Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Britse aanwezigheid achter het front

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Thuisfront Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
A. Depage

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2015 11:40    Onderwerp: Britse aanwezigheid achter het front Reageer met quote

De verhalen over de Duitse wandaden in bezet België zijn alom gekend. Nu hoorde ik tijdens een gidsbeurt van Franky Bostyn dat de bezetting van Duitsers in se niet zozeer verschilde van de Britse 'dictatuur' in ondermeer Poperinge. Ook daar was alles gereglementeerd en waren er straffen en beperkingen voor de burgerbevolking indien er niet geluisterd werd.
Ik las hier op FEW ooit van AOK04 de opmerking dat ook de Britten burgers hebben geëxecuteerd tijdens de oorlog. Wat was daarvoor dan de aanleiding?

Is er iemand die me artikels, boeken of dagboeken kan aanbevelen waar ik dergelijke info terugvind?
Eén van de meest positieve elementen van bvb de fictieve roman 'De heuvel' van Spillebeen is dat dit ook aan bod komt. De Britse militairen waren lang niet geliefd of populair bij de Ieperse of Poperingse bevolking.

Laatst aangepast door A. Depage op 15 Sep 2015 18:45, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Unterhund

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2015 18:00    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik kan vinden na even zoeken, is dit: http://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.445005 (engelstalig)
Misschien aanmelden?

Verder dit nog ( http://spartacus-educational.com/FWWatrocities.htm ), maar het bevat niet direct iets over de gevraagde misdaden.

Het is op zich al interessant waarom er weinig over te vinden is ...

EDIT: die eerste is gratis te downloaden (na aanmelding). Pdf van 352 pagina's, dus die moet ik nog eerst even eens goed bekijken.
rady

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2015 11:40    Onderwerp: Reageer met quote

De relatie Britse militairen vs. Belgische burgerbevolking komt uitgebreid aan bod in het dagboek van Achiel Van Walleghem.
Alleen daarvoor al is dit werk een aanrader.

Groeten,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2015 11:58    Onderwerp: Reageer met quote

rady @ 16 Sep 2015 11:40 schreef:
De relatie Britse militairen vs. Belgische burgerbevolking komt uitgebreid aan bod in het dagboek van Achiel Van Walleghem.
Alleen daarvoor al is dit werk een aanrader.

Groeten,

Er wordt steeds iets daarvan online gezet: http://www.inflandersfields.be/nl/archief

En ook is zijn dagboek in verkorte vorm te koop: http://www.lannoo.be/oorlogsdagboeken-1914-1918

http://hvhwo2.wordpress.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
AOK4

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2015 16:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ik verwijs graag naar mijn boek over Geluveld "Halfweg Menin Road en Ypernstrasse", waar het verhaal van Joannes Pattyn vermeld wordt (p. 17). Hij wordt (19 of 20 oktober 1914) door de Britten als spion aanzien, zijn executie wordt door een officier nog tegengehouden, maar de man wordt tussen 2 paarden vastgebonden en van aan de Kruiseke naar Geluveld gesleept. Bij aankomst daar, overlijdt hij.
Op p. 28 staat het verhaal van een molenaar die door de Britten wordt opgepakt wegens vermoedelijke spionage.

Voor zover ik me kan herinneren, vertelt ook Jozef Maes in zijn boek over Beselare over een door de Britten terechtgestelde molenaar.

In tegenstelling tot de gevallen aan Duitse kant, zijn deze verhalen met de mantel der liefde bedekt en onder de mat van de geschiedenis geveegd, waardoor het moeilijk is om veel informatie te vinden.

Het zou wel interessant zijn om de dagboeken van de Town Major van Poperinge eens grondig te bestuderen.

Ik herinner me nog enkele passages uit Britse war diaries (helaas heb ik de referenties niet genoteerd) waarin de Britten furieus beschrijven hoe de Belgische burgers in Poperinge en omgeving meer Duitsgezind zijn dan Britsgezind en er ook alles aan doen om zoveel mogelijk geld te kloppen uit de zakken van de Britten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
A. Depage

BerichtGeplaatst: 25 Okt 2015 13:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb inderdaad ook de indruk dat het eventuele gros aan informatie te vinden moet zijn in stoffige archieven, behoudens hier en daar eens een passage in een boek of dagboek. Jammer dat dit niet nog meer belicht is.
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2015 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

Dominiek Dendooven heeft redelijk uitgebreide research gedaan naar de relatie tussen burgerbevolking en de vreemde culturen in Franse en Britse legers. Het is niet helemaal wat je zoekt, maar wel een belangrijk specifiek aspect ervan denk ik.

Veel succes met je research naar dit onderbelicht maar fascinerend onderwerp!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Thuisfront Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: