Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Moorslede - Duitse militaire begraafplaatsen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
AOK4

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2015 17:45    Onderwerp: Moorslede - Duitse militaire begraafplaatsen Reageer met quote

Op 24 oktober 2015 wordt het nieuwste boek van Jan Vancoillie voorgesteld, getiteld “De Duitse militaire begraafplaatsen van de Eerste Wereldoorlog in Moorslede”. In het boek vertelt Jan Vancoillie het verhaal van de Duitse militaire graven in Moorslede van 1914 tot vandaag. Moorslede telde samen met Slypskapelle een twaalftal Duitse begraafplaatsen of perken, al dan niet op bestaande begraafplaatsen, waar meer dan 4.000 doden begraven werden. Iedere begraafplaats wordt in het boek uitgebreid beschreven met aandacht voor heel wat persoonlijke verhalen van gesneuvelden die er begraven waren, niet alleen levensbeschrijvingen van Duitsers, maar ook enkele Britten, Fransen en zelfs een paar Belgen komen aan bod. In totaal worden meer dan negentig levens toegelicht, sommige eerder beknopt andere heel uitvoerig. Daarbij is er niet enkel aandacht voor gesneuvelden van de hoogste adel – een Duitse prins sneuvelde in Moorslede – maar ook voor de gewone soldaat, zoals het verhaal van een minderjarige weesjongen die als verstekeling met de trein naar Vlaanderen kwam om hier uiteindelijk aan zijn einde te komen. In het boek worden ook een aantal identificaties in twijfel getrokken, waarvoor betere alternatieven worden voorgesteld. Op de Belgische militaire begraafplaats van Houthulst ligt wellicht zelfs een uit Moorslede afkomstige, in 1914 doodgeschoten, burger.

Het boek telt 208 bladzijden en is rijk geïllustreerd met 263 voornamelijk niet eerder gepubliceerde afbeeldingen. Het wordt uitgegeven door Jan Vancoillie in samenwerking met de Heemkundige Kring van Moorslede. De verkoopprijs bedraagt 24,95 euro.

Bestellen kan via aok4@telenet.be. Het boek kan bij de auteur/uitgever in Wevelgem afgehaald worden na afspraak. Verzending binnen België kost 5,50 euro.

Technische gegevens
Titel: De Duitse militaire begraafplaatsen van de Eerste Wereldoorlog in Moorslede.
ISBN: 9789082103922
Afwerking: hardcover
Pagina's: 208
Publicatiedatum: 24/10/2015
Formaat: 17,5 x 25
Verkoopprijs: 24,95 euro
Uitgever: Jan Vancoillie (www.aok4.be)

Wie interesse heeft in dit boek en er één of meer boeken uit de reeks "Spiegel van de grote Oorlog" (zie http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=33206) bij bestelt, krijgt de boeken gratis thuisgestuurd (ook in Nederland)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
AOK4

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2015 12:50    Onderwerp: Reageer met quote

De boeken staan intussen bij mij (ik ben zeker tevreden met het resultaat) en ook de kleine fototentoonstelling in de kerk van Moorslede is opgezet.

De tentoonstelling in de kerk van Moorslede is vrij toegankelijk tot eind november. De kerk is te bezoeken als er geen misvieringen zijn en is overdag meestal wel open (de kerk is ook bedevaartsoord voor pater Lievens).
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2015 18:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kom een exemplaar halen in Passendale op 11 november. Laughing
Met handtekening graag.Rolling Eyes
Trouwens, je boek over Menen heb ik vanaf deze week volledig uitgelezen en het is een bangelijk goed boek. thumbs up
MaxHansen

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2015 19:03    Onderwerp: Afhalen Reageer met quote

Hallo AOK 4,

proficiat met deze publicatie! Interessant onderwerp. Als ik ons forumlid Binkske goed begrijp, zal het mogelijk zijn een exemplaar te verkrijgen op 11 november in Passendale?

Ik zou graag langskomen en een exemplaar (misschien 2) aankopen.

Met kameraadschappelijke groeten,
Max
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AOK4

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2015 19:29    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de liefhebbers: ik sta op de boekenbeurs in Passendale op 11 november met mijn publicaties. Een ideale mogelijkheid om mijn boeken aan te schaffen en te zien wat er anders ook nog op de markt is.

Jan
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2015 13:03    Onderwerp: Reageer met quote

Die beurs telt alle jaren door in mijn beurs. Wink
AOK4

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2015 22:55    Onderwerp: Reageer met quote

Net terug van de boekvoorstelling. Alles prima verlopen, denk ik.
Iedereen bleef aan zijn stoel gekluisterd zitten toen ik stopte, dus ik vermoed dat men het wel interessant vond?

Toch zeker twee forum-users gezien...
Naar boven
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 25 Okt 2015 17:09    Onderwerp: Reageer met quote

Een prachtige uitgave is dit geworden vol unieke foto's en boeiende weetjes. De vele persoonlijke verhalen zijn een absolute meerwaarde (voor mij toch). Ook de voorstelling zelf was de moeite. Met één A4-tje in de hand dat ongewone kerkvolk zo boeien, je moet het het maar doen. Stoelgeld diende niet betaald te worden, we kregen zelfs nog een drankje aangeboden door de Heemkundige Kring van Moorslede. Dik in orde, hoor.
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2015 11:31    Onderwerp: Reageer met quote

Een aantal foto's staan op de facebookpagina van de Heemkring van Moorslede: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.458799534307625.1073741834.258477854339795&type=3
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2015 8:30    Onderwerp: Reageer met quote

Een kleine herinnering: morgen is er de boekenbeurs van de Westhoek in Passendale (zie ook http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=32299 ). Ik zal er zijn met mijn nieuwste boek over Moorslede (en met andere boeken ook).

Jan
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2015 17:04    Onderwerp: Reageer met quote

Net dit nieuwe boek ingekeken: opnieuw een zeer informatieve uitgave met een schat aan mooi fotomateriaal. Ook terug mooi vormgegeven zoals de andere uitgaves. Mooi dat dit stuk geschiedenis zeer diepgaand werd belicht. Een naslagwerk om in de boekenkast te hebben. Ik kijk al uit naar de volgende publicatie van Jan...
die nicht mehr sind.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: