Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

verdwenen Duitse begraafplaatsen Ardennen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in België Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mudra

BerichtGeplaatst: 02 Mei 2014 20:44    Onderwerp: verdwenen Duitse begraafplaatsen Ardennen Reageer met quote

Dit topic is wat in aansluiting op de bijdrage van Tommy over Nolainfaing. Begin april, tijdens een vakantie richting Saarland, maakte ik van de gelegenheid gebruik om tijdens de heenreis doorheen de Belgische Ardennen de restanten te zoeken van enkele opgeheven Duitse begraafplaatsen.

Dit is de voormalige ingang van het Friedhof Robelmont. De hekjes met Yzeren kruisen zijn jammer genoeg niet meer aanwezig (of misschien weg voor restauratie). Op de begraafplaats staat nu een huis. Het gebouwtje wordt gelukkig wel in stand gehouden en kreeg een tijdje terug nog een nieuw dak.

We zien hier de povere restanten van het Friedhof Nr. 197 Saint-Vincent. Van deze toch wel grote begraafplaats resten ons enkel nog deze restanten.

Het kruis met sokkel is voor zover ik weet nog het enigste "volledige" restant van de voormalige begraafplaats.

Detail van het totaal verweerde houten kruis.

Geen Duits restant, maar in dezelfde context: een Frans monument met voormalig ereperk, eveneens ter herinnering van de zware 1914 gevechten (Virton).

Geen opkikker om te zien: de voormalige begraafplaats Signeulx nabij Musson. Het terrein op zich is nog "volledig", maar de resten zijn praktisch verdwenen, met uitzondering van het ingangsbereik en het gedeelte achteraan.

Het gedeelte achteraan, de rotonde is er nog grotendeels, naast de trap om af te dalen. Helaas ook daar rommel allerhande...

Zicht vanuit de ingang naar de omgeving.

De Ardennen bergen nog hier en daar restanten van opgeheven Duitse begraafplaatsen. Zeer mooie zaken zijn daar verdwenen...

Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 02 Mei 2014 21:53    Onderwerp: Reageer met quote

Da's nou eens een mooi en onbezonnen topic, Wim! Erg interessant, ben ook benieuwd of er behalve de bekende oorlogskerkhoven in het zuiden verder nog sporen zijn in de Ardennen.

Gr P
mudra

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2014 14:30    Onderwerp: Reageer met quote

Even terug in de tijd naar Signeulx (officieel "Franzosenfriedhof Bleid-Signeulx), op de achtergrond zijn de muurbogen te zien (waar Fransen begraven waren). Daarvoor een reeks Duitse graven. De begraafplaats werd door de Duitsers ingewijd in 1918. De begraafplaats omvatte veel Franse doden van het RI4 en RI113. (Over het Duitse aandeel op deze begraafplaats heb ik voorlopig nog geen concrete info.)
die nicht mehr sind.
Naar boven
rikkepie

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2014 17:40    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtige Topic Mudra , goeie Fotos , en heel goed ineen gestoken Top.
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2014 19:09    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor de feedback.

Hierbij nog een beeld van een voormalige begraafplaats/monument op het grondgebied Nollevaux, langs de weg naar Paliseul, langs de N899. Dit is wellicht voor sommigen een gekende site, gezien de site al een tijdje vrijgemaakt werd en niet zo ver van de weg ligt. Naast de kolom een verzakt Frans graf voor een Sous-Lieutenant. Persoonlijk heb ik (nog) geen historische info over deze site.

die nicht mehr sind.
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2014 17:07    Onderwerp: Reageer met quote

mudra @ 03 Mei 2014 14:30 schreef:

Daarvoor een reeks Duitse graven.

Misschien is een rechtzetting noodzakelijk maar het ontbreekt me voorlopig aan gerichte info over het Duitse aandeel in deze begraafplaats (verhouding Duitse/Franse graven en plaatselijke verdeling): de kruisen voor de muur zijn hoogstwaarschijnlijk "Franse" kruisen, gezien de graven voor de Franse slachtoffers door de Duitsers toentertijd ook voorzien werden,of konden voorzien zijn, van een "Duits" kruis, met daarop de naam, datum en "un soldat français".
Niet dat iemand hiervan wakker ligt waarschijnlijk, maar liever geen uitspraken zonder juiste basis...
die nicht mehr sind.
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2014 17:53    Onderwerp: Reageer met quote

mudra @ 04 Mei 2014 17:07 schreef:
mudra @ 03 Mei 2014 14:30 schreef:

Daarvoor een reeks Duitse graven.

Misschien is een rechtzetting noodzakelijk maar het ontbreekt me voorlopig aan gerichte info over het Duitse aandeel in deze begraafplaats (verhouding Duitse/Franse graven en plaatselijke verdeling): de kruisen voor de muur zijn hoogstwaarschijnlijk "Franse" kruisen, gezien de graven voor de Franse slachtoffers door de Duitsers toentertijd ook voorzien werden,of konden voorzien zijn, van een "Duits" kruis, met daarop de naam, datum en "un soldat français".
Niet dat iemand hiervan wakker ligt waarschijnlijk, maar liever geen uitspraken zonder juiste basis...

Wim,

Dit was een door de Duitsers aangelegde begraafplaats met enkel Franse gesneuvelden.

Jan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
mudra

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2014 18:02    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Jan,

Ah, ok... Dank voor de opheldering. Ik was vandaag nog het één en ander aan het nakijken en mijn vermoeden steeg dat deze "Duitse" begraafplaats grotendeels of misschien zelfs enkel Franse graven bevatte (vandaar uiteraard de naam "Franzosenfriedhof"). Ik vond elders al cijfers omtrent de Franse slachtoffers, maar niets (zoals dikwijls het geval is) over het eventuele Duitse aandeel. Toch verwonderlijk dat de Duitsers dergelijke begraafplaats hebben aangelegd uitsluitend voor Franse slachtoffers (ingewijd in 1918 als ik mij niet vergis). Normaal zijn deze "Ardense" begraafplaatsen altijd een mix van beide nationaliteiten.

groeten, Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2014 18:17    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie restanten weer Cool
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2017 20:39    Onderwerp: Reageer met quote

Afgelopen weekeinde ben ik eens gepasseerd langs enkele van de genoemde zaken uit dit topic. Een aantal monumenten zijn wat opgeknapt geweest en voorzien van een infobord (vaak met oud beeldmateriaal van de plek tijdens of kort na de WO1). In de regio zijn nu wat routes uitgetekend naar de diverse vestiges, monumenten en begraafplaatsen.

Om maar een beetje de volgorde van Wim's openingspost aan te houden:

Het ingangsportaaltje van de voormalige begraafplaats nabij Robelmont ligt er nog altijd netjes onderhouden bij.

De voormalige begraafplaats achter de kapel van Saint-Vincent is wat ingrijpender opgeknapt geweest. Het oorspronkelijke houten kruis is inmiddels vervangen door een nieuw exemplaar en er is een bankje voor geplaatst. Ook is het terrein wat meer toegankelijk gemaakt en is er een infobord bij geplaatst.

Van het Franse monument 'de la Chamberlaine' hebben de muurtjes een opknapbeurt gehad. Ook hier is een infobord geplaatst.

Het 'Kodak-hoekje'... Geen idee of het eerder al het geval was, maar er staat nu een haan op het monument.

Tot slot de resten van de voormalige begraafplaats van Signeulx. Ook hier is, op enige afstand weliswaar, een bord met uitleg geplaatst.

Het terrein lijkt niet ingrijpend opgeruimd te zijn geweest. Er ligt her en der nog altijd gedumpt afval, helaas.

Tommy
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2017 21:44    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je Tommy voor de mooie aanvullingen!

(moderatoren: kan iemand die foto van die roos van tussen mijn foto's van destijds verwijderen aub...? Geen idee hoe die erin gekomen is, dit is geen foto van mij Smile)
die nicht mehr sind.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in België Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: