Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Medaille Order of Rechabites

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Commonwealth Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Fulco

BerichtGeplaatst: 28 Feb 2016 20:13    Onderwerp: Medaille Order of Rechabites Reageer met quote

Bij mijn recente afscheid van mijn werk kreeg ik van een collega onderstaande medaille. Bekend met mijn fascinatie voor WW1 en door mijn 35-jarig dienstverband vond hij een medaille met het opschrift "for service and sacrifice" wel toepasselijk. Maar mijn eerste vraag was natuurlijk "waar komt deze vandaan?"

Ik ben er inmiddels achter dat de 3 ineengevlochten letters staan voor IOR: de Independent Order of Rechabites. Dit is een oorspronkelijk in Engeland opgerichte beweging van geheelonthouders. Maar ik kan geen link vinden naar de reden waarom deze beweging een medaille heeft uitgereikt en aan wie. Ik kan natuurlijk allerlei vreemde oorzaken gaan bedenken (bijv. vier jaar je rumrantsoen in de loopgraven weigeren), maar heeft iemand enig idee over de werkelijke achtergronden in relatie tot 14-18? Aan de medaille (doorsnee 3 cm) zat oorspronkelijk een verticaal rood/wit/blauw-gestreept lint.

Scorpion

BerichtGeplaatst: 28 Feb 2016 23:19    Onderwerp: Reageer met quote

Fulco, ik vond het al een ongebruikelijke manier om een Britse medaille op te hangen, dacht eerst aan een badge waar een gaatje was ingemaakt, maar ik vond hier iets terug. Het blijkt een vereniging te zijn waarvan leden een (niet officiŽle) medaille krijgen. Onderstaande tekst uit het British Medal Forum

Sgt 48460 Norman D Yates MGC.(Leyland)
who is now in a convalescent camp has been awarded the Military Medal for conspicuous bravery in the field, in July last year (1917) he advanced with two men and his machine gun into the open for a matter of 600 yards in full view of the enemy and did good work in assisting in a bombing raid inflicting many casualties in the enemies ranks and returned with his gun and men without a scratch. Sgt Yates is a member of the Independent Order of Rechabites and also Hindley Wesleyan Brotherhood.

MM LG: 28.9.1917.
en nog een afbeelding:
http://www.the-saleroom.com/en-gb/auction-catalogues/lockdales/catalogue-id-lo10047/lot-64c1bc93-0048-4ad6-966d-a4ba00bc0577

vriendelijke groeten,
Jef
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht AIM Naam
Fulco

BerichtGeplaatst: 04 Mrt 2016 11:39    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor je reactie, Jef. Ik ben er alleen nog niet achter of alle leden van de IOR zo'n medaille kregen als ze in het leger hadden gezeten of dat er ook sprake moest zijn van speciale verdiensten aan het front. Ik heb inmiddels de organisatie waarin deze orde is opgegaan een mailtje gestuurd met het verzoek om nadere informatie. Zodra ik die heb, zal ik dat ook hier plaatsen.
Scorpion

BerichtGeplaatst: 04 Mrt 2016 17:46    Onderwerp: Reageer met quote

Fulco, bemerk ook dat er verschillende klassen zijn. Mijn foto= zilverkleurig, uw medaille = bronskleurig. Afhankelijk van jaren dienst????
Wie weet.
Jef
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht AIM Naam
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Commonwealth Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: