Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
koos24
|
Geplaatst: 04 Apr 2015 5:59 Onderwerp: De Eerste Wereldoorlog (Argonne) een reisverslag (foto's) |
|
|
Na deel een over Verdun heb ik nog genoeg foto's over voor een deel twee over de strijd in de Argonne
Ik bezocht vanuit Nederland gezien de rechter oever van de Maas
Als eerste bezocht ik het gebied waar de mijnenslag om Vauquois plaatsvond.
Duitsers en Fransen lagen in dit dorpje 4 jaar tegenover elkaar en buiten artillerie beschietingen en infanterie aanvallen probeerden ze ook springstof (mijnen) onder elkaars stelling te plaatsen.
In totaal 536 keer lieten ze springstof onder de grond ontploffen en dat is nog steeds te zien in het landschap.
(Omdat ik zo hoog niet kom heb ik deze foto van het WWW gehaald)
Het plaatsje Vauquois verdween compleet van de aardbodem of beter gezegd: onder de aardbodem.
Waar ooit het kerkje stond (zie zwart/wit foto) staat nu het monument.
Eigenlijk is alles onveranderd gebleven, uiteraard zijn de wapens en explosieven verwijderd maar het dorp is nooit herbouwd op dezelfde plaats,
een paar honderd meter verderop staan wat huizen en boerderijen met een stuk of 20 inwoners.
Een groot openluchtmuseum.
Men kan onder begeleiding de ondergrondse gangen bezichtigen en zien hoe de soldaten daar als mollen geleefd hebben.
Er is een (gratis) museum met o.a. bodemvondsten.
Origineel gereedschap.
Een jas van een overlevende, Franse militair, monsieur Platz (foto in de rechter bovenhoek)
Na Vauquois ga ik op weg naar Abri du Kronprinz
Onderweg passeer ik de compleet vervallen Duitse begraafplaats van de 1e Kompagnie des Pionier-regiments 20
Deze foto werd in 2008 gemaakt, metaal dieven hebben inmiddels het hekwerk verwijderd.
(Foto ter beschikking gesteld door moderator Pegoud van Forum Eerste Wereldoorlog)
De begraafplaats net na de oorlog (Bron foto internet)
Deze Duitse bunkers waren gebouwd om onderkomen te bieden aan de Duitse kroonprins Wilhelm von Preußen, zoon van Keizer Wilhelm II
De bunkers zijn toegankelijk.
Of de kroonprins vanuit hier werkelijk zijn troepen heeft aangevoerd zal altijd wel een raadsel blijven, de bronnen spreken elkaar tegen.
In de Argonne werden zowel door de Duitsers als Fransen tunnels gebouwd voor transport maar ook als veilig onderkomen.
Een van de weinige overgeblevenen is de Duitse DER KAISER-TUNNEL
Helaas in verband met instortingsgevaar gesloten vanaf 2012
Een van de nog zichtbare gangen.
Let op, deze foto heb ik van internet gehaald aangezien ook ik de tunnel niet meer in kon.
Deze foto is gemaakt in de tunnel.
Aan de rand van een mijnkrater een monument voor de gevallen in de Argonne
Ik heb nog tijd over om de Amerikaanse begraafplaats Meuse-Argonne American Cemetery te bezoeken
De begraafplaats in de jaren 20
Op deze begraafplaats ligt een van de weinige zwarte die de medal of honor is toegekend Freddie Stowers
Een paar kilometer verderop het Mountfacon American Memorial
Het is opgericht als eerbetoon aan de Amerikaanse troepen die in september 1918 deze heuvel veroverden.
Op het eerste gezicht een ruďne van een klooster.
De Duitsers waren meester in de camouflage en hadden er bunkers ingebouwd, nog steeds moeilijk te ontdekken.
De Duitse observatiebunker van dichtbij gefotografeerd.
Een schuilbunker.
Voor meer toen & nu meld je aan op mijn Facebook pagina |
|
Naar boven |
|
 |
Karijn
|
Geplaatst: 04 Apr 2015 9:15 Onderwerp: |
|
|
Mooi reisverslag, prachtige foto's.
Groet Karijn |
|
Naar boven |
|
 |
Magneet

|
Geplaatst: 04 Apr 2015 9:42 Onderwerp: |
|
|
ah die had ik op FOK! ook al gezien  |
|
Naar boven |
|
 |
GBL
|
Geplaatst: 04 Apr 2015 13:22 Onderwerp: |
|
|
top foto's! toen ik er was helaas niet het museum gezien |
|
Naar boven |
|
 |
Lingekopf Bismarck

Geregistreerd op: 19-10-2006 Berichten: 16013 Woonplaats: Binnen de Atlantikwall en 135 km van het WO1-front
|
Geplaatst: 04 Apr 2015 16:54 Onderwerp: |
|
|
Hier boven een foto van het dorp Montfaucon aan het eind ven de Eerste Wereldoorlog. De positie van het latere US-monument is ingetekend. Vlak daarvoor de restanten van de kloosterkerk. Het ronde stratenpatroon is nog duidelijk zichtbaar. Delen ervan zijn nog in gebruik. _________________ "Setzen wir Deutschland, so zu sagen, in den Sattel! Reiten wird es schon können..... "
"Wer den Daumen auf dem Beutel hat, der hat die Macht."
Otto von Bismarck, 1869 |
|
Naar boven |
|
 |
hsmeets
|
Geplaatst: 04 Apr 2015 20:43 Onderwerp: |
|
|
Mooi verslag en een gebied waar ik persoonlijk totaal verslaafd aan ben geraakt. _________________ Mijn youtube WW1 playlist |
|
Naar boven |
|
 |
A. Depage

Geregistreerd op: 1-6-2008 Berichten: 2886 Woonplaats: Dendermonde, Oost-Vlaanderen (B)
|
Geplaatst: 05 Apr 2015 7:24 Onderwerp: |
|
|
Mooie reportage Koos! |
|
Naar boven |
|
 |
Duiker
|
Geplaatst: 05 Apr 2015 9:44 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad een fraai stuk werk Koos!
En prima foto's. _________________ Sit Mare Securum
Ter herinnering; Private Andrew C. Delorie, Private William L. Delorie, Major Franciscus Delorie. |
|
Naar boven |
|
 |
the dugout
|
Geplaatst: 05 Apr 2015 11:49 Onderwerp: |
|
|
Mooi verslag! _________________ owner of a unique WW1 museum-B&B:
www.thedugout-ypres.be |
|
Naar boven |
|
 |
renny

|
Geplaatst: 05 Apr 2015 13:40 Onderwerp: |
|
|
[quote="Lingekopf @ 04 Apr 2015 16:54"]
Hier boven een foto van het dorp Montfaucon aan het eind ven de Eerste Wereldoorlog. De positie van het latere US-monument is ingetekend. Vlak daarvoor de restanten van de kloosterkerk. Het ronde stratenpatroon is nog duidelijk zichtbaar. Delen ervan zijn nog in gebruik.[/quot
Prachtig verslag , is dit het dorpje Romagne sous Montfaucon ? |
|
Naar boven |
|
 |
Emiel
|
Geplaatst: 05 Apr 2015 17:16 Onderwerp: |
|
|
leuk verslag,
@ Renny,
Dit gaat om het dorpje Montfaucon..
Romagne s/s Montfaucon betekend eigenlijk Romagne bij Montfaucon. Het ligt er dus wel vlakbij  |
|
Naar boven |
|
 |
renny

|
Geplaatst: 05 Apr 2015 17:20 Onderwerp: |
|
|
Oke Emiel , bedankt . |
|
Naar boven |