Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Het Belgische verzet in WOI

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oproepen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 05 Jul 2014 21:04    Onderwerp: Het Belgische verzet in WOI Reageer met quote

Ik ben met een boeiend project bezig, namelijk het Belgische verzet tijdens WOI.
Later zal duidelijk worden waarom.
Ik ben namelijk op interessante, maar te weinig, info gebotst.
Er zou in het Antwerpse namelijk een ondergrondse beweging geweest zijn met als "koeriers" mooie, aantrekkelijke vrouwen.
Eén van de bezielers was Margriet Ballegeer die tot de groep 'Van Bergen' (M82) hoorde.
Toen Radio 2 op interview kwam, had ik een luguber verhaal dat ik eind juli of begin augustus op de radio uit de doeken zal doen.
Hierdoor is al snel een balletje gaan rollen en ben ik op de groep Van Bergen-M82 gestoten.
Is er iemand die hierover meer weet?
Er bestaat wel een E-book over een kopstuk, Margriet Ballegeer van de groep Van Bergen (M82) uit Antwerpen.

Heeft hier iemand meer info over?? Rolling Eyes
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 07 Jul 2014 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan je niet verder helpen, Binkske, maar het lijkt me een machtig interessant onderwerp! Succes ernmee!

"Omdat ik alles beter weet is het mijn plicht om betweters te minachten."
Marcel Wauters, Vlaams schrijver en kunstenaar 1921-2005
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2014 6:48    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt !
Nadat mijn verhaal (eind juli-begin augustus) op Radio2 Antwerpen uitgezonden is, zal ik hier het ganse (lugubere) zaakje uit de doeken doen.
Kort gezegd : het gaat om een jonge verzetstrijdster die haast doodgemarteld werd.Yvonne blik
Ik ben in het bezit van haar PERSOONLIJKE geschriften (handgeschreven) en zal binnenkort het verhaal hier vertellen met scans van de originele documenten. Rolling Eyes
pvp8300

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2014 15:47    Onderwerp: spionage-wo1 Reageer met quote

Beste,

Ik ben bezig met onderzoek naar de trafiek aan de BE/NL grens en heb informatie over de dodendraad Knokke-Aachen(Vaals)(350km) en de Bunker-Hollandstellung Knokke-Turnhout (70km).
Hierdoor bekwam ik informatie over volgende spionagewerken :

- Knapen - Heist (thans fusie Knokke-Heist)
- Mus - Dudzele (thans fusie Brugge) met link naar Gent-Brussel
- Brion - Wenduine (thans fusie De Haan)
- Succaud - Brugge (firma Bombardier, voorheen La Brugeoise)
- Cnockaert (verpleegster Torhout of Roeselare, duits Lazarett)
- Engelse en Franse namen van netwerken waarover ik echter geen
bijkomende informatie heb.

Kerngebied van de spionage-aktiviteiten was de omgeving van Brugge en Tielt alwaar de hoofdkwartieren van respectievelijk het Marinekorps en het landleger (4de Armeekorps) waren gevestigd en waar de duitse keizer zeer veel op bezoek kwam. De duitsers hadden in de Brugse duikboothaven een zeer sterk antennestation met een reikwijdte van 70 km. Het station werd gebruikt voor communicatie met duikboten en destroyers, afluisteren van raidiozenders i.v.m. spionageberichten en communicatie over engelse verkennings- en bombardementsvliegtuigen welke geseind werden door voorwaartse verkenningsschepen (o.a. aangeslagen vissersschepen van de vlaamse vloot). Men verwachtte een engelse inval via de Schelde (Zeeuws-Vlaanderen) om het duitse front in de rug aan te vallen en dan was de toegang tot de haven van Antwerpen ook belangrijk. Vandaar allicht de aanwezigheid van een antenne van het Marinekorps Flandern in Antwerpen (Hoboken ?) . De rest van het front was landleger. In het museum aan de stroom in Antwerpen is er allicht ook informatie over het Marinkorps en de spionage-aktiviteiten te vinden in relatie tot Hoboken.

Het zeefront van WO-1 speelde zich bijna uitsluitend af aan de Vlaamse kust en stond onder bevel van het Marinekorps Flanderen (3 divisies, 66.000 man) met landinwaartse wisselende ondersteuning van fronttroeppen op rust.

Er waren 'antenneposten" van het Marinekorps Flandern in Gent (daken van de universiteit) en in Antwerpen. In Hoboken kwamen de duikboten toe in "karkasvorm" per trein of binnenschip vanuit Kiel(DL) en op de werf verder gemonteerd. Daarna werden ze per trein of binnenschip naar de Brugse 'Marinewerft" getransporteerd om tenslotte via de Zeebrugse buitenhaven de wereldzeeën op te varen. De duitsers hadden weing keus want alle duitse havens waren door de engelsen (Royal Navy) geblokkeerd. Heel die operatie werd met argusogen door spionagediensten in de provincies Antwerpen-OVL-WVL gevolgd (op knooppunten van water- en ijzerwegen) en doorgeseind aan de engelsen via grenssposten aan de BE/NL-grens. Hierover bestaat er een boek uit 2000 geschreven door UIA-Prof. Dhr. Vanneste.

Veel informatie over de Landsturm- en Landwehr-eenheden eenheden aan de grens is te vinden in de BIB van de universiteit van Freiburg (DL, deelstaat Baden-Wurttemberg). De grensbewakers brachten hun gevangenen eerst bij de Ortskommandant dewelke dan oordeelde of er doorsturing naar de etappe-kommandant noodzakelijk was maar hij kon ook zelf lichtere straffen opleggen.

Landelijk werden de spionagegroepen aangestuurd vanuit het belgisch hoofdkwartier in Frankrijk (Le Havre ?) . Vooral overheidspersoneel (Post, Rijkswacht, NMBS) werd vanuit FR gestimulerd met spionage-opdrachten in ruil voor vrijstelling van dienst in de loopgraven van de 1-ste linie in de Westhoek. In NL (Vlissingen, Rotterdam) bevonden er zich spionagebureau's van de engelsen en de duitsers. Ook veel duitse bewakers aan de grens vluchtten naar NL waar zij in kampen werden opgevangen. Allicht kan U in de lokaties van deze kampen ook sporen terugvinden van spionage-info. Allicht kan U ook spionage-informatie bekomen via relicht-sites in Atwerpen (Baarle-hertog) en Limburg (Achel, Voerstreek) aangezien er voor beide provinces narbij de grens ook een verzamelpunt was (naam ontsnapt me even....).
Gewone smokkelaars geraakten ook betrokken in spionagedaden waardoor ook zij gefusillieerd werden.
De archieven van het Rode Kruis (welke de amerikaanse voedselimport coördineerde) zijn allicht ook een bron van informatie.

Een zeer belangrijke groep voor de spionage waren de prostitutievrouwen in Gent en Brugge welke zowel privé (voor de officieren) als publiek (voor soldaten, officiëel gekontroleerde bordelen) zeer talrijk aanwezig waren ingevolge de extreme hongersnood welke gedurende de oorlog heerstte in de grote steden. De duitsers hadden hiervoor zelfs eigen kontroleklinieken m.b.t. venerische ziekten en de prostituees kregen een wekelijkse "pas" dat ze virusvrij waren.
Een zeer interessant boek hierover (enkel over Gent) is de dag-op-dag-ervaring van de duitse militair "Heinrich Wandt" (verkrijgbaar in veel BIB's).

Hopelijk hebt U iets aan deze informatie.
Mvg,
Paul
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2014 3:27    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de info, Paul.
Ben je toevallig ooit eens de naam Maria Van Hove tegengekomen?
Rolling Eyes
pvp8300

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2014 9:22    Onderwerp: spion-naam Reageer met quote

Neen maar ik mijn woonplaats zijn er mensen met de naam Van Hove zoals allicht in elke gemeente.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2014 11:08    Onderwerp: Reageer met quote

Over Ballegeer is in het engels op google wel iets te vinden, maar dat had je vast al gevonden Smile
https://www.google.nl/search?q=Margriet+Ballegeer&oq=Margriet+Ballegeer&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&es_sm=122&ie=UTF-8#q=Margriet+Ballegeer&safe=off&start=10

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
love4history

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2014 11:21    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Binkske
Deze wil je hebben: "Le tragique destin de M.82"; Laurence Lombard, Uitgeverij Vox Patriae 1938
Zal thuis eens kijken voor Van Hove en ook wat ik liggen heb over M.82

Verdere aanraders in het algemeen over het onderwerp zijn vroeger reeds vermeld hier op het forum: "Voor den Kop geschoten" van Jan Van der Fraenen en de werken van Emmanuel Debruyne (franstalig)

grts
l4h

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2014 19:52    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 09 Jul 2014 11:08 schreef:
Over Ballegeer is in het engels op google wel iets te vinden, maar dat had je vast al gevonden Smile
https://www.google.nl/search?q=Margriet+Ballegeer&oq=Margriet+Ballegeer&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&es_sm=122&ie=UTF-8#q=Margriet+Ballegeer&safe=off&start=10

Bedankt Yvonne, ik heb gelezen dat iemand een aanvraag deed voor de vertaling van dit boek.
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2014 19:57    Onderwerp: Reageer met quote

love4history @ 09 Jul 2014 11:21 schreef:
Dag Binkske
Deze wil je hebben: "Le tragique destin de M.82"; Laurence Lombard, Uitgeverij Vox Patriae 1938
Zal thuis eens kijken voor Van Hove en ook wat ik liggen heb over M.82

Verdere aanraders in het algemeen over het onderwerp zijn vroeger reeds vermeld hier op het forum: "Voor den Kop geschoten" van Jan Van der Fraenen en de werken van Emmanuel Debruyne (franstalig)

grts
l4h

Ik heb nu "In de rug van de Duitsers" op 2dehands.be gekocht en hoop het overmorgen in de bus te hebben. Laughing
"Le tragique destin de M.82" lijkt me ook wel wat want wat ik tot nu toe weet is niet veel, maar de bal is onverwacht aan het rollen gegaan.
Na de uitzending op radio2 laat ik meer weten.
Op hun site kan je per provincie elke dag anecdotes horen, heel interessant.
Ik ga eens uitzoeken hoe ik die kan opslaan op mijn schijf. Rolling Eyes
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2014 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

Net gegoogled en een pdf gevonden van "Le tragique destin de M.82".
http://archives.aml-cfwb.be/ressources/public/MLA/12741/AML-MLA-12741.pdf
Laughing
walter101954

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2014 22:19    Onderwerp: Verzet in WOI Reageer met quote

In dit kader zoek ik al geruime tijd meer gegevens over drie personen die eind 1915, begin 1916 aan "trainwatching" deden in Mere / Oostdorp (nu Erpe-Mere). Het betreft Remi, Edmond en Georgine Ceulebroeck.
Ze behoorden tot het netwerk Tallier.
Mensen die de berichten verder bezorgden waren Jan, Frans en Kamiel Anné.
Elke snipper informatie in verband met deze figuren is welkom.
Meer informatie : deswaefwalter@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Magneet

BerichtGeplaatst: 10 Jul 2014 7:35    Onderwerp: Reageer met quote

In het boek in de rug van de Duitsers van Emile Engels staat ook best wel wat:

http://frontpage.fok.nl/review/654269/1/1/50/boek-emile-engels-in-de-rug-van-de-duitsers.html

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=31397

edit: ah zie dat je hem al besteld hebt Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
stuka f

BerichtGeplaatst: 10 Jul 2014 8:14    Onderwerp: Reageer met quote

Spannend!
;-)
|<
love4history

BerichtGeplaatst: 10 Jul 2014 9:53    Onderwerp: Reageer met quote

De gezochte Van Hove niet teruggevonden.
Van M82 heb ik wel een lijst met een 25-tal leden en wat andere info.
Nogal wat hogere Britse onderscheidingen verleend aan de groep.
Overigens triest "track record" met 6 mensen gefussileerde leden.

Van "Tallier" of de vermelde personen geen info, maar ik heb dan ook bijna uitsluitend data van Britse inlichtingennetwerken.
grts
l4h

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2014 8:06    Onderwerp: Reageer met quote

Is het mogelijk om hiervan een kopietje te verkrijgen?
Lijkt me leuk om een dossiertje met zoveel mogelijk gegevens van die groep bijeen te zoeken.
Het begint me echt in de ban te krijgen. Rolling Eyes
A. Depage

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2014 8:57    Onderwerp: Reageer met quote

Ook in De Oorlogskranten nr 27 een stukje over M82 van Jan Van Der Fraenen. Van de 67 beklaagden werden er 26 ter dood veroordeeld, waarvan 6 effectief. Één Duitse officier-advocaat kweet zich meer dan een uur van zijn taak om de beklaagden de executie te doen ontlopen.

Binkske, mocht je het nog niet hebben, het boek van Van Der Fraenen -Voor den kop geschoten, is momenteel aan een voordeelprijs van 7,5€ of 10€ (Weet het niet meer) te bekomen via Standaard Boekhandel.
Het boek van Emile Engels is overigens ook een aanrader!
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2014 10:52    Onderwerp: Reageer met quote

In het Heemkundig Tijdschrift van Kontich ook een artikel over de dodendraad en Margriet Ballegeer:

http://issuu.com/paulcatteeuw/docs/2013_-_reineringen_04-03_04#
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2014 11:09    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt alvast. Laughing
Kan je me ook vertellen hoe ik deze kan afdrukken? Rolling Eyes
love4history

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2014 13:02    Onderwerp: Reageer met quote

Binkske, ik heb je een direct emailtje gestuurd.

En een afbeelding in primeur (vermoed ik) voor FEW. Henri Van Bergen (hoofd van M82, gefussileerd maart 1918 te Antwerpen) als missionaris in China (rechts van de tafel. Links is zijn leraar Chinees met z'n "boy")

Even klikken voor een grotere afbeelding blijkbaar.

grts
l4h

Naar boven
love4history

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2014 13:26    Onderwerp: Reageer met quote

Nog eentje om het af te leren...

Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 18 Jul 2014 7:27    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor voorgaande tips, stap voor stap kom ik een beetje in de goeie richting.
Ik ben ook aan het uitzoeken waar Maria Van Hove zou kunnen begraven liggen (alvast niet op het Schoonselhof).

De radioreportage op 24 juli tussen 12 en 13u in middagpost op radio 2 Antwerpen.
Je kan Radio2 Antwerpen ook rechtstreeks beluisteren op de pc : http://apps.vrt.be/radioplayer/player.html?channel=22http://apps.vrt.be/radioplayer/player.html?channel=22
Na de uitzending zal ik meer uitleg geven en vragen stellen.
Hopelijk kunnen sommige users me verder helpen.
Ik heb via FEW al enkele kostbare tips binnengekregen. Laughing

reeds uitgebrachte boeiende reportages beluisteren : http://www.radio2.be/regio/antwerpen/wo1-in-de-provincie-antwerpen
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2014 20:41    Onderwerp: Reageer met quote

Duwtje en binnen enkele dagen het volledige verhaal. Rolling Eyes
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2014 14:22    Onderwerp: Reageer met quote

EN HIER DAN HET TRIESTE VERHAAL VAN MARIA VAN HOVE:

Ik ben op 24den januari 1917 aangehouden door de Duitschers aan de Hollandsche grens op het ogenblik dat ik de grens overschrijden wilde.
Op mij werden vijf gewichtige plans en 2 bescheiden (plus) gevonden.
Overgebracht in het gevang te Antwerpen heb ik de verschrikkelijkste martelingen moeten onderstaan teneinde mijne medewerkers te verraden heb ik alles verduurd tot het einde toe zonder maar één woord te laten ontsnappen wat tot de aanhouding van mijn medewerkers te leiden.
Op het ogenblik dat ik deze woorden schrijf ben ik ben ik God dankbaar mij zoveel kracht geschonken te hebben. Mijn lijden is bijna uit want ik ben sinds gisteren ter dood veroordeeld en geloof niet dat ik op genade mag hopen temeer daar ik zoo gehaat ben door mijne beulen doordat ik hardnekkig heb geweigerd te spreken.
Kan men ook anders verwachten van een echte Belgische? Belg ben ik en als Belgische wil ik sterven wie weet nog een paar dagen en ik zal wellicht die lange schaar helden vervoegen die mij reeds vooraf gingen.
Och mijn geliefde Ouders, mijn geliefde verloofde, ik heb …. al zooveel geleden ik was zinnens u in ’t kort mijn lijdensweg te verhalen maar ik voel dat de macht mij ontbreekt, ik wilde u verhalen van mijne cachotten waar ik bijna halfdood ben uitgehaald, van mijne smarten en kwellingen en waardoor ik zoovele zilverwitte haren aan de slapen had bekomen dat ik er een strengske kan van maken.
Die haren, lieve moeder, zullen u geworden als herinnering aan uwe dochter die op 19 jaar reeds zoveel doorstaan heeft.
Wat moet gij wel veel verdriet gehad hebben lieve ouders en mijn verloofde? kan hij zich troosten?
Och vergeef mij het verdriet dat ik u aan dee, ik kon toch niet anders handelen.
Gij zult het uw kind wel vergeven nietwaar uwe dochter die hier tusschen die akelige muren het nieuws af wacht dat mij ofwel naar Duitschland ofwel naar de strafplein zal voeren om omver geschoten te worden.
Maar ik ben gelaten in mijn lot, ach ik heb zoveel zo zwaar geleden dat ik het bijna als ene verlossing zal aanzien want wie weet wat ik nog dat vreemde land zou te lijden hebben.
… …lieve ouders vergeef mij het verdriet dat ik u aandee, het was sterker dan mijn wil, spreek dikwijls aan mijn zusje over mij, dat kind dat ik zoo lief heb alsof het het mijne was, spreek dikwijls aan mijn broertje dat ik niet ken over zijne zuster.
Ik zal voor u allen bidden hierboven, ach geliefde John, ween niet over mij, het is voorbij …. dat wij gedroomd hebben, ik ben op, een wrak zo ik geweest zijn, niet bekwaam u gelukkig te maken, vergeet mij en wees gelukkig.
Een brief zal volgen maar ontvang draagster goed en vraag aan haar hoe ik mijne laatste uren … doorgebracht heb.

De puntjes duiden op een onleesbaar woord.

WORDT VERVOLGD Rolling Eyes
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2014 9:59    Onderwerp: Reageer met quote

“20 Dec 1917.
Mijn vertrek naar Duitschland, vertrok uit het grand hotel met de sardinendoos om 2.10m, aangekomen .
Om 2,20u vertr. uit Antwerpen om 2,55u aangekomen te Brussel om 10.u vertr. uit Brussel om 13,10u aangekomen te Leuven 16,20u aangek. te Luik om 19.15u vertr. 20u aangek te Herbestal om 1.10 (s’nachts) eerste maaltijd kom soep voor 10fr.
Roode Kruis vertr om 6,20u gereisd gansche dag en nacht donderdag aangek Keulen om 11,10 s’morgens vertr om 14,50 aangek te Siegburg om 17,15 aangek in nieuw pensionnaat 18.10 kamer 41.”

Chronologisch :
20 Dec 1917.
Mijn vertrek naar Duitschland, vertrok uit het grand hotel met de sardinendoos om 2.10m, aangekomen om 2,20u
vertr. uit Antwerpen om 2,55u
aangekomen te Brussel om 10.u
vertr. uit Brussel om 13,10u
aangekomen te Leuven 16,20u
aangek. te Luik om 19.15u
vertr. 20u
aangek te Herbestal om 1.10
(s’nachts) eerste maaltijd kom soep voor 10fr.
Roode Kruis vertr om 6,20u gereisd gansche dag en nacht
donderdag aangek Keulen om 11,10
s’morgens vertr om 14,50
aangek te Siegburg om 17,15
aangek in nieuw pensionnaat 18.10
kamer 41.

Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2014 10:04    Onderwerp: Reageer met quote

Mijne eerste straf heb ik bekomen den 26 Dec 1917 omdat ik mijn gezellin niet verraden wilde.
2 dagen gene promenade.

2de straf 20 februari : 4 personen gevlucht, allen gestraft, 2 dagen gene promenade en 8 dagen alleen wandelen

3de straf 24 maart : s’nachts bombardement door de vliegers. Aan de venster gestaan gelachen van vreugde, beschuiten zonder reden.

2 april gezien Leo D. onzen reisgezel. Heb hem gegroet, hij mijn groet beantwoord. Arme man geslagen door den gardien. Wij allen geroepen, allen gestraft, 8 dagen promenade.

14 april : gestraft voor te schrijven naar onze geburen in het ander pensionaat 1 dag cachot, 9 dagen promenade.
2 mei gestraft : 2 dagen promenade omdat ik bij mijne vriendin M.L. gekuischt heb zonder te vragen.

Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2014 10:08    Onderwerp: Reageer met quote

Vertrek uit Siegburg op transport op den 10 juni om 08.20 u namiddag aangekomen op kasteel te Delitszchin den achtermidag den 11 juni, meer dan 100 statiën voorbijgereden.

Hennef, Blankenberg, Merten, Ertorf, Merckem, Dasselfeld, Schladern, Rosbach, An,Wissen, Nederheuvels, Schreuerfeld, Betsdorf, Herdorf, Neunkirchen, Burbach, Wurgendorf, Niederdressdorf, Hareyer, Holshausen, Dillenburg, Niederfeld, Herboen, Sim, Edingenm, Katzenfirt, Werdorf, Abber, Wetzlr, Didenhole, Giessen, Lollar, Friedelhausen, Fronhausen, Lann, Niederwilgen, Erborn, Niederweimar, Marby, Gölbe, Burgeln, Anselforh, Kiercheim, Assendorf, Euvack, Werg, Treys, Löffel, Zimmersrode, Borken, Singlis, Wakern, Waterfeld, Manner.--Wilhelmshole, Cassel, Kringshausen, Croyenhof, Speele, Harmennmunscher, Gertenbach, Witsenhausen, Erckenberg, Urenhausen, Uder, Heiligenstadt, Bodonsale, Bleicherode, Pidslebe, Woekramstadt, Noedhousen, Heringen, Berga-Halbre, Rosssla, Benmalen, Walhausen

Langerhausen, Hodenburg, Riesfeld, Sloosterode, Blankenheim, Woekrode, Esleben, Helster, Retbornst, Herröblinsen, Wansleben, Deutschenstalt, Eisdorf, Escherken, Schletlar, Halbe, Boeussen, Gollnen, Heinschemar, Gross, Kygema, Delitrsch

Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2014 10:09    Onderwerp: Reageer met quote

De Bagne van Delitszch.
Op het eerste zicht is het een waarlijk schoon kasteel en ziet het er erg genoeglijk uit. C
Maar na twee dagen wisten wij al wat uur het sloeg, amaie, ik geloof dat we hier in een echt moordenaarshol zijn gelogeerd.
En ons (politieke gevangenen) behandeld men als moordenaars en schurken.
Wij lijden wreed en toch zullen wij niet wenen in het bijzijn van die bloedhonden, neen een ware Belg geeft zich niet te onder voor enen Duitschen tiran.
Wij zullen alles verduldig dragen uit liefde tot onze goeden Jezus, hij zal ons kracht verlenen om de mishandelingen tot het einde te verduren.
O zoeten Jezus, verhoor de gebeden van elk van ons.
Laat ons toch niet sterven op den vijandelijken bodem, Laat ons het geliefde Belgenland waarvoor wij zoveel lijden terug zien, laat ons onze familie gaan vervoegen, de overwinning onzere dappere soldaten en onzen heldenkoning bijwonen.
Wij hebben immers zoveel meegemaakt voor de overwinning van ons dierbaar België als onze helden.
Zijn wij niet ’s Konings soldaten?
Daarom zoete Jezus versterk ons in onze ballingschap opdat wij veilig ons geliefde vaderland mogen betreden.
Leve België
Zoet hart van Jezus wees den beschermer der verdrukte gevangenen.

Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2014 10:24    Onderwerp: Reageer met quote

Tot nu toe schreef ze vol vuur haar verhaal op enkele blaadjes en in de missalen, maar vanaf nu schrijft ze in een soort telegramstijl met hele korte bewoordingen.
Vermoeid door het zware regime?
Hieronder enkele dagindelingen.

Zond 23 dec
7u opstaan
7u koffie br
8 tot 10 u bidden
10 tot 11 u lezen
12 u petatsoep
1 tot 3 u slapen
4 u koffie br
5 u petatsoep
6u slapen

Maand 24
7u opstaan
8u koffie br
8 1/2 tot 9 u gekuischt
9 tot 10 u (niet te lezen)
9 tot 10 1/2 bad
10 1/2 cel 109
12 u pap
4 u koffie br
6u gerstsoep
regel niet te lezen

Dinsd 25
7u opstaan
7u koffie br
8u 1° mis
9u 2° mis
9 tot 1u bidden
10 tot 11u lezen
12 u zuurkoolsoep
1 1/2u 1° lof
2 1/2u 2° lof
2 1/2 tot 5u (niet te lezen)

Woensd 26
7u opstaan
71/2 u koffie br
8u 1° mis
9u 2° mis
12 u gerstsoep
31/2 u geïnterneerd bij moeke 67 tot 5u
5 tot 6u zingen
6u conservesoep
regel niet te lezen

Dond 27
8u straf, voor anderen geen koer
9u verandering van cel nr 67 : blij
12u beetsoep
4 tot 5u eerste maal beschuiten 4-6 st
Koer gez. Vriendinnen
6u koffie vischkens

Vrijd 28
8 1/2 tot 91/2u koer
12u stokvischsoep
4 tot 5u koer
6 u conservesoep

Zat 29
8 1/2 tot 91/2u koer
12u raapkoolsoep
naaimachien
3 tot 4u naaien
4 tot 5u koer
koer
6u (niet te lezen)

Zon 30
8 tot 8 3/4 mis
9 tot 10 bidden
10 tot 11 grote verhuis
12 u petetsoep verl vl
1 1/2 tot 2 1/2 lof
regel onleesbaar
3 tot 4 u koer schrijven
4 tot 5 lezen
5 tot 6 bidden
6u petatsoep
6 1/2 slapen …….verbrand

Maand 31
91/2 tot 12unaaien
12u gerstsoep
2 tot 3u breien
3 tot 4u koer
6u conservensoep

Dinsd 1 januari
Veel gelukwensen van vriendinnen
Dejeuner : …..confituur…..
Diner : gerstsoep
1 1/2tot 21/2u lof
3 tot 5u visite
Jansens…..?
souper : pap

Woensd 2 januari
9 tot 9u koer
9 tot 12u stikken
Diner : zuurkool
2 tot 5u stikken
souper : raapkoolsoep

Dond 3 januari
8 tot 9u koer
9 tot 12u naad
Diner : ratatoe
1 tot 4u naad
5u beschuit …
Souper koffie vischkens

Vrijd 4 januari
9 tot 12u naaien
Stokvisch
1 tot 4u naaien
Souper conserve

Zaterd 5 januari
naaien
dejeuner : glas honing
1 maal doude (?)
Souper : raapkoolsoep

Zond6 januari
diner : peesoep

Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2014 10:30    Onderwerp: Reageer met quote

Schuin op een briefje schrijft ze volgende namen:

Mère Augustine Melle Ursuline Moldijk Lierse
De Bruyckere Beeldekensstraat 318
Mme Marie Loyola Muylle, Institut des dames de Saint-André Tournai Rue du désert 8

Dit instituut bestaan nog steeds:
http://www.saintandretournai.be/historique/historique1.html

Dan :

14 juli gefusilleerd op zaak Maes, Vertr.21 juli naar D.
3 sept gefus. 2 p. 2. Mariën Edm. Mariën, Boel vertr. D. 12 sept., 20 febr 5p. gesch gest., 27 feb str. Ged. Verpl. 81

11 Dec gestr. : Doodstraf 13 Dec 2de straf : 15 volle jaren dwangarbeid en 5 jaren gevang.
Vertrokken naar Duitschland en 20 dec aangek.
22 Dec Cachot 41 …….cel 109
Dond 27 30J. verpl 83.
27 feb verpl. 81
9 febr gestorven Ghila Lemer
20 febr gevl. 4 p. Gep. Dubris (?)-Vingerhoets
Diner rode kolen met visch Aangek. Bovy 7 maart …..
6 maart ziek ……..4d.bed
12m Vlieg. 13 Meert gez. L.D. 20 Maart G. besschuit.
21 Maart gestorven Broes ……..
24 Maart Bombardement gestorv. Cuvelier
April 1ste colis
18 April Conferentie. 17A atrap M.L.
16A. 2° colis 19A. Vlieg. Ged. 8pers. St.K.kap.
18M vlieg. 25 P. ged. 19M Sinxen vlieg opsch…ng kerk
20-21 Mei vl. 22 Mei vl. Bom opschool 2 kl. Kind. Gedood 22-23 Bomb. 24-25 vl.
27 vl gen.

Marge links :
Zondag
Om 7 u opstaan
7 ½ u koffie met brood
8 u mis tot 8 ¾
9 u bidden tot 10 u

30 December Kaart ouders
6 Jan K. John
9 J. brief ouders
13 J. brief Heminx…
20 B. ouders K. Brussel(?)
27 J. K. John
9 F B. ouders K. …(?)
10 K. John
17 B. ouders K. L….(?)
24 Feb Ouders kaart
9 Maart Br. J. Kaart Louise
10 Maart Kaart oom Joseph
17 Maart Brief ouders
24 Maart Kaart ouders
31 Maart Kaart Ouders
April Br. Oud K.Kiel(?)
April K. Oud.
April Br. Oud.
April K. Oud.
28 K. Oud.
5m Br Oud. K. M.O.

Marge onderaan :
23 juni kaart Ouders
30 Juni Kaart br.O.
7 juli KO. Esther
14 juli Br. O.
21 J. R. H .br. E. Marie

Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2014 10:36    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben nu het boek "Achter de rug van de Duitsers" aan het lezen (verslinden) Rolling Eyes en kom tot de vaststelling dat de plaatsen Siegburg en Delitsch regelmatig terug komen.

Delitzsch is een gemeente en plaats in de Duitse deelstaat Saksen, gelegen in de Landkreis Nordsachsen. De stad telt 25.148 inwoners

Er staat een kasteel Barockschloss genaamd.
http://www.barockschloss-delitzsch.de/
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2014 10:43    Onderwerp: Reageer met quote

belbez13

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2014 7:39    Onderwerp: Reageer met quote

Over M.82 is het Algemeen Rijksarchief in Brussel héél wat te vinden. Onder andere ook de foto van Henri Van Bergen tijdens zijn missie als tolk bij de Belgische legatie in China.
Archief Vaderlandse Diensten. (Ruisbroekstraat in Brussel, nabij Centraal Station - heb er uren gesleten) Zeker te raadplegen!

Succes!

Mvg

Jan
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 07 Feb 2017 17:04    Onderwerp: Reageer met quote

The true story of margriet ballegeer
Als e book verkrijgbaar of als pdf
Oa bij

https://ospreypublishing.com/spying-in-world-war-i-the-true-story-of-margriet-ballegeer-ebook

@+
Patrixk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oproepen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: