Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

militaire voetbalploeg WOI

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het front Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 30 Okt 2007 17:54    Onderwerp: militaire voetbalploeg WOI Reageer met quote

In de nieuwsgroep [ABL_History] stelde P. De Wolf de volgende vraag.

Hallo iedereen,

Een vraagje wat mij vandaag werd toegezonden:

Voor lijn familiegeschiedenis ben ik op zoek naar informatie over een militaire voetbalploeg van het Belgisch leger die achter het front in 1914-18 gevoetbald heeft.
Ze speelden internationale matchen tegen andere geallieerde troepen (voetbalploegen).
De ploeg werd Belgian Front Wanderers genoemd en de speler kapitein van de ploeg zou de bekende Brugse voetballer Hectoe Goetinck geweest zijn.
Weet u daar meer over?

Wat ik tot nu toe vond:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hector_Goetinck

Hector Goetinck (Brugge 1887-1944) was een Belgisch voetballer en voetbaltrainer.

Hij groeide op in Heist aan Zee en liep school te Brugge in het Atheneum, waar hij met voetbal in contact kwam.
Op tienjarige leeftijd sloot hij zich aan bij FC Brugeois en hij debuteerde in het eerste elftal in 1902.
Hij begon als linksbuiten, later speelde hij op de rechtsbuitenpositie. Samen met goalgetter Robert De Veen en spil Charles Cambier vormde hij de ruggengraat van de ploeg die voor de Eerste Wereldoorlog 3 maal vicekampioen werd.
Hij was ook een belangrijke speler bij de nationale ploeg.

Tijdens de oorlog speelde Goetinck samen met andere internationals in de Belgian Front Wanderers, een ploeg die in Engeland, Frankrijk en Italië exhibitiematchen ging spelen.
In het eerste seizoen na de oorlog, dat van 1919/20, maakte hij deel uit van de ploeg die Club Brugge zijn eerste landstitel bezorgde.

Na zijn voetballoopbaan werd Goetinck trainer van Club Brugge en ook van de nationale ploeg van België.
Hij hield er voor die tijd vooruitstrevende trainingsopvattingen op na: zo laste hij aparte conditietrainingen in en liet hij de jonge voetballertjes van Club lopen in de duinen om hun kracht en explosiviteit te vergroten.
Hij vergezelde de Rode Duivels ook op het WK in Uruguay in 1930. Tijdens de 6 weken durende bootreis liet hij de spelers gymnastiekoefeningen doen op het dek van het schip om hun conditie op peil te houden.

Goetinck overleed tijdens de Tweede Wereldoorlog toen in 1944 een bom zijn hotel in Heist trof.

Wie weet meer?

Antwoord hier maar liefst ook naar ABL1914@pandora.be.

met vriendelijke groeten
Luc Klaps
barthas

BerichtGeplaatst: 30 Okt 2007 18:01    Onderwerp: Reageer met quote

wow, de belgian front wanderers... zouden daar foto's van bestaan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
arneken

BerichtGeplaatst: 30 Okt 2007 18:11    Onderwerp: Reageer met quote

hector goetinck net voor de oorlog:

persoon onderaan links.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
barthas

BerichtGeplaatst: 30 Okt 2007 18:22    Onderwerp: Reageer met quote

prachtig. nu nog een foto dat hij een bal uit de loopgraaf haalt die de onhandige doelman daar in geschoten had. of vraag ik nu teveel?
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 30 Okt 2007 18:50    Onderwerp: Reageer met quote

barthas @ 30 Okt 2007 18:22 schreef:
prachtig. nu nog een foto dat hij een bal uit de loopgraaf haalt die de onhandige doelman daar in geschoten had. of vraag ik nu teveel?

ik vrees dat dat net iets teveel is puh wat ik wel nog kan bijposten is zijn levengeschiedenis iets uitgebreider:

Quote:
Samen met Charles Cambier wordt Hector Goetinck (° 1886) in de geschiedschrijving van Club Brugge aangeduid als pionier van de vereniging. De twee dragende figuren van het team dat voor Club in 1920 een eerste landstitel veroverde, waren in de beginjaren van de 20ste eeuw ook allebei niet weg te denken uit de Belgische nationale ploeg.

De perfect tweevoetige “Torten” Goetinck, ook bijgenaamd ‘de Brugse hinde’ omwille van zijn snelheid en zijn sierlijke tred, speelde liefst 27 seizoenen in het eerste elftal van Club, van 1901 tot 1928, tien als linksbuiten, nadien nog zeventien als rechtsbuiten. Vijftien jaar lang was hij kapitein van blauw-zwart. Voor de nationale ploeg speelde hij slechts 17 wedstrijden, de eerste in 1906 en de laatste in 1923. Hij zette in 1927 een eerste keer een punt achter zijn voetballoopbaan, maar liet zich in het daaropvolgende seizoen (hij was toen al 42 !) alsnog overhalen om het in zware degradatienood verkerende Club te hulp te snellen. Tevergeefs, ook “Torten” kon de buiteling naar tweede klasse, de eerste uit Clubs geschiedenis, niet voorkomen. Vier clubs eindigden op een gelijk puntenaantal en moesten een bijkomende eindronde spelen om de tweede afdaler aan te duiden: Club verloor alle drie zijn matchen in die eindbeurt en zakte samen met… Anderlecht.

Hector Goetinck werd door de Voetbalbond terstond aangezocht om assistent van nationaal selectieheer Victor Loewenfeld te worden. Twee jaar later al was het Goetinck die de Rode Duivels leidde op de eerste Wereldbeker-eindronde, in Uruguay, waar België destijds samen met de selecties van Frankrijk en Roemenië per boot heen reisde. Legendarisch zijn de verhalen van de gymnastiekoefeningen op het bovendek van de oceaanstomer “Conte Verde”, waar “Torten” zijn spelers tijdens de twee weken durende reis naar Zuid-Amerika aan onderwierp. En hoewel België in Uruguay zijn twee wedstrijden verloor, bleef Goetinck als bondscoach nog 29 wedstrijden lang aan het bewind, tot de zomer van 1934. Vervolgens werd hij opnieuw assistent, eerst van Jules Turnauer (tot 1935) en nadien van Jack Butler (tot 1939). In 1940 stond hij opnieuw aan het roer bij de Rode Duivels voor de laatste twee interlands voor de tweede wereldoorlog.

Ondertussen had ‘Torten’ zich ook bij ‘zijn’ Club Brugge verder verdienstelijk gemaakt. Eerst als ‘oefenmeester’, toegevoegd aan het ‘Selectiecomité’. Die functie had de legendarische Club-voorzitter Albert Dyserynck in 1930, kort vooraleer hij verongelukte, in het leven geroepen. Goetinck was de geknipte figuur om als eerste de spelers aan groepstrainingen te onderwerpen en het Brugse “Selectiecomité” bij te staan met technische adviezen, functie waarvoor hij werd aangezocht onmiddellijk na zijn terugkeer met België van het WK in Uruguay en die hij met zijn taak als nationaal trainer combineerde. Club was toen een ‘liftploeg’ tussen de twee hoogste afdelingen. Goetincks trainersloopbaan bij Club duurde drie jaar en eindigde, net zoals zijn spelersperiode, met een degradatie. In 1933 stond hij zijn plaats als trainer bij Club af aan zijn ex-ploegmaat Gerard Delbeke. Hij trad op dat ogenblik toe tot het ‘Centraal Comité’ van Club. Na speler en trainer te zijn geweest, werd hij dus ook bestuurslid van de vereniging.

In 1937 pleegde Hector Goetinck alsnog "vaandelvlucht". De man die nooit een andere club dan de Brugse blauw-zwarten had gediend, werd gedurende twee seizoenen trainer van het naburige AS Oostende, dat in Bevordering (vergelijkbaar met de huidige derde klasse) aantrad. En alweer stapelde Goetinck de successen op. In het eerste seizoen onder zijn leiding werd ASO kampioen in Bevorderingsreeks A en verdienstelijk tweede na RC Brussel in de eindronde der reekskampioenen, om vervolgens op een tiende plaats in Eerste Afdeling (tweede klasse dus) te stranden en het behoud vrij makkelijk te verzekeren.

Toen brak in Europa de tweede wereldoorlog uit, die het einde inluidde van Tortens carrière als coach. En, helaas, ook van zijn leven. Hector Goetinck, die in 1942 zijn voetbalmemoires neerpende in het boekje “Voetbal Anecdoten” (uitgegeven bij Snoeck-Ducaju), kwam in 1944 om toen de Duitse bezetters zijn hotelletje in Heist-aan-Zee bombardeerden. Hij werd slechts 58 jaar.

eens dat boekje opzoeken luc voor meer info?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 30 Okt 2007 20:06    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de informatie; ik zal het Patrick doorgeven.
Mocht er iemand info hebben over de Belgian Front Wanderers...

met vriendelijke groeten
Luc Klaps
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
marty

BerichtGeplaatst: 30 Okt 2007 21:29    Onderwerp: Reageer met quote

dag Luc,

Hector Goetinck was de ploegmaat en blijkbaar een goede vriend van mijn groot-oom Dominique Baes (Cercle Brugge),
beiden zaten in de selectie van de Front Wanderers tijdens hun succesvolle tournée in England.
tussen 15-29 november 1917. Hiervan bestaat een groepsfoto.
Speelden oa nog voordien in Italië gespeeld op 3 juni 1917 tegen Milaan (3-4 gewonnen) en uiteraard andere matchen.
Dominique sneuvelde echter in augustus 1918 (info dank aan Oorlogsgraven). Na de oorlog heeft Hector of 'de Torten' voor een
gedenkteken geijverd voor zijn ploegmaat maar uiteindelijk werden alle namen van de gesneuvelde Cercle-spelers vermeld.
Bij de dramatische inhuldiging van het monument op 21/4/1921 in het toenmalig Cercle-stadion werd ook na lang aarzelen
toch de match Cercle -Front Wanderers (met Hector Goetinck) gespeeld.

Luc, bgn info komt uit ons familieboek met 3 copie-foto's waarop Hector staat.
Van Hector zelf bestaat er blijkbaar een boekje ' Herinneringen van Torten Goetinck'

mvg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mercatus

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2008 15:18    Onderwerp: mil.voetbalploeg Reageer met quote

Heb in mijn collectie een foto van een militaire voetbalploeg gevonden. Wie, wat, waar, wanneer ? op hun kwartiermuts staat een 1, misschien dat er op het forum iemand meer over weet ?

mvg. Wink
Naar boven
mercatus

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2008 15:55    Onderwerp: Reageer met quote

Nu ik gevonden heb hoe men foto's plaatst in een bericht, graag nog dit ivm "Front Wanderers" ik heb ooit een vlag (of de vlag ?) van deze voetbalploeg op een beurs kunnen kopen.

de foto is van een niet al te beste kwaliteit, sorry hiervoor.

mvg. Wink

Edit: foto verkleind.
Emiel.
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2008 17:32    Onderwerp: Re: mil.voetbalploeg Reageer met quote

mercatus @ 08 Jan 2008 15:18 schreef:
Heb in mijn collectie een foto van een militaire voetbalploeg gevonden. Wie, wat, waar, wanneer ? op hun kwartiermuts staat een 1, misschien dat er op het forum iemand meer over weet ?

mvg. Wink
[

Als die 1 een Romeinse "I" is, is dat 1é Divisie.
Als die 1 een Arabische "1" is, is dat 1é Linie.

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
marty

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2008 18:40    Onderwerp: Reageer met quote

Mercatus,

ik blijf erover 'zagen' maar het is toch weer eens verwonderlijk
met welke speciale stukken je op dit forum kennismaakt.
Echt schitterend die vlag!

heb even geprobeerd een kopij in te scannen ivm. de Front Wonderers,
kwaliteit kopij is niet te best.

mvg.
Naar boven
etappe gent

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2008 18:41    Onderwerp: Reageer met quote

Staat er iets op de achterzijde van de foto. Een gedrukte naam van fotograaf, geschreven tekst?

Ik vermoed dat de foto in de jaren na wo1 moet genomen zijn.

De mannen lijken amerikaanse kledij te dragen . Deze zie ik meestal op foto's in de maanden na de wapenstilstand, rijnbezetting en 20-er jaren.
Naar boven
mercatus

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2008 10:31    Onderwerp: Reageer met quote

De achterzijde van de foto is blanco en het cijfer op hun kwartiermuts is een arabische 1

mvg. Wink
Naar boven
etappe gent

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2008 11:23    Onderwerp: Reageer met quote

Een foto die ik hier al jaren heb.
Ik kan echter niet zeggen of hij wo1 is of erna. de kaart is onbeschreven zonder vermelding fotograaf.
op de bal staat : 8/1O M . (De M is het insigne van de mitrailleurs)
De centrale speler heeft het insigne in stof op zijn linkerborst.

Naar boven
BSH

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2008 8:02    Onderwerp: Reageer met quote

Luc Klaps @ 30 Okt 2007 21:06 schreef:
Bedankt voor de informatie; ik zal het Patrick doorgeven.
Mocht er iemand info hebben over de Belgian Front Wanderers...

met vriendelijke groeten
Luc Klaps
Ik heb daar alles van, maar ben nog aan jaren twintig bezig, en denk dat het nog een jaar zal duren voor ik daar ben en alles kan uitspitten, het staat wel al op klad, maar ligt hier 70 km van men deur...
Naar boven
mercatus

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2008 13:38    Onderwerp: Reageer met quote

Foto 1919. Oudstrijders 1914-1918, medestichters van S.C. Eendracht (Eendracht Aalst)

Het eerste Eendrachtelftal: (staande) Verbeeren Romain, De Somer Philemon, Claes Jozef, Spitaels Camiel, Van der Borght Leo, Van Opdenbosch Jules, (gezeten) Lecompte Henri, Van der Elst Valery, Van Sinay Romain, Walgraef Martinus, Paelinck Gustaaf.

Bron: Herdenkingsbrochure "1918-1968 Nationale Vuurkruisenbond. Afdeling Aalst"

mvg. mercatus Wink
Sjoerd

Woonplaats: Bijna in Fort Vechten (Nieuwe Hollandse Waterlinie)

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2013 11:29    Onderwerp: Reageer met quote

Wellicht niet helemaal horend bij dit topic.

Voetbalclub Legia Warszawa is opgericht in 1916 door Poolse soldaten kwam ik net achter. Mijn Pools is wat roestig, maar wellicht wat leuke pics op deze website:
http://legia.com/podstrona,26-historia_legii___1916_1925.html
Paddy

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2013 10:13    Onderwerp: Reageer met quote

Het Belgische Nationale Militaire Elftal (februari 1914)
- Fischlin, Grenadiers & Standard C.L.
- D. Baes (Laughing (Grenadiers & C.S.Brugge), Godseels (Grenadiers & U.S.B.)
- Declercq (*Laughing (2é Linie & A.A. Gent), De Ruyter (2é Linie & A.A. Gent), Fierens (7é Linie & B.A.C.)
- Michel (9é Linie & L.C.), Verstraeten (5é Linie & D.C.B.), Bosmans (4é Artillerie & B.A.C.), F. Nizot (Militaire School & L.C.), Van Cant (3é Artillerie & R.C. Mechelen)

Bron : La Vie Militaire, 2/12, 5 mars 1914

* Adjudant Baes Dominique Charles Jerôme, geboren te Brugge op 03-02-1893 overleed op 26-08-1918 in het Militaire Hospitaal van Beveren-aan-den-IJzer.
** Soldaat Declercq Edgard, geboren te Gent op 31-08-1894 overleed in het krijgsgevangenkamp te Ober-Offleiden, Duitsland op 09-11-1918.

Baes, Declercq, De Ruyter, Fischlin, Fierens, Godseels
Michel, Verstraeten, Bosmans, Nizot, Van Cant

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
mercatus

BerichtGeplaatst: 23 Jun 2016 7:39    Onderwerp: Reageer met quote

een uitgebreid artikel over de Front Wanderers kun je lezen op

http://deredactie.be/permalink/1.2691756
etappe gent

BerichtGeplaatst: 23 Jun 2016 17:11    Onderwerp: Reageer met quote

De medaille van het tournoi de l'yser 1917. Momenteel heb ik geen betere foto. De medaille is momenteel te zien in mijn expo De Belgische soldaat in het museum aan de ijzer. Deze is van Frans de Vogelaere. Een front wanderer die sneuvelde in 18. Het nalatenschap is van guido de vogelaere die de oorlog overleefde en een redelijk bekende wielrenner werd. Allen afkomstig vn bachte maria leerne.
Ik heb vn de drie broers de briefwisseling tussen hen en vrienden, foto's en het duidende krantenartikel. Ook de laatste briefkaart gericht aan de voetballer en "return to sender"

Grtn

Frankie

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het front Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: