Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

ervaring archiefdiensten - medische sector

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Medische verzorging Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
coltroep

BerichtGeplaatst: 25 Mrt 2015 13:01    Onderwerp: ervaring archiefdiensten - medische sector Reageer met quote

Ik ben deze week naar een colloquium geweest ivm woi en bij nabesprekingen kwamen wij, belangstelling hebbend in de medische sector, tot de constatatie dat iedereen naar hetzelfde op zoek is nl goede archieven.

Mijn vraag,

Kent iemand archivarissen ivm het archief Antwerpen en de hospitalen die daar geweest zijn?

Kent iemand archivarissen in het Noorden van Frankrijk (vb Calais) die mij kunnen helpen ivm de hospitalen sensu lato ?

Graag email van de archivarissen en plaats van de archieven (waar ze liggen of te raadplegen zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
AOK4

BerichtGeplaatst: 25 Mrt 2015 14:06    Onderwerp: Reageer met quote

Je bedoelt militaire hospitalen? In dat geval zullen de archiefstukken bewaard zijn waar het archief van de militaire eenheden zit.

Er is een gigantisch verschil tussen een hospitaal (= gebouw) en een hospitaal (= de eenheid die de medische verzorging doet), ook op archiefgebied. De instellingen die de gebouwen vandaag gebruiken waar tijdens de oorlog een militair hospitaal gevestigd was, hebben in principe geen of zeer weinig archiefstukken over de concrete periode als militair hospitaal, aangezien de archiefvormer de specifieke militaire medische eenheid is en het is de archiefvormer die het archief normaal gezien heeft en verder beheert (zijnde tegenwoordig KLM in Brussel of CHD in Evere voor Belgische militaire medische eenheden).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Bekijk de homepage
Niko

BerichtGeplaatst: 25 Mrt 2015 15:03    Onderwerp: Reageer met quote

In Antwerpen ligt er wel wat in het Felixarchief, maar of dit nu specifiek over de hospitalen is, weet ik niet.

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

http://chasseurgraves.weebly.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Bekijk de homepage
coltroep

BerichtGeplaatst: 25 Mrt 2015 19:02    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt nico
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Medische verzorging Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: