Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

3e wereldoorlog?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Andriessen

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2014 13:43    Onderwerp: 3e wereldoorlog? Reageer met quote

De derde wereldoorlog?

Er is beweerd dat in 1914 eigenlijk niemand de oorlog wilde maar dat de toenmalige staatslieden er min of meer als slaapwandelaars in terecht zijn gekomen.
Daarbij wordt dan m.i.toch het bestaan van de eerder gevormde onderlinge verdragen zoals de dual- en triple entente over het hoofd gezien, met verdragen die, als er iets mis zou gaan, toch maar een Europese oorlog of zelfs een wereldoorlog tot gevolg zou hebben. En zo is het dan ook geschied in 1914.

Dit jaar is het honderd jaar geleden dat die Eerste Wereldoorlog uitbrak. Rond 25 landen vormden destijds een coalitie tegen de Centrale machten en trokken daar tegen ten strijde.De gevolgen zijn ons allen maar al te zeer bekend.

Op dit moment (2014) is er naar mijn mening een opvallende gelijkenis te constateren.
Er is dé facto wederom sprake van een wereldoorlog en wel de DERDE WERELDOORLOG!.
Dit keer hebben niet 25 landen maar liefst 50 á 60 landen een coalitie gevormd om oorlog te voeren en wel tegen het z.g. IS.

Het wordt nog niet overal zo gevoeld en het lijkt allemaal nog een “ver van m’n bed show”, waardoor de gelijkenis ook nog niet zo duidelijk is maar het griezelige is toch wel dat ook nu weer niemand kan voorspellen waar dit allemaal op zal uitdraaien. Natuurlijk hopen we maar dat het allemaal wel zal meevallen en wordt er nog grotendeels alleen maar gevochten vanuit de lucht. Maar hoe de rol van de grootmachten Rusland en China en Amerika zich uiteindelijk zal ontwikkelen in dit nu reeds mondiale conflict is nog onbekend en er hoeft maar 'niet dat' te gebeuren of de gevolgen zijn niet te overzien. .
Naar mijn mening lijkt het er op dat de wereldsituatie nu nog veel gevaarlijker is dan in 1914.
Terwijl er in 1914 reeds allerlei militaire plannen en strategieën gereed lagen is dat nu niet het geval. Terwijl er in 1914 duidelijke vijandbeelden waren en de toenmalige coalitie tegenover de Centrale machten stond, was die coalitie reeds jaren voorbereid en de te volgen strategie in verdragen vastgelegd, Daar is nu geen sprake van.
De huidige coalitie is op een uitermate ongeorganiseerde wijze tot stand gekomen waarbij elke deelnemer weer afwijkende doelstellingen en motieven heeft en deze coalitie staat dan ook nog eens tegenover een idealistische en uitermate terroristische groepering waarvan allerlei experts nu reeds openlijk verklaren dat die niet te verslaan zou zijn.
Natuurlijk is iedereen er van overtuigd dat IS van de aarde dient te verdwijnen maar juist omdat ze zo levensgevaarlijk schijnt te zijn zou een uitgekiende, adequate en uitermate strak georganiseerde strategie dringend noodzakelijk zijn. Helaas moet geconstateerd worden dat daar geen sprake van is. Het was destijds Churchill die vaststelde dat het enige dat we van de geschiedenis hebben geleerd is de wetenschap dat we er niets van hebben geleerd en die vaststelling staat helaas vandaag de dag nog recht overeind
Het is dan ook maar te hopen dat er later niet behoeft te worden vastgesteld dat de staatslieden wederom hebben “geslaapwandeld” en we onvoorbereid en slecht georganiseerd een afschuwelijk wereldconflict, de "derde wereldoorlog" zijn “ingestunteld”!
Fulco

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2014 19:46    Onderwerp: Reageer met quote

Even kort door de bocht (maar daarom niet minder gemeend) een eerste reactie.
Ik vind deze stellingname een beetje teveel op stemmingmakerij lijken. Het artikel gaat vooral uit van "wat als", "het zou zo maar kunnen" en "hoe zouden we er later misschien op terugkijken". En dat is nu net het verschil tussen hedendaagse realiteit en geschiedenis.

En van een wereldoorlog (ik houd het maar even gewoon bij kleine letters) kan in mijn ogen geen sprake zijn. Daarvoor moet toch sprake zijn van een oorlogsverklaring van 1 of meer officieel erkende staten aan een andere, officieel erkende staat. En hoe graag IS de S ook wil invullen als formele staat, de werkelijkheid is toch iets anders. Als we dit de derde wereldoorlog gaan noemen, hadden we toch eerder Korea en Vietnam voorrang moeten verlenen als nrs 3 en 4.
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2014 21:47    Onderwerp: Reageer met quote

Om te beginnen vind ik het nogal vroeg om al van een wereldoorlog te spreken. Zelfs in 1914-18 duurde het geruime tijd voordat men van "de Wereldoorlog"begon te spreken.
Dan de deelnemers: Tientallen landen proberen nu een van de zoveel volstrekt onverzoenlijke en agressieve partijen in het Midden-Oosten aan te pakken. Ik vermoed dat dit op korte termijn zou kunnen helpen, maar zo lang die honderden partijen in die regio het idee van (minstens) vreedzame co-existentie niet hebben geleerd, er telkens opnieuw zulke groepen zullen opstaan.
De Derde Wereldoorlog zie ik dus zeker nog niet. Dat wil niet zeggen dat ik me geen zorgen maak...

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
A. Depage

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2014 21:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ook de paus had het onlangs over een derde wereldoorlog na zijn - waarschijnlijk emotioneel - bezoek aan Redipuglia. Ook dat zal wat kort door de bocht geweest zijn, al had hij het over diverse conflicten over de gehele wereld.
Het is nu ook niet de bedoeling om angst te creëren over moslims of om die gelijk te stellen met terroristische organisaties zoals IS. Niet dat de topicstarter dit zo bedoelde uiteraard. IS is een kleine, weliswaar vertakte (en uiterst gevaarlijke) organisatie, niet meer dan dat. En veel hulp krijgen die van buitenaf ook niet. Een wereldoorlog lijkt me dan ook niet op zijn plaats.
Eén van de weinige gelijkenissen van toen die men nu kan trekken is dat de mierennest Midden-Oosten de plaats heeft geruimd voor de roerige Balkan. Dat het ooit daar écht zal ontploffen, staat buiten kijf. Maar IS zal er geen hoofdrol in spelen (en zal ook niet de aanleiding zijn, daarvoor staan ze te geïsoleerd en radicaal en te concurrentieel voor andere terroristische groeperingen).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jovka

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2014 22:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk wel dat we onderweg zijn naar een 3e wereldoorlog. En of die oorlog nu tegen IS wordt uitgevochten of tegen Rusland weet ik niet. Maar als je de politieke leiders hoort praten en ziet handelen, dan lijkt het in mijn igen wel of er bewust op een confrontatie wordt aangestuurd. En de media doet daar met de hele gekleurde berichtgeving aan mee helaas.

Ik heb een paar jaar geleden een boek gelezen, de titel weet ik zo snel niet meer, waarin stond dat er inderdaad 3 wereldoorlogen komen. Dat is rond 1850 ongeveer bekokstoofd door de machtigste mensen (meest bankierfamilies) op aarde met als doel natuurlijk één wereldorde. Één machtige organisatie waarin die machtige families het achter de schermen voor het zeggen hebben. De eerste wereldoorlog was gepland, de tweede ook en de derde wereldoorlog zou een godsdienstoorlog worden.
Als dat waarheid zou zijn, dan is een wereldoorlog vanwege IS een goede opstap, maar de situatie in de Oekraïne moet men ook niet onderschatten.

IS is onder andere door Amerika en Saoudi-Arabië getraind en bewapend om tegen Assad te vechten, terwijl men wist dat het om moslimextremisten / terroristen ging. Te lang is dit doorgegaan en nu slacht IS onder andere de koerden aan de Turkse grens af zonder dat er serieus wordt ingegrepen. Men ziet de genocide gebeuren, maar men kijkt collectief weg en doet voor de vorm een paar bommen werpen op IS stellingen. Dát snap ik niet.

Na de val van de muur heeft zowel de Nato als de Europese Unie met Rusland afgesproken dat zij niet verder naar het oosten zouden uitbreiden. Jarenlang is dat wel gebeurd en ook Oekraïne moet om welke reden dan ook lid worden van de EU. Terwijl algemeen bekend is dat de zogenaamde pro-westerse regering in Kiev er niet zit vanwege de goede capaciteiten maar alleen ter zelfverrijking zit. En dan zijn de beloofde gouden bergen uit Europa natuurlijk meer dan welkom, aangezien het land zelf praktisch failliet is. Voor de EU weer een stapje verder én direct aan de Russische grens gelegen. En interessant vanwege de enorme olie en gasvoorraden in de Zwarte Zee. Rusland is het met die ongebreidelde uitbreiding niet eens en ziet dat als provocatie en op een gegeven moment zal Rusland daar ook wat aan doen. Dat zie je nu ook, Rusland steunt de seperatisten zodat de Oekraïne instabiel wordt en het voor de EU minder aantrekkelijk is om met de Oekraïne uit te breiden. Dat de EU en de VS dan ook nog sancties nemen is extra provocatie en in mijn ogen hartstikke dom; veel landen van de EU zijn, in tegenstelling tot de VS, behoorlijk afhankelijk van de olie- en gasleveranties van Rusland. Waarom dan toch die sancties en die provocaties als je weet dat veel lidstaten echt in de problemen komen als Rusland de leveranties stil gaat zetten? Er zijn voldoende afzetmarkten voor olie en gas buiten de EU en je ziet dat Rusland zich daar nu op richt. Ook hier is het dus een kwestie van tijd voordat het echt fout kan gaan.

Dit zijn in mijn ogen de grootste kruidvaten in de wereld en in plaats van dat men het een met wortel en tak uitroeit om verdere haatzaaierij en mensenslachtingen te voorkomen en het ander probeert te de-escaleren weet ik niet. Er spelen ongetwijfeld grotere geldbelangen mee, want voor de wapenindustrie is onrust in de wereld altijd goed. En meer verkoop van duur wapentuig is weer goed voor de banken. Helaas wordt er niet gedacht aan de bevolking, want de burger leidt het meest onder de machtsspelletjes van de politieke en financiële elite.
Misschien zie ik het te somber in, maar het zou mij niets verbazen als er binnen 5 tot 10 jaar een nieuwe wereldoorlog is. Ik hoop dat het nooit zal gebeuren, maar gezien de politieke ontwikkelingen maak ik mij wel zorgen ja.
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2014 5:50    Onderwerp: Reageer met quote

Het probleem met Syrië nu is dat de opportunistische Westerse wereld moest kiezen tussen pest (= Assad) en cholera (= Syriëstrijders). Die laatste zijn verschillende groeperingen van gematigde tot extremistische rebellen met een gemeenschappelijk doel, nl. Assad uitschakelen. Al die diverse groeperingen verschillen danig van elkaar, maar werken al dan niet samen. Als er dan wapens in verkeerde handen vallen, dan kan zo'n splintergroepering regionaal zoveel macht krijgen dat ze een eigen koers beginnen varen (=IS). Hetzelfde gebeurde destijds ook in de jaren 80 met de oorlog tussen de Russen en Afghanistan (= Al Quada).
Nu ingrijpen of de klok terugdraaien is moeilijk zonder de hoon van het gehele MO op je kop te krijgen. Zo simpel lijkt het allemaal niet, en dit nog los van het besef hoe de Westerse burgerwereld tegen zo'n oorlog zou aankijken als er dan wat body bags terugkomen.
Naar boven
Jovka

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2014 10:12    Onderwerp: Reageer met quote

De situatie in het MO is zeker niet simpel en de oplossingen ook niet. Feit is wel dat oa de VS er baat bij hebben dat de situatie daar instabiel is.
Assad is in de westerse media wel zwartgemaakt, maar waarom?

Je ziet hetzelfde patroon als destijds in Afghanistan.
De Russen vechten een oorlog uit en de oppositie wordt gesteund door de VS. Wie was die oppositie, juist de Taliban. Als blijkt dat de Taliban teveel een anti-westerse koers vaart moet de Taliban weg. Zodat er vervolgens weer een instabiele marionetregering komt (met steun van de VS).

Zo is het ook in Syrië gegaan en zo gaat het nu nog. En in Libië, Irak en Iran. De dictators zijn daar allemaal met steun van de VS / het westen aan de macht gekomen en gebleven, totdat blijkt dat de politieke koers van die dictators niet meer op het westen gericht is én de (olie?)belangen van de VS / het westen in gevaar komen. Dán wordt er een oppositie gecreëerd die de machthebber moet onttronen. Tegelijkertijd is wordt door de media én de westerse machthebbers een beeld geschetst dat de machthebber een vreselijk figuur is. Dat zie je bij Assad heel goed. Amerika zou militair ingrijpen in Syrië zodra er gifgas door Assad gebruikt zou worden. En prompt was er een gifgasaanval die bij Assad in de schoenen is geschoven. Gelukkig is Rusland daar niet ingetrapt en is er destijds niet militair ingegrepen door de VS en de NATO om Assad weg te krijgen.

En dat was natuurlijk een herhaling van zetten, want die strategie heeft de VS in Irak (nucleaire wapens die er niet waren) ook toegepast. Zodra de koers van de dictator te anti-westers wordt, wordt er daar instabiliteit gecreëerd om de zittende machthebbers te verdrijven.
De wapens zijn niet in verkeerde handen gevallen, de VS, Saoudi-Arabië en zelfs Duitsland hebben bewust wapens geleverd en trainingen verzorgd aan IS strijders.

Assad is een dictator, net zoals er in alle staten van het MO een dictatoriaal regime heerst. Elk dictatoriaal regime is slecht, maar of Assad zo slecht is dat een regime van rebellen die een sharia-wetgeving nastreven beter is? Dat durf ik te betwijfelen. Irak, Egypte, Afghanistan en Libië zijn er ook niet op vooruit gegaan na de verdrijving van het dictatoriale regime.

Hoe dit op te lossen is, weet ik niet, daarvoor is het probleem te complex. Niet alleen vanwege eventuele body bags, maar ook omdat er teveel landen zijn in het MO met allemaal hun eigen belangen. Maar ik denk wel dat de landen die dit probleem creëren zelf ook verantwoordelijk zijn voor de oplossing.

Overigens zie je dit patroon ook in de Oekraïne deels terug.
Naar boven
Wattman

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2014 12:51    Onderwerp: Reageer met quote

Terechte opmerkingen. Die verdeling van Irak over verschillende groeperingen staat al lang op het programma van USA. De "verdeel en heers" techniek is al duizenden jaren actueel. Zoals de historie leert staat deze techniek echter niet gerant voor eeuwig succes en rust in eigen huis.

Op de lange termijn is natuurlijk de rol van de opkomende machten China en India belangrijk.

Voorts kan het IS vraagstuk wel eens een klein probleem worden met Ebola dat inmiddels is overgestoken naar Europa en een kredietcrisis die zeker nog niet voorbij is. Dat laatste met de huidige kunstmatige lage rente stand in combinatie met het uitblijven van structurele maatregelen nog eens tot onaangename verrassingen kunnen leiden.

Mijn stelling is dat een grootschalig militair conflict tussen de grootmachten, de door de topic starter genoemde derde wereldoorlog, niet aan de orde is wegens het aanwezig nucleair arsenaal.
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2014 13:28    Onderwerp: Reageer met quote

Dit zat onlangs in m'n mail box past bij dit topic

Ben je voorbereid?
@+
Patrick

Beste lezer,

(Hier volgde een reclamebericht van een goudhandelaar, dat niets met het onderwerp van doen had. Dit bericht is dus verwijderd, LK)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Jovka

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2014 14:03    Onderwerp: Reageer met quote

Het bezitten van een grote goudvoorraad is voor de overheden noodzakelijk, want de valutawaarde is nog altijd makkelijk te manipuleren.

De Euro zelf vind ik een uiterst instabiele munteenheid. Grote beursspeculanten hoeven maar even te speculeren op de Euro en er zijn direct grote problemen, aangezien veel afzonderlijke landen van de Europese Unie hun huishoudboekje niet op orde hebben. En dan gaat het niet alleen om kleinere landen zoals Griekenland (heeft weer miljarden Euro's nodig om aan al haar verplichtingen te kunnen voldoen), maar ook Frankrijk en Italië hebben moeite met de overheidsfinanciën op orde te krijgen. En zelfs Nederland! De Nederlandse overheidsschuld was altijd relatief laag, maar is de laatste jaren enorm toegenomen!
Kortom, er hoeft maar iets gespeculeerd te worden en de waarde van de Euro komt onder druk te staan. De Euro neemt al maanden in waarde af ten opzichte van de Dollar. Ook geen idee waarom, de Dollar is ook behoorlijk instabiel aangezien er jaarlijks zoveel van wordt bijgedrukt én de schulden van de Amerikaanse overheid de pan uitrijzen.

Vandaag las ik dat de Russische Roebel behoorlijk aan waarde verliest, met een advies om daar niet in te handelen. Geen idee hoe dat komt (ook een strategie van de USA misschien?) want Rusland heeft haar overheidsuitgaven prima op orde, heeft meer dan voldoende reserves, flinke olie en gasvoorraden én een hele lage staatsschuld.

De Duitse overheid heeft haar financiën wel goed op orde, maar daar dreigt de economie weer stil te gaan staan wegens de te grote besparingen. Er wordt onvoldoende geïnvesteerd.

Goud aankopen voor een burger heeft denk ik weinig zin. Als de economie echt instort of er komt een oorlog dan heb je meer aan voedsel en brandstof. Dat kun je in eerste instantie misschien met goud kopen, maar als alles echt schaars wordt dan heb je daar ook weinig aan.
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2014 15:25    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:

Vandaag las ik dat de Russische Roebel behoorlijk aan waarde verliest

Zijn dit niet de directe gevolgen van de sancties die het westen genomen heeft, na het neerschieten van de Nh vlucht en de inmenging van Rusland in de Oekraine ?
Moet er nog iemand een peer?
@+
Patrick
[/quote]
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2014 17:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou enkele antwoorden willen zetten, maar ik realiseer mij dat dit topic eigenlijk tegen de regels van dit forum ingaat...discussies over politiek waren hier dacht ik niet toegelaten, en dit lijkt mij duidelijk over de politieke toestand te gaan in de huidige wereld-west tegen oost...
pascal
Fulco

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2014 18:44    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 07 Okt 2014 17:52 schreef:
Ik zou enkele antwoorden willen zetten, maar ik realiseer mij dat dit topic eigenlijk tegen de regels van dit forum ingaat...discussies over politiek waren hier dacht ik niet toegelaten, en dit lijkt mij duidelijk over de politieke toestand te gaan in de huidige wereld-west tegen oost...
pascal

Het topic gaat volgens mij niet tegen de regels in. Andriessen vraagt commentaar op zijn stelling dat er inmiddels een derde wereldoorlog aan de gang is. Over de onderbouwing daarvan kan je natuurlijk van mening verschillen, maar de vraag is in feite doodsimpel.

Diverse reacties en de mail die Patrick ontving grijpen dit echter aan om de complottheorieën rond een Nieuwe Wereld Orde te benadrukken. Die idiote gedachten waarin "Illuminati" en "Bilderbergers" er op uit zouden zijn om de wereldmacht te grijpen via het uitroeien van 2/3 van de wereldbevolking en het controleren van de overblijvers door onder andere via griepvaccinaties nanochips in te spuiten, kunnen we hier inderdaad missen als kiespijn. Dan mag dit topic van mij direct gesloten worden.

Laten we ons liever concentreren op de stelling van Andriessen, die volgens mij wel degelijk binnen de grenzen van dit forum valt.
Wat mij wel verbaast, is dat Andriessen deze stelling al eerder op een ander forum plaatste en toen daar geen reacties kwamen opeens toch het nut van dit forum inzag. En als hier dan wel wordt gereageerd, blijft het van zijn kant vervolgens wel erg stil.
Andriessen

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2014 20:03    Onderwerp: 3e wereldoorlog Reageer met quote

In eerste instantie had ik Yvonne gevraagd of mijn stelling iets voor plaatsing op het forum kon zijn. Ik kreeg geen reactie en dus heb ik e.e.a. inderdaad op het forum van de SSEW geplaatst. Daar wordt niet zo vaak gereageerd en vandaar mijn plaatsing op dit forum.
Dat het daarna van mijn kant "erg stil" is gebleven is omdat het me nuttig leek eerst eens wat reacties af te wachten. Inderdaad gaat het in sommige gevallen niet helemaal over mijn stelling maar gelukkig ben je van mening dat die stelling volstrekt duidelijk is!
Uiteraard kunnen daar verschillende meningen over worden gevormd en de mijne is natuurlijk niet alléén zaligmakend.
Maar in 1914 dacht men ook lang dat het allemaal wel zou loslopen. Dat nu was helaas niet het geval. Nu, in 2014, is de situatie m.i. veel en veel gevaarlijker en de geopolitieke situatie eveneens'
Ik heb getracht om mijn zorg zo goed mogelijk te verwoorden, geen mening of kritiek over het juist- of onjuiste van deze gewapende ingreep uitgesproken maar uitsluitend een vergelijking gemaakt met 2014 en ik vond het een beetje kinderachtig dat dit nu "stemmingmakerij"werd genoemd.De opmerking dat voor een oorlog toch eerst een oorlogsverklaring noodzakelijk is lijkt me toch wel wat naïef al is dat formeel natuurlijk wel juist.De vergelijking met de Korea oorlog en Vietnam s al wat realistischer. Ook toen was de geopolitieke situatie gevaarlijk maar de macht van China was toen toch nog niet te vergelljken met die van nu en ook Rusland had toen nog niet zoveel invloed als thans.
Overigens; het door mij geplaatste stukje was geen artikel doch slechts een stelling die ik ter discussie stelde, niet meer of minder dan dat!
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2014 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

Het feit dat de crew hier niet heeft ingegrepen betekent al dat dit topic binnen het FEW valt.
Wel zal de crew opletten dat discussies niet al te politiek worden. Ook complottheorieën worden niet op prijs gesteld. Cool

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Jovka

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2014 21:37    Onderwerp: Reageer met quote

Fulco @ 07 Okt 2014 18:44 schreef:

Diverse reacties en de mail die Patrick ontving grijpen dit echter aan om de complottheorieën rond een Nieuwe Wereld Orde te benadrukken. Die idiote gedachten waarin "Illuminati" en "Bilderbergers" er op uit zouden zijn om de wereldmacht te grijpen via het uitroeien van 2/3 van de wereldbevolking en het controleren van de overblijvers door onder andere via griepvaccinaties nanochips in te spuiten, kunnen we hier inderdaad missen als kiespijn.

Ach ja, jammer dat mijn commentaar zo beoordeeld wordt. Ik zie mijzelf niet als een complotdenker, maar ik probeer mij wel altijd te verdiepen in de verschillende kanten van een stelling / onderwerp. En ja, dan kom je ook op zaken als een nieuwe wereldorde (zonder Illuminatie, en Bilderberg, daar heb ik het niet eens over gehad, dat maak jij ervan) iets waarover Obama afgelopen week toevallig heeft gesproken.
Wat waar is en wat niet, weet ik niet, ik geef slechts weer wat ik lees, zie en hoor. En dan heb ik het niet over nanochips en weet ik veel wat, want daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik zie het liefst dat een onderwerp van meerdere kanten belicht wordt, daarom heb ik dat ook genoemd. Zonder bijbedoelingen.

Maar om weer on topic te blijven, ja ik denk dat de geopolitieke situatie behoorlijk instabiel is en dat als gevolg daarvan we op weg zijn naar een derde wereldoorlog. Er zijn mijns inziens genoeg overeenkomsten met de Eerste Wereldoorlog, maar ook met latere niet-wereldoorlogen te zien.

Ciao
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2014 22:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat Jovka ons hier weer on-topic zet Smile

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2014 17:45    Onderwerp: Reageer met quote

Is de situatie dan minder stabiel dan tijdens de koude oorlog? We hebben dat toch ook overleefd?
pascal
AOK4

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2014 19:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk toch dat we een ander "tijdperk" ingaan waarbij landsgrenzen ook niet meer vast zijn. Kijk maar naar heel de situatie met IS. Krijgen we de oprichting van een kalifaat cfr. het Ottomaanse Rijk? Wat met de Koerden (één van die volkeren die na WO1 niet kreeg wat beloofd was!)?

Ofwel kan IS een nieuwe staat creëren, ofwel zal een nieuwe staat Koerdistan opstaan uit de resten van o.m. Irak en Syrië.

Wat zal Turkije doen? Een nieuw Koerdistan zal het niet dulden aan zijn grenzen (we zien dat nu al). De kans bestaat dus dat Turkije in feite een bondgenoot is van IS en wacht tot zij de Koerden verpletteren. De kans is groot dat het daarmee tot een nieuwe Koerdische opstand (terrorisme) in Turkijke komt. Wat zal de NAVO dan doen?

Het Westen heeft zich met Irak, Afghanistan, Egypte, Libië en Syrië dus in behoorlijk wat nesten gewerkt. Het wordt geen sinecure om daar zonder kleerscheuren uit te geraken.

In ieder geval is heel de internationale organisatie zoals die na WO2 is ontstaan (met VN en zo) aan geen kanten klaar om te reageren op dergelijke situaties. In die zin hebben we een gelijkaardige situatie als eind jaren '30 toen de Volkenbond zijn failliet beleefde.

Ondertussen is ook Rusland nog bezig aan zijn grenzen. Wat kan er concreet gedaan worden tegen de annexatie van de Krim? Wie gaat er Rusland tegenhouden dat ze Oost-Oekraïne gaan annexeren? En wat zal volgen? De Baltische staten?

Meer vragen dan antwoorden dus. De historici binnen 20-50-100 jaar zullen er ongetwijfeld wel een visie op hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2014 22:52    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad meer vragen dan antwoorden, AOK. Het einde van de ellende is in elk geval nog niet in zicht met godsdienstfanaten en paranoïde machtswellustelingen aan het roer.

Gr P
Andriessen

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2014 4:48    Onderwerp: derde wereldoorlog Reageer met quote

De punten die AOK4 opsomt waren o.a. onderdeel van mijn stelling over de derde wereldoorlog die, hoe we dat ook allemaal inschatten, intussen wel degelijk begonnen is. Natuurlijk kan het nog alle kanten opgaan maar erg optimistisch kan ik daarover helaas niet zijn. We moeten er maar het beste van hopen, Dank voor alle reacties.
Wattman

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2014 8:46    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is dan de definitie van een "wereldoorlog"?

Bijvoorbeeld 25 of meer landen die een coalitie vormen in een gewapend treffen tegen 1 partij? 25 of meer landen die betrokken zijn in een gewapend treffen tussen twee of meer kampen? 25 of meer landen die zijn betrokken in een gewapend treffen tussen twee of meer kampen met geografisch over de gehele wereld verspreidde locaties? Is er nog een minimum aan betrokken personeel en ingezet materieel? Moet de burgerbevolking nog in een bepaalde mate (direct of indirect) betrokken / getroffen worden. Zo ja, is er dan een minimum aantal burgerslachtoffers? Moeten die slachtoffers verspreid over de wereld vallen.

Wie het weet mag het zeggen.

Mijn tegenstelling, "wereldoorlog" is een volledig ideologisch en politiek bepaald begrip. Het is tot nu toe alleen gebruikt in het verlengde van de "Great War". Tweede Wereldoorlog is een verlengde van de Great War 1914-1919 (de bekende uitspraak over de 20 jarige wapenstilstand), en in het verlengde daarvan werd het begrip Derde Wereldoorlog gebruikt om een mogelijk conflect tussen NAVO en Warschaupact aan te duiden (zie bijv. het boek van Hackett).
Naar boven
Andriessen

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2014 12:40    Onderwerp: derde wereldoorlopg Reageer met quote

Ik ben in dit verband niet zo geïnteresseerd in definities en theoriëen.

"Wait and see" zei de toenmalige Indonesische president Sukarno toen hem gevraagd werd of zijn positie op het spel stond in een TV interview. De volgende dag bracht een staatsgreep van generaal Suharto hem ten val.

"Peace for our time" sprak de Britse minister Chamberlain na zijn bespreking met Hitler. Even later brak de 1e WO uit.
Wattman

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2014 16:03    Onderwerp: Reageer met quote

Met alle respect, dan elke discussie over een derde (vierde, vijfde) wereldoorlog zinloos.

Zonder enige invulling wat men wil verstaan onder een wereldoorlog is de uitspraak
Quote:
de derde wereldoorlog die, hoe we dat ook allemaal inschatten, intussen wel degelijk begonnen is
onlogisch, emotioneel, en op zijn best een louter politiek statement. Net zoals iemand zou gaan spreken over "de 10e kruistocht die intussen weldegelijk begonnen is".
Naar boven
Andriessen

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2014 17:04    Onderwerp: 3e wereldoorlog Reageer met quote

In mijn laatste reactie is de laatste zin weggevallen. Ik schreef dat: "Ik hoop maar dat het allemaal zal meevallen en zeg dank voor alle reacties".

Nogmaals, een definitie van het begrip "Wereldoorlog" is m.i. in deze discussie volstrekt onbelangrijk. Het mag van mij elke andere naam hebben die men wenst. het was slechts mijn bedoeling aan te geven dat hier een conflict geboren is dat vanuit historisch oogpunt gezien qua gevolgen die van de Eerste Wereldoorlog vele malen kan gaan overtreffen. "KAN[ gaan overtreffen" en ik zeg niet "ZAL gaan overtreffen"
Om met Churchill te besluiten: "Het enige dat men van de geschiedenis leert is dat men er niets van leert". Wijze woorden, zelfs van Churchill!
A. Depage

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2014 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

Wattman @ 09 Okt 2014 9:46 schreef:
Wat is dan de definitie van een "wereldoorlog"?

Bijvoorbeeld 25 of meer landen die een coalitie vormen in een gewapend treffen tegen 1 partij? 25 of meer landen die betrokken zijn in een gewapend treffen tussen twee of meer kampen? 25 of meer landen die zijn betrokken in een gewapend treffen tussen twee of meer kampen met geografisch over de gehele wereld verspreidde locaties? Is er nog een minimum aan betrokken personeel en ingezet materieel? Moet de burgerbevolking nog in een bepaalde mate (direct of indirect) betrokken / getroffen worden. Zo ja, is er dan een minimum aantal burgerslachtoffers? Moeten die slachtoffers verspreid over de wereld vallen.

Wie het weet mag het zeggen.

Mijn tegenstelling, "wereldoorlog" is een volledig ideologisch en politiek bepaald begrip. Het is tot nu toe alleen gebruikt in het verlengde van de "Great War". Tweede Wereldoorlog is een verlengde van de Great War 1914-1919 (de bekende uitspraak over de 20 jarige wapenstilstand), en in het verlengde daarvan werd het begrip Derde Wereldoorlog gebruikt om een mogelijk conflect tussen NAVO en Warschaupact aan te duiden (zie bijv. het boek van Hackett).

Diverse landen is één punt, diverse strijdtonelen een andere. Vooropig is de strijd erg lokaal (Irak/Syrië). Zowel de 1e als 2e was een mondiale oorlog (mede door bepaalde geopolitieke omstandigheden). Vietnam en Korea zoals al eerder aangehaald door iemand anders als mogelijke WO waren dat niét. Uiteraard kan een religieoorlog zich gerust uitbreiden naar andere continenten...
Naar boven
Wattman

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2014 19:31    Onderwerp: Reageer met quote

De facto is dus de stelling, er zijn heel veel landen zich gaan bemoeien met een conflict en dat zou wel eens heel erg uit de hand gaan lopen. Hoe erg het uit de hand zal gaat lopen kan echter geen sterveling weten.

Daar valt geen speld tussen te krijgen. Cool

Ik geef de stellingnemer in dit opzicht dus volledig gelijk.
poppy
Naar boven
Fulco

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2014 20:25    Onderwerp: Re: 3e wereldoorlog Reageer met quote

Andriessen @ 09 Okt 2014 17:04 schreef:
In mijn laatste reactie is de laatste zin weggevallen. Ik schreef dat: "Ik hoop maar dat het allemaal zal meevallen en zeg dank voor alle reacties".

Nogmaals, een definitie van het begrip "Wereldoorlog" is m.i. in deze discussie volstrekt onbelangrijk. Het mag van mij elke andere naam hebben die men wenst. het was slechts mijn bedoeling aan te geven dat hier een conflict geboren is dat vanuit historisch oogpunt gezien qua gevolgen die van de Eerste Wereldoorlog vele malen kan gaan overtreffen. "KAN[ gaan overtreffen" en ik zeg niet "ZAL gaan overtreffen"
Om met Churchill te besluiten: "Het enige dat men van de geschiedenis leert is dat men er niets van leert". Wijze woorden, zelfs van Churchill!

Wanneer je de stelling neerzet dat er de facto sprake is van een derde wereldoorlog, zal je toch ook de definitie van het begrip wereldoorlog moeten geven. Als je nu zegt dat het elke andere naam mag hebben, dan haal je daarmee je eigenstelling onderuit. Dat zou betekenen dat we ieder regionaal conflict een wereldoorlog mogen noemen, maar ook "iets anders". Stellingen staan of vallen met een eenduidige begripsomschrijving.

Wattman heeft m.i. volkomen gelijk. De enige overgebleven stelling is: "het is allemaal heel erg en we weten nog niet precies hoe het allemaal zal aflopen". Maar een wereldoorlog?????
Fulco

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2014 20:28    Onderwerp: Re: derde wereldoorlopg Reageer met quote

Andriessen @ 09 Okt 2014 12:40 schreef:
"Peace for our time" sprak de Britse minister Chamberlain na zijn bespreking met Hitler. Even later brak de 1e WO uit.

Ik durf in volle overtuiging de stelling aan dat het hier om een wereldoorlog gaat, maar dit was toch wel de 2e Wink
Andriessen

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2014 12:20    Onderwerp: 3e wereldoorlog Reageer met quote

OK Fulco, van mij mag je gelijk hebben hoor, Maar misschien zou het toch wel leuk zijn als jij dan ook nog even de enige echte juiste en onweerlegbare definitie geeft van het begrip Wereldoorlog alsmede wat dan het verschil is met de stelling dat: "De enige overgebleven stelling is: "het is allemaal heel erg en we weten nog niet precies hoe het allemaal zal aflopen"

Het grappige van deze discussie is dat ik hoop dat iedereen nog gelijk heeft ook. Zou heel mooi zijn toch?
Andriessen

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2014 12:23    Onderwerp: 3e wereldoorlog Reageer met quote

en ja natuurlijk de uitspraak van Chamberlain was voor de 2e WO en niet, zoals ik kennelijk schreef; 1e wo. Dom dom dom!
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2014 13:17    Onderwerp: Re: 3e wereldoorlog Reageer met quote

Andriessen @ 07 Okt 2014 20:03 schreef:
In eerste instantie had ik Yvonne gevraagd of mijn stelling iets voor plaatsing op het forum kon zijn. Ik kreeg geen reactie en dus heb ik e.e.a. inderdaad op het forum van de SSEW geplaatst. Daar wordt niet zo vaak gereageerd en vandaar mijn plaatsing op dit forum.
Hallo Hans, toen je je mail stuurde was ik op vakantie, uiteraard is het prima om het hier te plaatsen.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Andriessen

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2014 14:12    Onderwerp: 3e wereldoorlog Reageer met quote

Dank voor je bericht Yvonne. Ik dacht al zoiets.
Hartelijke groet=
Hans
Wattman

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2014 21:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ook wel interessant in dit verband

http://www.nrc.nl/nieuws/2014/10/11/staat-de-wereld-in-brand-volgens-de-cijfers-in-niet/
Naar boven
pepe

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2017 19:12    Onderwerp: Reageer met quote

Een tip , misschien domein naam www.forumderdewereldoorlog al registreren Smile
Naar boven
Linkert

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2017 16:48    Onderwerp: Reageer met quote

Na die oorlog bestaat er geen internet meer Very Happy
Unterhund

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2017 20:46    Onderwerp: Reageer met quote

Wie weet .... dan kun je alles naar de mushroom cloud uploaden.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: