Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Württemberger mg scharfschützen trup 198 Beaumont Hamel?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oproepen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
feel76

BerichtGeplaatst: 13 Sep 2016 20:21    Onderwerp: Württemberger mg scharfschützen trup 198 Beaumont Hamel? Reageer met quote

Kan iemand mij zeggen bij welke division deze eenheid was aangesloten en of ze op 1 juli 1916 bij Beaumont Hamel lag?

Hartelijk dank alvast
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mudra

BerichtGeplaatst: 13 Sep 2016 21:39    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Deze eenheid maakte deel uit van de "Maschinengewehr-Scharfschützen-Abteilung Nr. 53". De 3de Komp. daarvan was de "Maschinengewehr-Scharfschützen-Trupp Nr. 198". Deze Abt. Nr. 53 was een deel van de 27. Infanterie-Division. Deze divisie lag op 1 juli nog niet aan de Somme, die zat toen nog rond Ieper. Pas aanvang augustus trok deze divisie naar de Somme, sector Guillemont. Niet voor lang, want dan keerde deze divisie terug naar het Ieperse voor een aantal weken.

Wim D.
www.argonne1418.be
die nicht mehr sind.
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2016 5:55    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Wim,

Jouw info klopt helaas niet.

MGSsTrupp 198 behoorde van 17 mei 1916 tot 14 oktober 1916 tot RIR 121 (26. Reservedivision). Op 25 oktober 1916 werd de eenheid omgevormd tot 3. Kompagnie/MGSsAbt. 54.

(info uit Kraus, Handbuch der Verbände und Truppen des deutschen Heeres 1914-1918. Maschinengewehrtruppen Band 2)

De eenheid was dus als een soort extra MG Komp. bij RIR 121 ingezet en was dus aan de Somme ingezet.

Jan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
feel76

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2016 6:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een bidprentje daarvan. De soldaat sneuvelde op 1 juli 1916 bij Beaumond, ik neem dus aan beaumont Hamel waar het rir121 in die periode was. Jan, zou jij mij een scan van die pagina kunnen sturen? Naar feel76@hotmail.com

Hartelijk dank voor de reacties
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2016 7:41    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Jan,

Ok voor de rechtzetting. Maar voor oktober 16 zat deze eenheid toch bij de Abt. 53? Dan is deze MG eenheid in juli 1916 als een soort "zugeteilte" Trupp ingezet geweest, dus (tijdelijk) niet gebonden aan een bepaalde divisie.

Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2016 9:13    Onderwerp: Reageer met quote

mudra @ 14 Sep 2016 7:41 schreef:
Dag Jan,

Ok voor de rechtzetting. Maar voor oktober 16 zat deze eenheid toch bij de Abt. 53? Dan is deze MG eenheid in juli 1916 als een soort "zugeteilte" Trupp ingezet geweest, dus (tijdelijk) niet gebonden aan een bepaalde divisie.

Wim

Dag Wim,

MGSsTr 199 is later 3/MGSsAbt 53 geworden.

MGSsTr 198 was wel degelijk een soort extra MG-eenheid bij RIR 121 van mei tot oktober 1916. Dat gebeurde wel meer bij die reserve-regimenten om het aantal MG's te verhogen tot de volledige bezetting met MG-Kompn. in orde was.

De boeken van Krauss zijn op gebied van research zeer goed, ik zie geen reden om daaraan te twijfelen.

Jan
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2016 9:14    Onderwerp: Reageer met quote

feel76 @ 14 Sep 2016 6:37 schreef:
Ik heb een bidprentje daarvan. De soldaat sneuvelde op 1 juli 1916 bij Beaumond, ik neem dus aan beaumont Hamel waar het rir121 in die periode was. Jan, zou jij mij een scan van die pagina kunnen sturen? Naar feel76@hotmail.com

Hartelijk dank voor de reacties

Dit is een heel recent boek. Ik ben zelf auteur en uitgever en maak dus geen scans of kopies hieruit uit respect voor het werk en de middelen die in deze reeks gestoken zijn.

Jan
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2016 11:28    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="AOK4 @ 14 Sep 2016 9:13"]
mudra @ 14 Sep 2016 7:41 schreef:

De boeken van Krauss zijn op gebied van research zeer goed, ik zie geen reden om daaraan te twijfelen.

Hallo Jan,

Aan Krauss twijfel ik niet, verre van... Mijn info was deels gebaseerd op het bronnenmateriaal in het HSA Stuttgart. Maar ik was inderdaad verkeerd met de Abt. 53. Moest Abt. 54 zijn. Even te snel verwerkt en te snel getikt... Wink
Haast en spoed... Enfin, het is uitgeklaard.

Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oproepen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: