Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

interview met Stefan Hertmans (Oorlog en Terpentijn)

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2013 10:31    Onderwerp: interview met Stefan Hertmans (Oorlog en Terpentijn) Reageer met quote

Quote:

"Vlaanderen mag blij zijn met de banaliteit die er vandaag heerst" (Stefan Hertmans)

27/08/2013

In zijn nieuwe roman 'Oorlog en terpentijn' duikt Stefan Hertmans in de oorlogsmemoires over WO I van zijn grootvader. Blijkt dat die nog gevochten heeft tegen Adolf Hitler aan de andere kant van de loopgraaf.

De Eerste Wereldoorlog zal de komende maanden nog vaak worden opgevoerd in de Vlaamse media én de Vlaamse literatuur. Volgend jaar is het immers 100 jaar geleden dat de Grote Oorlog uitbrak en dat zullen we geweten hebben. Michiel Leen sprak met Stefan Hertmans over zijn nieuwste WO I-roman. Benieuwd of Erwin Mortier ('Godenslaap') en Stefan Brijs ('Post voor mevrouw Bromley') concurrentie krijgen.

Gent, de vroege jaren zestig. De twaalfjarige Stefan Hertmans krijgt van zijn grootvader een erfstuk in handen: het zakhorloge dat hij zelf ooit erfde van zijn vader, het laatste familiestuk dat uit de klauwen van de lommerd werd gehouden. Het horloge ontglipt de jongen meteen. Grootvader raapt de stukken verbouwereerd bij elkaar en gaat weg. Jaren later vertrouwt grootvader zijn kleinzoon twee cahiers toe, 600 bladzijden handgeschreven memoires met daarin de minutieuze beschrijving van een jeugd aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog en de traumatiserende herinneringen aan vier jaren in het slijk van het Ijzerfront. Nu pas, meer dan dertig jaar na het overlijden van zijn grootvader, vallen de puzzelstukken op hun plaats. Hertmans heeft eindelijk de tijd, de toon en de vorm gevonden om het verhaal van zijn grootvader te vertellen. En zo zijn symbolische schuld in te lossen.

Stefan Hertmans: "Mijn grootvader vertrouwde me zijn dagboeken toe op zijn sterfbed in 1981. Ik vermoedde wel dat er in die cahiers heel wat stond over zijn leven, zaken die wij niet wisten. Een aantal anekdotes hadden we wel vaker gehoord, maar verder... Ik stond bij hem in de schuld: had ik niet zijn mythische zakhorloge, dat uit de 19e eeuw kwam en de hele familiegeschiedenis bij elkaar hield, uit mijn handen laten vallen toen hij het mij cadeau wou doen? Ik had iets goed te maken. Dit boek is de retributie die ik betaal voor het breken van het symbool van zijn tijd."

(c)Michiel Leen

'Oorlog en terpentij' verschijnt op 29 augustus bij De Bezige Bij

Lees de rest van het interview hier: http://www.knack.be/nieuws/boeken/vlaanderen-mag-blij-zijn-met-de-banaliteit-die-er-vandaag-heerst-stefan-hertmans/article-reportage-104149.html

http://hvhwo2.wordpress.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
eagle

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2013 13:03    Onderwerp: Reageer met quote

Enkele interviews:

http://lezentv.nl/articles/983/Stefan_Hertmans
http://www.debezigebij.nl/web/Artikelpagina/Video-Stefan-Hertmans-te-gast-bij-Wim-Brands.htm

"Oorlog en terpentijn" wordt overal zeer positief besproken en lijkt goed verkocht te worden. Heeft iemand het al gelezen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2013 21:29    Onderwerp: Reageer met quote

Leuke recensie in 8weekly.nl

...
Quote:

Conclusie: één van de aangrijpendste boeken die u dit jaar zult lezen.

Ben toch wel een beetje nieuwsgierig geworden
Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2013 23:27    Onderwerp: Reageer met quote

Smaakt naar meer, mooi intro in elk geval.

Gr P
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2013 12:09    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een bespreking in dewereldmorgen.be, 18/12
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2013 12:37    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik dit "Niet alleen zijn de Duitsers zoveel beter uitgerust, ze gebruiken ook smerige psychologische tactieken. Ze sturen bijvoorbeeld een kind de vuurlinies in om gevoelige soldaten uit hun schuilplaats te lokken." lees, heb ik er al genoeg van...

Ook "de minachting van Franstalige officieren" lijkt mij wat overdreven.

En als laatste "Tegen het einde van de oorlog wordt jenever aangevoerd om de mannen te bedwelmen en te bedaren." Ook dit lijkt me niet aannemelijk. Het leger kon niets aanvangen met straalbezopen soldaten. drinken in de frontlijn was ten strengste verboden of toch ernstig aan banden gelegd en beperkt tot één portie sterke drank als opkikker of wat wijn als medicijn, zo heb ik toch altijd in mijn bronnen gevonden.

Alleen al op basis van dit artikel ben ik niet geneigd het boek te lezen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 23 Dec 2013 0:21    Onderwerp: Reageer met quote

Ieder zijn mening. Bovenstaande zou mij niet tegenhouden. De man was erbij geweest en heeft het zo beleefd. Daarbij, maar ik heb weinig pretenties op dat kennisgebied, dacht ik dat er wel degelijk aanzienlijk werd gedronken in de loopgraven. Zie o.a. dit stukje over de Fransen en hun wijn:
Quote:
Zoals poilu was pinard een algemeen ingeburgerd woord in en na de Eerste Wereldoorlog. Pinard betekent eenvoudig: wijn. Wijn was voor een poilu nagenoeg 'dagelijkse' kost. Wijn verving vaak het niet voorradige drinkbaar water. Wijn had daarenboven voedingswaarde. Natuurlijk gaf overdadig gebruik nare gevolgen, maar globaal genomen schatte men achteraf de voordelen belangrijker dan de nadelen zoals alcoholisme.
Voor een gemiddelde Fransman was wijn drinken al een gewoonte. Drink- en wijnliederen waren zeer populair in de volkscultuur en bij de soldaten.

van http://users.telenet.be/siti4/frankrijk2/2LaGrandeGuerre.htm

Gr P
Blastmaster1972

BerichtGeplaatst: 23 Dec 2013 6:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het boek met plezier gelezen.

Het gaat wel degelijk over de belevenissen van 1 man, die als ik mij goed herinner de feiten jaaaaren later opgeschreven heeft, en die zijn nu door z'n kleinzoon in boekvorm gegoten.

Historisch correct zal het wel niet overal zijn, maar dat is denk ik wel normaal. Een dagboek is daar natuurlijk ook meestal niet voor bedoeld.

Als mijn mening gevraagd word raad ik het boek aan, het geeft ook een beeld van Gent in de jaren voor de oorlog, best wel interessant.

Mvg,

Jos

BerichtGeplaatst: 23 Dec 2013 12:28    Onderwerp: Reageer met quote

In 1 adem uitgelezen. Eigenlijk vond ik de passages die zich voor en na de oorlog afspeelden nog boeiender dan het eigenlijke oorlogsverslag, vooral inderdaad die Gentse vooroorlogse tijd. Een ding snapte ik niet: de hoofdpersoon mag tijdens frontdienst op een gegeven moment op verlof naar huis, naar zijn moeder, maar 'huis' was voor hem toch (het bezette) Gent? Misschien is me iets ontgaan en was ook zijn moeder - de overgrootmoeder van de auteur dus - in 1914 in het onbezette stukje Westhoek beland. Hoe dan ook, toen ik dat las moest ik wel even de wenkbrauwen fronsen. Voor het overige: indrukwekkend en aangrijpend, aanrader!
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2014 15:54    Onderwerp: Reageer met quote

Het boek, alé de auteur, is intussen bekroond met de Vlaamse Cultuurprijs voor Proza.

http://www.cobra.be/cm/cobra/boek/140218-sa-cultuurprijs_proza
Naar boven
eagle

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2014 14:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het boek gelezen, wat me vooral bijblijft is het taalgebruik, waarbij de schrijver zijn uiterste best doet om in met woorden te schilderen. Steeds weer worden kleuren, kleurstellingen gebruikt, waarbij ook uitvoerig op schildertechnieken wordt ingegaan, zoals fresco's in het eerste deel, maar ook olieschilderijen. In het tweede deel wordt houtskool gebruikt. In het derde deel worden enkele schilderijen als het ware onthuld. Een ander sterk punt is dat met woorden op allerlei plaatsen geuren worden opgeroepen, je ruikt het bijna echt. Het tweede deel is vooral het verslag van de belevenissen tijdens de oorlog, de vraag van moerasdraak eerder gesteld (kon een militair met verlof naar bezet gebied) stel ik ook. In het derde deel dat in 2012 speelt, wordt gezegd dat grootvader tegenover Adolf Hitler bij Tervate gevochten zou (kunnen) hebben. Ik vraag me af of AH's eenheid ooit zo ver westelijk geweest is.
In de NRC schreef Arnon Grunberg iets, dat ik mij na lezing sterk afvraag: hoeveel van de beschreven belevenissen zijn verzonnen?
Quote:
In het boek zijn meer aanwijzingen te vinden dat we met een sublieme vervalsing te maken hebben. Zo is het verdacht dat de grootvader een schilder is die uitblinkt in het kopiëren van meesterwerken. Slechts één keer, als hij zijn vrouw schildert, van wie hij nooit echt heeft gehouden – omdat hij van haar zus hield – stijgt hij boven zichzelf uit en maakt hij iets waarlijk origineels.

In deel 1 en 3, waarin Hertmans of de op Hertmans lijkende figuur over zijn grootvader spreekt, wordt de nadruk gelegd op deze impotentie van de grootvader om een origineel schilderij te vervaardigen, en deze impotentie lijkt ook betrekking te hebben op het ooggetuigenverslag, dat namelijk niet alleen letterlijk een kopie is omdat Hertmans beweert het te hebben overgetypt, maar het is net als de namaaksels van de grootvader een bewijs van onmacht, een kopie van een origineel. Een vervalsing.

Oorlog en terpentijn heeft een citaat van Erich Maria Remarque als motto, en het tweede deel leest, puur literair gezien, als een wat halfslachtige kopie van Im Westen nichts Neues.

Als document humain zijn de cahiers van Hertmans’ grootvader natuurlijk waardevol, als literatuur vallen ze tegen. ‘Soldaten zijn vernielers en bittere kerels wanneer ze van verlof naar het front terugkeren,’ staat er. Dat is waar, maar dat is literair al eens beter verwoord.

Pas als vervalsing komt Oorlog en terpentijn echt tot leven, omdat het dan een roman wordt over de vraag hoe de verboden plek af te beelden die je nooit hebt betreden en die je ook niet wilt betreden.
Naar boven
Red Roses

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2014 17:09    Onderwerp: Reageer met quote

Kan me volop vinden in de reacties van Moerasdraak en Eagle.
Je vraagt je idd wel af wat verzonnen is, maar intussen blijft het boek meeslepend verteld.
De fragmenten over Gent en de schilderkunst zijn meesterlijk neergezet.
Mij heeft Hertmans op verschillende momenten ontroerd.
En, inderdaad, wat kan dié man toch intens suggereren (geuren, kleuren, stemmingen ...) met woorden.
Al bij al een groot boek en een verdiende seller, me dunkt.
Benieuwd naar reacties op Spiegelingen (Erwin Mortier). Heb zelf zo mijn twijfels.
wederik

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2014 13:20    Onderwerp: Reageer met quote

moerasdraak @ 23 Dec 2013 12:28 schreef:
Eigenlijk vond ik de passages die zich voor en na de oorlog afspeelden nog boeiender dan het eigenlijke oorlogsverslag, vooral inderdaad die Gentse vooroorlogse tijd.

Hierin kan ik Moerasdraak bijtreden.
De (over)grootouders van Hertmans woonden in Sint Amandsberg aan de Schelde. Ik ken het daar en beetje en kan mij iets voorstellen bij de straten, plaatsen die hij beschrijft.
Het boek gaat over de individuele, subjectieve beleving van Urbain Martien.
Het schetst het milieu, de sociale klasse, de tijdsgeest, ... waarin hij opgroeit ; de eerste WO beleeft en er daarna moet mee verder leven.

Ik vond het toch wel het lezen waard en zou het zeker aanraden aan wie vertrouwd is met Gent en omgeving.
Ik heb dit boek gelezen als een roman, fictie en mij niet geërgerd aan details. Mijn kennis over WO1 is, in vergelijking met de forummers hier, wel maar oppervlakkig Wink
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 13 Sep 2015 22:52    Onderwerp: Reageer met quote

Het heeft even geduurd maar ik heb het boek van de zomer eindelijk ook gelezen. Geen spijt van, prachtboek! Hertmans heeft een indrukwekkende woordenschat en is een rasverteller. Ook ik vond tot mijn verrassing de beschrijving van het vooroorlogse leven van deze familie minstens zo boeiend als het tweede deel van het dagboek dat de oorlog beschrijft.

Gr P
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2015 8:42    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Mijn vader zei altijd op z'n Kortrijks "Papier is verduldig".
Groeten.Philippe
PS.Voor de betekenis van "verduldig" efkes googlen aub.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2015 23:21    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, mooi.

Gr P
Linkert

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2017 6:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vond het geen topper eigenlijk. Het stuk vlak voor de oorlog en tijdens de oorlog was wel heel erg goed. Maar de aanzet vond ik heel langdradig en oninteressant. Geen boek dat ik een tweede keer ga lezen. Al doe ik dat zelden natuurlijk Very Happy
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: