Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Nederlanders in Duitse krijgsdienst (tijdens WO I)

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
wvanrosm

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2007 11:14    Onderwerp: Nederlanders in Duitse krijgsdienst (tijdens WO I) Reageer met quote

Misschien dat het al eerder op dit forum aan de orde is geweest, maar ik kon het tot mijn spijt niet vinden. Waren er tijdens WO I ook Nederlanders in Duitse krijgsdienst?

mvg, Wim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
svdwal

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2007 11:54    Onderwerp: Reageer met quote

Jazeker,

Er waren weldegelijk Nederlanders actief in het Duitse keizerlijke leger.
Een van de bekendste is Max de Marchant et d'Ansembourg, die diende bij de Artillerie als Leutenant en later als Ober Leutnant afzwaaide in 1919.

Jorge Groen beschrijft zijn carriere in het boekje "Nederlanders in de Grote Oorlog" hij vermeldt daarnaast nog 3 andere namen.

Sjoerd
Naar boven
wvanrosm

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2007 12:09    Onderwerp: Reageer met quote

svdwal @ 06 Okt 2007 12:54 schreef:
Jazeker,

Er waren weldegelijk Nederlanders actief in het Duitse keizerlijke leger.
Een van de bekendste is Max de Marchant et d'Ansembourg, die diende bij de Artillerie als Leutenant en later als Ober Leutnant afzwaaide in 1919.

Jorge Groen beschrijft zijn carriere in het boekje "Nederlanders in de Grote Oorlog" hij vermeldt daarnaast nog 3 andere namen.

Sjoerd

Maar 4! Niet veel, als je dat afzet tegen die 500 Nederlandse vrijwilligers in Franse dienst. De Nederlandse sympathie lag duidelijk bij Frankrijk, alhoewel ik altijd heb gehoord, dat Nederland in WO I tamelijk Duitsgezind was (behalve dan De Telegraaf, die i.t.t. WO II sterk anti-Duits was)!

mvg, Wim
Naar boven
A. de Koster

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2007 12:34    Onderwerp: Reageer met quote

Zover ik weet lag in die tijd de sympathie ook bij de Duitsers zeker in het begin,maar volgens mij zijn er ook veel meer Nederlanders in Duitse dienst geweest.Het was natuurlijk wel zo in die tijd als je in het leger diende van die natie kon je natuurlijk wel zonder probleem,bijvoorbeeld de Franse of Duitse nationaliteit verkrijgen.

Trouwens in de tweede wereldoorlog weet ik dat ze hier blij waren dat de Fransen weg waren en de Duitser kwamen (in het begin dan).De Fransen hebben in Zeeuws Vlaanderen alles gejat wat los en vast zat toen ze hier kwamen als ondersteuning in 1940 en op terugtocht waren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Sjoerd

Woonplaats: Bijna in Fort Vechten (Nieuwe Hollandse Waterlinie)

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2007 12:38    Onderwerp: Reageer met quote

Even de andere Nederlanders in Duitse Krijgsdienst ten tijde van wo I:

Hubert Schulte - 8ste Beierse Res. Reg. Gesneuveld 18 sept. 1916
Johann Hesselink - Jasta 39 eskadron. Overleden aan de Spaanse griep dec. 1918

Joseph De Weich de Wenne - waarnemer artillerie. Afgekeurd 1916.

Bron: Jorge Groen - Nederlanders in de Grote Oorlog (uitg. Boom 2004)

Weet iemand meer over deze Johann Hesselink? overwinningen?
Gr.
Sjoerd
A. de Koster

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2007 12:44    Onderwerp: Reageer met quote

Gerrit George Alexander Hesselink, born Zutphen (GE) 07 May 1863, dec. Ede 31 May 1924, occupation: tweede luitenant der infanterie (1889), son of Gerret Bernard François Hesselink and Anna Soeters
Married Groningen 06 Oct 1890 to:
Aleida Sybilla Sara Quintus, born Groningen 10 Feb 1864
1) Anna Hesselink, born Delft 19 Aug 1892, dec. Ermelo 04 Aug 1970
(divorced) to:
Ludwig Osius, born Cassel 20 Sep 1879
2) Johan Frederik Hesselink, born Haarlem 1894, dec. Hannover 20 Dec 1918, occupation: luchtmachtofficier in het Duitse leger

Geboren dus in 1894

http://www.geneaal.nl/data/1834.htm
Naar boven
A. de Koster

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2007 13:08    Onderwerp: Reageer met quote

Link met info over Jasta 39

http://www.frontflieger.de/2-j39.html

Als je op Hesselink zijn naam klikt,kun je nog meer info over hem vinden.O.a. dat hij zoals vele vliegeniers eerst cavalerist was.
Naar boven
A. de Koster

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2007 13:12    Onderwerp: Reageer met quote

En een link naar een andere site waar gebruikers wat info over hem hebben gepost.Daaruit blijkt dat hij maar 1 overwinning had en 1 niet erkend.

http://www.theaerodrome.com/forum/2000/9046-johann-hesselink.html
Naar boven
A. de Koster

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2007 13:13    Onderwerp: Reageer met quote

Who can help me with information concerning Leutnant Hesselink and the units he flew with, where were the units based, who were the CO's, what type of planes this units flew with, is there any information about his victories.
Johan Frederic Hesselink born 1894 in Haarlem the Netherlands, for a reason I do not know he joined the german army, July 1914 he became a Fahnenjunker and ended the war as a Leutnant.
The last half of 1915 and 1916 he was with Feldfliegerabteilung 57, beginning of 1917 he was with Jasta 33, october 1917 wounded in an airbattle, february 1918 till the end of the war he served with Jasta 39, in his Feldpost letters for a part written in dutch and german language, some victories are mentioned and that he is waiting for his iron cross first class.
Thank you for your help.

Dit is info van een zekere Erik Bakker die op het forum actief was.
Naar boven
Sjoerd

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2007 21:32    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor de antwoorden. Zal eens een kijkje nemen op de betreffende websites. Smile
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 31 Okt 2010 11:17    Onderwerp: Reageer met quote

En op deze3 heeft Jorge Groen al z'n verhalen bijeens verzameld:
Nederlandse vrijwilligers in de Grote Oorlog
http://www.greatdutchwar.nl/

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2010 23:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet nog twee Nederlanders die in in Duitse krijgsdienst hebben gediend:

Allereerst de mysterieuze Bert van Sloten, piloot in de Keizerlijke Duitse Luchtmacht en daarvoor onderscheiden met het IJzeren Kruis eerste klasse, in 2005 op 105(!)-jarige leeftijd overleden. http://dersdesders.free.fr/hollande.html, http://www.guardian.co.uk/news/2005/sep/20/obituaries.readersobituaries.

En verder heb ik ooit iets gelezen over ene Grad Willems uit Groesbeek, getrouwd met een Duitse vrouw en moest daarom dienst nemen in het Duitse leger. Heb zelfs een foto van hem gezien in Duits uniform alleen ik weet helaas niet meer in welk boek. Iemand die hem kan bevestigen?

Gr P
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2010 13:17    Onderwerp: Reageer met quote

A. de Koster @ 06 Okt 2007 12:34 schreef:
Zover ik weet lag in die tijd de sympathie ook bij de Duitsers zeker in het begin,maar volgens mij zijn er ook veel meer Nederlanders in Duitse dienst geweest.

Was het niet zo dat de sympathie in NL niet zozeer voor de Duitsers gold maar meer een antipathie betrof tegen de Engelsen als gevolg van de Boerenoorlog?
Tenminste zo heb ik het geleerd
Sjoerd

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2010 16:24    Onderwerp: Reageer met quote

Pegoud @ 10 Nov 2010 23:53 schreef:
Ik weet nog twee Nederlanders die in in Duitse krijgsdienst hebben gediend:

Allereerst de mysterieuze Bert van Sloten, piloot in de Keizerlijke Duitse Luchtmacht en daarvoor onderscheiden met het IJzeren Kruis eerste klasse, in 2005 op 105(!)-jarige leeftijd overleden. http://dersdesders.free.fr/hollande.html, http://www.guardian.co.uk/news/2005/sep/20/obituaries.readersobituaries.

En verder heb ik ooit iets gelezen over ene Grad Willems uit Groesbeek, getrouwd met een Duitse vrouw en moest daarom dienst nemen in het Duitse leger. Heb zelfs een foto van hem gezien in Duits uniform alleen ik weet helaas niet meer in welk boek. Iemand die hem kan bevestigen?

Gr P

Is het boek toevallig: een bezoek aan verdun breuklijn der beschaving richard heijster?
A. de Koster

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2010 16:30    Onderwerp: Reageer met quote

Fixbayonetbunny @ 11 Nov 2010 13:17 schreef:
A. de Koster @ 06 Okt 2007 12:34 schreef:
Zover ik weet lag in die tijd de sympathie ook bij de Duitsers zeker in het begin,maar volgens mij zijn er ook veel meer Nederlanders in Duitse dienst geweest.

Was het niet zo dat de sympathie in NL niet zozeer voor de Duitsers gold maar meer een antipathie betrof tegen de Engelsen als gevolg van de Boerenoorlog?
Tenminste zo heb ik het geleerd

Ligt niet ver uit elkaar. Maar ik heb zelfs bewijs van een Nederlandse majoor die na de oorlog contact zocht met Duitse grenswachten om te kijken hoe ze het verging. Hij stuurde zelfs in het begin van de oorlog een detachement Ulanen weer de goede kant op. Ze reden Noord-Brabant in.
Naar boven
telewiza

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2010 16:46    Onderwerp: Nederlanders in WW I Reageer met quote

In die tijd waren er nog geen enquêtes en polls om te zien waar de sympathie lag. Maar er waren zeker anti Engelse sentimenten. De Boerenoorlog maar ook het Britse Imperialisme speelde daarin een rol. En er waren veel mensen die relaties (handels- en huwelijks) met Duitsers.
Ik denk dat Nederland indien het gedwongen werd haar neutraliteitspolitiek te laten varen, had gekozen voor de centralen.
Maar volgens mij had Wilhelmina een bloedhekel aan alles wat Duits was dus dat zal ook nog wel een rol hebben gespeeld. Het is ook zo dat als Wilhelmina geen wettige nakomelingen had gehad de troon in principe zou vervallen aan een of andere Duitse prins, ben ff zijn naam kwijt, maar het ging om kinderen van een zus van Willem drie.

Heeft Nederland aan het eind van de oorlog ook niet Duitsers door Limburg laten trekken toen die op weg waren terug naar Duitsland?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2010 22:37    Onderwerp: Reageer met quote

Sjoerd schreef:
Quote:
Is het boek toevallig: een bezoek aan verdun breuklijn der beschaving richard heijster?

Inderdaad Sjoerd! Ik had er nota bene doorheen gebladerd en er overheen gekeken. Gradje heeft zelfs bij Verdun gevochten. Bedank voor de oplossing, Sjoerd. Smile

Gr P
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2010 23:23    Onderwerp: Reageer met quote

telewiza schreef:
Quote:
Heeft Nederland aan het eind van de oorlog ook niet Duitsers door Limburg laten trekken toen die op weg waren terug naar Duitsland?

Dat klopt telewiza. Maar de reden daarvoor was humaner ten opzichte van Belgie dan je betoog impliceert. Na de wapenstilstand kreeg Duitsland twee weken de tijd om zijn troepen uit bezet gebied te laten terugtrekken. Duitsland verzocht Nederland op 12 november om de troepen via Zuid-Limburg te laten terugtrekken om die terugtocht zo snel en ordelijk mogelijk te laten verlopen. Dit om het toch al zwaar getroffen Belgie te ontzien en ook om de dreiging van muiterij en opstand in het terugtrekkende leger niet in Belgie te laten escaleren.
Reden tot internering was er gezien de beindiging van het conflict niet meer en de Duitse troepen werden aan de grens bovendien ontwapend en de bagage gecheckt op oorlogsmaterieel. Toch niet een buitengewoon pro-Duitse actie al met al.

Nederlands houding in WOI is vaak bekritiseerd en zeker blonk het land niet uit in heldhaftigheid en heeft tijdens de oorlog ook een hoop verdiend met handel aan beide partijen. Anderzijds heeft Nederland wel ca. een miljoen Belgische vluchtelingen opgevangen en gehuisvest en werd het land uiteindelijk ook maar ongevraagd en toevallig geconfronteerd met een situatie dat de gehele omgeving in een gruwelijke oorlog verzeild was geraakt met alle gevolgen vandien. Deze gevolgen waren onder andere een gedwongen en zeer ongemakkelijke strikte neutraliteitspolitiek naar alle kanten toe en schaarste op allerlei terreinen omdat vrije handel natuurlijk praktisch onmogelijk was geworden. Ga er maar aan staan.

Tot slot concludeert Paul Moeyes in zijn goed gedocumenteerde en kritische boek "Buiten Schot" dat de politieke houding in Nederland ambivalent was. Zowel in de regering als de legertop waren zowel er pro-geallieerde als pro-Duitse sympathieen, waarbij de balans misschien lichtjes in het voordeel van het pro-Duitse kamp doorsloeg. De bevolking daarentegen was weer wat meer pro-geallieerd dan pro-Duits, ook vanwege de verhalen over Duitse misdaden tegen de Belgische burgerbevolking en natuurlijk de grote vluchtelingenstroom die de Duitse inval tot gevolg had.

De conclusie van telewiza dat als Nederland gedwongen haar neutraliteitspolitiek moest opgeven, het de kant van de Duitsers zou kiezen, is m.i. dus ongefundeerd en meer ingegeven door persoonlijk gevoel dan onderbouwd met feiten.

Gr P
kieffer

BerichtGeplaatst: 16 Nov 2010 9:22    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Reden tot internering was er gezien de beindiging van het conflict niet meer en de Duitse troepen werden aan de grens bovendien ontwapend en de bagage gecheckt op oorlogsmaterieel. Toch niet een buitengewoon pro-Duitse actie al met al.

iets over de ontwapening: het aan de grens ingenomen oorlogsmaterieel is formeel eigendom gebleven van de Duitse regering. Na de oorlog zijn er bestanden overgekocht door Nederland en opgenomen in de bewapening aldaar. Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat het resterende materieel is teruggegaan naar Duitsland, overigens zoals ook is gebeurd met geallieerd materieel.
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2012 7:04    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb er alleszins nog enkele bij gevonden...

Ik post hier misschien eens iets, als ik eens wat tijd vind om een stukje te maken.
Naar boven
biograaf

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2012 17:25    Onderwerp: Reageer met quote

Wat mij in deze discussie opvalt is het feit dat kennelijk geen enkele Nederlander in het Belgisch leger heeft gediend. Wat was de reden daarvan?
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2012 17:32    Onderwerp: Reageer met quote

In mijn bestand "Belgian War Graves heb ik 59 gesneuvelden Belgisch leger die in Nederland werden geboren.

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
biograaf

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2012 11:06    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Paddy, waar kan ik de namen vinden? Ik ben slecht in opzoekingen en onder Belgian War Graves vind ik niets. Als ze in Baarle geboren zijn is het mogelijk dat de Belgische regering ze tijdens de hectische dagen van augustus 1914 ook gemobiliseerd heeft zonder met de grenstoestanden rekening te houden. Ik heb ergens gelezen dat er iemand uit Baarle-Nassau tijdens een zakenreis in België door de gendarmes opgepikt werd en naar het achtergebied gestuurd waar hij als kok aan de slag ging. Of die Nederlander was of Belg weet ik niet. PADDY RULES!
Naar boven
A. de Koster

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2012 14:39    Onderwerp: Reageer met quote

Even semi off topic. Ik heb veldpost en foto's van een Belg in Duitse dienst en van zijn broer in Belgische dienst! Nog niet eerder tegengekomen. Heel apart. Dus er waren ook Belgen in Duitse dienst.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2012 15:08    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.greatdutchwar.nl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=51&Itemid=72
De site van Jorge Groen die daar onderzoek naar gedaan heeft.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Flosj

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2012 16:19    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/project20142018/1.887860

In het filmpje rond 2.20 vertelt Geert Spillebeen over een Duitser die in zijn dagboek schreef dat de Nederlandse soldaten die de grens bewaakte de Duitsers toejuichten.
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2012 17:07    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 24 Feb 2012 15:08 schreef:
http://www.greatdutchwar.nl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=51&Itemid=72
De site van Jorge Groen die daar onderzoek naar gedaan heeft.

Als ik mij niet vergis heb ik hem de info bezorgd over de gesneuvelde Nederlanders in het Belgische leger.

http://www.greatdutchwar.nl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=53&Itemid=69

Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2012 18:29    Onderwerp: Reageer met quote

A. de Koster @ 24 Feb 2012 14:39 schreef:
Even semi off topic. Ik heb veldpost en foto's van een Belg in Duitse dienst en van zijn broer in Belgische dienst! Nog niet eerder tegengekomen. Heel apart. Dus er waren ook Belgen in Duitse dienst.

Jup, daarvan heb ik er ook al verschillende gevonden.
Naar boven
A. de Koster

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2012 18:48    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe kun je dat eigenlijk met elkaar rijmen, vraag ik me af. De mijne was al vanaf het begin bij de Duitsers volgens mij is de eerste kaart uit Oktober 14 en heeft hij actief meegestreden tegen zijn eigen landgenoten terwijl zijn broer aan de andere kant lag?!!! Bizar hoor.
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2012 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ik bedoel enkel dat ik ook verschillende Belgen in Duitse dienst heb gevonden, daarnaast natuurlijk ook wel wat Duitsers die in België geboren waren.
Naar boven
A. de Koster

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2012 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 24 Feb 2012 19:19 schreef:
Ik bedoel enkel dat ik ook verschillende Belgen in Duitse dienst heb gevonden, daarnaast natuurlijk ook wel wat Duitsers die in België geboren waren.

Oh, ok. Cool
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2012 20:42    Onderwerp: Reageer met quote

Wie geboren werd uit ouders van een verschillende nationaliteit kon op het ogenblik dat hij zijn verplichtingen aan de militiewet moest voldoen kiezen welke nationaliteit hij aannam. Velen kozen voor het Belgische leger omdat de neutraliteit van ons land een garantie was voor 12 of 15 maanden dienst en in geval van oorlog wat grensbewaking. De heroïsche karakters kozen voor Frankrijk of Duitsland.
Ongetwijfeld zullen er in die periode ook Belgen in het Nederlandse leger hebben gediend.

Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2012 22:31    Onderwerp: Reageer met quote

Vanaf pagina 35 een artikel over Nederlanders in Duitse krijgsdienst:
http://www.marsethistoria.nl/pdf/Jaargang%2032/Mars-j32-n01.pdf

http://ww1relics.com/
Naar boven
Ger

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2015 11:04    Onderwerp: Deze 2 Nederlanders waren niet in krijgsdienst maar spionnen Reageer met quote

Lees hier verder:

http://historiek.net/dood-van-twee-handelsreizigers/51684/

Uit Historiek.net
Unterhund

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2015 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

Vorig jaar is een special uitgekomen van Historisch Nieuwsblad, waarin een artikel over adellijke mannen die aan Duitse zijde vochten.

Historisch Nieuwsblad, juli/augustus 2014: "Vechten voor de keizer" (pag. 54-61) door Hans Olink.

O.a. genoemd worden:
- William Frederick Bentinck (1880-1958): had vermoedelijk de Duitse nationaliteit, misschien zelfs drie: Brits van geboorte, Duits vanwege vader en Nederlands vanwege woonplaats. Saillant detail: hij was volgens het artikel degene die een verzoek van de keizer, om asiel te verlenen en op zijn kasteel Middachten te worden opgenomen, weigerde.
- Naast Max de Marchant et d'Ansembourg waren ook zijn broers actief: Vladimir en Oscar dienden aan het Oostfront.
- Jonkheer Franz Rudolph de Casembroot
- Graaf E.H.L.F.B. van Bylandt
- Johan 'Juan' Teixeira de Mattos

Naast het boek van Groen geeft ook "De kanonnen van augustus" (2000) van Barbara Tuchmann informatie hierover. En op wfanederland.nl zou ook het een en ander te vinden moeten zijn.
Nykle

BerichtGeplaatst: 06 Apr 2016 9:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nog even in de 'Verlustlisten'gekeken. Dit was soort Duitse staatskrant waarin alle gewonden, vermisten en gesneuvelden opgesomd staan, meestal met vermelding van geboorteplaats en regiment:

Hier info over de bron:
http://wiki-de.genealogy.net/Verlustlisten_Erster_Weltkrieg

En hier het zoekvenster:
http://des.genealogy.net/eingabe-verlustlisten/search/index

Zo te zien hebben zeker enkele honderden 'Nederlanders' (de namen zijn vaak Duits, maar werden soms ook later pas 'verduitst') in Duitse dienst gevochten. Een naam als Amsterdam levert al ruim 200 hits op.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
AOK4

BerichtGeplaatst: 06 Apr 2016 11:27    Onderwerp: Reageer met quote

In tegenstelling tot vandaag betekent de geboorteplaats niet dat je automatisch ook de nationaliteit van dat land had...

Maar de Verlustlisten bieden inderdaad wel mogelijkheden om Nederlanders in Duitse dienst te zoeken.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: