Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Maas-Argonne-offensief

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Amerikaanse Leger Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
wvanrosm

BerichtGeplaatst: 25 Aug 2008 10:22    Onderwerp: Maas-Argonne-offensief Reageer met quote

Tegen het einde van de Eerste Wereldoorlog konden de Amerikanen aan het westelijke front twee enorme legers opstellen. Maar de Amerikaanse soldaten waren nauwelijks berekend op hun taak. In WO1Wiki het volgende artikel (fragment):

... Deze Slag in de Argonnen, of Maas-Argonne-offensief (26 sept. 1918 tot aan de wapenstilstand met twee langere gevechtspauzes in okt.) was voor de Amerikanen eigenlijk alleen maar succesvol door de overweldigende inzet aan mankracht. De soldaten waren voor het merendeel groentjes. De coördinatie tussen infanterie en artillerie was slecht en de kennis van het terrein liet te wensen over. Sommige Amerikaanse aanvallen ontaardden in een bloedbad. De mannen rukten op in golven, schouder aan schouder. Aan het eind van de aanval was soms alleen nog de bevelvoerend officier over. Daardoor raakte men vaak aangewezen op de moed en het doorzettingsvermogen van een enkeling. Van tactiek was nauwelijks sprake. Na enkele weken waren de verliezen zo hoog opgelopen, dat duizenden niet meer de moed konden opbrengen verder te gaan, en zich van hun eenheden verwijderden. Deserties bereikten een zulk bedenkelijk niveau, dat Pershing, de Amerikaanse opperbevelhebber, in een vertrouwelijke brief aan een divisiecommandant, die zojuist zijn troepen in de strijd had geworpen, schreef dat de officieren alle maatregelen die nodig waren moesten treffen, waaronder het fusilleren van deserteurs, om aan deze toestand een eind te maken. Ten einde de effectiviteit van het leger te verhogen, verving Pershing daarop een korpscommandant, drie divisiecommandanten en verscheidene brigadecommandanten, en half okt. droeg hij zijn eigen commando over het 1ste leger over aan Liggett.

Generaal George C. Marshall (1880-1959), de latere politicus, die beroemd werd door het Marshallplan, keek er in zijn memoires als volgt op terug:

"Dagelijks werden bij het Maas-Argonne-offensief officieren die bevel voerden over regimenten, brigades, divisies of andere belangrijke posten bekleedden ...

Lees de complete tekst: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/Gevechten_in_de_Argonnen

(Nieuw in WO1Wiki. Gewoon in het Nederlands)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Linkert

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2017 7:18    Onderwerp: Reageer met quote

Beste FEW-vrienden

Kan iemand mij verwijzen (of vertellen) waar ik een duidelijke kaart kan vinden waar exact de Amerikaanse frontlijn boven Verdun eindigde? Ik vind niet meteen iets.

Alvast bedankt!
Nick poppy
renny

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2017 9:00    Onderwerp: Reageer met quote

op deze website vind je wel wat kaarten , kan je daar wat mee ?

https://www.google.nl/search?q=meuse+argonne+offensive&espv=2&biw=1600&bih=770&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjW2aTkvfjRAhWBJ8AKHaMICYsQ_AUIBigB#imgdii=ZICZpDCTEZHdJM:&imgrc=i6mRPx-Aq4yvmM:
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Linkert

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2017 10:01    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie map, thanks! Ik kan dus concluderen dat Beaumont rechtsonder het uiterste punt van de Amerikaanse sector is?
renny

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2017 11:09    Onderwerp: Reageer met quote

volgens mij wel ..maar ik ben geen expert.. Mudra zal het zeker weten !
Naar boven
nurse mary

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2017 12:04    Onderwerp: Reageer met quote

Wat bedoel je precies met 'boven Verdun'?
Het 79e zat boven Verdun, tot aan ongeveer Damvillers.
Ten noorden daarvan volgens mij de Franse 15e Divisie en weer ten noorden daarvan opnieuw Amerikanen (5e divisie).
Op wapenstilstandsdag waren zij tot hun einddoel gekomen, nl de lijn (ongeveer) Stenay - Jametz.

Kun je hier iets mee?
Waar ben je precies naar op zoek?

Gr. Marij
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Linkert

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2017 12:43    Onderwerp: Reageer met quote

Wel, ik heb een graf geadopteerd op het Meuse-Argonne American cemetery. De moeder van deze soldaat ging in 1930 met Gold Star op pelgrimstocht naar het graf van haar zoon, samen met vele andere moeders/echtgenotes...
Ik ben momenteel heel dat verhaal aan het lezen en op dag 18 lees ik wat zij zoal deden en kwam dit ter sprake:
"The pilgrims left the cemetery to return to Verdun, their base of operation, about 3 pm. They made one stop along the way to see the statue of the “French Peasant Returning Home,” located near the village of Siam Agneaux. The village of Siam Agneaux was destroyed during the war. As depicted in the statue, the peasant looks forlorn, tired, and hungry when he returns home and finds his home destroyed.

Traveling back to the hotel, the pilgrims passed the site where sections of the 39th division fought. The last stop before returning to the hotel was the village of Bomberant, which represented the last American sector the American troops had near Verdun.

The group passed another monument that stands for the little village of Fleury, which was totally destroyed during the war and its land made uninhabitable to such an extent that a decision was made not to rebuild it. The site is maintained as a testimony to war and is officially designated as a “village that died for France.”

Siam Agneaux moet alvast Samogneux zijn, dat standbeeld heb ik ook gevonden. Maar in de tweede alinea wordt gesproken van Bomberant, nu ben ik op zoek welk dorpje bedoeld wordt, ik vermoed Beaumont, maar dat probeer ik nu dus uit te zoeken Smile
renny

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2017 13:06    Onderwerp: Reageer met quote

hier wordt ook gezegd dat het w.s. Beaumont is..

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=521722497985516&id=515255001965599
Naar boven
Linkert

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2017 13:12    Onderwerp: Reageer met quote

renny @ 05 Feb 2017 13:06 schreef:
hier wordt ook gezegd dat het w.s. Beaumont is..

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=521722497985516&id=515255001965599

Wel, je hebt het verhaal gevonden Very Happy
Groeten, Nick
renny

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2017 16:53    Onderwerp: Reageer met quote

lang leve Google Very Happy
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Amerikaanse Leger Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: