40-45 en tot twintig jaar erna in de kolonies.
Groeten.Philippe

[img][/img]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
jurggie

BerichtGeplaatst: 12 Jul 2017 20:14    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 12 Jul 2017 7:05 schreef:

Waarom zouden die niet meer gemaakt zijn tot in de jaren 1930? De Fransen hadden toch ook in WO2 nog hun Lebel-geweren en zo?

Ik ga enkel af op de internetbronnen die ik vond, daar zou sprake zijn van productie tot 1918 à 1920.

Op zich niet onlogisch, zolang een oorlog duurt worden wapens volop geproduceerd maar eens afgelopen vloeien er honderdduizenden, zoniet miljoenen mannen af uit het leger en die wapens vullen gigantische depots. Aan meer van hetzelfde soort wapens is dan niet meteen behoefte.

In ieder geval heb ik de bajonetten nog eens goed bekeken. Op de smalle schede is nergens een lasnaad(je) terug te vinden. Dat de brede schede niet oorspronkelijk bij de bajonet past lijkt me meer dan plausibel. Hij is duidelijk iets te breed en bij het "bewegen" van de bajonet hoor je het uiteinde tegen de binnenkant van de schede tikken. Dat kan niet de bedoeling geweest zijn.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Je nieuwste aankoop Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: