Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Waarom geen Duitse herdenking bij Mijnenslag Mesen?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 08 Jun 2017 19:32    Onderwerp: Waarom geen Duitse herdenking bij Mijnenslag Mesen? Reageer met quote

Iets waar ik mij over verbaasd heb bij de aankondigingen van de herdenkingen van de slag om Mesen is waarom er geen Duitsers worden herdacht. Het was vooral een geallieerde overwinning met heel veel Duitse slachtoffers.
Er werd een licht spektakel aangekondigd, om de ontploffende mijnen te herdenken vermoed ik?
Ik vond dat persoonlijk wat apart, want het betekende tevens het einde van vele Duitse levens.
Waarom worden zij niet herdacht?
Is het, zelfs nu het 100 jaar geleden is, nog steeds te gevoelig?

Quote:
Waarom stond de Duitse ambassadeur moederziel alleen bij ‘zijn’ gesneuvelden?

Matti Vandemaele is directeur van Peace Village, het jeugdhostel in Mesen dat nauw betrokken is bij de herdenking van de Eerste Wereldoorlog. In een opiniestuk stelt hij zich vragen bij de ceremonie die vandaag plaatsvond naar aanleiding van de honderdjarige Mijnenslag van Mesen.

Vandaag tekenden prins William, prinses Astrid, de Ierse premier, minister Van De Put, minister-president Bourgeois en een hele rits andere prominenten present voor de herdenking van de Mesenslag. Het getuigt van een diep respect dat we 100 jaar later de vele gesneuvelden van de vreselijke oorlog die de Eerste Wereldoorlog was nog steeds actief herdenken.

Hier in Peace Village waren we erg verheugd dat Prins William en de Ierse premier even de tijd namen om ons een bezoekje te brengen. We werken dan ook dag in dag uit met hun en onze kinderen om de herinnering levendig te houden en om uit de Groote Oorlog toch enkele lessen voor vandaag te trekken.

Maar tussen al die drukte van zo’n dag viel mij plots een tweet op van de Duitse ambassadeur Rüdiger Lüdeking. De man stond moederziel alleen op een Duitse begraafplaats om ‘zijn slachtoffers’ te herdenken. Geen Britse royals, Belgische vertegenwoordigers of Vlaams ministers-presidenten meer in de buurt. Maar helemaal alleen op zo’n begraafplaats waar je stil van wordt.

Natuurlijk was hij als vertegenwoordiger van Duitsland de hele dag aanwezig op de verschillende plechtigheden, maar is het verhaal misschien toch te eenzijdig. De Duitse soldaten waren ook bakkers, arbeiders en gewone jongens die ergens ver van huis een strijd streden die niet de hunne was. Dat ze vandaag 100 jaar later niet de aandacht krijgen die ze verdienen, is betreurenswaardig.

Ons Europa, het grootste vredesproject uit de Geschiedenis slaagt er 100 jaar later niet in om een stuk van haar geschiedenis gebalanceerd te brengen. Het baart mij eerlijk gezegd een beetje zorgen. Een oorlog en de vrede die erop volgt herdenken, het is niet eenvoudig.

Met Peace Village proberen we net een andere boodschap te geven aan de 20.000 jonge mensen die we jaarlijks over de vloer krijgen. Vrede moet je maken en daar moet je actief aan werken. Met wederzijds respect en aandacht voor de verhalen van beide zijden. Herdenken zou een verhaal moeten zijn dat de iedereen een plek geeft en een even mooie herdenking. Ten slotte is een Duits mensenleven, 100 jaar later, niet minder dan een Brits.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170607_02915528

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 08 Jun 2017 23:13    Onderwerp: Reageer met quote

Toen ik vanmiddag het bewuste artikel op Nieuwsblad zag, zat ik ook even daaraan te denken.

Bij sommige herdenkingen worden wel Duitse gesneuvelden herdacht, maar vaak is het in het kader van vooruit kijken. (dit zag je vooral bij bijvoorbeeld D-Day herdenking of in 2014 met herdenking 100 jaar begin WO1).

Denk dat de gevoeligheid bij deze keer zit in, was het herdenken op Duitse militaire begraafplaats.

Het is niet erg om ook stil te staan bij die slachtoffers, maar of je dat bij sommige herdenkingen dat specifiek moet doen?

Ikzelf vermijd die begraafplaatsen of monumenten niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ww_soldier

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2017 9:46    Onderwerp: Reageer met quote

De Duitse ambassadeur stond op het einde van die dag alleen op de begraafplaats van Menen.
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2017 11:13    Onderwerp: Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 08 Jun 2017 23:13 schreef:

Denk dat de gevoeligheid bij deze keer zit in, was het herdenken op Duitse militaire begraafplaats.

Het is niet erg om ook stil te staan bij die slachtoffers, maar of je dat bij sommige herdenkingen dat specifiek moet doen?

Maar waarom niet? Het is 100 jaar geleden, er is niemand meer die het meegemaakt heeft.
En het was wel iets anders als WOII. Als dit nu nog niet kan wanneer dan wel?

http://hvhwo2.wordpress.com/
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2017 13:15    Onderwerp: Reageer met quote

Eén van de hoofdproblemen is dat Duitsland zelf weigert om de militaire eenheden en tradities uit het verleden te aanvaarden. En dat er politiek gezien en binnen de Duitse strijdkrachten geen enkele band bestaat met de Duitse militairen van voor de oprichting van de Bundeswehr (en nog wat verzet tegen Hitler en de vrijheidsstrijders tegen Napoleon).
Dat maakt het zelfs enorm moeilijk om uit te leggen waarom ze (de regering) moet betalen voor het onderhoud van militaire graven...

Jan
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2017 13:53    Onderwerp: Reageer met quote

Mirjam. Of iemand nu nog leeft die toen vocht of niet. Dat is volgens mij niet ter sprake. Gaat om waarom wel of niet herdenken met Duitsers.

Vergeet niet dat hij, de ambassadeur, stond bij/op Duitse militaire begraafplaats. Als een overwinnende partij, lees land (GB,Frankrijk etc etc), daar zou staan kan het overkomen als een soort trap na. Zo van, wij hebben gewonnen en dit zijn de verliezers. Ook al staan de vertegenwoordigers met de beste positieve bedoelingen.
Het is wikken en wegen, passen en meten hoe je met zoiets om gaat. Zulke zaken zijn eenmaal gevoelig.

Duitse militairen zijn daarintegen wel aanwezig bij herdenkingen op 11 november bij Menenpoort. Tenminste ik zie ze elk jaar.
Dat zal misschien te maken hebben omdat o.a daar word herdacht Einde
van de Groote Oorlog.

Even een vraag. Was er inderdaad bij de algemene herdenking geen ambassadeur of iemand namens Duitse regering aanwezig? Nu reageren we op een bericht/foto van de Duitse ambassadeur op de Duitse begraafplaats

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2017 14:10    Onderwerp: Reageer met quote

Terecht punt van Mirjam. We hebben onze mond zo vol van de EU en dat Europa meer voor zichzelf moet zorgen, dan moeten we toch ook meer van dit soort zaken van inmiddels 100 jaar geleden samen kunnen herdenken? Kohl en Mitterand stonden dertig jaar geleden al hand in hand bij Verdun.

Gr P
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2017 14:53    Onderwerp: Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 09 Jun 2017 13:53 schreef:
Mirjam. Of iemand nu nog leeft die toen vocht of niet. Dat is volgens mij niet ter sprake. Gaat om waarom wel of niet herdenken met Duitsers.

Mirjam en ik gaan vaak naar herdenkingen van de Slag om Arnhem.
De meeste Engelse veteranen hebben aangegeven dat ze er geen Duitsers bij wilde hebben.
Van WOI zijn er geen veteranen meer in leven dus waarom kunnen beide zijdes niet herdacht worden?
De Duitse soldaten hebben toch ook geleden? Zij verdienen het ook om herdacht te worden.

Eric '14-'18 @ 09 Jun 2017 13:53 schreef:
Even een vraag. Was er inderdaad bij de algemene herdenking geen ambassadeur of iemand namens Duitse regering aanwezig? Nu reageren we op een bericht/foto van de Duitse ambassadeur op de Duitse begraafplaats

De Duitse ambassadeur was wel bij de Geallieerde herdenkingen heb ik begrepen.
Maar daar gaat het mij niet om.
De discussie die ik hier wil voeren is waarom worden de Duitsers niet op grotere schaal herdacht? Waarom staat de ambassadeur daar in zijn eentje?
Dat is ook waar het opiniestuk over gaat.

Maar ik denk dat AOK4 het antwoord hier al op gegeven heeft.
Ik wist niet dat Duitsland dit standpunt had, dat is wel interessant.

http://ww1relics.com/
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 10 Jun 2017 15:45    Onderwerp: Reageer met quote

Nog meer verbazing hierover: http://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieuws/geschiedenis/waarom-stond-duitse-ambassadeur-alleen-tijdens-herdenking-mijnenslag/article-normal-264919.html

Gr P
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: