Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

2 Duitse hulzen, maar welke

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het taxatiebureau Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Enfield

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2015 15:33    Onderwerp: 2 Duitse hulzen, maar welke Reageer met quote

Betse allemaal,

eventjes langs geweest bij de schroothandelaar en in het oud koper, ja hoor, alweer wat uitgetrokken en gekocht : 2 grote Duitse hulzen, maar welke???

huls 1:

Karlsruhe maart 1917
SP255
diameter bodem 173mm
diameter bovenaan 155mm
hoogte 580mm

huls 2

FN in ovaal dus ik vermoed Friedrich Niemeyer
juni 1918
diameter bodem eveneens circa 173mm
diameter bovenaan eveneens circa 155mm
hoogte 730mm

Hierbij mijn vragen:

Beide hulzen zijn, uitgezonderd hun lengte identiek, werden ze dan ook door hetzelfde type artillerie afgevuurd??

Voor welk kanon(nen) waren deze hulzen bestemd??

Ik ga ze uiteraard niet verkopen, maar ben wel nieuwsgierig naar de waarde. Ik betaalde de prijs van het koper, namelijk 40 Euro voor de twee.
Teveel, genoeg, koopje?????

Betreffende de lengte, ik vind regelmatiger Duitse hulzen die op de lengte na identiek zijn. Zo lagen in de container een koppel 77mm hulzen, maar dan maar half zo lang als de standaard 77mm veldkanon-hulzen die regelmatiger opduiken en ze zijn niet afgezaagd geweest lijkt me.... iemand enig idee, heb ze niet gekocht...maar indien de moeite doe ik het alsnog

Groeten

Bert
Rambo8210

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2015 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

De grootste is de 15cm SK L/43 Krupp Kanone M16
afmetingen: 153x726

De kleinste is voor de Krupp 15cm SK L/40 i.R. (in Raderlafette)
afmetingen: 153x577

Prijzen variŽren ergens van 40-60 euro per huls dacht ik, maar zowiezo heb je een batje gedaan.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het taxatiebureau Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: