Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

STIJN STREUVELS : IN OORLOGSTIJD 1914 deel I en II

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boek online Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
YvanP

BerichtGeplaatst: 19 Apr 2006 19:35    Onderwerp: STIJN STREUVELS : IN OORLOGSTIJD 1914 deel I en II Reageer met quote

Hier het volledige boek online.

http://www.dbnl.org/tekst/stre009inoo02_01/index.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Mario

BerichtGeplaatst: 19 Apr 2006 19:46    Onderwerp: Reageer met quote

Via e-bay was ik hier al een tijdje naar op zoek ! Maar zo kan het natuurlijk ook.

YvanP, hartelijk dank voor deze post. Hier ben ik blij mee ! Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
YvanP

BerichtGeplaatst: 19 Apr 2006 20:06    Onderwerp: Reageer met quote

Graag gedaan!

Als je het wil kopen via e-bay.

http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7022779821
Naar boven
Mario

BerichtGeplaatst: 19 Apr 2006 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

Maar als ik ga bieden, dan ga ik jou dwarszitten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
YvanP

BerichtGeplaatst: 19 Apr 2006 20:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga niet hoger dan 22 euro.
Als je er meer voor over hebt, ga je gang.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 19 Apr 2006 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ik houd het bij de electronische uitgave. Evil
Prachtige link IvanP, waarvoor dank. Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
YvanP

BerichtGeplaatst: 20 Apr 2006 19:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben ondertussen al overboden op e-bay en dat vind ik positief. Want nu ik gezien heb dat het eigenlijk maar 2 delen zijn van een volledige reeks. Vind ik de prijs wat hoog gegrepen. Vooral als heel het boek gratis op het internet staat.

Ik heb zo ook het manuscrpit van Virginie Loveling haar oorlogsdagboek gratis gedownload en afgeprint. Het is klasseur vol papier maar een boeiend tijdsdocument Smile
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 21 Apr 2006 15:12    Onderwerp: Reageer met quote

Yvan , ben ook in die val getrapt , bezit het boek ,maar het eindigd op 31 augustus 14 , dacht onmiddellijk bij het uitlezen ervan ,
dat er iets schorte,goed dat eht nu duidelijk is voor mij .

Hoe heb je de Streuvels volledig gedownload ?
dat lukt me precies niet , het zijn steeds aparte HTML pagina's

loveling ok dat was geen probleem
Bedankt voor de link Yvan

@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 21 Apr 2006 15:49    Onderwerp: Reageer met quote

Heb het Download Vakje bovenaan rechts de Blz gevonden
In PDF formaat had net niet opgemerkt . Embarassed

@+
Patrick
Naar boven
Michel
Gast

BerichtGeplaatst: 21 Apr 2006 18:45    Onderwerp: Reageer met quote

Mij viel die download ook op...toen ik ongeveer alles had "gekipt en geplakt". Rolling Eyes Embarassed Laughing
Naar boven
YvanP

BerichtGeplaatst: 21 Apr 2006 19:15    Onderwerp: Reageer met quote

Die had ik zelfs nog niet gezien! Bedankt voor de aanwijzing!

Zo zie je maar, met 2 zie je meer dan alleen.
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 21 Apr 2006 19:40    Onderwerp: Reageer met quote

Stukje over wat men toen dacht over de Neutrale houding van Nederland

Kon het effen niet na laten dit stukje te belichten Smile

20 september.1914

Door de regenvlagen heen, horen wij heel de voormiddag, zware kanonslagen in
zuidelijke richting. Wij vernemen dat het zou te Peronne zijn,
waar de Fransen een omsingelende beweging trachten uit te voeren.
In de omtrek hier, blijft alles rustig. Wij zijn aan ons zelf overgelaten.

Nog altijd blijft er een zekere spanning onder 't volk aangaande de zogezegde
neutrale houding van Holland.
Alle slag1 verdachte geruchten doen weerom de ronde
en men voorspelt namenlijk dat Holland aan de zijde van de Pruis zal springen.
Telkens werden die geruchten tegengesproken en van persoonlijke vrienden uit
Holland, kreeg ik tot hiertoe niets dan blijken van hartelijke deelneming en de
verzekering: dat Holland bereid was, zo manhaftig zijn onafhankelijkheid te
verdedigen als wij 't voor België hadden gedaan! - Van die zogezegde sympathie
voor Duitsland heb ik in Holland nooit iets gewaar geworden, integendeel! Die
spanning bij ons volk hier, komt veeleer voort, denk ik,
uit het zenuwachtig gevoel van iemand die in 't ongeluk gevallen, ziet dat zijn buurman, verschoond
blijft van dat ongeluk. Zulke redenering houdt geen stand en we kunnen toch niet
eisen dat Holland zichzelf in de oorlog werpe omdat wij er zijn in gebracht?!
Daarop antwoordt men eenvoudig met die verdenking op te halen, die er maar niet uit wil:dat Holland Duitse troepen heeft binnen gelaten!
Tracht dan maar te beweren dat diebeschuldiging is uit de lucht gegrepen; dat er een vergissing in 't spel is - dat de uniform der Hollandse soldaten fel gelijkt op die der Duitsers - al verloren -
diemening is en blijft gevormd!
Nu komt er nog iets anders. In een Kortrijks blad is een polemiek ontstaan waarin
de houding van Nederland tegenover de Vlamingen wordt afgekeurd.
Er is tekort
aan uiting van solidariteit, aan zedelijke steun. Men heeft het namelijk over de lamme houding van het Algemeen Nederlands Verbond, dat zowel Vlamingen als
Nederlanders onder zijn leden telt en in de Transvaalse oorlog, b.v., zo dapper de Boers ter zijde sprong; waar het nu, ook al uit vrees voor de diplomatieke
verwikkelingen, stilletjes zwijgt en de Vlamingen in de steek laat! Men is over 't
algemeen overtuigd dat er iets aan hapert en wel bijzonderlijk de openlijke uitspraak vanwege Holland: dat er ons door Duitsland onrecht werd aangedaan, om ons alzo de zedelijke steun te betuigen die een verongelijkte broeder-natie nodig heeft. Een vriend uit Antwerpen schrijft me: ‘Nu eerst blijkt het hoe de spreekwoorden die aan een land eigen zijn, diep uit de volksaard spruiten. Specifiek Hollands zijn de
spreuken: De kat uit de boom kijken! - Zich aan koud water branden; - De beste
stuurlui staan aan wal!’ Daarbij wordt nog beweerd: dat veel grote kranten in Holland, Duitsgezind zijn. ‘De Maasbode’ vooral munt daarin uit, zegt men. Die bewering wordt nu nog gestaafd door het feit dat de ‘Nieuwe Rotterdamsche courant’ prijkt op de lijst der bladen die onder Duits toezicht, in België mogen verkocht en gelezenworden. Men voorspelt reeds dat de verhouding tussen België en Holland ter oorzaak van de oorlog, wel zou kunnen gewijzigd worden; men vraagt zich reeds af: wat ervan Groot-Nederland nog zal overblijven?! 't geen door zoveel congressen, werk enmoeite is bijeen gebracht zou nu uiteenvliegen en de Vlamingen achterna1 nog verplicht worden hulp en troost te gaan zoeken bij la douce Françe!
Een oorlog is wel in staat veel wijzigingen in alles toe te brengen, maar is 't nu
niet voorbarig om uitspraken van die aard te wagen? bijzonderlijk in oorlogstijd,
de gemoederen wat overspannen zijn, - als elk nieuws wordt aangedikt en ons allemiddel ontbreekt om verspreide geruchten aan de waarheid te toetsen - als wij vanhieruit zo weinig weten wat er in Holland en onder de Hollanders gebeurt?

Lees ook 19 september voor wat Streuvels over onze andere buren schrijft
Link
http://www.dbnl.org/tekst/stre009inoo02_01/stre009inoo02_01_0007.htm

Stijn Streuvels, In oorlogstijd. Het volledige dagboek van de Eerste Wereldoorlog

@+
Patrick
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Apr 2006 10:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de boeken "gescoord"op Koninginnedag in Amsterdam, voor ik meen, één euro...
Maar met deze tip doe je heel veel mensen een groot plezier!

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2006 22:59    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe een oorlog het leven grondig verandert

30 augustus. 1914

De zondag is nu niet meer zoals vroeger, de grote afwisseling in de reeks wekedagen, waarop men aan uitgang denkt en aan verzet. Al die dingen zijn als vanzelfs achtergebleven, - men houdt zich stil thuis, verlaan2 in de nieuwsbladen. Tabak en sigaren komen er alleen nog bij te pas. Sedert de oorlog begonnen is, wordt er geen muziek meer gemaakt; men heeft er geen lust toe - elke muzikale toon is als een wanklank die de ernst komt storen der heersende stemming. Men schaamt zich muziek te laten horen als er op straat mensen voorbijgaan, die misschien hun zoon of hun man in 't leger hebben. Alles ten andere, de hele samenleving is ernstiger geworden - men heeft alle bijhorigheden3 van 't leven laten varen. Ik denk soms als men ons nu bijvoorbeeld een van onze politieke bladen .....
2verlaan: druk bezig
3bijhorigheden: bijkomstigheden[p. 96]

.....moest voorleggen, gelijk ze er uitzagen een paar maanden geleden nog, met al hun drukte om niets en al hun venijnige inzichten en kleinzieligheid. Nu is alle politieke kleur verdwenen - alsof er iets van die aard nooit bestaan had. De bladen zijn geworden 't geen ze moeten zijn: informatie en de goede richting aanwijzen voor de gedachten. Er is ook niemand die aan iets anders denkt of iets anders zou kunnen verorberen tenzij oorlogsnieuws; en hoe leugenachtig of voorbarig de berichten dan ook schijnen, toch worden zij aanvaard, omdat er een nood is bij de mensen om maar alles te weten wat er gebeurt. En toch vinden de bladen heel weinig te zeggen en 't geen ze nog geven is overgedrukt de ene van de andere. Als reden waarom het formaat wordt verkleind en 't getal bladzijden op de helft gebracht, geeft men aan: de toenemende schaarsheid van papier. En de mensen stellen zich tevreden met een klein blaadje waar 't zelfde nieuws twee, drie keren in terugkomt en ze betalen er geern 't dubbel voor...

Alle geestesfuncties blijven ook voortdurend op dat éne punt gericht en onmogelijk kan men de gedachten op iets anders vestigen. De boeken staan hier in mijn kamer als vreemdelingen, zaken die niet meer tot de werkelijkheid behoren, en ik heb zelfs de moed niet de drukproeven ter hand te nemen die naar een laatste herziening wachten. Wat betrek1 of belang hebben die dingen nu nog met de gebeurtenissen van de dag? Alle waardeverhouding is opgeschorst en de zin van 't leven zelf wacht naar een oplossing waarvan de uitkomst zal afhangen van de loop der gebeurtenissen.

Alles wat in gang was, houdt stil en men leest het als een stille afspraak in elkanders ogen: dat niemand er aan denkt iets te hernemen tenzij... na de oorlog, 't geen zeggen wil: als we zullen zien hoe en in welke voorwaarden de toestand ons plaatsen zal. Van een ander oogpunt beschouwd, heeft die ommekeer ook zijn voordelige zijde. 't Leven is er door gezuiverd en ontdaan van een aantal onnuttige bijhorigheden; wij zijn verlost van ondergeschikte dingen die een overwegend belang en een valse waarde gekregen hadden .....
1betrek: betrekking, verband[p. 97]i
.......in de samenleving - de dingen zijn in hun elementaire verhouding hersteld. Het is iets als een verademing niet meer te horen van literatuur, kunst, verzen en Vlaamse beweging! De geneesheren verklaren eenstemmig dat er geen zieken meer zijn en sedert de oorlog begonnen is, heb ik geen bedeklok1 gehoord of een begrafenis gezien. Zou het zijn uitwerksel hebben op het natuurlijk gestel van de mens, dat zijn gedachten zo sterk op dat ene ding gevestigd zijn, zo dat niemand de tijd meer heeft om aan zichzelf of aan zijn gezondheid te denken? Voor neurastheniezieken moet het een onfeilbare kuur zijn. Het quasi dierlijk leven dat we leiden moet er iets toe doen om de mensen in een ongewone staat van gezondheid te houden - want 't is toch niet veel anders dan vegeteren 't geen we doen!

Het kanon dondert al maar door en 't wekt een vreemde gewaarwording: hoe men ginder, zelfs de zondag, niet in acht neemt om het vernielingswerk voort te zetten!
1bedeklok: klok die wordt geluid om een gebed te vragen, bijvoorbeeld voor een overledene
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2006 23:44    Onderwerp: Reageer met quote

Streuvels als Ramptoerist Augustus 1915

Een fietstocht door Vlaanderen

<augustus 1915>
[8 of 9-14 augustus 1915]

In augustus van 1915 hadden wij, drie makkers2, een fietstocht beraamd om de verwoeste steden en de slagvelden te gaan bezichtigen. Het zou met kleine dagreizen geschieden, - op 't gemak natuurlijk, want alle drie waren we goedbewaarde veertigers, die hun heldendaden van het toerisme achter derug hadden, en bezadigd geworden. Elk bij zijn respectieve Kommandantur dienden wij een aanvraag in om - voor handelszaken de ene, om musea, bibliotheken te bezoeken de andere, -een reis per fiets te mogen doen, over de steden: Brussel, Mechelen, Leuven, Antwerpen en Gent. Voor iemand die tussen de reken3 lezen kon, was het niet moeilijk te raden dat het eigenlijk er om te doen was: Aalst, Halen, Aarschot, Lier en Dendermonde te bezoeken. Die plaatsen hadden wij niet nodig geoordeeld op het paspoort aan te duiden, daar ze toch op onze weg lagen. Zonder enige moeite kregen we dan ook onze papieren in orde (1915 was nog de gulden oorlogstijd!) doch, alhoewel in drie verschillende Kommandanturen aangevraagd, was er op alle drie de paspoorten gelijk, het woord ‘Leuven’ met een dikke, blauwe potloodstreep, als ‘nicht genehmigt’ doorgehaald. Dat was nu op de letter: een letterlijke streep door onze rekening, want Leuven was juist het belangrijkste punt

Voor de verdere tocht zie link

http://www.dbnl.org/tekst/stre009inoo02_01/stre009inoo02_01_0014.htm

@+
Patrick
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2006 15:34    Onderwerp: Reageer met quote

1 oktober 1915

Of hoe het voetbalspel gedurende de grote oorlog
Populair wordt onder het plebs .

De volkspelen zijn meer dan ooit in gang6 - want er is meer vrije tijd onder de werklieden - maar eigenaardig is 't om na te gaan hoe de oorlog een invloed uitoefent en de aard van vermaak en verzet veranderd zijn.
Voor al wie geen paspoort heeft is het fietsrijden weggevallen - dus ook de wedstrijden - Ronde van België enz. - met 't gevolg dat de jonkheid7 de vier windstreken niet meer afrotst8 en thuisblijft - herbergen bezoeken is ook te kostelijk en zo ziet men de gebuurs1 van de hoek of 't gehucht bijeenkomen en grote lummels aan kleine kinderspelen meedoen. Zo zag ik onlangs te Harelbeke kerels van in de 20 met de marbels2 spelen. Maar het nieuwste verschijnsel is het ontstaan van 't voetbalspel - het spel dat vroeger maar door sportlieden en studenten gedaan werd3 - en totaal onbekend was op de buiten - komt nu overal in voege - Elke gemeente heeft haar club - en waar er een geschikte weide is - gaat men aan 't spel - matchen worden gedaan en zo kregen we ter gelegenheid van ons kermis hier een kampstrijd - met omzendbrieven aangekondigd - waar Ingooigem tegen Heestert en Kaster de bal schopten! - Een wonder schouwspel is 't die jongelingen van 3, 4 gemeenten hier uitgelaten en opgewekt aan 't spel te zien - terwijl broeders en verwanten 't spel van leven of dood moeten aangaan - goed misschien dat de natuur sterker is dan de menselijke logiek4 - en alle redenering over konsekwentie van de handeling wegcijfert!

@+
Patrick

1losse nota: ‘Hoe zullen we 't aanleggen om onze nakomelingen wijs, te maken de gesteltenis en de toestand van onze bevolking. Hier op het plein is er luide gelach en joligheid van de voetballers die er aan 't spel zijn terwijl enige uren verder het kanon aanhoudend buldert. Op bijzonderheden die we daaruit halen kunnen moeten we niet ingaan en beschouwingen maken leidt ook al tot niets - want overal verwart men in de strikken van de felste tegenstrijdigheden - aansluiten.’
2overkomst: familiebezoek
3koekebrood: speciaal brood gemaakt met de fijnste bloem, eieren en eventueel ook rozijnen
4plaats: dorpsplein
5moet: indien
6in gang: in zwang
7jonkheid: jeugd
8afrotsen: (met de fiets) overal rondrijden

http://www.dbnl.org/tekst/stre009inoo02_01/stre009inoo02_01_0016.htm
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2006 15:42    Onderwerp: Reageer met quote

De alkoolkwestie simpel opgelost door de Duitsers
Verboten !

zondag 16 januari 1916
De ambtelijke verordeningen worden ons nog altijd medegedeeld van op de kerksteen1, de zondag na de mis. Onder andere wetten en geboden, wordt er vandaag door de veldwachter afgelezen: dat het voortaan aan alle herbergiers verboden is op straf van 1000 mark boete, nog sterke dranken te verkopen gelijk onder welke vorm - zelfs in zoete likeur...

Er gaat een algemeen gemompel op onder de toehoorders - en daarmede is het afgelopen.

Zulke dingen geven een gedacht2: hoe de toestanden kunnen veranderen! Voor de oorlog was er de 3, maar er was ook het parlementarisme en... de politiek - telkens er een eindje4 wet over 't alcoholvraagstuk moest gestemd worden - als er aan de prijs van genever of het patent-recht5 geroerd werd, wachtte men tot na de verkiezing omdat men de macht van de herbergiers ontzag en de 3 partijen uit de zaak hun profijt wilden trekken... Wat heeft6 er al niet geschreven, gejammerd, gedreigd geworden over de ondergang van ons volk door de drank!... zonder dat maar één bestuur doeltreffende maatregelen durfde nemen om de kwaal tegen te gaan! En nu wordt zonder omhaal, zonder voorbereiding, zonder parlementaire discoursen7, zonder waarschuwing of overgang, zonder naar iets of naar iemand om te zien, met één pennestreep de kwestie opgelost - en de verkoop van het nationaal vergift, verboden. En het wonderste van al: iedereen legt er zich bij neer - er wordt niet gedreigd, gescholden, gemord, geprotesteerd of zelfs gemanifesteerd, - men staat voor het feit en men neemt het aan, gelijk men zoveel reeds aangenomen heeft... Dat is de invloed van de oorlog op de burgerlijke bevolking. Ik ken de drijfveren niet die 't Duits bestuur die maatregel heeft8 ingegeven - ik zal niet onderzoeken of ze een ideale9 oorsprong hebben of het alleen maat een maatregel is van onmiddellijke noodwendigheid - ik houd enkel aangestipt: het feit dat het mogelijk is van hogerhand zonder palliatiefs1 een kwaal weg te nemen waar iedereen het onheil van bejammerde, waar veel over
gepraat werd - zonder dat het mogelijk was de koe bij d' hoorns te vatten - omdat de politiek alle doortastende handeling lam sloeg.

1grote steen aan de ingang van de kerk of het kerkhof van waarop, de zondag na de hoogmis, door de veldwachter of de onderwijzer ambtelijke of burgerlijke (notariële) mededelingen werden afgelezen
2gedacht: idee
3het alkoholisme was een echte plaag onder de arbeiders, de z.g. wet-Emile Vandervelde (1919) op het schenken van alcoholische dranken in openbare drankhuizen zou hieraan een einde maken
4een eindje: een stuk
5patentrecht: patentbelasting, hier: belasting op het uitbaten van een herberg
6heeft: is
7discoursen: redevoeringen
8heeft: hebben
9ideale: principiële[p. 504]

@+
Patrick

http://www.dbnl.org/tekst/stre009inoo02_01/stre009inoo02_01_0017.htm#17
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2011 11:30    Onderwerp: Reageer met quote

Verdient nog eens onder de aandacht gebracht te worden .
Dus schopje

Stijn Streuvels

In oorlogstijd het volledig dag boek 700 blz in pdf formaat download op

http://www.dbnl.org/tekst/stre009inoo02_01/downloads.php
voor volledig boek alle pagna’s download kiezen

Laatst aangepast door Patrick Mestdag op 24 Aug 2017 10:10, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 12 Jul 2015 15:38    Onderwerp: Reageer met quote

Het mocht niet ontbreken in de herdenkings­-bibliotheek van de Eerste Wereldoorlog: In oorlogstijd van Stijn Streuvels. Dat is het dagboek waarmee een van onze grootste schrijvers in zwaar weer terechtkwam.

Nog wat artikelen waarvoor betaald moet worden.:
http://www.standaard.be/plus/tag/stijn-streuvels

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boek online Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: