Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Cambridgeshire 876 Remembered

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> 2014-2018 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Fulco

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2015 14:25    Onderwerp: Cambridgeshire 876 Remembered Reageer met quote

Van 1-3 mei zat ik weer een keertje in de Westhoek om een bevriend echtpaar eens een indruk te geven van wat ik daar allemaal uitspook. Bij zo'n eerste indruk beperk je je toch tot een aantal "vaste waarden" (Dodengang, Pool of Peace, Hill 60 enz.), maar ook ik werd met een bijzondere verrassing geconfronteerd.

Tijdens de Last Post onder de Menenpoort op zaterdagavond zag ik al een aantal motorrijders een krans leggen. Op zondagochtend stonden we met z'n vieren op Poelkapelle Cemetery, toen 10 forse motoren luid en duidelijk hun aankomst aankondigden. Vervolgens stonden er ineens 10 motorrijders bij een grafsteen en hielden daar een korte ceremonie. Uit respect bleef ik een beetje op een afstand, maar er werd onder andere een tekst voorgelezen, de Exhortation uitgesproken en een opname van de Last Post afgespeeld.

Achteraf ben ik natuurlijk wel even met ze in gesprek gegaan. Het gaat hier om tien leden van de Riders Branch van het Royal British Legion uit de streek rond Cambridge. Zij zijn een project gestart om in de periode 2014-2021 de graven van alle 876 gesneuvelden tijdens WW1 van het Cambridgeshire Regiment (Territorial Army) te bezoeken. Ieder bezoek vindt plaats in een tijdsbestek van een maand rond de sterfdag van iedere soldaat. De meeste graven liggen in Frankrijk, België en Engeland, maar Duitsland, Nederland en zelfs Tanzania (in elk land 1 graf) zullen zij bezoeken.
In Poelkapelle herdachten zij nr. 46 van de lijst, Lance Corporal Ted Kimmence

Ergens in november 2018 zullen zij in Nederland het graf bezoeken van Second Lieutenant Gilbert McMicking. Hij ligt begraven op de begraafplaats Orthen in Den Bosch. Hij is nooit aan het front geweest. In 1914 was hij voor een studie in Duitsland, wilde via Nederland naar Engeland, maar werd hier prompt geďnterneerd. Hij stierf uiteindelijk aan de Spaanse griep op 11 november 1918 (jawel!). De groep zal mij op de hoogte houden van hun plannen; ook wanneer zij naar Nederland komen.

Meer info over dit project: www.cambs876remembered.com/
Meer info over het regiment: www.cambridgeshireregiment1914-18.co.uk
Fulco

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2015 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

De Riders Branch uit Cambridge heeft mij hun programma voor 2016 gemaild. Voorlopig staan alleen de data en de te bezoeken begraafplaatsen of monumenten vast. Op een later tijdstip krijg ik nog hun definitieve route en tijdschema. Maar mocht iemand plannen maken voor reisjes in 2016, dan kan je hier misschien je voordeel mee doen. Ze stellen het erg op prijs als andere belangstellenden zich bij hun bezoeken aansluiten.
Voor hun initiatief hebben zij van de stad Wisbech in Cambridgeshire een prijs ontvangen. Deze prijs bestaat uit een document dat in een leren gereedschapstas voor motoren is gewikkeld. Zij zullen deze tas op hun verdere trips meenemen.

30/04 – 02/05
Bethune Town
Goore Brit & Indian
Guards Cemetery Cuinchy
Loos Memorial
Merville Community
St. Vaast Post, Richebourge-L’Avoue

05 – 07/08
Bethune Town
Browns Road Military
CabaretRouge Couin British
Goore British & Indian
Hamel Military
Knightsbridge
Laventie Military
Le Touret Military
Longuenesse (St. Omer)
Merville Community
Thiepval Memorial

09-11/09
Achiet-Le-Grande Community
Beauval Community
Doullens Community Cemetery Extension
Epehy Wood Farm
Gezaincourt Community Cemetery Extension
Hamel Military
Hem Community Cemetery Somme
Knightsbridge
Mensel Community Cemetery Extension
Porte-de-Pari Cambrai
St. Sever, Rouen
Thiepval Memorial
Varennes Military

14-17/10
Doullens Community Cemetery Extension
Connaught
Contay British
Dantzig Alley British
Gommecourt British No. 2
Lonsdale, Authuille
Mill Road
Serre Road No. 2
St. Marie, Le Havre
Thiepval Memorial
Warloy-Baillon Cemetery Extension

25-27/11
Connaught
Contay British Cemetery
Duhallow A.D.S
Etaples Military
Etretat Churchyard
Mill Road
Puchevillers British
St. Sever, Rouen
Ste Marie, Le Havre
Thiepval Memorial
Fulco

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2016 17:31    Onderwerp: Reageer met quote

Half oktober ben ik een paar dagen naar de Somme-streek geweest en op één daarvan een dagje opgetrokken met deze groep motorrijders. Eerst een grote herdenking (samen met de regimental association en de regimental army cadets) op Thiepval Memorial. Hier werden in 1 keer maar liefst 31 soldaten herdacht, "dankzij" een groot offensief op 14 en 15 oktober 1916 (onder andere Schwaben Redoubt). Indrukwekkend is dat van allen die op dat moment herdacht worden, enkele persoonlijke gegevens worden verteld.

Daarna 3 kleinschaliger (alleen de rijders en een paar army cadets) herdenkingen op Connaught Cemetery, Mill Road Cemetery en Dantzig Alley Cemetery. Inmiddels was ik dusdanig in de groep opgenomen dat aan mij werd gevraagd of ik ook van een van de gesneuvelden de persoonlijke gegevens wilde voorlezen en samen met een army cadet een gepersonaliseerd kruisje bij diens graf wilde zetten. Als je dat doet, dan krijgt zo'n herdenking toch wel een extra dimensie, hoor. Dit herhaalde zich op de andere begraafplaatsen.

Aan het einde van de dag werd aan de buitenmuur van "La Grande Ferme" een plaquette onthuld ter nagedachtenis aan de soldaten van het Cambridgeshire Regiment die op 14 en 15 oktober hadden gevochten bij de verovering van Schwaben Redoubt.

Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2016 18:53    Onderwerp: Reageer met quote

Indrukwekkend poppy
Memory

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2016 23:21    Onderwerp: Reageer met quote

Bijzondere reportage!
Fulco

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2017 11:34    Onderwerp: Reageer met quote

Regeren is vooruitzien. Exact op zondag 11 november 2018 willen de motorrijders van het project Cambridgeshire 876 Remembered hun ceremonie houden bij het graf van tweede luitenant McMicking in Den Bosch. Normaal gesproken is een ceremonie op het vasteland een kleine, ingetogen gebeurtenis, waarbij alleen de motorrijders zelf aanwezig zijn. Gezien de speciale datum (Wapenstilstandsdag en wereldwijd Remembrance Day) willen ze het dit keer, indien mogelijk, wat groter aanpakken. Om de voorbereidingen hiervoor al in een vroeg stadium te beginnen, hebben ze aan mij gevraagd of ik in Nederland wat contacten kan aanboren. Daarvoor heb ik al de nodige telefoontjes gepleegd om wat eerste gesprekken hierover te hebben. Beheerders begraafplaats, ambassade, gemeente Den Bosch, militaire opleiding Koning Willem 1 College, en regionale omroep zijn zomaar wat eerste instanties die ik hiervoor heb benaderd.

Iedereen is welkom om deze ceremonie bij te wonen. Het zou in mijn ogen leuk zijn als er die dag ook een aantal Forumleden aanwezig is. Ik wil jullie hiervoor dan ook uitdrukkelijk uitnodigen. Natuurlijk ligt de datum nog heel ver weg, maar ik zou heel graag willen weten of er Forumleden zijn die hierbij aanwezig zouden willen zijn. Uiteraard zonder dat dit tot enige verplichting leidt. Ik zal jullie in dit topic regelmatig op de hoogte houden van de ontwikkelingen in de aanloop naar 11-11-2018.
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2018 12:39    Onderwerp: Reageer met quote

Even een porretje voor dit topic..
Ik heb zelf het graf van McMicking wel eens bezocht, ligt op een mooie plek, wel een beetje eenzaam. En is exact op 11-11-18 gestorven (Spaanse Griep?). Hoop dat er wat mensen op af komen, ik zit in Frankrijk dus zal er niet bij zijn helaas.

Gr P
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> 2014-2018 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: