Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Roland Garros.

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marty



Geregistreerd op: 14-12-2006
Berichten: 675
Woonplaats: Brugge

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2007 12:30    Onderwerp: Roland Garros. Reageer met quote

Toeval of niet,

ik had vanmorgen in de bib het boek 'Izegem 14-18' in handen waarin een foto gepubliceerd stond
met het verbrande wrak, opgeladen in een kar, van niet minder dan Roland Garros.
Dat de man naast tennis een WO1-piloot was, wist ik niet.
Een skynet.blog vermeldt dat de man zijn eigen vliegtuig ontworpen heeft.
Zijn er afbeelding+details op het forum. Gepoogd door 'raad een plaatje'
te bladeren.... it's a long way!

dank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AOK4



Geregistreerd op: 10-11-2006
Berichten: 2358
Woonplaats: Wevelgem

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2007 13:01    Onderwerp: Reageer met quote

Roland Garros had een systeem ontwikkeld om door de propeller te schieten d.m.v. reflectoren. De mitrailleur bleef dus vuren als de propeller passeerde, maar via metalen plaatjes werd de kogel afgeketst. Dit was natuurlijk niet erg goed voor de propeller en door de slag telkens begon deze niet meer zo recht te draaien en schoot Garros dus uiteindelijk zijn eigen propeller kapot. Hij maakte een noodlanding in Hulste (hier bij Harelbeke) en stak onmiddellijk zijn vliegtuig in brand vooraleer hij werd gevangen genomen. Hij ontsnapte uit de Duitse gevangenschap en kwam in 1918 om in een luchtgevecht in de buurt van Vouziers, waar zijn graf zich bevindt (ik was er voor enkele weken nog) en waar er ook een monument staat bij de crashplaats. Garros was ook mede-oprichter van de vereniging van ontsnapte krijgsgevangenen.
Dit is in het kort zowat het verhaal van de man in 14-18.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
JASTA



Geregistreerd op: 5-10-2006
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2007 14:05    Onderwerp: Reageer met quote

Hij zelf had eigenlijk niets met tennis te maken.

Voor de oorlog was hij reeds gekend, zo vloog hij in 1913 als eerste de middelandse zee over.

De open franse tenniskampioenschappen die vanaf 1891 werden georganiseerd kreeg pas in 1927 officieel de naam Roland Garros.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
marty



Geregistreerd op: 14-12-2006
Berichten: 675
Woonplaats: Brugge

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2007 16:26    Onderwerp: Reageer met quote

JASTA @ 09 Jun 2007 15:05 schreef:
Hij zelf had eigenlijk niets met tennis te maken.

Voor de oorlog was hij reeds gekend, zo vloog hij in 1913 als eerste de middelandse zee over.

De open franse tenniskampioenschappen die vanaf 1891 werden georganiseerd kreeg pas in 1927 officieel de naam Roland Garros.


Oeps, hier ga ik zwaar af! Meende echt dat z'n naam met tennis verbonden was.
Vind helaas het blogje niet terug, blijkbaar niet goed gelezen dus.

@ beiden,
dank voor jullie reactie, weer wat opgestoken (met rode kaken).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
jasper



Geregistreerd op: 7-8-2006
Berichten: 259

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2007 17:56    Onderwerp: Reageer met quote

Maar sorry ik begrijp het niet
waarom heet het tennistoernooi dan roland garros als roland garros zelf niks te maken heeft met tennis. Ter nagedachtenis?
Of is dat een naamgenoot ofzo?
_________________
Vous avez des souvenirs de la premiere querre?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
derwisj



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 7545
Woonplaats: aalst

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2007 18:18    Onderwerp: Reageer met quote

Zeg; AOK4, is het niet deflectoren ipv reflectoren? Reflectoren dienen om licht te weerkaatsen dacht ik; deflectoren om iets te doen afwijken...
pascal
_________________
http://www.feitelijkverenigd.be/wp-content/uploads/2005/08/banner-CTIDK-bovenaan.jpg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AOK4



Geregistreerd op: 10-11-2006
Berichten: 2358
Woonplaats: Wevelgem

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2007 18:50    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 09 Jun 2007 19:18 schreef:
Zeg; AOK4, is het niet deflectoren ipv reflectoren? Reflectoren dienen om licht te weerkaatsen dacht ik; deflectoren om iets te doen afwijken...
pascal


Inderdaad, ik dacht al dat er ergens iets niet klopte, maar kon niet op het juiste woord komen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
erik



Geregistreerd op: 2-11-2005
Berichten: 943
Woonplaats: maaseik

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2007 21:00    Onderwerp: Reageer met quote


Maurane-Saulnier propeller 1915 with deflectorplate.
Science museum,London.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
marty



Geregistreerd op: 14-12-2006
Berichten: 675
Woonplaats: Brugge

BerichtGeplaatst: 10 Jun 2007 15:37    Onderwerp: Reageer met quote

jasper @ 09 Jun 2007 18:56 schreef:
Maar sorry ik begrijp het niet
waarom heet het tennistoernooi dan roland garros als roland garros zelf niks te maken heeft met tennis. Ter nagedachtenis?
Of is dat een naamgenoot ofzo?


stukje teruggevonden...

http://www.tennisinfo.be/nieuws/1019/De+geschiedenis+van+Roland+Garros.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 781
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2007 22:13    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 09 Jun 2007 14:01 schreef:
Roland Garros had een systeem ontwikkeld om door de propeller te schieten d.m.v. reflectoren. De mitrailleur bleef dus vuren als de propeller passeerde, maar via metalen plaatjes werd de kogel afgeketst. Dit was natuurlijk niet erg goed voor de propeller en door de slag telkens begon deze niet meer zo recht te draaien en schoot Garros dus uiteindelijk zijn eigen propeller kapot. Hij maakte een noodlanding in Hulste (hier bij Harelbeke) en stak onmiddellijk zijn vliegtuig in brand vooraleer hij werd gevangen genomen. Hij ontsnapte uit de Duitse gevangenschap en kwam in 1918 om in een luchtgevecht in de buurt van Vouziers, waar zijn graf zich bevindt (ik was er voor enkele weken nog) en waar er ook een monument staat bij de crashplaats. Garros was ook mede-oprichter van de vereniging van ontsnapte krijgsgevangenen.
Dit is in het kort zowat het verhaal van de man in 14-18.


Een aantal aanvullingen:

Quote:
Roland Garros had een systeem ontwikkeld om door de propeller te schieten d.m.v. reflectoren


Dat staat natuurlijk wel in een aantal boeken maar hij had het zeker niet alleen ontwikkeld, aangezien Garros geen ingenieur / mecanicien achtergrond had. Het meeste technische ontwerp en constructie werk is gedaan door de mecaniciens. Van één van hen zijn in de jaren 1920 de herinneringen gepubliceerd.

Quote:
en schoot Garros dus uiteindelijk zijn eigen propeller kapot


Op 19 April 1915 werd het toestel neergeschoten bij een aanval op het trein station van Courtrai. Een Duitse soldaat schoot met een goed gericht schot (of geluk ?) door de benzineleiding. Garros zag kans om de machine veilig te landen, een knappe prestatie.

Quote:
en stak onmiddellijk zijn vliegtuig in brand vooraleer hij werd gevangen genomen.


Garros probeerde dat wel maar het volledig in brand steken van de machine lukte in het geheel niet ! Het toestel met de 'geheime' schietinstallatie werd door de Duitsers in beslag genomen en volledig binnenstebuiten gekeerd en bestudeerd door de Duitse specialisten. De restanten van het toestel werden afgevoerd naar Berlijn - Johannisthal.

De verhaal gaat dan nog verder, aangezien de Duitsers de mitrailleur installatie op de Morane aan Fokker hebben laten zien en hem de opdracht hebben gegeven om een schietinstallatie te ontwikkelen om door de schroef te schieten. Hoewel de experts van mening verschillen wat er nu precies gebeurd is, is er in ieder geval een mitrailleur installatie ontwikkeld welke later zeer succesvol zou zijn in de Fokker Eindecker (E.I tot E.IV). De Engelsen spraken gedurende die tijd van overheersing van de Duitsers van de Fokker Scourge.

Quote:
Hij ontsnapte uit de Duitse gevangenschap en kwam in 1918 om in een luchtgevecht in de buurt van Vouziers


De ontsnapping uit het Duitse krijgsgevangenen kamp te Magdeburg tezamen met Anselme Marchal via Nederland over Engeland terug naar Frankrijk leest als een roman. Op 15 Februari 1918 ontsnapten zij - vermomd als Duitse officieren - uit het kamp. Bij de aankomst in Engeland werden zij bijna in het gevang gestopt als Duitse spionnen. Een filmscript kan er wel van gemaakt worden.

Quote:
en kwam in 1918 om in een luchtgevecht in de buurt van Vouziers,


Garros was er op gebrand om weer te gaan vliegen, wat hem door hoge officieren werd afgeraden. Tussen zijn laatste vlucht in 1915 en 1918 was de luchtvaart en de jachtvlieger techniek en tactiek totaal veranderd. Zoals te verwachten was vloog hij nog op de 'ouderwetse manier' wat door de Duitsers onmiddelijk werd afgestraft met dodelijke afloop.

Zijn collega-vluchter Anselme Marchal was verstandiger, hij nam een administratieve post. Bij ons is hij niet zo bekend maar in Franktijk is hij een héro superieur omdat hij als enige Fransman over Berlijn gevlogen heeft met een Nieuport (20-21 Juni 1916) waar hij pamfletten naar beneden gegooid heeft. Het was de bedoeling om door te vliegen naar Sankt Petersburg in Rusland maar dat haalde hij door panne met de motor net niet. Na een noodlanding bij de Poolse grens werd hij opgepakt en in hetzelfde kamp geplaatst als Garros.

Varese
_________________
Kijk ook eens op www.warchron.com voor info over de militaire luchtvaart van Oost Europa gedurende WW1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
LeoK



Geregistreerd op: 19-8-2007
Berichten: 210
Woonplaats: Delft

BerichtGeplaatst: 21 Aug 2007 18:52    Onderwerp: Reageer met quote

Varese heeft gelijk, Garros kreeg een duitse kogel door zn brandstofleiding, en hij wou zn kist wel verbranden, maar dit lukte niet voordat de duitsers hem in zn lurven grepen.
Wat gebeurde er nou met zn vliegtuig? De Duitsers waren onder de indruk van het systeem ( de duitsers zelf vlogen nog met 'observers' die een gewoon geweer meenamen) en stuurde deze naar Tony Fokker.
Fokker kreeg de opdracht om de uitvinding na te maken, maar hij kopieerde het niet, hij ontwikkelde een eigen systeem: the 'interrupter gear' dt systeem zorgde ervoor dat het machiegeweer niet schoot als er een propellorblad voor de loop zat.

Dat het systeem en succes was is niet helemaal waar, in het prille begin waren de vliegers wel goed te sprekn, maar al snel gebeure de eerste ongelukken: in 2 maanden waren er 3 gevallen dat het systeem niet goed werkte waardoor de propellor werd afgeschoten en de piloten stierven.
de duitse luchtmacht verbiedde het systeem zelfs, waardoor het bijna verloren ging.

Echter 2 duitse piloten(Immelmann en Boelcke) bleven gewoon vliegen en zaaiden dood en verderf, ze kregen meer en meer aanhang van andere piloten en werden duitse helden. het systeem werd weer 'legaal' en verbeterd en een succes.
_________________
All Gave Some - Some Gave All
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
LeoK



Geregistreerd op: 19-8-2007
Berichten: 210
Woonplaats: Delft

BerichtGeplaatst: 21 Aug 2007 18:53    Onderwerp: Reageer met quote

woeps 2x gepost Embarassed
_________________
All Gave Some - Some Gave All
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
patten



Geregistreerd op: 3-10-2006
Berichten: 1590
Woonplaats: roeselare

BerichtGeplaatst: 21 Aug 2007 20:04    Onderwerp: Reageer met quote

het tennis tornooi dat onze justine al 4x won draagt gewoon zijn naam als soort eerbetoon aan de dappere franse piloot
_________________
patrick vancoillie
laat ons de belgische gesneuvelde soldaten nooit vergeten wat er ook moge gebeuren...... diksmuide...merkem....nieuwpoort ..... de ijzer !!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45444

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2008 10:00    Onderwerp: Reageer met quote

Wie is Roland Garros:
Iedereen kent de naam Roland Garros.
Het is het tweede ‘grand-slam’ tornooi van het jaar.
Maar wie is in feite ‘Roland Garros’, wat is zijn ‘link’ met tennis?


Een korte blik in het verleden.
Als de Stad Vouziers trots mag zijn op het feit dat
ze temidden van haar beroemde personen twee
luchtvaartberoemdheden Albert Caquot en Roland
GARROS kan tellen, dan is het weliswaar
betreurenswaardig dat door een rampzalig lot de
naam van deze laatste gegraveerd staat op een
grafsteen op het gemeente kerkhof.
Roland Garros drukt zijn stempel op de
luchtvaartgeschiedenis op 23 september 1913 met
een buitengewone topprestatie door het feit dat hij
de eerste is die per éénmotorig vliegtuig de
Middellandse zee van St.-Raphaël naar Bizerte
oversteekt. Garros vertrok van Saint Raphael in
Frankrijk en landde in Bizerta aan de Tunesische
kust. Hij vloog in een Morane-Soulnier met een 60
pk-motor over Corsica en Sicilië naar Afrika. Bij de
landing had hij nog slechte een paar liter brandstof
over.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog was Roland Garros de eerste die
vijandelijke vliegtuigen neerschoot met een zelfontworpen
constructie door de as van de propeller. Hij wordt wel de eerste
gevechtspiloot van zijn soort genoemd.
Toen hij zelf werd neergeschoten, maakten Duitse strijdkrachten
hem krijgsgevangen en confiskeerden ook zijn vliegtuigje. Vervolgens maakten ze zijn vinding na,
en verbeterden die. De Duitse luchtmacht wist daarmee enige tijd het luchtruim te beheersen.
In 1918 wist Garros uit zijn gevangenschap te ontsnappen, maar kort daarna kwam hij om bij een
vliegtuigongeluk op 5 oktober 1918 dichtbij Vouziers, vlakbij het dorpje Saint-Morel waar een
steen ter zijner nagedachtenis opgericht is.
Frankrijk eerde de nationale held in 1927 postuum door de Open Franse Tenniskampioenschappen
naar hem te vernoemen.

home.scarlet.be/~db136936/gazetje/maart2006.pdf
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Private 8310



Geregistreerd op: 10-4-2008
Berichten: 18
Woonplaats: Brugge

BerichtGeplaatst: 18 Apr 2008 12:18    Onderwerp: Reageer met quote

April 18, 1915

Germans shoot down French pilot Roland Garros

On this day in 1915, a member of the German Bahnschutzwache, or Railway Protection Guard, shoots down the well-known French airman Roland Garros in his flight over German positions in Flanders, France, on a bombing raid.

Garros, born in 1882, gained renown early in his career as an experienced practitioner of aerial acrobatics, the first French pilot to fly across the Mediterranean Sea and a two-time winner of both the Paris-Madrid and Paris-Rome flying races. In 1914, while working as a test pilot for Morane-Saulnier, an aircraft manufacturer, Garros set the then-world record for the highest flight: 4,250 meters. When war broke out in Europe that same year, he was sent to serve with the French air service, L’Aviation Militaire, on the Western Front.

At the end of 1914, Garros took leave from his regiment and returned to the Morane-Saulnier factory to work with Raymond Saulnier to test a recently developed device that enabled a pilot to fire bullets from a machine-gun through the blades of the propeller of his plane. The device, employed successfully by Garros in the early spring of 1915, allowed him to approach his enemies head-on in the air, giving him a vast advantage. Garros shot down his first German victim, an Albatross reconnaissance aircraft, on April 1, 1915; in the next two weeks, he downed four more.

Garros’ run ended on April 18, however, when he was flying his single-seater plane, a Morane-Saulnier Type L, low in the skies above the German positions in Flanders. A member of the German Bahnschutzwache described the events of that day: “At that moment we saw a southbound train approaching on the railway line Ingelmunster-Kortrijk. Suddenly the plane went into a steep dive…He flew over the train in a loop and as he rose up into the sky again with his wings almost vertical, he threw a bomb at the train. Fortunately it missed the target and there was no damage….As the plane had swooped down over the train the Bahnschutzwache troops had fired on it following my order to open fire. We shot at him from a distance of only 100 metres as he flew past. After he had thrown his bomb at the train he tried to escape, switching his engine on again and climbing to about 700 metres through the shots fired by our troops. But suddenly the plane began to sway about in the sky, the engine fell silent, and the pilot began to glide the plane down in the direction of Hulste.”

A German bullet had apparently hit the gas pipe on Garros’ plane, forcing him to land. Although the daring airman attempted to set the plane on fire and escape on foot once he hit the ground, both he and the plane were captured by the Germans. Garros later managed to escape from captivity and rejoin L’Aviation Militaire. Killed in battle at Vouziers on October 5, 1918, he is remembered as one of France’s most celebrated war heroes; the famous tennis stadium in Paris bears his name.

The propeller of Garros’ Morane-Saulnier plane and its innovative machine-gun firing device were sent immediately after his capture in April 1915 to the Fokker aircraft factory in Germany. A few weeks later, the first Fokker EI—a single-seater airplane fitted with machine guns, deflectors and interrupter gear that could synchronize the rate of fire of the gun with the speed of the propeller—was sent to German forces on the Western Front. From mid-1915 until mid-1916, the Fokker E-types of the German Air Force were the menace of the skies, shooting down a total of over 1,000 Allied aircraft.

http://www.history.com/this-day-in-history.do?action=tdihArticleCategory&id=436
_________________
Eenzaam en vredig,
ver van thuis, in het Vlaamse zand,
achter het duin aan het noordelijk strand,
slapen zij nu!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
allewaert



Geregistreerd op: 8-9-2008
Berichten: 1

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2008 10:14    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
roland garros en tennis
Roland Garros was als scholier een goede sportman en werd zelfs kampioen van Frankrijk in de spurt (fietsen) in 1906.Hij leerde tennissen in Engeland en was lid van de parijse privé tennisclub 'Stade Francais',aan de Porte d'Auteuil. Het is Emile Lesieur,zijn vriend en peter in de club,die er later voor zorgde -uit eerbetoon-dat het stadion ,na de dood van Garros in 1918, werd omgedoopt in 'Stade Roland Garros' met zijn huidige bekendheid om zijn jaarlijks grand'slam toernooi. Ook de franse tennisfederatie (FFT) 'zetelt' op Roland Garros.
marc
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Finnbar
Moderator


Geregistreerd op: 5-11-2009
Berichten: 6970
Woonplaats: Uaso Monte

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2015 18:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ger @ 11 Jun 2015 13:30 schreef:
http://historiek.net/roland-garros-1888-1918/1429/

Bron: Historiek.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Albatros



Geregistreerd op: 5-9-2010
Berichten: 121

BerichtGeplaatst: 01 Jan 2016 21:18    Onderwerp: Reageer met quote

Meer info in het boek Luchtoorlog boven West-Vlaanderen eveneens in de Izegemse bib aanwezig.[/img] Courtrai is natuurlijk Kortrijk. Hij werd dus neergehaald OF ik zeg wel OF hij had motorpech boven het station van Lendelede. Hij vloog alleen in zijn tweezitter om zo meer bommen mee te kunnen nemen; Zij escadrillebaas vloog in een ander toestel mee en ze hadden inderdaad wel het station van Kortrijk als doelwit. In het licht van de Tweede Duitse aanval op Ieper wilden de Fransen de voorbereidingen voor die aanval verstoren door het station te bombarderen. Meer info op Facevbook "Historische Vliegtuigen boven Vlaanderen"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group