Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Nieuw restaurant kiest dubieuze naam IeperEat

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 03 Jul 2017 8:59    Onderwerp: Nieuw restaurant kiest dubieuze naam IeperEat Reageer met quote

Om eerlijk te zijn snap ik de naam wel als je het zo leest.
Alleen ik snap ook dat er voor veel mensen enigszins commotie kan ontstaan door het uitspreken ervan.

Er zijn dubieuze artikelen zat, zelf frons ik ook geregeld de wenkbrauwen bij sommige artikelen. Maar ja, aan de andere kant snap ik die commercie wel. Je bent ondernemer en ziet kansen voor omzetverhoging.

Alleen bij deze naam, zeker als je het uitspreekt, is inderdaad niet echt tactvol.
Maar misschien denken jullie er anders over.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170702_02953725

Ieper - IeperEat. Dat klinkt verdacht veel als yperiet, de naam voor het mosterdgas dat exact honderd jaar geleden voor het eerst duizenden slachtoffers maakte bij ­Ieper. En toch kozen de uitbaters dat als naam voor hun nieuwe brasserie, naast het In Flanders Fields Museum (IFFM) dan nog. De stad is er niet mee opgezet. “Heel onsmakelijk”, zegt de burgemeester.

Chocoladehelmpjes of een poppy burger: in de Westhoek kregen ze met de WOI-herdenking al bizarre kost voorgeschoteld. Toch verslikte ­Dominiek Dendooven, wetenschappelijk medewerker van het museum, zich nog danig toen hij de naam en het logo, inclusief bommetje, zag van de nieuwe brasserie. “Een massavernietigingswapen als naam. Dat is erover”, zegt Dendooven. “De opening is dan ook nog eens vier dagen na de herdenking van het eerste gebruik van yperiet nabij de stad. Toen geraakten duizenden mensen verminkt. Het is zonder twijfel het wreedste wapen uit de Eerste Wereldoorlog en een van de wreedste van de 20ste eeuw. Assad zette het in Syrië nog tegen zijn eigen bevolking in.” Burgemeester Jan Durnez (CD&V) vindt de naamkeuze “heel ­onsmakelijk” en “ongepast”. “Ik vermoed dat ze niet goed inschatten wat die teweegbrengt.”

“Vooraf had de schepen van Lokale Economie hen nochtans gewaarschuwd”, zegt Jef Verschoore, schepen van het IFFM en Herdenking (CD&V). “Ook bij de Britten zal dit commotie teweegbrengen”, zegt hij. “Ik hoop dat de uit­baters tot inkeer komen.”

“Dat gaat moeilijk, want we hebben al veel geïnvesteerd in drukwerk en promotie”, aldus Cinderella Maselis (32), die de zaak met haar partner Valerie Letont (24) zal uitbaten. “Ik ben een rasechte Ieperse en wou graag mijn stad vermelden. Omdat Britten een ­belangrijk marktaandeel vormen, wilden we duidelijk maken dat ze hier kunnen eten, vandaar IeperEat. Britten kunnen er moeilijk aanstoot aan nemen, omdat mosterdgas anders geschreven en uitgesproken wordt in het Engels.”

En het piratenbommetje naast de tomaat in het logo verwijst naar een smaakbom, zegt ze. “Wij vonden het een originele naam. Het was zeker niet de bedoeling te kwetsen. We hebben geen oog dicht­gedaan na de negatieve reacties. Een eigen zaak is een kinderdroom en we kijken al lang uit naar de opening. Spijtig dat we die commentaar nu in het openbaar moeten pareren en dat ze niet eerst eens met ons zijn komen praten.”
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AOK4

BerichtGeplaatst: 03 Jul 2017 10:20    Onderwerp: Reageer met quote

Eén ding is alvast zeker: ze krijgen heel wat aandacht voor de opening van hun zaak...

"There's no such thing as bad publicity"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Patrick @ IFF

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2017 10:35    Onderwerp: Reageer met quote

Naast het feit of het een 'wansmakelijke' naam is of niet: opnieuw een voorbeeld van de toenemende "verengelsing" in de Nederlandse taal.
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2017 11:45    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 03 Jul 2017 10:20 schreef:
Eén ding is alvast zeker: ze krijgen heel wat aandacht voor de opening van hun zaak...

"There's no such thing as bad publicity"

"There is only one thing in life worse than being talked about, and that is not being talked about." - Oscar Wilde

"Omdat ik alles beter weet is het mijn plicht om betweters te minachten."
Marcel Wauters, Vlaams schrijver en kunstenaar 1921-2005
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: