Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Een mysterieuze foto over het gasblazen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Walter

BerichtGeplaatst: 01 Jul 2015 17:39    Onderwerp: Een mysterieuze foto over het gasblazen Reageer met quote

Wanneer het gaat over het gebruik van strijdgassen in de Eerste Wereldoorlog wordt soms de bovenstaande luchtfoto getoond, om zo het loslaten van een gas uit gasflessen naar de tegenstander te demonstreren, het zogenaamde gasblazen.

Over deze foto volgt in een volgend bericht een uitgebreide commentaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Walter

BerichtGeplaatst: 01 Jul 2015 17:43    Onderwerp: Reageer met quote

De hiervoor geplaatste foto heeft al dikwijls vragen opgeroepen. Waar werd hij genomen? Welk leger laat het gas los? In mei 2009 werd in het Forum onder meer over deze foto van gedachten gewisseld door de Forum-deelnemers Aurel Sercu en Robert Missine, met veel raadsels voor gevolg. Ook in het Engelse Forum had Aurel Sercu het in juli 2009 over deze foto. Dit jaar verscheen deze luchtfoto, weliswaar met weggeknipte randen, in het boek “Gas! Ieper 1915. De eerste Gifgasaanval” van Ann Callens en Jan Vandermeulen. Op het internet is de foto op vele plaatsen te vinden, soms ook met afgesneden randen.

De foto is aanwezig in het Ieperse Kenniscentrum “In Flanders Fields” en – niet gezien – op de achterkant ervan zou geschreven staan: “22 april 1915”, dit is de dag waarop de Duitsers in het noorden van de Ieperboog op grote schaal het strijdgas chloor vanuit gasflessen losgelaten hebben. De aanduiding “22 april 1915” is zeker verkeerd; de hiervoor vermelde Forum-medewerkers konden de foto niet in overeenstemming brengen met de geografische omgeving waarin het gasblazen gebeurde. De foto is trouwens ook met het verkeerde onderschrift “Gasaanval op Pilkem” op het internet aan te treffen… (Pilkem is een gehucht van Boezinge; bekend om een veldslag in juli-augustus 1917).
Chaumont

Na nogal wat opzoekingswerk hebben we ontdekt waar en door wie het gas losgelaten werd. Kort samengevat: de luchtfoto werd in 1918 genomen 1,6 km ten oosten van de Franse stad 52000 Chaumont Haute-Marne en van het dorp Chamarandes-Choignes, tussen de weg die nu aangeduid wordt met D 417 en de weg D 674, in de nabijheid van de hoeven “Ferme des Rieppes” en “Ferme de la Peine”. De streep op de luchtfoto die van rechtsonder naar links loopt komt overeen met de weg D 417. Op dat terrein, met een oppervlakte van ongeveer 5.000 ha, experimenteerde een afdeling van het Amerikaanse leger met het gebruik van strijdgassen. Het oefenterrein kreeg de naam “Hanlon Field” na de dood van luitenant Joseph T. Hanlon die eind juli 1918 sneuvelde en deel uitmaakte van de legereenheid die gifgassen in de strijd gebruikte.
De luchtfoto geeft dus geen slagveldsituatie weer. Welk gas er losgelaten wordt kan op grond van deze foto niet bepaald worden. Het is heel waarschijnlijk dat het niet om een strijdgas gaat, maar dat een gas losgelaten wordt dat alleen een rookscherm moet opleveren, want de stadskern van Chaumont ligt toch gevaarlijk dichtbij.

In 1918 werd deze luchtfoto gepubliceerd in het boek: REYNOLDS, Francis. Collier’s New Photographic History of the World’s War. Photographs by the Official Photographers Accompanying Each Army. New York. De foto werd genomen door Amerikaanse fotografen en in het bijschrift staat dat het om een “gas attack” gaat, zonder verdere aanduiding van een geografische plaats. De foto is ook aanwezig in het Amerikaanse “National Archives and Records”, onder het nummer 530722. Daar staat als bijschrift: “French soldiers making a gas and flame attack on German trenches in Flanders. Belgium”, wat onjuist is. Beide vindplaatsen laten wel een verband met Amerika vermoeden.

Een Franse correspondent wees ons de weg naar een luchtfoto van 1948 genomen in die streek en die beter dan meer recente luchtfoto’s kon bevestigen dat de foto uit 1918 inderdaad ten oosten van 52000 Chaumont genomen werd.

Experimenten door het Amerikaanse leger

In 1917 begon Amerika aan de kant van de Geallieerden deel te nemen aan de oorlog. Generaal John Pershing (1860-1948) vestigde het hoofdkwartier in Chaumont, ver weg van de frontlijn. In die stad was er voor de oorlog een kazerne “Damrémont” voor een Franse legereenheid en die eenheid had een terrein voor schietoefeningen ter beschikking, gelegen in de hoek tussen de huidige wegen D 417 en D 674. Het Amerikaanse leger wou uiteraard ook gebruik maken van chemische wapens en het Franse oefenterrein in Chaumont was een geschikt terrein om met strijdgassen te experimenteren.

Films over de oefeningen die men daar hield kan men bekijken op www.criticalpast.com: neem “Home”, dan “1910”, dan”1918”, dan “Chaumont France”. In het zoekvenster “Chemical warfare” en “Gas attack” wijst naar nog meer films over oefeningen met het gebruik van gassen, o.m. met de “Livens Gas Projector”.

De luchtfoto toont hoe een gas losgelaten werd op het moment dat het vliegtuig met de fotograaf nabij het oefenterrein vloog. Waarschijnlijk werd het nemen van de foto bevolen om het gasblazen te evalueren. Misschien is over die evaluatie meer te vinden in de archieven van “The National Archives” in het Engelse Kew, waar onder de naam van “Hanlon Field Reports” documenten over de Amerikaanse activiteiten in Chaumont bewaard zijn gebleven.

Blijvende raadsels

De luchtfoto laat echter nog veel raadsels open. Onderaan rechts onder de weg D 417 ziet men een zigzagstreep, wat waarschijnlijk een loopgraaf is die als oefening uitgegraven moest worden. Tegen de onderste rand van de foto en ook op enkele andere plaatsen vinden we twee rijen van telkens vier dubbele witte vlekken, misschien tegen strijdgassen ingerichte bijzondere schuilplaatsen, die ook als oefening opgebouwd werden. Op een tweetal plaatsen zien we een rij van witte ringen met een zwarte punt in het midden. Wat zou dat kunnen zijn?

Forum-deelnemer Aurel Sercu ontdekte verrassend dat er op het internet twee verschillende versies van die luchtfoto te vinden zijn, hoogst eigenaardig. In een andere versie dan de foto die hiervoor op het Forum geplaatst werd, ziet men gaande van de rechterrand van de foto naar boven en naar de gaswolken toe een rij vlekken die verkeerdelijk de indruk van een bomenrij geven. In de hiervoor geplaatste versie ziet men aan de rechterrand twee met elkaar evenwijdige strepen en Aurel denkt dat er met die foto geknoeid werd en dat er vanaf die twee strepen tot in de gaswolken een strook foto gedupliceerd werd… Aurel ontdekte zelfs een versie waarbij er links boven de weg D 417 meer afzonderlijke gaswolken voorkomen dan op andere versies… Allemaal raadsels.

Toemaatje

En dan nog een toemaatje. De Amerikaanse officier die in 1917 en 1918 verantwoordelijk was voor de experimenten met de strijdgassen was kolonel Amos A. Fries (1873-1963), samen met Clarence West (1873-1953), auteur van het boek “Chemical Warfare”, verschenen in 1921 en aanwezig op het internet. Op bladzijde 12 staat de luchtfoto waarover we het hebben met in het onderschrift dat het gaat over een Franse gasaanval tegen de Duitsers en dat de tweede en de derde linie van de Franse loopgraven te zien zijn… Ik zie die niet. Fries heeft wellicht zelf dat boek niet geschreven, daarvoor dienen “lager geplaatsten”, en hij heeft ook niet zorgvuldig gecontroleerd wat de in het boek opgenomen foto’s voorstellen. Misschien heeft hij destijds zelf de piloot van het vliegtuig en de fotograaf het bevel gegeven om te foto’s te nemen als het gas losgelaten wordt, een veronderstelling…
Naar boven
Robert

BerichtGeplaatst: 01 Jul 2015 22:01    Onderwerp: Reageer met quote

Walter,

Eindelijk! Nu hoef ik geen uuurrren meer die foto te bekijken, te herschalen of te vervormen om hem toch maar op een stafkaart te kunnen leggen op een manier dat het ene enigszins overeenkomt met het andere.
Nu kan ik mijn tijd tenminste weer op een nuttige manier besteden Very Happy

Fijn en mijn appreciatie dat er na ruim 25 jaar zoeken voor mij eindelijk een definitief antwoord komt (dat jammer genoeg negatief is) op de vraag 'Is dit Langemark?'

Dank ook aan Aurel die eveneens jarenlang gas gaf in dezelfde zoektocht naar een duidelijk antwoord!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2015 18:40    Onderwerp: Reageer met quote

Robert,

"... die jarenlang gas gaf" ?
OK, maar de periode is nu gestart dat ook andere mensen 2 maanden lang "gas kunnen geven". Heerlijk in het onderwijs te staan en vakantie te hebben ! Iets waar ik alleen maar van kan dromen ... Smile))

Ernstig ... Ik moet wel nog even die foto opsnorren in IFFM KC, om eens de achterkant kritisch te bekijken en voor te leggen aan de experts.

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Bupi

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2015 20:12    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Aurel ,
En zeggen da ge daar gisteren waard (IFF) of toch volgens de " Roger ".
Heb Uw hulp nodig ivb een stuk grond Boezinge.
Plaatst dat op Uw gevonden E mail als het mag .
T' ja zocht ook al een aantal jaren (20) naar een duidelijke foto van Roland Garros met zijn door de schroef schietende FM en nu dit jaar de anti -climax : Was niet RG maar ne andere me ne andere vlieger maar het zelfde principe en FM maar die rookte en RG niet !!!Iets voor "Roger" ?
Amaai .
Mvg.Pierre.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2015 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

Pierre,

Laat de vraag maar komen.
Al zie ik niet meteen een verband tussen Roland Garros (of een andere vlieger) en Boezinge ... Smile

Aurel
Naar boven
Bupi

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2015 22:15    Onderwerp: Reageer met quote

Ik bedoel maar " Langdurig " zoeken en dan heel iets anders vinden ?
Ik bedoel maar "Kortbij "zoeken en niets vinden maar toch ?
Ik bedoel een stuk grond naast de spoorwegbedding .
Die noemen ze " Ledwighe " pad of zoiets maar ook "Vrijbosroute" ?
En om het nog moeilijker te maken .
Links Oostkaai / Langemarksesteenweg boven /rechts rietveldstraat !
Noemt die straat vroeger wel niet " Moortelweg" en nog altijd op Google ....dan weet ge niet
waar ge zijt Nu / of vroeger !
Of toch ?
Was Duitse 1 ste Linie nu ( ik bedoel 100 jaar geleden) ?
Mvg.Pierre.
Naar boven
moerasdraak

BerichtGeplaatst: 03 Jul 2015 12:23    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi staaltje speurwerk, Walter.
Naar boven
Walter

BerichtGeplaatst: 06 Jul 2015 13:21    Onderwerp: Reageer met quote

Twee versies van een Amerikaanse luchtfoto over een oefening in het gasblazen in Chaumont (Frankrijk). Beide versies komen op het internet voor. De rechtse versie wordt in een vorig bericht groter weergegeven. Op de linkse versie is vanaf de rechter rand naar boven en naar de gaswolken toe een rijk vlekken te zien die verkeerdelijk doen denken aan een rij bomen. Waarschijnlijk is de rechtse versie de originele foto en werd ofwel op het negatief ofwel op een afdruk een streep met erboven vlekken aangebracht.

Met welk doel zou die foto zo bewerkt zijn?
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 06 Jul 2015 18:35    Onderwerp: Reageer met quote

Walter,

We hebben het er (onder ons tweeën) vroeger al over gehad, dat weet ik ... Maar ik blijf toch nog altijd met de (onbeantwoorde en onbeantwoordbare (?) ) vraag zitten : waarom toch werd er op rechterfoto geknoeid ? Door dus een streep te dupliceren. En het lijkt wel alsof de bomenrij daarmee geveld moest worden.

Ik weet het, het zal wel niet duidelijk zijn, dat "dupliceren" voor iemand die de foto's nu pas onder ogen krijgt. Maar ik kan een detail uitpikken en aantonen dat vele tientallen punten en puntjes en streepjes en vlekjes en rookwolkjes gewoon "verdubbeld" werden. Misschien vraag ik Walter die detailfoto erop te zetten. (Zelf ben ik een, beetje "lui" geworden sinds dat oersimpele Imageshack niet meer gebruikt kan worden ...)

Aurel
Naar boven
Walter

BerichtGeplaatst: 06 Jul 2015 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

Hierboven een detail van de luchtfoto waarover het in deze berichten gaat.

Volgens Aurel zou er met die foto geknoeid zijn. Vele tientallen puntjes, streepjes, vlekjes en rookwolkjes zouden op een of andere manier verdubbeld zijn. In de detail uit de foto hierboven is die verdubbeling van een strook uit de foto met gele streepjes aangeduid.

Raadsels...
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 07 Jul 2015 9:15    Onderwerp: Reageer met quote

Om een precieze localisatie moeilijk te maken aangezien de foto bestemd was voor publicatie?
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 07 Jul 2015 9:44    Onderwerp: Reageer met quote

Jan,

Dat is inderdaad mijn (voorlopige) interpretatie.
Die bomenrij moest "verdwijnen".

Maar om eerlijk te zijn ... Ik heb me ook nu en dan afgevraagd : zijn die bomen niet ... "gefotoshopt" ? Al moet ik dan toegeven dat de manier waarop die (gefotoshopte) "bomen" geleidelijk aan verdwijnen in de rook (links) verduiveld knap gedaan is !

Aurel
Naar boven
Magneet

BerichtGeplaatst: 07 Jul 2015 17:46    Onderwerp: Reageer met quote

als de rechterfoto het origineel zou zijn waarom is er op de linkerfoto dan aan de linkerkant op 3/4 meer wolk te zien

ik heb even een vergelijk gemaakt met wat meer verschillen die hier nog niet opgemerkt zijn (volgens mij dan, please correct me if I am wrong). Ook heb ik zelf het idee dat er ook een klein verschil qua hoek is in de twee foto's

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 07 Jul 2015 18:20    Onderwerp: Reageer met quote

Magneet,

Meer rook ? Ik zou eens opnieuw moeten kijken, op beter inzoombare foto's. (Meer rook ? Hou er ook rekening mee dat de foto's anders kunnen 'gesneden' zijn aan de randen.)

Walter en ik waren inderdaad ook al even stilgestaan bij de vraag : zouden de 2 foto's dan misschien genomen zijn met enkele (?) seconden (?) tussentijd ? (Wat niet verklaart uiteraard waarom er opeens wel / geen bomen (meer) zijn.

Tja, het wordt gecompliceerd ! En vroeg of laat zet Walter hier dan de DERDE versie (met meer rook links beneden !) Smile

Dan zit "het spel helemaal op de wagen" ! Smile

Aurel
Naar boven
Walter

BerichtGeplaatst: 07 Jul 2015 20:20    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel ontdekte op een deel van de luchtfoto van het oefenterrein van Chaumont nog een derde versie... Deze foto staat op bladzijde 5 van het boek "American Armies and Battlefields in Europe", verschenen in 1938 en aanwezig op het internet.

In de linker benedenhoek komt de naar linksboven lopende streep overeen met de weg D 417, bekend van de andere versies. Links en boven die streep zijn drie gasslierten te zien die niet op de andere versies merkbaar zijn. Hoe is dat te verklaren? Raadsels...

Het onderschrift is natuurlijk fout. Het is een foto van een oefening en niet van een "attack".
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2015 12:08    Onderwerp: Reageer met quote

Na Walters recentste aanvulling (die foto) wil ik er gewoon nog even aan toevoegen :

Misschien zal iemand die 3de foto aangrijpen om te zeggen : "Een bewijs dat er meer dan 1 opname gemaakt werd. Bij het nemen van deze laatste foto was de rook immers al gelost, en dat was nog niet het geval bij de vorige."

Welnu, om te anticiperen : Hoeveel tijd heeft de rook nog om gelost te worden (uit cilinders ?), en reeds een pluim van die lengte te produceren ?

Om het even of het nu X aantal seconden is of Y aantal minuten, in die tussentijd zou het vliegtuig met de fotograaf heel zeker al een eind verder gevlogen zijn.

Aurel
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2015 13:13    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 08 Jul 2015 12:08 schreef:

Om het even of het nu X aantal seconden is of Y aantal minuten, in die tussentijd zou het vliegtuig met de fotograaf heel zeker al een eind verder gevlogen zijn.

Aurel

Waarom een vliegtuig? Ik vermoed dat een observatieballon heel wat gemakkelijker was om op een oefenterrein alles te kunnen volgen. Een ballon blijft ook op dezelfde plaats.
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2015 13:15    Onderwerp: Reageer met quote

Trouwens, sowieso zijn de meeste "actiefoto's" (zeker officiële foto's die ook in de pers verspreid werden) geposeerd of genomen tijdens oefeningen achter het front.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2015 13:58    Onderwerp: Reageer met quote

Jan,

Vliegtuig ? Ballon ?
Euh ... Je hebt gelijk. En daaraan had ik echt niet gedacht. Inderdaad, waarom geen luchtballon ?! Als het inderdaad toch (ver) achter het front is.

Een drone zal het wel niet geweest zijn. Smile

Hoe dan ook : een gering tijdsverschil tussen 2 or meer opnames kan dus inderdaad best mogelijk geweest zijn. Ook de randen van de foto's kunnen dan van belang zijn. (Ter vergelijking.) Maar die kunnen natuurlijk achteraf bijgesneden geweest zijn.

Aurel
Naar boven
ww_soldier

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2015 17:38    Onderwerp: Reageer met quote

Het is misschien gewoon een wetenschappelijk experiment om te kijken hoe wolken zich gedragen bij een bepaalde wind, luchtvochtigheid, temperatuur, ... En dan zijn er misschien nog meer foto's die ergens in een archief verborgen zitten.
Walter

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2015 20:11    Onderwerp: Reageer met quote

Blijven gasblazen...

Neem:

http://europeana1914-1918.eu/en/dpla/record/b235bad11397eb985dd99b993fce6481

De tekst "French soldiers enz." is waarschijnlijk het goede bijschrift voor de getoonde afbeelding.

Maar als je op die foto tikt om die te vergroten, zie je verrassend de luchtfoto waarover ons onderzoek liep met het foute bijschrift "French soldiers enz.".

Een foutje in de verbindingen... Europeana, Europa... niet alles loopt op wieltjes...

En dan nog een toemaatje.

Neem:

http://europeana1914-1918.eu
en zet in het zoekvenster “gas”…je komt in de rubriek Europeana en je kunt honderden documenten bekijken die min of meer in verband staan met de chemische oorlog tijdens W.O.I
Naar boven
Walter

BerichtGeplaatst: 12 Jul 2015 9:10    Onderwerp: Reageer met quote

In een eerste bericht over het gasblazen ziet men de Amerikaanse luchtfoto met links van het midden van de onderste rand twee rijen van eigenaardige bouwsels, waarvan er in de ene rij vier en in de andere rij drie duidelijk zichtbaar zijn. Boven deze structuren staan er nog eens twee rijen bouwsels gelegen tegen de weg D 417. Ze staan afgebeeld in de linker foto hierboven, een detail van de volledige luchtfoto.

Bovengrondse schuilholen?

We vermoeden dat elk bouwsel een bovengronds schuilhol is, waarin gevlucht kan worden bij een aanval met een strijdgas. En aangezien de luchtfoto gaat over een oefenterrein van een afdeling van het Amerikaanse leger, vermoeden we dat deze schuilholen – bovengrondse dug-outs – als trainingsoefening opgebouwd werden.

De rechter foto toont een toegang tot een bovengronds schuilhol, dat ingericht is tegen strijdgassen en dat misschien overeenkomt met één bouwsel op de luchtfoto. Men ziet manschappen met een gasmasker en rechts een hoop stenen, misschien wel een schuilhol dat naast het gefotografeerde bouwsel ligt.
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 12 Jul 2015 9:31    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is geen "schuilhol", maar een testruimte voor gasmaskers (een "Stinkraum" zoals de Duitsers dat noemden). Iedereen moest zijn gasmasker opzetten en dan werd men in een afgesloten ruimte met een relatief ongevaarlijk gas bestookt zodat men kon zien of het gasmasker paste en of men voldoende begreep hoe het gasmasker correct te gebruiken.

Jan
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 12 Jul 2015 19:41    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 12 Jul 2015 9:31 schreef:
Dit is geen "schuilhol", maar een testruimte voor gasmaskers (een "Stinkraum" zoals de Duitsers dat noemden). Iedereen moest zijn gasmasker opzetten en dan werd men in een afgesloten ruimte met een relatief ongevaarlijk gas bestookt zodat men kon zien of het gasmasker paste en of men voldoende begreep hoe het gasmasker correct te gebruiken.

Jan

Hoi,
deze "stinkraum" word nog gebruikt in moderne legers om de " 9 seconden drill" met het gasmasker te oefenen.
De drill houdt in dat je in min 9 sec je gasmasker en je kap van je gevechtsjas moet opzetten, dit gebeurt in een afgesloten ruimte waarin traangas word geactiveerd. ( medisch personeel is aanwezig)
als je te laat reageert kun je wel wat traantjes laten Evil
Traangas, voor wie er nog nooit in contact mee kwam, irriteert ook de onbeschermde huid !
grtz,MMM
poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Robert

BerichtGeplaatst: 12 Jul 2015 22:23    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
deze "stinkraum" word nog gebruikt in moderne legers om de " 9 seconden drill" met het gasmasker te oefenen.

Waar is de tijd dat we in een rij moesten staan en onze filter losdraaien en doorgeven aan degene voor of achter ons... Laughing
Naar boven
Walter

BerichtGeplaatst: 23 Jul 2015 13:32    Onderwerp: Reageer met quote

Forum-deelnemer Aurel Sercu kon in het Ieperse Kenniscentrum "In Flanders Fields" de hiervoor becommentarieerde luchtfoto onderzoeken. Op de achterkant van de foto staat in een typisch Amerikaans handschrift de tekst: "The German Gas Attack Langemark 1915." Fout dus.

Op die achterkant staat ook een aanduiding dat de foto uit het archief komt van dr. Alfred Caenepeel (1903-1979), de in Ieper bekende veearts die een uitgebreide documentatie over de Eerste Wereldoorlog had die uiteindelijk in het Ieperse Kenniscentrum terecht is gekomen.

Op dezelfde achterkant staat ook een stempel van Col. G. B. Jarrett, Aberdeen. MD. Dit was een Amerikaanse kolonel (1901-1974) die in Aberdeen (Maryland, V.S.A.) curator was van een museum over oorlogstuig en die in de jaren 1960 films en foto's over W.O. I te koop stelde. Vermoedelijk heeft dr. Caenepeel destijds bij kolonel Jarrett deze luchtfoto aangekocht.
Naar boven
Unterhund

BerichtGeplaatst: 23 Jul 2015 16:48    Onderwerp: Reageer met quote

Robert @ 12 Jul 2015 22:23 schreef:
Quote:

Waar is de tijd dat we in een rij moesten staan en onze filter losdraaien en doorgeven aan degene voor of achter ons... Laughing

Wij deden het omgedraaid: eerst traangas afsteken, dan masker af en samen (hand op schouder) het pand zien te verlaten. Dat dan een sergeant expres tegen de deur aanleunde, werd er niet bij vertelt. Maar naderhand vertelden ze je dan dat dat was om te leren met paniek om te gaan .... yeah, right! Rolling Eyes
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: