Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

wat is er over van de achterhoede?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2006 21:44    Onderwerp: wat is er over van de achterhoede? Reageer met quote

Hallo,

Is er nog iets te vinden van de trainingskampen, hospitalen, verzamelplaatsen etc in de achterhoede? Dus in de buurt van Le Havre, Wimereux, Rouen?

groeten, Mirjam
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
derwisj

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2006 22:47    Onderwerp: Reageer met quote

Mirjam, omdat ik oo, geinteresseerd ben in WOII ben ik reeds enkele malen in de buurt tussen calais en boulogne geweest; bitter weinig te vinden over WOI; een begraafplaats heb ik eens gevonden, en in het oorlogsmuseum van calais is er 1 klein kamertje met wat uniformen; wel veel te vinden uit WOII natuurlijk; alhoewel er naar het schijnt ook reeds ceel afgebroken is; bv. de Lindemann bunker, een bunker voor 42O mm kanon, die onder de opspuiting voor de kanaaltunnel ligt...jammer...
pascal
erik

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2006 23:12    Onderwerp: Reageer met quote

Mirjam,
Zoals Derwisj aangeeft is er buiten de begraafplaatsen eigenlijk niks meer te vinden.Hier en daar nog wel een monument.
Wat wel is dat er begraafplaatsen zijn die de moeite waard zijn om te bezoeken.
Als je wil maak ik je wel een lijstje daar ik de meeste,behalve Le Havre,al eens bezocht heb.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2006 23:19    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt beiden Smile

Ja, zo'n lijst zou zeer welkom zijn. Wat ik wel weet is dat John McCrae in Wimereux begraven ligt.
Eigenlijk ongelooflijk, dat er helemaal niets meer te vinden is. Als je op foto's ziet hoe druk en bebouwd het er was...
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2006 0:08    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, ik heb een vermoeden dat er in de tweede wereldoorlog heel wat gesneuveld kan zijn...de kampen lagen in de duinen, en de duitsers hebben in WOII wel heel wat gegraven en gebetonneerd in die duinen...
Maar als je eens een dagje uit wil : er zijn 3 WOII musea; eentje in een dorpje, audinghem of zo dacht ik; 1 in een geschutsopstelling van de batterie todt, en 1 in het centrum van calais, in het park rechtover het stadhuis...verder nog heel wat bunkers en dergelijke...
pascal
erik

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2006 2:07    Onderwerp: Reageer met quote

Mirjam,
Hier gaan we dan.Ik houd het wel kort.Op het internet kun je veel van hetgene wat ik vermeld vinden.Mocht je nog vragen hebben mag je zeker een berichtje plaatsen.
Het is een mix van beide wereldoorlogen en de plaatsen die naar mijn mening TE bezoeken zijn.

De kustlijn,van boven naar beneden:
-CAP BLANC NEZ:(WO2)uitgebreid Duits bunkercomplex met vele kraters van vliegtuigbommen.
-in het dorpje WISSANT liggen een aantal Duitse bunkers(WO2)die door het afkalven van de kust op het strand beland zijn.
-MUSEUM BATTERIE TODT:(WO2)hier staat één van de twee nog bestaande spoorwegkanonnen,de K5.
-WIMEREUX COMMUNAL CEMETERY:(WO1)omdat de ondergrond niet stabiel is liggen er alle grafstenen plat.Dit is vrij uniek,er zijn maar vier CEMETERY'S waar je dit kunt vinden.J. MC CREA ligt er begraven(IV-H-3)
Ook is er van hem een(blauwe) herdenkingsplaat en een gedicht van hem op de MEMORIAL SEAT.Wimereux was een HQ en HOSPITAL CENTRE.
-TERLINCTUM BRITISH CEMETERY:(WO1)op zich niet zo een mooi CEMETERY maar dit de enigste begraafplaats met een open register voor Frankrijk.(voor België is dit CEMENT HOUSE)Dit wil zeggen dat als men nog gesneuvelden vind ze hier begraven worden.Alhoewel de laatste jaren word hier van afgeweken.Hier ligt ook één van de drie geexecuteerden officieren.Het betreft 2Lt PATERSON(IV-B-48)en dit voor moord.De begraafplaats werd pas begonnen in juni 1918 toen deze van Wimereux en Boulogne geen plaats meer hadden.
-BOULOGNE EASTERN CEMETERY:(WO1+2)een zeer mooie smalle en lange gemengde begraafplaats.Hier liggen de stenen van WO1 plat en die van WO2 staan rechtop.Belangrijke graven: VC CAMPBELL(II-A-24),dichter GRENFELL(II-A-18),geexecuteerde SHORT(VIII-I-43)dit voor de BULL RING muiterij.De grote oefenplaats nabij ÉTAPLES noemde men de BULL RING.Het was er zeer streng,vandaar de muiterij.In een WO2 PLOT vind je CLOSE(XIII-A-5tot7),een piloot en de enigste op het vasteland begraven die het GEORGE CROSS behaalde.Het embleem staat,zoals bij een VC,op de grafsteen.Was in beide WO een HOSPITAL CENTRE.
-ÉTAPLES MILITARY CEMETERY:(WO1)een prachtige begraafplaats.Voor het aantal graven,11479,de op één na(TYNE COTT)grootste van het CWGC.In oppervlakte denk DE grootste.De voornaamste die er begraven is:VC REYNOLDS(I-A-20)Hier was een groot kamp-en hospitaalcomplex.
-ETRETAT CHURCHYARD & EXTENSION:(WOI)een heel stuk verder dan het vorige en ligt achter één van de oudste kerken van Frankrijk.Niet zo groot maar wel mooi.Hier vind je VC CLARKE.Waar hij juist ligt moet ik even opzoeken.
-Ste.MARIE CEMETERY,LE HAVRE:hier ben ik(nog)niet geweest.Er ligt ook een VC.
Tot hier deel 1,
Erik
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 12 Jul 2015 15:50    Onderwerp: Reageer met quote

Nog wat gevonden:

Quote:
The most important base for the British Army was at Étaples, using Boulogne as its port for personnel. Calais was used mainly for stores, ammunition, etc. Étaples was the BEF's main infantry base, with sections for every regiment with battalions at the front. In theory, the base held a ten percent reserve for every frontline battalion, but these figures fluctuated significantly depending on the levels of casualties at the front and the supply of fresh troops from England. Troops held at the base were "toughened up" while waiting dispatch to the front. Étaples serviced the Regular and New Army battalions at the front and included 16 hospital

Lees verder:
http://roadstothegreatwar-ww1.blogspot.nl/2015/07/notorious-etaples-camp.html

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
derwisj

BerichtGeplaatst: 12 Jul 2015 17:47    Onderwerp: Reageer met quote

Als er nog mensen geinteresseerd zijn in de WOII bunkers van de streek rond Calais, er is een mooi boekje uit de pen & sword battleground europe serie : Hitler's Atlantic wall-pas de Calais geschreven door Paul R Williams...
staat heel wat in over de restanten in de streek...
pascal
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 12 Jul 2015 18:05    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 12 Jul 2015 17:47 schreef:
Als er nog mensen geinteresseerd zijn in de WOII bunkers van de streek rond Calais, er is een mooi boekje uit de pen & sword battleground europe serie : Hitler's Atlantic wall-pas de Calais geschreven door Paul R Williams...
staat heel wat in over de restanten in de streek...
pascal

Ja maar da's WOII he Smile ('Van Willemstad tot de Somme' is er ook één over de Atlantikwall in die streek, maar moeilijk verkrijgbaar)

http://hvhwo2.wordpress.com/
Naar boven
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 12 Jul 2015 18:08    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 12 Jul 2015 15:50 schreef:
Nog wat gevonden:

Quote:
The most important base for the British Army was at Étaples, using Boulogne as its port for personnel. Calais was used mainly for stores, ammunition, etc. Étaples was the BEF's main infantry base, with sections for every regiment with battalions at the front. In theory, the base held a ten percent reserve for every frontline battalion, but these figures fluctuated significantly depending on the levels of casualties at the front and the supply of fresh troops from England. Troops held at the base were "toughened up" while waiting dispatch to the front. Étaples serviced the Regular and New Army battalions at the front and included 16 hospital

Lees verder:
http://roadstothegreatwar-ww1.blogspot.nl/2015/07/notorious-etaples-camp.html

'Today the largest Commonwealth Cemetery in France holding 11,500 burials is all that remains of the military presence'

Dat geeft wel antwoord op mijn originele vraag Cool

http://hvhwo2.wordpress.com/
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 12 Jul 2015 21:33    Onderwerp: Reageer met quote

Heb nog een luchtfoto gevonden van de huidige toestand...lijkt daar allemaal veel veranderd...

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: