Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Bommen op Gent

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bonte

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2016 7:51    Onderwerp: Bommen op Gent Reageer met quote

Zopas geleverd aan de groothandel, Standaard Boekhandel heeft reeds een set afgenomen en is bestelbaar in de Fnac via het ISBN nummer (Groothandel Pinceel):

Bommen op Gent
Harde kaft
Formaat 24,5 x 31,5 cm
160 blz ongekleurd
Prijs: 29,95 €
ISBN 9789491466847

http://www.stripdatabank.be/bonte/wo1.html

Een nooit eerder uitgegeven dagboek van meer dan 600 handgeschreven bladzijden over het dagelijks leven in Gent tijdens de grote oorlog. Dag per dag aangrijpende verslagen waar historische gebeurtenissen zich afwisselen met persoonlijke verhalen. Rantsoeneringen, honger, opeisingen, bombardementen en vooral de vrees voor de bezetter zijn de rode draad doorheen het boek.
Aan de hand van het dagboek, aangevuld met zeldzame Duitse affiches, unieke foto’s en originele schetsen, reconstrueert Filip Debaillie het dagelijkse leven in een grootstad tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Filip Debaillie (°1966, Oostende) houdt zich sinds jaar en dag bezig met de plaatselijke geschiedenis. Hij is bestuurslid van diverse geschiedkundige kringen en auteur van verschillende heemkundige publicaties.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Bonte

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2016 7:52    Onderwerp: Reageer met quote

Persbericht:
---------------------------------

Een drietal jaren geleden kocht ik in een antiquariaat een handgeschreven oorlogsdagboek van een onbekende Gentenaar. Van 28 juli 1914 tot en met 18 november 1918 schreef de auteur bijna dag per dag zowel historische gebeurtenissen als persoonlijke ervaringen neer in vijf werkschriftjes. De schriftjes meten 14 cm op 24 cm, met telkens 150 pagina’s ruitjespapier en hebben een grijze linnen band.
Spijtig genoeg is in de loop der jaren een deeltje verloren gegaan. Hierdoor hebben we van 6 juni 1917 tot 30 mei 1918 geen verslagen. Toch doet dit verlies geen afbreuk aan de kwaliteit, want aan de hand van meer dan zeshonderd beschreven bladzijden kunnen we een mooi beeld vormen hoe de auteur die grote oorlog in een grootstad ervoer.
Dag per dag aangrijpende verslagen waar historische gebeurtenissen zich afwisselen met persoonlijke verhalen. Rantsoeneringen, honger, opeisingen, bombardementen en vooral de vrees voor de bezetter zijn de rode draad doorheen het boek.

Bij het manuscript waren ook een collectie oude originele Duitse oorlogsaffiches en een tiental authentieke foto’s bijgevoegd. We hebben deze verwerkt in de publicatie. Ze vormen één voor één een uniek tijdsdocument die in combinatie met de aantekeningen het geheel levendiger en aanschouwelijker maken en zo het dagelijkse leven in de Oost-Vlaamse grootstad kunnen reconstrueren.

Het grootste deel van zijn notities zijn in zwarte inkt geschreven, sporadisch werd al eens een zwart of een blauw potlood gebruikt. De aantekeningen gebeurden meestal rechtstreeks in de schriftjes. In uitzonderlijke gevallen werden de bijdragen eerst op een apart papiertje geschreven en dan later ingekleefd. Uit die specifieke bijdragen kunnen we afleiden dat dit vooral gebeurde als hij het respectievelijke schriftje niet bij zich had. Het bijhouden van dergelijke dagboeken in oorlogstijd vormde immers een risico, zowel voor de auteur als voor zijn omgeving. De auteur uitte, ten andere, een paar keer zijn bezorgdheid over de eventuele persoonlijke gevolgen indien zijn schriftjes door de bezetter zouden ontdekt worden.
Algemeen kunnen we stellen dat zijn bijdragen een greep uit het dagelijkse leven zijn. Gruwel, ellende, leed en honger worden afgewisseld met humor en dankbaarheid.

Bij het verwerken van de transcriptie heb ik trouw het manuscript gevolgd. De bijdragen zijn in het algemeen redelijk leesbaar, bij de weinige gevallen waar dit niet zo is, wordt dit vermeld en is het woord of de zin blanco gelaten. 
Woorden die vandaag niet meer in gebruik zijn, zijn in een voetnoot verduidelijkt.
Plaatsnamen in de oude schrijfstijl werden niet aangepast.
Ook de verschillende wijzen van dateren heb ik overgenomen. Ze benadrukken de ene keer het vluchtige van een aantekening en de andere keer de gemoedstemming van de auteur.
Heel opvallend zijn de tientallen zogenaamde “rubbings” van munten die lukraak tussen de aantekeningen zijn aangebracht. 
Aangezien de auteur in een apotheek werkte, kreeg hij uiteraard veel verschillende munten binnen. De meest zeldzame exemplaren vereeuwigde hij via een afdruk in potlood in zijn dagboeken. Je vindt er een aantal verspreid in de transcriptie terug.

We hebben geen rechtstreekse verwijzingen naar de naam van de auteur. De voornaam van zijn vrouw is Bertha en samen hebben ze twee kinderen. 
Zijn vrouw heeft een tante die op De Sterre woont. 
Zijn of haar ouders wonen in de streek rond Veurne. Bij het uitbreken van de oorlog is Bertha op dat moment daar op bezoek. Van de auteur zelf weten we dat hij tot 27 september 1914 assistent was bij apotheker G. Willems gelegen in de St.-Pietersvrouwstraat. Daarna werkte hij nog onder andere in een apotheek in de Lievensstraat en op de Garenmarkt.
Naar alle waarschijnlijkheid had hij ook een band met Gistel. Hij verwees er meerdere keren gedetailleerd naar.
Het niet naamtekenen van het dagboek kan in het kader van de veiligheid van zichzelf en zijn familie perfect verklaard worden. We stellen zelfs vast dat wanneer hij verwees naar bepaalde gevoelige zaken of gebeurtenissen hij alleen de initialen van de betrokken personen gebruikte.
Het is dan ook op basis van deze gegevens bijna onmogelijk de naam van de auteur te kennen.

Tot slot ben ik ervan overtuigd dat de ontsluiting van dit unieke en nooit eerder gepubliceerde dagboek de lezer een vernieuwende kijk zal geven over de beleving van oorlog en bezetting in de Oost-Vlaamse hoofdstad.
Ik hoop dat deze publicatie zijn plaats als historisch document mag innemen naast de eerder verschenen dagboeken over Gent van onder andere Virginie Loveling, Marc Bartsoen en Heinrich Wandt.

Technische gegevens:

Boek:
ISBN 9789491466847
Uitgeverij Bonte
24,5 x 31,5 cm
Hardback
160 blz
prijs: 29,95 eur

Auteur:
Filip Debaillie (°1966, Oostende)

Hierbij een paar uittreksels:

5 oogst 1914: Gisteren ben ik na mijnen brief geschreven te hebben, gaan wandelen. Het is op de Koornmarkt in de Trois Suisses dat de vitrienen in stuk geslagen zijn. Het volk loopt in geheele benden rond. De baas van de Trois Suisses heeft, schijnt het, op de menschen willen schieten en de garde civiek heeft de meeste moeite gehad om hem te beschermen. In het Hôtel du Télégraph en in de Taverne de Vienne zijn alle ruiten kapot geslagen. In de Kulmbach is alles stuk tot op de vierde verdieping. Rechtover het hotel loopt eenen arm van de Schelde. Tafels, stoelen banken glazen, al wat kan verdragen worden, is in ’t water verdoemd geweest alles wat Duitsche opschrift is, is compleet stuk geslagen. De garde civiek heeft haar werk. Het is nu tien ure in den morgend en ik hoor zeggen dat men bezig is het Hotel Klaus af te breken. In de Kulmbach die nu afgezet is met soldaten en garden heeft men zelfs de wijn, champagne en al wat in den kelder lag kapot gemaakt tot zelfs de vaten bier stuk gekapt. In de Klaus zitten de gendarmen binnen gereed om te schieten op de eerste die roert. Het is elf ure. De broodvoerder van Vooruit zegt dat men bezig de café Concordia eenen draai te geven. De burgemeester en gendarmen zijn daarbij en onmachtig. Ik geloof dat het zou opstand worden lieten zij niet die ruiten kapot slaan om het volk zich te laten verkoelen.
Ik ga nog een keer gaan zien in de stad. Men zegt dat men bezig de Innovation in “zijde te kleeden! ”
Gisteren heeft hier nog een vent zijn wijf of zijn lief dood geschooten. 
Bewaar wel de brieven die ik u zend en ook de gazetten dat zal altijd een souvenir zijn van den grooten oorlog. Want het zal eenen grooten oorlog zijn, veel grooter of die van Napoleon over honderd jaar.
Het schijnt dat in Antwerpen en Brussel niet veel eten meer is. Er gaat alle dagen een trein met eten naar Antwerpen. Gelukkig is daar een schip aangekomen met 80.000 zakken meel. Ik zend u de gazette mee waarin gij zult zien wat men al gedaan heeft in Brussel en Gent. Goede gezondheid.

……

Zaterdag 26 oct 1918: Heden is de stad in ontroering. Heden is uitgeplakt dat alle mannelijke Belgen en vluchtelingen van 15 tot 35 jaar zich morgen in drie aangeduide plaatsen te bevinden hebben, om… voor de Duitscher behoorlijken arbeid, ver achter het front tegen billijke vergoeding en soldaten rantsoen te werken????
Een zeggen dat er zoo maar 54.000 in Gent en bijsteden rond loopen. Morgenvroeg om 8 ure moeten wij daar zijn met eten voor 3 à 4 dagen en proper linnen. Er is absoluut geene uitzondering, noch voor priester, noch doktoren, noch apothekers, noch onderwijzers, voor niemand, zegt de burgemeester.
Zondag 27 oct 1918: Onvergetelijke dag. Ik heb nog tot 12 ure geslapen en ik moest om 8 ure op de Boulevard Frére Orban zijn, maar ik dacht wel geenen tijd te hebben en daarom ben ik dan zaterdagavond eens gaan zien en gelijk ik geen Duitschers zag, ben ik naar huis getrokken met… een vast voornemen van binnen de 30 dagen in…. Veurne te zitten. Tehuis gekomen heb ik in den kelder eene barrikade gemaakt met borstels, een barrikade van wel twee meter dik. Ik heb in gelijk de voordeur gebarrikadeerd met planken en balken, evenals de gansche gebuurte denk ik en langs achteren hebben we “gymnastiek” geleerd met ladders en balken over de platforms om in geval van nood de vlucht langs daar te kunnen nemen. Wij hebben ons “geëxerceerd” om stil in natte dakgooten te gaan liggen terwijl andere op hunnen teenen over al rond gingen staan zien of men ons niet kon bemerken in onze …”nachtlagers”. Des nachts zaten we in de kelders waarvan we naderhand bij het binnenkomen der “alliés” stramme en stijve pooten hadden en niet konden dansen. In de kelders had ik veel ammonia gestrooid om hunne speurhonden op afstand te houden. Reeds den maandagmorgen wisten wij dat er maar 32 klooten zich gepresenteerd hadden. De dwazeklooten, sullen waren het. Maar het gezicht van de duizend Duitschers die daar stonden om ons in ontvangst te nemen! Ik zou gaarne honderd frank gegeven hebben om ’t spel af te schieten. Den maandag ook barst hunne woede uit. Het was aan alle vrouwen als mannen verboden op straat te komen. Alle huizen moesten gesloten zijn. De jacht zou beginnen en waarlijk schier uur voor uur zag ik ze van achter mijn kelderbarrikade met hunne tweepotige verkens, jongens en ouderen naar de St.-Pieterskazerne sleuren en dag aan dag verergde het. De dagbladen kwamen niet meer toe, die in den stad verschenen niet en de Duitschers begonnen… den westkant van den stad in de lucht te laten vliegen… Het waren nu geen vluchtelingen meer van Brugge of Rijsel die in de stad kwamen. Ze waren van Gent, van de Sterre, van de Drie Uilkens. Wij loerden achter ons gordijnen. Wij herkenden ze door politiemannen werden ze voort gedreven naar… St.-Amand, maar vandaar kwamen er ook. Bommen en houwitsers sisten en schuifelden over de stad. Geweldige ontploffingen rond de St.-Pieters - en Zuidstatie. Veel troepen. Wat was de toestand gespannen! Eindelijk! Den woensdag mochten de vrouwen op straat komen van 8 tot 16 uur. Wij zouden iets weten.
Bonte

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2016 8:33    Onderwerp: Reageer met quote

Signeersessie Openboekdagen

Filip Debaillie zal z'n boek signeren tijdens de Openboekdagen bij Standaard Boekhandel te Gent. Zaterdag 29 oktober 2016 om 13u tot 15u in het filiaal van Sint-Baafs en van 15u30 tot 16u30 in de Kouter.

Standaard Boekhandel
GENT Sint-BAAFS
Sint-Baafsplein 70 Gent

Standaard Boekhandel
GENT Kouter
Kouter 31 - Gent
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: