Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Het raadsel rond Johann Reimers (R.I.R. 73)

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
etoonen

BerichtGeplaatst: 01 Dec 2005 11:51    Onderwerp: Het raadsel rond Johann Reimers (R.I.R. 73) Reageer met quote

Een klein raadsel:

Verleden jaar dook in het Schmiedecke Lager in Romagne-sous-les-Cotes een naamplaatje op. Het had toebehoord aan Johann Reiners uit Schwerinsdorf. Deze Johann was ingedeeld geweest bij het R.I.R. 73. Het vermelde verder keurig zijn geboortedatum; hem terugvinden zou dus niet zoveel problemen mogen geven. Helaas... soms lopen zaken anders als ze zouden moeten lopen.

Volgens de Volksbund zou Johann Reiners met zijn geboortedatum moeten liggen in Mangiennes, waar hij in 1919 begraven zou moeten zijn. Ik keurig naar zijn graf, foto maken etc.
Toch even gechecked bij een contact van mij uit Oost-Friesland. Ben per slot van rekening zelf Fries en dan heb je ook een band met Oost-Friezen. Heb het hele verhaal geemaild en kreeg het volgende terug:

"Allerdings hat sie bei mir einige Fragen aufgeworfen. Es stimmt ich
arbeite seit etwa 7 Jahren an einer Datenbank aller Gefallenen aus
Ostfriesland und interessiere mich generell für alle deutschen
Gefallenen des 1. Weltkrieges.

Schwerinsdorf ist ein kleiner Ort nordöstlich von Leer in Ostfriesland.
Auf einem Kriegerdenkmal im benachbarten Ort Firrel steht auch der Name von Johann Heinrich Reiners. Schwerinsdorf gehörte damals zur
Kirchengemeinde Firrel. Sein Todestag ist dort mit 6.7.1918 angegeben.
Soweit stimmt alles überein. Laut Volksbund Deutsche Kriegsgräberfrüsorge allerdings ist sein Grab in Wilhelmshaven (Block E/Grab 52). Sein Dienstgrad wird beim VDK mit
Unteroffizier angegeben. Ich hatte deshalb immer angenommen, er sei
dort in einem Lazarett gestorben. In der Gefallenenliste des R.I.R. 73 konnte ich ihn leider nicht finden.

Ich wüsste deshalb gerne Näheres über die Umstände, unter denen Sie die
Marke gefunden haben. Woher kennen Sie denn das genaue Geburtsdatum und aus welcher Quelle wissen Sie, daß er 1919 nach Mangiennes umgebettet wurde?"

Toen werd het interessant. Deze man vocht in het R.I.R. 73 (welke 2 maal in Verdun werd ingezet). Er zijn twee graven van Johann Reiners, allebei uit het R.I.R. 73 (terwijl er in het R.I.R. 73 maar 1 reiners heeft gevochten) en officieel is hij nooit gesneuveld (volgens dodenlijsten van het 73e). Volgens de DVB is hij echter 2x gestorven, zowel in 1916 als in 1918 en ligt hij zowel in Friedrichshafen als in Mangiennes begraven; eenmaal als soldaat en andermaal als onderofficier.

Dat er fouten worden/zijn gemaakt is logisch, maar dit is wel heel erg verwarrend. Volksbond heeft twee mogelijke graven en ik weet nog een derde, namelijk nog steeds in het Schmiedecke Lager!
Tom

BerichtGeplaatst: 01 Dec 2005 13:06    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een bende toen en nu Wink Om dit op te lossen zou je met dna aan de gang moeten denk ik.
AOK4

BerichtGeplaatst: 04 Mrt 2017 18:47    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens de Verlustlisten is de man in Wilhelmshaven (niet Friedrichshafen!) gestorven op 6 juli 1918: http://des.genealogy.net/search/show/2830095

De man in Mangiennes is Pionier en is dus geen infanterist en dus niets te maken met de naamgenoot uit Schwerinsdorf.

Het is niet ongebruikelijk dat militairen hun naamplaatje verloren of een nieuw kregen (bij verandering van model of van eenheid etc.).

Jan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
MaxHansen

BerichtGeplaatst: 04 Mrt 2017 21:09    Onderwerp: Reageer met quote

In de titel staat Reimers en verder Reiners.

Ik kan me enige verwarring in het verleden dus ook gerust voorstellen.

Groeten max
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: