Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

PÉGOUD Ontmaskerd

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2005 11:35    Onderwerp: PÉGOUD Ontmaskerd Reageer met quote

PÉGOUD Ontmaskerd Smile Smile Smile

ADOLPHE PÉGOUD
1889-1915

Adolphe Pegoud Sustained Inverted Flight

In 1913, Adolphe Pegoud became the first pilot to be fly an aircraft in sustained inverted flight. The aircraft was built by Louis Bleriot. The aircraft, a monoplane XI had a wing span was 25 ft. 7 in.; length 26 ft. 3 in.; its takeoff weight was 663 lbs.with a 25 hp engine. The engine was a Anzani three-cylinder air-cooled fan-type. Bleriot’s monoplanes incorporated many innovations including the monoplane wing, tractor engine, rear rudder, horizontal stabilizer and swiveling landing gear to permit crosswind takeoffs. In 1909 Bleriot, in a Type XI, became the first to fly across the English Channel.

Uit
http://avstop.com/news/adolphe.html

meer van Pegoud

Links

http://www.aspeterpan.com/book1/Pegoud.htm
http://www.earlyaviators.com/epegoud.htm

zijn begrafenis
http://pages.teardropmemories.com/11601/PictPage/1922611504.html

@+
Patrick

Laatst aangepast door Patrick Mestdag op 16 Jun 2008 12:53, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2005 17:30    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi speurwerk Patrick! De Italiaanse site en het begrafenis-album kende ik nog niet. Nog wat pics:

Gr P
Jempie

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2005 19:09    Onderwerp: Reageer met quote

Hi!

Ik zie hier blijkbaar Pégoud fans aan het woord?

Ik wou destijds ooit eens een artikel erover schrijven en dat heb ik uiteraard nooit gedaan!
"Pégoud, de vader van de aerobatics"!

Maar met dat doel vezamelde ik o.a.een aantal van zijn postkaarten, maar ook niet alle! De prijs ervoor gevraagd is soms overdreven ook!

Of het nu deze salto was, of zijn parachutesprongen, of met een Blériot van en terugkerend aan een kabel gespannen tussen twee masten was, hij deed het maar toch!

Hij was één der groten uit die vooroorlogse periode...samen met Roland Garros en anderen! Jammer genoeg overleefden beiden WOI niet!

Mooie postkaart is deze te Berlijn-Johannisthal...1913.
Op de achtergrond de Parseval-luchtschiploods met links daarvan de zeppelinloods!
Die heb ik niet in mijn eigen verzameling!
Een luchtfoto van deze loodsen en vliegveld heb ik wel!

Naast de website van Ralph Cooper (met enkele van mijn foto's o.a.) is er nog steeds de website met fotopostkaarten van Rod Filan (www.earlyaviator.com) met zeker nog enkele van Pégoud daarbij!

Die link heeft men niet vermeld?

groeten,

Jempie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jempie

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2005 19:40    Onderwerp: Reageer met quote

Hi!

Ik zie net die kleurenfoto onder dat grafmonument (fantastisch deze)
Dat is toch geen Blériot, maar een Déperdussin?

VBR

Jempie
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2005 20:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ha Jempie, volgens mij heb je gelijk en is het een Deperdussin 1912 en geen Bleriot XI. Earlyaviator is ook geweldig met een hoop bijzondere foto's. Staat er volgens mij nog een op met het lichaam van Pegoud nadat hij neergestort is. Vrij bijzonder. Welke site van Ralph Cooper bedoel je trouwens?

Gr P[/img]
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2005 21:04    Onderwerp: Reageer met quote

Dit wist ik allemaal niet ,
heel toevallig op een foto van Pegoud gebost
en Aha ... had het kunnen denken .
Nu maakt je Nick name en avatar
(+ je vliegtuigkennis ) een hoop meer duidelijk ....Pegoud . Smile

Dat is het leuke aan dit forum
steeds maar bijleren bedankt

@+
Patrick
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2005 21:58    Onderwerp: Reageer met quote

Hi!

Rod filan's website en die van Ralph Coopers verschillen maar met één letter de "s"! ("aviators" en "aviator")

www.earlyaviators.com en www.earlyaviator.com !

Ik vergis me er soms zelf in!

VBR

Jempie

Maar nu ben ik weg hoor! Krijg nog onder mijn voeten van mijn vrouw dat ik hier zolang zat! Ik woon hier niet, maar wel mijn zoon!
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2005 8:07    Onderwerp: Reageer met quote

Pégoud.4.op zijn exploot geïnspireerde fantasiekaart

Met dank aan Jempie, die dit mooie materiaal doorstuurde.[/img]

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2005 12:48    Onderwerp: Reageer met quote

Heb vorige nacht in het boek la grande guerre le jour au jour van pierre miquel een kort stukje gelezen over pegoud. Was wel een waaghals....
pascal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2005 13:13    Onderwerp: Reageer met quote

This highly decorated hero was shot down by on of his own students
Montreux-Chateau in Alsace on 31 August 1915

Door een van zijn studenten
Weet iemand meer daarover ?
door een Duitser allicht ?

Waaghals wel derwisj hier zijn parachutesprong

uit
http://www.thosemagnificentmen.co.uk/aerobat/

En die sankcarte met ondersteboven liefdesgroet
is grandioos ! Kitsch.

@+
Patrick
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2005 16:34    Onderwerp: Reageer met quote

Pegoud schreef:

Gr P

Prachtige plaat. Ik kijk er steeds met verbazing naar. Pegoud straalt een zelfverzekerdheid uit, een arrogantie, die me aan de poses van Mussolini doet denken!
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2005 20:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ja is een mooie plaat he? Lijkt zo inderdaad meer een veldheer of maarschalk dan een "eenvoudige" luitenant.

Quote:
This highly decorated hero was shot down by on of his own students
Montreux-Chateau in Alsace on 31 August 1915

Door een van zijn studenten
Weet iemand meer daarover ?
door een Duitser allicht ?

Ja, door luitenant Kandulski, die, toen hij vernam dat hij (met zijn waarnemer) zijn oude leermeester had gedood naar verluidt in tranen zou zijn uitgebarsten en dezelfde dag boven de plek des onheils een krans voor Pegoud heeft afgeworpen.

Quote:
Your autographed postcard is unique. This was Adolph Celestin Pegoud who gained 6 victories with MF 25, MS37& 4. He was KIA August 1915.

As a mechanic he learned how to operate technically and looking at the pilots how to manoeuvre. Later he took flying lessons at the school of the already famous Louis Blériot in Buc. There they planned and learned spectacular stunts, to amuse the public on air shows, but also to bring the flying skill to a higher level. It also improved the development of the construction of the airplanes. Pégoud for instance was the first pilot to jump out of an aeroplane with a parachute. This turned out to be of great importance during the coming first world war. But during his jump he watched how the empty airplane made a strange upward move, fall backwards down and finally glided in a wide circle to the ground, however broke in pieces. But later he practised to imitate this movement to perform it as an attractive flying action.

On September 1, 1913 they gave a demonstration for a small number of selected guests in Juvisy. From 900 meters high he made a nose dive with his Blériot made, while doing a half loop to correct, a turn round the longitudinal axes, and flew upwards down over the public, turned once more and landed before an enthusiastic shearing audience. Two weeks later was a large public show. According to a program, there would be performed: a full looping (Pégouds first), a tail dive, spiral flights and his meanwhile renowned S-dive. These acrobatics were watched by a lot of people with mixed feelings. The laity loved it, but a number of insiders, pilotes, mechanics found it rather dangerous and irresponsible. For the great public however he was the hero. When a little later a young inexperienced pilot in a Farman crashed during an imitation of Pégoud, the French Ministry of Defence forbid making loopings. Pégoud went to England where they had no such ban and continued his more and more risky demonstrations. Once even he made three loopings in a row. This was infectious to the British young dare pilots and soon they were also capable to perform such stunts. Further Pégoud made a tour in Europa o.a. Vienna and Berlin. There he met Antony Fokker, who was very impressed.

At the outbreak of world war I he joined the French military air force. They assigned him a Morane LA, a two-seater reconnaissance aeroplane. His first air action with a German opponent was on 2nd September above Mauberge; He chased him away. The first flights were in fact only meant for reconnaissance of the ground movements of the enemy army and not to fight each other. He was promoted in a short period of time from Corporal to Sergeant and was decorated with the Medaille Militaire after a successive attack on German Airplanes. Wether he did really shot these down or not is in fact unknown. Because nobody did count any victory in these early days or knew why they should count them. And when so, what is really a victory? They were already happy when the enemy could not do the task where he was come for, and therefore chasing away was as good as a victory. And then the French counted different then the English, and the Germans had again other criteria.

In 1915 he flying a single seater Morane fighter. With this plane the French tried to find a method to shoot through the propeller. At a stable number of revolutions it functioned, but during a dogfight this was impossible. Roland Garros, another French pilot, therefore placed steel wedges on the rotor blades to glance off the bullets. A crash landing with such airplane on enemy territory later that year gave Antony Fokker the brain wave for the famous synchronized firing system.

On September 1th, 1915, exactly two years after his first demonstration on Juvisy, Pégoud came to combat with a number of German aeroplanes, four Aviatiks and one Taube. This Taube, a two-seater reconnaissance prepared for taking photographs was by, an odd chance, piloted by a former pupil of Pégoud; Lieutenant Kandulski. His observer took a wild shot at the French Morane and hit Pégoud in his neck. The Frenchman crashed and did not survive his wounds.

Kandulski dropped later that day a wreath above the wreckage with a ribbon saying: "Ehre an der Flieger Pégoud, gefallen im Kampf für sein Vaterland. Seine Sieger". "Honour to the pilot Pégoud, fallen in combat for his country. From his conquerors."

Célestin-Adolphe Pégoud had 6 victories to his credit. Maybe more, maybe less, noticed the method of counting later this war, but for everyone he is known as the first Ace who was killed in combat.
, van de site: www.acepilots.com

Gr P
Ieperiet

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2005 21:42    Onderwerp: Pégoud Reageer met quote

Voor de Pégoud fans!!!!!!!!!!!!
http://pages.teardropmemories.com/11601/PictPage/1922611504.html
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 06 Dec 2005 11:41    Onderwerp: Reageer met quote

Op de site van Marco is er onder de rubriek individuals
een volledig hoofdstuk Over Pegoud te vinden en dit met niet gekende foto’s
Merci a Eric.M pour le lien . Smile
http://www.unfortunate-region.org/

@+
Patrick
Naar boven
Bluedevil

BerichtGeplaatst: 26 Mrt 2006 21:19    Onderwerp: Reageer met quote

Pégoud is de eerste piloot waar ik ooit over gehoord heb...
Mijn grootmoeder zaliger zong , toen ik zo een jaar of 5 was vaak een Gents volksliedje over Pégoud....

" En Pégoud goat noar omhuuge"
" Om zijn kunsten te vertuuge"
" iest op zaane rugge"
" en tons op zaanen buik "
" azuu vliegt ' ij de piesten uit'

Maar ik veronderstel dat je het Gentse dialect moet meester zijn om dit ten volle te kunnen appreciëren Very Happy

Ik meen me ook te herinneren dat Pégoud ooit in Gent zijn kunsten "vertoont " heeft, ergens op een vliegmeeting rond 1910...

Hij moet inderdaad een grote indruk hebben nagelaten om op dergelijke manier in het volksgeheugen te zijn vereeuwigd.
Richard

BerichtGeplaatst: 26 Mrt 2006 21:35    Onderwerp: Reageer met quote

Vooral in die tijd was het een bijzonder man. Vliegeniers stonden in hoog aanzien, het waren helden, en iedereen die een kunstje kon laten zien werd aanbeden. Pégoud beheerste meerdere kunstjes. Mijn opa zag Fokker rond de St. Bavo in Haarlem vliegen. Ergens in de negentiger jaren was de man zwaar dement. En hij had het er nog over!
Naar boven
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 26 Mrt 2006 22:56    Onderwerp: Reageer met quote

Bluedevil @ 26 Mrt 2006 22:19 schreef:
Mijn grootmoeder zaliger zong , toen ik zo een jaar of 5 was vaak een Gents volksliedje over Pégoud....

" iest op zaane rugge"

Maar ik veronderstel dat je het Gentse dialect moet meester zijn om dit ten volle te kunnen appreciëren Very Happy

Hee dit klinkt wel goed Smile Helaas ben ik het Gentse dialect niet echt meester.. Misschien is er een soort transcriptie van te maken? Met name "iest", "tons" en de laatste regel volg ik niet...
Naar boven
Mario

BerichtGeplaatst: 26 Mrt 2006 23:02    Onderwerp: Reageer met quote

Rifleman T. Cantlon @ 26 Mrt 2006 23:56 schreef:
Bluedevil @ 26 Mrt 2006 22:19 schreef:

" iest op zaane rugge"

Hee dit klinkt wel goed Smile Helaas ben ik het Gentse dialect niet echt meester.. Misschien is er een soort transcriptie van te maken? Met name "iest", "tons" en de laatste regel volg ik niet...

mijn aanname:

iest = eerst
tons = dan (vervolgens)

de laatste regel zoiets als: En zo vliegt hij de piste uit. (hij is klaar met zijn vertoning).

Lijkt wel een beetje op het Zeeuws.
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2006 0:00    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig stukje Bleudevil bedankt !
Wonende in het Gentse en met een echte Gentse gehuwd en
Het dialect meester, kan ik dit voor mij
ongekend stukje ,ten zeerste waarderen .
Zal het aan mijn Gentse vrienden en kennissen verder zingen
Omdat het niet verloren zou gaan .
T’es te schuune .

Mischien was Pegoud hier te Gent ter ere van de wereldtentoonstelling van 6 April 1913?

@+
Patrick

ps : De piste uit = weg zijn , foetsie zijn .
Naar boven
Bluedevil

BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2006 10:34    Onderwerp: Reageer met quote

Hehe...Ik dacht wel dat de Gentenaars op dit forum van zich zouden laten horen van zodra ze dit srtukje hadden gelezen. puh

De omzetting van het stukje naar het ABN hoef ik niet meer te doen want daar zijn jullie al aardig in geslaagd. Laughing

Ik kan spijtig genoeg niet meer aan "Mé Alice" vragen wanneer Pégoud in Gent was want ze is in 1994 op 90 jarige leeftijd overleden ... Sad
Met haar ging , net als met zovele ouderen van haar generatie , een onschatbare bron aan informatie over WO I verloren.
( Daarnaast was ze ook een fantastische grootmoeder )

Ik ga in elk geval eens in mijn bibliotheek snuisteren en zien of ik nog iets meer vind over Pégoud en zijn bezoek aan Gent..

@ Mario : Gent ligt amper 30 km bezuiden Zeeuws -Vlaanderen...De Gentenaars en de zeeuwen hebben inderdaad maar weinig problemen om elkaar te begrijpen...met de Friesen ligt het iets moeilijker puh
A Duck

BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2006 18:04    Onderwerp: Reageer met quote

Bluedevil @ 27 Mrt 2006 11:34 schreef:

@ Mario : Gent ligt amper 30 km bezuiden Zeeuws -Vlaanderen...De Gentenaars en de zeeuwen hebben inderdaad maar weinig problemen om elkaar te begrijpen...met de Friesen ligt het iets moeilijker puh

Och, ik ben Fries, en ik schijn nog begrijpbaar te zijn ook.

Is het een vliegtuig? Is het superman?
Nee, het is A Duck.
"In oorlog wordt geschiedenis geschreven, in vrede wordt deze slechts opgetekend."
Naar boven
Bluedevil

BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2006 18:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nooit beweerd dat WIJ de Friesen niet begrijpen...
ANDERSOM is het een probleem schijnt het puh
Bluedevil

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2006 10:45    Onderwerp: Reageer met quote

Een paar jaar terug bracht uitgeverij Waanders/Diogenes in samenwerking met het Gentse Stadsarchief en de Gentse Musea een reeks van 20 tijdschriften uit over de geschiedenis van Gent.
Eén van de delen ( deel 2 om precies te zijn) gaat over de Gentenaars en hun "amusement"
Daar vond ik het antwoord op de vraag waneer Pégoud eigenlijk naar Gent kwam en dat bleek inderdaad ter gelegenheid van de wereldtentoonstelling in 1913 te zijn.
10/10 voor Patrick dus Smile

En als toetje :

[/img]
Jempie

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2008 23:29    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo!

Even dit onderwerp uit de "vergeetput" teruggehaald!

L'Illustration Europèenne dd. 9/11/1913 toont enkele foto's van Pégoud aldaar...(de gekende , o.a deze waar hij wijst waar hij de "loop de loop" gaat maken...en één foto van de fotografen en filmers...

maar het moet indrukwekkend geweest zijn. een tekstje vertelt dat er maar liefst 200.000 toeschouwers aanwezig waren .
Hij zou twee vertoningen hebben gegeven op 3 november 1913 , één 's ochtends en één in de namiddag!
Plaats van het gebeuren meldt men was het vliegveld van St-Denijs-Westrem
Dat voor de Pégoud fans die er alsnog belangstelling zouden voor hebben...

Hetzelfde jaar deed een andere piloot het exploot na met een tweedekker nl. Chevillard (of is het Chevilliard?) te Liège-Ans.
Of hij aldaar dit deed met één passagier aan boord wordt niet vermeld, maar te Buc (vond ik op internet, een artikeltje uit de New York Times)) deed hij dat wèl met één passagier aan boord! Zo te zien met een Henri Farman toestel.

mvr

Jempie
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2008 19:56    Onderwerp: Reageer met quote

Pégoud ontvangt het Legion d'Honneur vlak voor zijn dood in augustus 1915

Overigens spreekt de Wiki van het Croix de Guerre maar deze heeft Pegoud volgens The Aerodrome althans nooit ontvangen. Merkwaardig.
http://pt.wikipedia.org/wiki/%C3%81s_da_avia%C3%A7%C3%A3o

Gr P
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2008 10:27    Onderwerp: Reageer met quote

Kwam deze in Frankrijk tegen :

http://www.ahwk.fr
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2010 23:49    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Daar vond ik het antwoord op de vraag waneer Pégoud eigenlijk naar Gent kwam en dat bleek inderdaad ter gelegenheid van de wereldtentoonstelling in 1913 te zijn.

Quote:
maar het moet indrukwekkend geweest zijn. een tekstje vertelt dat er maar liefst 200.000 toeschouwers aanwezig waren .
Hij zou twee vertoningen hebben gegeven op 3 november 1913 , één 's ochtends en één in de namiddag!
Plaats van het gebeuren meldt men was het vliegveld van St-Denijs-Westrem

----------------------------------------------------------------------------
Net gelezen uit Virginie Lovelings oorlogsdagboek [1914-1918]

Zaterdag 4 september 1915:

Rouwbrieven worden thans niet meer of hoogst zelden verzonden. De aankondiging van overlijden komt, zooals in Holland, op de laatste bladzijden der kranten voor, wekelijks staan er nu van gesneuvelden op het veld van eer, namen en aanduidingen: autogeleider, vrijwilliger, corporaal, soldaat bij het zooveelste regiment, en leeftijd: 17 jaar, 22, 23, 28, enz. gestorven den 3 nov. 14, den 17 februari 15, den 19 oct. 14... te...
Helaas! zoo traag kwam aan de belanghebbenden het hachelijk nieuws toe.
Het hart bloedt telkens bij het lezen van zooveel jeugdig krachtverlies, bloedt van medelij met de smart der rouwende onbekenden...
Gisteren was het de beurt van Pégoud. Een korte melding: ‘"men schrijft uit Parijs 31 augustus, "De vlieger Pégoud is gedood."’
Wat wekt die eenvoudige naam jonge herinneringen op, zoo overheerlijk en zoo melancolisch nu! Was het niet den tweeden zondag van november 1913, dat Pégoud hier zijn triomftocht deed over het St. Denijsplein, na het sluiten der Wereldtentoonstelling? Ja zeker. Een heerlijke herfstdag, koesterende zon door lichten hemelsluier de gele bladeren met goudglans tooiend en het waas over de ontbladerde kruinen met mauve tinten kleurend.
Heel de stad was op de been, langs den heerweg, die door huizenrijen, villas en onbebouwde akkers leidt, liep een stroom van menschen, bestendig verontrust, op zijde getoet door elkaar vooruitschuivende autos, ook soms tot stoppen gedwongen door de belemmering van diligences, rijtuigen en karren van alle slag, alles dezelfde richting volgend.
En welke mooie dames op het plein: een uitstalling van luxe en levensgenot. Vele, heel vele vreemden waren er nog. Alle oogen naar boven gericht, allen hadden geijverd om de beste plaatsen aan den afsperdraad te verkrijgen.
Welk een belangstelling toen hij ginder verre aan den overkant van het plein opsteeg, de onversaagde! Welk een gejubel, zoodra hij hoog in de lucht zijn rondzwenkingen en buitelingen begon te doen, plots schijnend neer te vallen om behendig — aan een zwaluw gelijk — weder op te zweven in stoute spiralen, fraai voor den aanblik, vertrouwend gevend, in schijn elke mogelijkheid voor gevaar verwijderend.
En na het volbrachte, hoe hij traag rondreed, rondom het plein, getooid met zijn platten hoofdlap en zijn zonderlinge wanglappen, op den rugwand van een auto gezeten, uitstekend boven de in de handen klappende bewonderaren! Hij lachte blij hen toe; met den arm zwaaide hij hun dank. Zijn portret — zonder en op een toestel in alle houdingen — werd aangeboden en verkocht. Arme, dappere Pégoud, hij ook gestorven voor het vaderland!
Hij was acht en twintig jaar oud.

Uit
Virginie Lovelings oorlogsdagboek [1914-1918]
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2011 21:24    Onderwerp: Reageer met quote

Heeft Pegoud nu die looping voor het eerst op het vliegveld van Sint Denijs in 1913 gemaakt - of had hij het kustje al eerder utgevoerd ?
zo ja waar? want ik kom er niet uit met de bovenvermelde italiaanse link

@+
Patrick
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2012 22:57    Onderwerp: Reageer met quote

Verbluffend helder en up close filmpje van Pégoud voor en tijdens een vliegdemonstratie in Rotterdam(!) in 1913. Ik wist dat er beeldmateriaal moest zijn maar dit had ik niet durven denken: http://www.filminnederland.nl/film/sensationeele-vliegdemonstratie-door-den-franschen-luchtacrobaat-pegoud.

Gr P
Tandorini

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2012 7:20    Onderwerp: Reageer met quote

Patrick Mestdag @ 04 Nov 2011 22:24 schreef:
Heeft Pegoud nu die looping voor het eerst op het vliegveld van Sint Denijs in 1913 gemaakt - of had hij het kustje al eerder utgevoerd ?
zo ja waar? want ik kom er niet uit met de bovenvermelde italiaanse link

@+
Patrick

Volgens het boek 'Een eeuw luchtvaart boven Gent, deel 1 (1785-1939) niet.

In Augustus 1913 voerde hij wel een experiment uit boven het vliegveld.
Op +/- 230 m sprong hij uit een Blériot met een valscherm om te zien hoe het vliegtuig reageerde.

Op 1 september 1913 was het Franse publiek getuige van de eerste looping.
Na Parijs, Londen en Wenen was Gent aan de beurt, Pegoud voerde zijn stunt uit op 3 november 1913 tijdens de Gentse Wereldtentoonstelling.
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2012 9:48    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi zo bedankt voor de verduidelijking .
@+
Patrick
Naar boven
el_rey

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2014 20:19    Onderwerp: cadeau, maar bekend waarschijnlijk Reageer met quote

2 foto's van Pegoud, waarschijnlijk al bekend maar ik probeer het toch maar ..[img]

Tandorini

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2016 17:48    Onderwerp: Reageer met quote

Foto begrafenis Célestin Adolphe Pégoud

http://france3-regions.francetvinfo.fr/franche-comte/histoires-14-18-celestin-adolphe-pegoud-le-premier-927655.html
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2016 23:39    Onderwerp: Reageer met quote

Da's nog eens een heldenbegrafenis!

Gr P
Tandorini

BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2016 8:44    Onderwerp: Reageer met quote

Liedje over Pégoud:

Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2017 6:54    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi uitgewerkt artikel hieromtrent: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/14-18/1.2419422
Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2017 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

Monument Pégoud

http://www.aerosteles.net/stelefr-petit-croix-pegoud

M. Pégoud in the air. Left: turning over. Centre: diving for the turn. Right: upside down.

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: