Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Bois des Caures en Cl. Driant

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jurggie

BerichtGeplaatst: 14 Jun 2015 22:30    Onderwerp: Bois des Caures en Cl. Driant Reageer met quote

Komende zomer rijden we onder meer richting de Elzas, en nu wil ik ook even een ommetje maken langs Verdun. Ik ben er jaren geleden ook even geweest, maar heb toen enkel het ossuaire en het vlakbij gelegen museum bezocht, maar ik wil nu iets meer van het slagveld zelf zien.

Ik had hierbij specifiek gedacht aan de plek waar de eerste dagen van de slag hevig gevochten werd. Meer bepaald het (voormalige) bois des caures, waar kolonel Driant en zijn bataljon haast compleet vernietigd werden.
Meer bepaald zou ik van daar zuidelijk willlen gaan tot Beaumont, waar de Chasseurs zich naar terugtrokken.

Is iemand hier al geweest, en kan die mij zeggen of dit gemakkelijk te doen is en of er nog het één en ander te zien is?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
jurggie

BerichtGeplaatst: 18 Jun 2015 22:49    Onderwerp: Reageer met quote

Niemand die hier ooit (in de buurt) geweest is?
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2015 8:46    Onderwerp: Reageer met quote

Er is daar genoeg te zien, en alle bezienswaardigheden in de rode zone zijn met borden aangegeven.
Het is eigenlijk niet te missen.

Kijk ook hier eens:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/Beaumont-en-Verdunois

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=15988&highlight=driant

http://www.verdunbilder.de/umland/caureswald/

http://www.verdun.nl/dossier%20caures.htm

http://pierreswesternfront.punt.nl/content/2010/01/bois-des-caures--driant-s-bunker

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2015 8:52    Onderwerp: Reageer met quote

Een handige kaart is de IGN kaart Forêts de Verdun et du Mort Homme (3112 ET).
Bijvoorbeeld hier te koop:
http://www.piedaterre.nl/frankrijk-topografische-en-wandelkaarten-c-1_145_3696/3112et-forets-de-verdun-et-du-mort-homme-ign-bleue-top25-topografische-wandelkaart-frankrijk-1-25-000-p-41498

Hier staan alle locaties ook op aangegeven, een zeer handige kaart.

Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2015 9:10    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Aan de splitsing van de weg rechts naar Ville,links naar Flabas vind je de klassieke plaatsjes van het bois des Caures , le bois Le Chauholy,en bois le Comte.
Volg echter ook de linkse weg naar Flabas. Na enkele honderden meter kom je links en rechts uit het bos.Daar stoppen.Rechts voor u bevindt zich een veld,aan de verste rand van dat veld bevonden zich de Duitse eerste linies waarvan je enkele meters in de bosrand nog aardig veel van terugvindt.Aan de dichtste zijde van het veld bevonden zich de Franse eerste linies.
Via de parking aan de wegsplitsing en de stèle van Driant kom je via een gemakkelijk bospad naar Beaumont.Doen!
Groeten.Philippe
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Tjoolder

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2015 9:14    Onderwerp: Reageer met quote

jurggie @ 18 Jun 2015 23:49 schreef:
Niemand die hier ooit (in de buurt) geweest is?

Er is zoveel te zien aldaar.

Bij kolonel Driant kan je alvast een wandeling volgen naar Beaumont op.

Indien je graag nog wat plaatselijk, niet te toeristisch, beton wil zien: net ten noordwesten van Driants commando bunker vind je de Duitse bunkers Walfisch, Krokodil, Buffel, ...
nicurb

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2015 10:15    Onderwerp: Reageer met quote

Goede reis and good hunting poppy poppy poppy
nicurb
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2015 8:51    Onderwerp: Reageer met quote

Philippe Vandeweege @ 19 Jun 2015 9:10 schreef:
Hallo,
Aan de splitsing van de weg rechts naar Ville,links naar Flabas vind je de klassieke plaatsjes van het bois des Caures , le bois Le Chauholy,en bois le Comte.
Volg echter ook de linkse weg naar Flabas. Na enkele honderden meter kom je links en rechts uit het bos.Daar stoppen.Rechts voor u bevindt zich een veld,aan de verste rand van dat veld bevonden zich de Duitse eerste linies waarvan je enkele meters in de bosrand nog aardig veel van terugvindt

Foto's van deze overblijfselen: http://www.verdunbilder.de/umland/wald-von-flabas/

Naar boven
renny

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2015 13:20    Onderwerp: Reageer met quote

Schuin aan de overkant , een paar honderd meter naar het noorden staat een klein bordje aan de weg met daarop Tranchee de Flabas een mooie wandeling naar deze loopgraven , wel laarzen mee en oppassen er liggen althans toen ik er was nog veel obussen..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
havanha

BerichtGeplaatst: 18 Jul 2015 23:07    Onderwerp: Reageer met quote

ik wil wel een foto uploaden maar hoe weet ik niet
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2015 7:59    Onderwerp: Reageer met quote

havanha @ 18 Jul 2015 23:07 schreef:
ik wil wel een foto uploaden maar hoe weet ik niet

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=26502
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
jurggie

BerichtGeplaatst: 25 Jul 2015 18:28    Onderwerp: Reageer met quote

Allemaal bedankt voor de info en tips trouwens. Ik ga er binnenkort heen en dan laat ik nog wel weten wat ik heb kunnen (terug)vinden. Smile
Naar boven
jurggie

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2015 23:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ik passeerde onlangs een dagje nabij Verdun, en heb er zoals aangegeven het bois des Caures bezocht. Bijna exact zoals Philip Vandeweege hier aangegeven had.

Na het piepkleine dorpje Flabas te zijn gepasseerd, dat bij het begin van de slag vrijwel direct op/achter de frontlijn lag, zijn we de bossen ingereden, waar we de auto aan de kant van de weg geparkeerd hebben.
Hier aan de linkerkant, op de grens van bos en veld, bevinden zich de restanten van de voormalige Duitse frontlinie. Hier bevond zich op 21 februari 1916 de 42ste brigade van de 21ste divisie.

De loopgraven zelf zijn nog verbazend goed bewaard gebleven. Allicht heeft de ondergrond, die uit klei en een soort kalksteen bestaat, hier mee te maken.

Uitgebreide vertakkingen van aanvals- en ondersteuningsloopgraven doorkruisen dit deel van het bos.

De ingang van een soort commandobunker vermoed ik. Best gevaarlijk om in te vallen want de bodem lag enkele meters lager en eruit geraken is geen sinecure.

Vanuit de Duitse loopgraven kijken we over het veld richting de Franse linies. Deze begonnen waar we het overliggende bos zien. Hier hadden twee Franse bataljons Chasseurs -het 56ste en het 59ste- hun stellingen. Hun bevelvoerende officier was luitent-kolonel Emile Driant. Die leiding gaf aan 1200 Chasseurs à pieds.

Een minder vredelievend beeld zagen de Duitse troepen voor zich toen ze hier 99 jaar geleden om 16.00 uur in de namiddag de loopgraven uitklauterden. Maar liefst 80.000 granaten waren op dit gebied van minder dan 1 vierkante kilometer afgevuurd.

Op dit veld vond ik tot mijn verbazing -en ook enige vreugde - deze getuige van lang vervlogen tijden. Een, naar mijn vermoeden, Duitse kogel bevond zich 2 cm onder het aardoppervlak. Ik kon hem zo uit de akker halen.

Morgen ga ik verder met de Franse linies en de terugtocht naar Beaumont.
Naar boven
jurggie

BerichtGeplaatst: 09 Aug 2015 22:23    Onderwerp: Reageer met quote

In het bos aan de overkant aangekomen betreden we de voorposten van de Franse Chasseurs. Deze kregen het enorm zwaar te verduren tijdens het 9 uur durende bombardement. Er was voor hen amper beschutting te vinden en de meesten onder hen waren dan ook een vogel voor de kat. Toch wisten ze, toen de Duitsers tot de aanval overgingen, nog een redelijke verdediging op poten te zetten.

Ook hier zijn de restanten van de stellingen nog makkelijk terug te vinden. De golfijzerenplaten die hier en daar in het bos verspreid liggen vertonen vele sporen van shrapnel inslagen.

We dringen dieper in de Franse stellingen door en passeren deze Franse bunker. Allicht een eerste hulppost of een MG-bunker.

Een 100 meter zuidwestelijk hiervan treffen we de commandobunker van colonol Driant aan. In de namiddag van 22 februari vond hier druk overleg plaats tussen Driant en zijn officieren. De situatie was compleet onhoudbaar geworden. De bataljons hadden 80% van hun manschappen verloren en de Duitsers waren inmiddels tot achter hun posities geïnfiltreerd. Er werd gediscussieerd over het feit of men tot de dood zou doorvechten -zoals het Franse élan voorschreef- of zich zou terugtrekken tot Beaumont om daar het gevecht voort te zetten.

Noordkant van de commandobunker, uitkijkend op de Duitse posities.

Uiteindelijk besloot men om te proberen zuidwaarts terug te trekken. Een tocht van meer dan 2 kilometer vanaf hun positie. Een hachelijke onderneming die menig poilu alsnog fataal werd.

Door dit bos trok Driant zich zuidwaarts terug. Het terrein is compleet bezaaid met loopgraven en granaattrechters.

Ook Driant liet hierbij het leven. Op de plaats waar hij door een kogel of shrapnel (verschillende verhalen spreken elkaar tegen) dodelijk geraakt werd staat dit monument.

Niet ver daarvandaan werd hij in 1922 definitief begraven, samen met 13 onbekende Chasseurs. Deze grote gedenksteen werd er uiteraard bijgeplaatst.

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: