Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Munitiedepot te Blankenberge?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Perenosk

BerichtGeplaatst: 03 Dec 2012 12:56    Onderwerp: Munitiedepot te Blankenberge? Reageer met quote

Beste forumleden,

Blankenberge is een stadje aan de Belgische kust gelegen tussen Zeebrugge en Wenduine, je kan er tot op de dag van vandaag nog restanten van bunkers, geschut, enz. uit beide oorlogen vinden. Velen ervan zijn al in kaart gebracht en blijven staan, maar gisteren kreeg ik een leuk verhaal te horen.

Het station van Blankenberge (zie kaart) zal binnenkort afgebroken en vernieuwd worden, daarvoor zal alles in de omgeving ervan ook mee afgebroken worden. Een kennis van me vertelde dat ze toen ook het oude depot gingen afbreken, daar had ik nog nooit eerder over gehoord. Dus ben ik vandaag even naar het station gegaan op de vermoedelijke plaats, en er valt inderdaad een gebouw waar te nemen, maar het is overwoekerd door klimop en begroeiing.

Er was helaas teveel volk om ongemerkt eens binnen te glippen, en dat zal ik dus morgenavond doen. Ik zal deze topic updaten met foto's van het depot en hoop zo meer info erover te krijgen voor het afgebroken wordt.

Kaart van het station+vermoedelijke depot: (op het kaartje klikken)

https://maps.google.be/maps/ms?authuser=0&vps=2&hl=nl&ie=UTF8&msa=19&msid=204907373615244281357.0004cfefdf3efe8da2c8b
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 03 Dec 2012 15:16    Onderwerp: Reageer met quote

Waar kan je ergens zo'n inventarisatie vinden, het lijkt me wel leuk er eens foto's van te gaan nemen.
Vrouwke-lief gaat graag naar zee en het lijkt me wel leuk om een toertje te gaan doen als ze aan het strand ligt. Laughing

Jaja, nu niet, in de zomer hé. puh
Cnock

BerichtGeplaatst: 03 Dec 2012 15:53    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

tijdens WO2 was achter het spoorwegstation te Blankenberge een Duitse spoorwegbatterij 717(E) gevestigd met 3 x 17 cm ,
naast de kanonnen werden verschillende bunkers gebouwd

Cnock
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Perenosk

BerichtGeplaatst: 03 Dec 2012 17:16    Onderwerp: Reageer met quote

Cnock @ 03 Dec 2012 15:53 schreef:
Hallo,

tijdens WO2 was achter het spoorwegstation te Blankenberge een Duitse spoorwegbatterij 717(E) gevestigd met 3 x 17 cm ,
naast de kanonnen werden verschillende bunkers gebouwd

Cnock

Hey,
Bedankt voor de uitleg, deze bunker zal er dan waarschijnlijk wel een restant van zijn. Morgen piep ik eens over het hekje en neem ik wat foto's.

@Binkske:
Qua inventarisatie kan je hier heel wat vinden:
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/relict/45084
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/relict/200662
http://www.uitkerke.be/DIVERS/Pages/vliegveld.htm

Er zijn er nog meer, maar die staan ofwel op privéterrein of zijn al verzand.
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2012 11:07    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn hartelijke dank. Laughing
Perenosk

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2012 10:41    Onderwerp: Reageer met quote

Oké, ik ben dus vandaag gaan kijken en de bunker is nog volledig intact, maar hij lag in de tuin van het huis verderop. Toen ik aanbelde en m'n verhaal deed mocht ik direct binnen, maar wel een paar tegenslagen:

-De bunker heeft geen herkenningsnummers
-De stad had gevraagd aan de mevrouw om er klimop over te laten groeien, zodat treinreizigers de bunker niet zagen.
-De binnenkant heeft ze verbouwd tot tuinhuis, en is niet meer het originele.

Hier volgen de paar foto's waarop je iets kunt uitmaken:

De bunker word samen met het station met de grond gelijkgemaakt, spijtig, want de buitenkant was nog volledig intact...
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2012 12:30    Onderwerp: Reageer met quote

Beste,

Ik heb deze bunker enkele maanden geleden volledig opgemeten, gefotografeerd, georefereerd en digitaal uitgetekend in functie van de geplande stadsontwikkeling. Over de oorsprong van de bunker heb ik niets toe te voegen aan Eddy zijn uitleg.

U kunt mij steeds contacteren mocht u het plan en de foto's willen inzien.

gr

Kristof J.
buran

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2016 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien wat laat om te reageren; Deze bunker is in 2013 jammer genoeg afgebroken. Het is een LS of Luftshutz bunker Stp 717E. Eddy heeft dit reeds toegelicht.

Ik heb de bunker ook grondig onderzocht samen met een team van de A.W.B. of Atlantik Wall Belgium. Hoewel er veel spoorwegmateriaal in stond was de bunker intern origineel met karakteristieke blauw/roze beschildering.

Langsheen de kust kan je nog een aantal van dit soort bunkers vinden, bijvoorbeeld in Zeebrugge, Oostende, Adinkerke etc.

Bijna alle bunkers van dit steunpunt zijn ondertussen verdwenen. Dit was vermoedelijk de laatste. Spijtig dat dit zo is maar sommige beleidsmakers zien dit niet als oorlogs-erfgoed maar meer als een hinderlijk gebouw voor het uitbouwen van toerisme. Gelukkig is sinds de jaren 90, onder meer dank zij de samenwerking tussen amateur-professionele archeologen het bewustzijn gegroeid om dit soort relicten te beschermen, maar voor deze bunker is het duidelijk te laat geweest.

mvg,
buran,
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: