Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Waar of vals?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oproepen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Accacia

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2014 21:48    Onderwerp: Waar of vals? Reageer met quote

Mijn ouders zijn met enkele van hun vrienden met een autocar mee geweest op daguitstap naar de Westhoek. De gids zou verteld hebben dat de Britten zo overvloedig bevoorraad waren, dat ze in hun loopgraven grote dozen corned beef gebruikten als funderingen om planken op te leggen en bijgevolg hun voeten droog te houden. Heeft iemand dat daadwerkelijk al gelezen of is dit een typisch voorbeeld van een gids die het niet te nauw neemt met de waarheid om een spectaculair verhaal te kunnen aanbieden aan zijn publiek?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2014 22:45    Onderwerp: Reageer met quote

Het formaat van de Westhoekse duimen mag niet worden onderschat. Toch durf ik geen oordeel uit te spreken over deze specifieke zaak.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Scorpion

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2014 10:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb dit Tony Debruyne zaliger ook nog horen zeggen op een van de bijeenkomsten van de WFA, begin de jaren negentig. Dit kan inderdaad zo geweest zijn dicht bij de depots, maar ik zou het toch niet aannemen als algemene regel.
groeten,
Jef
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2014 11:26    Onderwerp: Reageer met quote

Jaaaaren geleden heb ik ook zo'n berichtje ergens gelezen. Rolling Eyes
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2014 13:29    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het ook wel eens gelezen, maar het ging dan wel om de lege blikken.

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
rady

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2014 18:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het ook gelezen, maar dan betrof het een weg aangelegd op (volle) blikken. Later, toen de bevoorrading een stuk minder liep werden ze terug opgegraven.
Of het waar is ...

In elk geval werd het door een tijdgenoot opgeschreven :

Eric Hiscock mentions in His Book "The Bells of Hell Go Ting a Ling a Ling" mentions that near Kemmel that there was a "road "made out of unopened Fray Bentos Bully Beef Tins,of which he and his Mates proceeded to Dig up and carry back to their mates in the Line.

http://1914-1918.invisionzone.com/forums/index.php?showtopic=118693
Naar boven
Accacia

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2014 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

Heb de vraag ook eens gesteld aan het CAG, het Centrum Agrarische Geschiedenis. Hier hun antwoord:
Quote:
Het verhaal dat je schetst lijkt me inderdaad wat overdreven. In de oorlog was er schaarste en ik denk niet dat zelfs de Britten - die inderdaad vrij goed bevoorraad waren - veel voeding verkwisten. Aan het begin van de oorlog was er wel nog meer voeding voorradig. Wat je beschrijft, heb ik nooit ergens gelezen.
Ik zeg niet dat het nooit eens gebeurd kan zijn, maar dan wellicht meer anekdotisch, op één plaats op één moment en zeker niet veelvuldig. De Britten kregen veel corned beef en soms alleen maar dat en dan kan wel een zekere 'corned beef moeheid' opgetreden zijn. Een andere mogelijkheid die ik zie, is dat het gaat om lege blikken corned beef (die eventueel met aarde worden gevuld). Die kunnen immers op elkaar gestapeld worden en zo ook dienen om de voeten droog te houden.
Naar boven
Waaslander

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2014 18:06    Onderwerp: Reageer met quote

Kan me toch dergelijke verhalen herinneren tijdens mijn opzoekingswerk als geschiedenisstudent. Zowel uit de memoires van landgenoten, als uit de memoires van de Britten zelf. En als ik me niet vergis(!!!), herinner ik me zelfs een Duitser die hier verslag over uitbracht, nadat ze een Britse loopgraaf hadden veroverd.

Denk dat het moeilijk écht te achterhalen is, maar feit is dat de bevoorrading in die eerste maanden/jaar van die aard was, dat er zeker geen tekorten waren, integendeel. Ik herinner met woorden als 'stapels', 'weggegooid', 'uitdelen',...
Zeker ook al in het begin, toen er nog genoeg ander voedsel was te vinden in onze Vlaamse dorpen en velden. De bully beef bleef toen dicht, terwijl later, vanaf 1917, toen de salvation acties begonnen, de soldaten met heimwee terug dachten aan die overvloed aan blikken voedsel.
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2014 20:16    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Tussen "sporadisch" en "systematisch" gaapt een wereld van verschil...
Groeten.Philippe
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
rady

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2015 7:44    Onderwerp: Reageer met quote

Achiel Van Walleghem haalt dit ook aan in zijn dagboek...
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2015 12:20    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Dat van die weg aangelegd met blikken corned beef zou bij Poperinge geweest zijn.
Dat de Britten blikken corned beef gebruikten om hun voeten droog te houden in de loopgraaf heb ik nog van geen getuigen gelezen.

Toen de Canadezen bij Sint-Elooi lagen gebruikten die wel volle kisten .303 munitie om niet weg te zakken in de modder van de loopgraven. Na enkele dagen moesten er opnieuw kisten munitie in de loopgraaf gestort worden. Een officier sprak zelfs van een dure verkwisting van munitie.

Cnock
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oproepen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: