Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Draken Drachen, Vliegers, Kites, Cerfs-Volants 14-18 deel I

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jempie



Geregistreerd op: 19-9-2005
Berichten: 404
Woonplaats: Brugge-België

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2006 20:57    Onderwerp: Draken Drachen, Vliegers, Kites, Cerfs-Volants 14-18 deel I Reageer met quote

Hi!

(Blijkbaar was dat eerste deel toch niet verzonden! Waarheen het verdween? Goeie vraag?)

Het is zo dat ik onlangs op een publicatie stootte (niet gekocht)
"Assebrouck 1914-1918" (Assebroek is de randgemeente van Brugge alwaar ik tot 1997 gewoond heb!)

Hierin wordt o.a.verhaald over het (de) bombardement(en) op de Brugeoise et Nivelles , de fabriek nabij het station te Brugge alwaar tijdens WOI de Duitsers kanonnen repareerden en er ook obussen werden gedraaid voor de kanonnen. De muntieopslagplaats werd er tijdens een bombardement vernield in 1918 o.a.

Maar waar ik nooit eerder iets had over gehoord was dat te Assebroek er aan het station van Assebroek "vliegers" (Drachen) werden opgelaten door de Duitsers! Deze waren voorzien van stalen draden met de bedoeling hiermee laagvliegende gealliëerde vliegtuigen erin te laten verstrikken en zo te laten neerstorten.

Hiervoor gebruikten de Duisters jonge schoolgaande kinderen uit de omgeving! Zij moesten de "draken" 's avond oplaten en de winch ervoor bedienen!

Het hoofdkwartier was gelegen in een (nu nog bestaande) villa gelegen in de Daverloostraat - n° 174?-Assebroek).

Aan het station van (ver-)Assebroek (Astridlaan) was een speciaal zijspoor aangelegd alwaar een luchtafweerkanon stond op een treinstel.
Er zou aldaar ook een observatieballon aanwezig zijn geweest die men overdag gebruikte....
De plaats hiervoor waren de open velden tussen station van Assebroek en het Kasteel van Ryckevelde! (Nu nog steeds voor een deel militair domein!)

Ik wist van het bestaan en gebruik van "Draken" af wat betreft de Fransen en Belgen (onze fameuze Goerge I tot en met IV militaire draken)
Maar er is weinig bekend over het werkelijke gebruik ervan tijdens WOI!

Dat de Duisters deze 's nachts gebruikten (onbemande!) als vliegtuigversperring was me helemaal niet bekend!

Volgens dat boek was er ook, zo een plaats te Dudzele (tussen Brugge en Zeebrugge!) en er zou eens daarvan één neergekomen zijn op een elektrische leiding nabij Zeebrugge waardoor de jongeren die deze bedienden een serieuze elektrische schok te verduren kregen, maar er vielen geen slachtoffers!

Ook zijn er geen gevallen van vliegtuigen (nachtelijke raids!) bekend die in deze Duitse val zouden zijn gelopen!

Er zullen welllmicht nog plaatsen geweest zijn (in West-Vaanderen) waar men dergelijke "val" had opgesteld? Maar méér is me niet bekend daarover!

Er is trouwens weinig info over het gebruik van "man-lifting kites" tijdens WOI! Die zouden normaal ingezet worden wanneer de wind te hevig was om de gewone observatie ballons in te zetten (méér dan 8 à 10m/sec dacht ik) Kapitein George was de winnaar van het evenment "de Draken van Embourg 1912" ingericht door de Belgische Militaire Overheid...won het van de buitenlandse deelnemers !

Zijn "vereenvoudigde draak" leek een groter liftvermogen te hebben dan deze uit het buitenland! Dit type was een Hargrave draak met driehoekige vleugels! Zijn laatste type (George IV) bestond uit één draak die een an makkelijk in de mand tot op 4 à 600 m hoogte kon brengen en werd nog gedemonstreerd 1920 of 1921 tijdens een "open deur dag" te Wilrijk-Antwerpen!
Aan boord van Franse schepen werden met Saconnay-draken geexperimenteerd voor WOI maar men had bij vershillende mogendheden zoals Rusland,Frankrijk,Oostenrijken Italië al voor WOI speciale schepen met observatieballons!
Ook België had al eens voor WOI hiermee geexperimenteerd.

Engeland had er twee of drie van die speciaal hiervoor uitgeruste schepen vanaf ergens 1916-1917! (De "Manica" ingezet tegen de Turken o.a. 1917 en één of twee andere)

Maar "draken" , daarover bestaat weinig info wat betreft het gebruik ervan tijdens WOI?

Weet iemand méér hierover?

groeten,

Jelmpie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Cnock



Geregistreerd op: 3-8-2005
Berichten: 1771
Woonplaats: Knokke

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2006 18:27    Onderwerp: Reageer met quote

Jempie,

'Draken' werden ondermeer ingezet nabij Brussel, ik moet nog nagaan of het was voor de bescherming van de 'Luftschiffhafen'.
Misschien weet jij daarover iets meer.
Eenheid was de Felddrachenwarte nr.51.

Groeten,

Cnock
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Jempie



Geregistreerd op: 19-9-2005
Berichten: 404
Woonplaats: Brugge-België

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2006 21:35    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Cnock!

Nee! Ik weet over die draken door de Duisters gebruikt niets af!
Ik was stomverbaasd toen ik dit onder ogen bekwam!

Normaal beschikte elke zeppelin basis wel een observatieballon!
Gontrode en Namen hadden er één!
Er was ook één te Zellik! Die loods zou nu nog moeten bestaan die daarvoor diende, maar die kazerne staat leeg sind een ruim aantal jaren!
Wordt trouwens ten onrechte als "zeppelinloods" alhier beschouwd!

De vaarroute van de zeppelins was als volgt (hier terugkerend van Engeland)

Oostende vuurtoren, Steenbrugge (Brugge) lichttoren, St-Denijs-Westrem (daar was waarschijnijk een loods gebouwd voor observatieballon maar werd gebombardeerd en verrnield!) , Gontrode (daar werd LZ 37 vernield door Warneford en daar was een observatieballon ook!), Zellik , en vandaar ging het naar de zeppelin basissen van St-Agatha-Berchem ,Haren-Evere en Etterbeek!

In Namen stonden 3 zeppelin loodsen...die hebben gediend to einde WOI! (Ik heb daarvan trouwens een zéér mooie fotopostkaart, maar kan momenteel niet scannen!)
Het is ook de enige basis die in gebruik bleef na het neerhalen van die
LZ 37 en het bombarderen van Haren-Evere en St-Agatha-Berchem.
ZEtterbeek : was de loods van het luchtschip "Ville-de-Bruxelles"
(90-100 m lang )die door de Duitsers aan 2 zijden werd verlend tot ergens een 180-190 m! (Plaats was het militaire oefenterrein te Ettterbeek nu ULB site.
Ze konden wel nog voor noodgevallen dienen tijdens WOI voor eventuele noodlanding voor Zeppelins!
Hetzelfde voor Maubeuge (op een 15 km van Mons (Bergen) welke kon dienen voor "Notbelegung".! Trouwens na WOI nog even gediend voor de 3 zeppelins die Frankrijk verkreeg als oorlogschadevergoeding!

Maar er waren dus blijkbaar een aantal plaatsen alwaar de Duitsers die onbemande draken voorzien van een reeks loshangende stalen kabels
oplieten als vliegtuig versperring???

Maar ik had er tot heden nooit iets over gelezen!

VBR

Jempie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jempie



Geregistreerd op: 19-9-2005
Berichten: 404
Woonplaats: Brugge-België

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2006 21:44    Onderwerp: Reageer met quote

Hi!

Vergat erbij te vermelden dat Namen dus al die tijd ook een observatieballon had!
Die diende o.a.als (licht)baken oor de terugkerende zeppelins!
De eerste was een parseval-Sigsfeld type, die ik neem dit aan, door de Duisters was veroverd op de Belgen!
Na 16-17 werd er een meer geavanceerde voor gebruikt (Type Caquot!)
maar van Duiste makelij (Ik ken die benaming niet!)
Het was zo dat de loodsen van Namen vaak verborgen lagen onder een dichte grondnevel! (Cognelée-Namen)

Of er tussen Zellik of Brusssel en Namen nog dergelijke posten of lichtbakens waren weet ik niet!
Op elke loods stond normaal bovenaan ook nog een lichtbaken!
(Voor Namen misschien maar op één van de drie?)

vb

Jempie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45444

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2006 22:08    Onderwerp: Reageer met quote

Zijn hier misschien foto's van?
Jullie maken me erg nieuwsgierig!
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Cnock



Geregistreerd op: 3-8-2005
Berichten: 1771
Woonplaats: Knokke

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2006 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Jempie,

In Namen was de zogenaamde 'Marine-Luftschiff-Detachement' gelegerd.

Kennelijk was er ook een opleidingseenheid, de 'Luftschiffer-Lehrbabteilung' of 'Feldluftschiffer-Lehrabteilung' in 1917.

Groeten,

Cnock
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Jempie



Geregistreerd op: 19-9-2005
Berichten: 404
Woonplaats: Brugge-België

BerichtGeplaatst: 31 Jan 2006 20:01    Onderwerp: Reageer met quote

Hi!

Ik heb wat Namen o.a.betreft één echte fotopostkaart...
Toont 1 der loodsen... maar ze waren alle 3 gelijk...
Ik heb er ook behoorlijk wat documentatie over, maar niet zo direct wat betreft eenheden en dergelijke...feitelijk ben ik een fotoverzamelaar!

Kocht die postkaart op ebay en de verkoper meldde dat een vriend van hem (specialist- sic!) beweerde dat het hier hier waarschijnlijk om een loods in St-Hubert, Montreal-Canada betrof omdat er een "spoorlijn" naast lag!

Dit type is vreemd genoeg door weinigen gekend !
Wat me verbaasde!

Het werd gebouwd door de firma Ermus & CO uit Düren en was eigenlijk een type transportabele loods...Prisma vorm (Driehoekige doorsnede) en dus totaal afwijkend van de normale standaard "Kriegshallen" welke door de Duisters werden gebouwd.
Naast één die te "Düren" werd gebouwd werden er verder nog alléén die drie in Namen van dit type gebouwd!
Maar mijn scanner en fotoshop werken niet meer!

Ik kan dus momenteel niet scannen en foto's doormailen!
Voor een nieuwe PC en randaparatuur heb ik niet meer de nodige de middelen...! En de oude is zo verouderd dat ik steeds opnieuw problemen krijg!

Verder ben ik momenteel bezig met serieuze herstellingsbouwwerken.. heb weinig tijd ook om alles op te volgen!

Mijn hobby staat nu al op een zéér laag pitje....en ik vrees dat het vlammetje mogelijks nog dit jaar definitief zal uitgaan!...Door o.a privé-problemen...!

Jürgen Schneevogt heeft een (bescheiden) studie gemaakt wat betreft de luchtschip-loodsen welke in het buitenland werden gebouwd door de Duitsers.
Maar ook al omdat we allebei PC problemen hadden is het contact verloren gegaan...Ik heb hier alléén zijn "Heft 4" wat betreft de Duitse loodsen! Ik weet dat dat andere al is uitgegeven maar kon er niet de hand op leggen bij mijn bezoek ergens een goed jaar geleden aan Zeppelinheimmuseum-Frankfurt...Daar hadden ze het nog niet!

Kostprijs ergens een 10 Euro!

Ik heb er ook materiaal voor geleverd, maar ?

groeten,

Jempie


P.S.
Normaal heb ik die foto ook doorgestuurd naar Rod Filan , mijn submitted foto's (Jean-Pierre Lauwers) op www.earlyaviator.com , maar of hij die bewuste foto (al) daarop heeft geplaatst weet ik niet!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Dries



Geregistreerd op: 8-2-2006
Berichten: 1
Woonplaats: Attenrode-Wever

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2006 21:24    Onderwerp: Zeppelinloods Zellik Reageer met quote

Beste,

Ik volg momenteel een opleiding tot inspecteur van politie in de PIVO Politieschool. Deze school is gehuisvest op de PIVO site te Zellik/Asse. Deze site was tot 1995 de 23 Log Wing van de Belgische Luchtmacht. Op deze site staat nog steeds de zeppelinloods waarover jullie spreken. Ik denk dat het gebouw geklasseerd is en dat men wacht op herstellingswerken/budgetten om de loods in haar oude glorie te herstellen.

Hebben jullie meer info of foto's,... omtrent de geschiedenis van deze loods en/of basis?

Met vriendelijke groeten,

Dries Arnauts
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jempie



Geregistreerd op: 19-9-2005
Berichten: 404
Woonplaats: Brugge-België

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2006 15:04    Onderwerp: Relegem-Zellik Reageer met quote

Hallo Dries!

Het is inderdaad zo dat , volgens mij, ten onrechte aldaar gesproken wordt over een "zeppelinloods"!

Het problem is dat men alhier in de volksmond eigenlijk ook voor observatieballons men vlug de benaming "zeppelin" in de mond neemt!

Ik heb er een tweetal foto's van bekomen , welke men had in het Luchtvaart Museum te Brussel!
Ook daar sprak men over een "zeppelinloods" te Zellik!

Nu dat ding is véél te klein om een "zeppelin" erin te huisvesten, tenzij men het had gedeeltelijk afgebroken na WOI!
Nu wat mijn kennis betreft heeft er aldaar nooit een dergelijke "zeppelinloods" gestaan! (Aldaar was nooit een zeppelinbasis!)

Het is zo dat na WOI aldaar onze "Aérostiers" zijn gehuisvest worden...
Anvankelijk (Bron Jaarboeken Aéro-Club Royal Belge) sprak men van "Releghem-lez-Bruxelles", later werd dat "Zellick"!
Voor WOI waren on,ze "Aérostiers" gehuisvest te Wilrijk-Antwerpen (Domein 't Kruishof"! ) Oefenterrein was ook Brasschaat-Polygone.
Er waren "kogelballons", en voor WOI vier Parseval-Sigsfeld type ballons.

Deze waren als volgt verdeeld : 2 te Antwerpen (Wilrijk en Brasschaat).
1 te Namur (Namen- Mogelijks bij het fort te Belgrade-lez-Namur?)
1 te Liège (Luik)

Ik dacht te weten dat die van Namen door de Duitsers werd buitgemaakt en dan gebruikt werd voor de Zeppelinbasis te Namen!

Wat nu Zellik betreft, dat is inderdaad tot aan de sluiting van die basis blijkbaar de home geweest voor onze "Aérostiers"....sinds net na WOI!

Ik heb er eens wat geschiedenis per e-mail over toegestuurd gekregen, enkele jaren geleden , maar kan op dit ogenblik niet zeggen waar dat hier in mijn documentatie steekt! Ik had het uitgeprint...Intussen is mijn PC al enkele keren gecrasht! (Ik moet hier dringend eens reorganiseren!)

Wie er wel zicht kan op hebben is een korrespondent van mij...die me dat toestuurde en ook eens na de sluiting de verlaten basis is binnengegaan om er eigen foto's van te nemen!

Het gaat om Frans.Van.Humbeek (en dan) @pandora.be

Als je die eens mailt met mijn groeten (Jean-Pierre Lauwers) zal hij je graag hetgene doormailen waarvoor je belangstelling hebt!

Frans heeft al verschillende boeken gepubliceerd i.v.m. Belgische burgervliegvelden geschiedenis! (Brussel-Haren-Evere-Zaventem en andere!)

Na een recente PC crash (het ding is erg verouderd!) zit ik hier met een noodprogramma welke me eventueel niet toelaat te scannen in JPG mode en mijn Outlook-Express weigert de attachments door te mailen in .PDF!

Foto's kan ik je momnteel dus niet bezorgen.

Een luchtfoto van Zellik staat op de website van BAHA (www.baha.be)
onder de rubriek Militaire vliegvelden!
Maar geen van die loods....die staat ergens in het klein daarop boven die
observatieballon denk ik...nauwelijks te zien?

Ook denk ik dat professor Piccard & Kipfer (stratosferische FRNS I ballon) destijds aldaar hun voorbereidende werkzaamheden hebben gemaakt.
(Experimenten voor de eigenlijke opstijging!)

Ik heb in elk geval zijn boek één foto van Kipfer die waarschijnlijk voor die loods werd genomen! (Wat die FRNS I en II geschiedenis betreft heb ik een uitgebreide documentatie! Boeken,tijdschriften, echte foto van Piccard en zelfs de postzegels...(3 x blokken van 4 stuks + 1 x reeks van 3 stuks , en die zijn behoorlijk duur!)

Maar voor die geschiedenis, na WOI, moet ik je toch doorverwijzen naar Frans!
Wat WOI periode betreft, daar heb ik ook niets over, alléén dat men aldaar blijkbaar die oservatieballon gebruikte om o.a. als "Baken" te dienen voor de naar Brussel terugkerende zeppelins te leiden!
Daar waren dus 3 zeppelin basissen : St-Agatha-Berchem (1 loods op vroeger militair Belgisch vliegveld), 1 loods te Haren-Evere en 1 te Etterbeek-militair oefenplein, nu ULB site.

In welke mate Zellik door de Duitsers als vliegplein bv. werd gebruikt , welke eenheden zich aldaar bevonden, daar heb ik niets over!


Groeten,

Jempie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45444

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2006 21:33    Onderwerp: Reageer met quote

Chapter 18 - Strafing the Drachen

OBSERVATION balloons, or "Drachen" as the Boches call them, constitute a most valuable method of espionage upon the movements of an enemy and at the same time are a most tempting bait to pilots of the opposing fighting squadrons.

They are huge in size, forming an elongated sausage some two hundred feet in length and perhaps fifty feet in diameter. They hang swinging in the sky at a low elevation—some 2,000 feet or under, and are prevented from making any rapid movements of escape from aeroplane attack by reason of the long cable which attaches them to their mother-truck on the highway below.

These trucks which attend the balloons are of the ordinary size—a three-ton motor truck which steers and travels quite like any big lorry one meets on the streets. On the truck-bed is fastened a winch which lets out the cable to any desired length. In case of an attack by shell-fire the truck simply runs up the road a short distance without drawing down the balloon. When it is observed that the enemy gunners have again calculated its range another move is made, perhaps back to a point near its former position.

Large as is its bulk and as favorable and steady a target as it must present to the enemy gunners three miles away, it is seldom indeed that a hit from bursting shrapnel is recorded.

These balloons are placed along the lines some two miles back of the front line trenches. From his elevated perch 2,000 feet above ground, the observer can study the ground and pick up every detail over a radius of ten miles on every side. Clamped over his ears are telephone receivers. With his telescope to his eye he observes and talks to the officers on the truck below him. They in turn inform him of any especial object about which information is desired. If our battery is firing upon a certain enemy position, the observer watches for the dropping of the shells and corrects the faults in aim. If a certain roadway is being dug up by our artillery, the observer notifies the battery when sufficient damage has been done to render that road impassable.

Observation balloons are thus a constant menace to contemplated movements of forces and considered as a factor of warfare they are of immense importance. Every fifteen or twenty miles along the front both sides station their balloons, and when one chances to be shot down by an enemy aeroplane another immediately runs up to take its place.

Shelling by artillery fire being so ineffective it naturally occurs to every aeroplane pilot that such a huge and unwieldy target must be easy to destroy from the air. Their cost is many times greater than the value of an aeroplane. They cannot fight back with any hope of success. All that seems to be required is a sudden dash by a swift fighting aeroplane, a few shots with flaming bullets—and the big gas-bag burst into flames. What could be more simple?

I had been victorious over five or six enemy aeroplanes at this time and had never received a wound in return. This balloon business puzzled me and I was determined to solve the mystery attending their continued service, in the face of so many hostile aeroplanes flying constantly in their vicinity.

Accordingly, I lay awake many nights pondering over the stories I had heard about attacking these Drachen, planning just how I should dive in and let them have a quick burst, sheer off and climb away from their machine-gun fire, hang about for another dive and continue these tactics until a sure hit could be obtained.

I would talk this plan over with several of my pilots and after working out all the details we would try it on. Perhaps we could make 94 Squadron famous for its destruction of enemy balloons. There must be some way to do it, provided I picked out the right men for the job and gave them a thorough training.

After discussing the matter with Major Atkinson, our Commanding Officer, who readily gave me his approval, I sought out Reed Chambers, Jimmy Meissner, Thorn Taylor and Lieutenant Loomis. These four with myself would make an ideal team to investigate this proposition.

First we obtained photographs of five German balloons in their lairs, from the French Observation Squadron. Then we studied the map and ascertained the precise position each occupied: the nature of the land, the relative position of the mountains and rivers, the trees and villages in the vicinity of each, and all the details of their environment.

One by one we visited these balloons, studying from above the nature of the roadway upon which their mother-trucks must operate, the height of the trees above this roadway and where the anti-aircraft defenses had been posted around each Drachen. These latter were the only perils we had to fear. We knew the reputation of these defenses, and they were not to be ignored. Since they alone were responsible for the defense of the balloons, we very well knew that they were unusually numerous and accurate. They would undoubtedly put up such a thick barrage of bullets around the suspended Drachen that an aeroplane must actually pass through a steady hailstorm of bullets both in coming in and in going out.

Willie Coppens, the Belgian Ace, had made the greatest success of this balloon strafing. He had shot down over a score of German Drachens and had never received a wound. I knew he armed his aeroplane with flaming rockets which penetrated the envelope of the gas-bag and burned there until it was ignited. This method had its advantages and its disadvantages. But another trick that was devised by Coppens met with my full approval.

This was to make the attack early in the morning or late in the evening, when visibility was poor and the approach of the buzzing motor could not be definitely located. Furthermore, he made his attack from a low level, flying so close to the ground that he could not be readily picked up from above. As he approached the vicinity of his balloon he zoomed quickly up and began his attack. If the balloon was being hauled down he met it half-way. All depended upon the quickness of his attack, and the sureness of his aim.

On June 25th, 1918, my alarm-clock buzzed me awake at 2:30 o'clock sharp. As I was the instigator of this little expedition, I leaped out of bed with no reluctant regrets and leaned out of my window to get a glimpse of the sky. It promised to be a fine day!

Rousing out the other four of my party, I telephoned to the hangars and ordered out the machines. The guns had been thoroughly overhauled during the night and straight incendiary bullets had been placed in the magazines. Everything was ready for our first attack and we sat down to a hurried breakfast, full of excitement and fervor.

The whole squadron got up and accompanied us to the hangars. We were soon in our flying suits and strapped in our seats. The motors began humming and then I felt my elation suddenly begin to leak out of me. My motor was stubborn and would not keep up its steady revolutions. Upon investigation, I found one magneto absolutely refused to function, leaving me with but one upon which I could rely! I debated within myself for a few seconds as to whether I should risk dropping into Germany with a dud motor or risk the condolences of the present crowd which had gathered to see us off.

The former won in spite of my best judgment. Rather than endure the sarcasm of the onlookers and the disappointment of my team, I prayed for one more visitation of my Goddess of Luck and gave the signal to start.

At 4:30 o'clock we left the ground and headed straight into Germany. I had decided to fly eight or ten miles behind the lines and then turn and come back at the balloon line from an unexpected quarter, trusting to the systematic discipline of the German army to have its balloons just beginning to ascend as we reached them. Each pilot in my party had his own balloon marked out. Each was to follow the same tactics. We separated as soon as we left the field, each man following the direction of his own course.

Passing high over Nancy I proceeded northward and soon saw the irregular lines of the trenches below me. It was a mild morning and very little activity was discernible on either side. Not a gun was flashing in the twilight which covered the ground and as far as my eye could reach nothing was stirring. It was the precise time of day when weary fighters would prefer to catch their last wink of sleep. I hoped they would be equally deaf to the sounds of my early humming Nieuport.

Cutting off my motor at 15,000 feet over the lines, I prayed once more that when the time came to switch on again my one magneto would prove faithful. It alone stood between me and certain capture. I could not go roaring along over the sleeping heads of the whole German army and expect to preserve my secret. By gliding quietly along with silent engine as I passed deeper and deeper within their territory I could gradually lose my altitude and then turn and gain the balloon line with comparatively little noise.

" Keep your Spunk Up—Magneto, Boy! " I sang to my engine as I began the fateful glide. I had a mental vision of the precise spot behind the enemy balloon where I should turn on my switch and there discover—liberty or death! I would gladly have given my kingdom that moment for just one more little magneto!

At that moment I was passing swiftly over the little village of Goin. It was exactly five o'clock. The black outlines of the Bois de Face lay to my left, nestled along the two arms of the Moselle River. I might possibly reach those woods with a long glide if my motor failed me at the ultimate moment. I could crash in the treetops, hide in the forest until dark and possibly make my way back through the lines with a little luck. Cheery thoughts I had as I watched the menacing German territory slipping away beneath my wings!

And then I saw my balloon! The faithful fellows had not disappointed me at any rate! Conscientious and reliable men these Germans were! Up and ready for the day's work at the exact hour I had planned for them! I flattened out my glide a trifle more, so as to pass their post with the minimum noise of singing wires. A mile or two beyond them I began a wide circle with my nose well down. It was a question of seconds now and all would be over. I wondered how Chambers and Meissner and the others were getting on. Probably at this very instant they were jubilating with joy over the scene of a flaming bag of gas !

Finding the earth rapidly nearing me, I viraged sharply to the left and looked ahead. There was my target floating blandly and unsuspiciously in the first rays of the sun. The men below were undoubtedly drinking their coffee and drawing up orders for the day's work that would never be executed. I headed directly for the swinging target and set my sights dead on its center. There facing me with rare arrogance in the middle of the balloon was a huge Maltese Cross —the emblem of the Boche balloons. I shifted my rudder a bit and pointed my sights exactly at the center of the cross. Then I deliberately pressed both triggers with my right hand, while with my left I snapped on the switch.

There must be some compartment in one's brain for equalizing the conflicting emotions that crowd simultaneously upon one at such moments as this. I realized instantly that I was saved myself, for the motor picked up with a whole-soured roar the very first instant after I made the contact. With this life-saving realization came the simultaneous impression that my whole morning's work and anguish were wasted.

I saw three or four streaks of flame flash ahead of me and enter the huge bulk of the balloon ahead. Then the flames abruptly ceased.

Flashing bullets were cutting a living circle all around me too, I noticed. Notwithstanding the subtlety of my stalking approach, the balloon's defenders had discovered my identity and were all waiting for me. My guns had both jammed. This, too, I realized at the same instant. I had had my chance, had shot my bolt, was in the very midst of a fiery furnace that beggars description and thanks to a benignant providence, was behind a lusty motor that would carry me home.

Amid all these conflicting impressions which surged upon me during that brief instant, I distinctly remember that only one poignant feeling remained in my brain. I had failed in my mission! With the fairest target in the world before my guns, with all the risks already run and conquered, I had failed in my mission merely because of a stupid jamming of my guns.

Automatically I had swerved to the right of the suspended gas-bag and grazed helplessly by the distended sides of the enemy Drachen. I might almost have extended my hand and cut a hole in its sleek envelope, it occurred to me, as I swept by. The wind had been from the east, so I knew that the balloon would stretch away from its supporting cable and leave it to the right. More than one balloon strafer has rushed below his balloon and crashed headlong into the inconspicuous wire cable which anchors it to the ground.

I had planned out every detail with the utmost success. The only thing I had failed in was the expected result. Either the Boche had some material covering their Drachens that extinguished my flaming bullets, or else the gas which was contained within them was not as highly inflammable as I had been led to believe. Some three or four bullets had entered the sides of the balloon—of this I was certain. Why had they failed to set fire to it ?

Later on I was to discover that flaming bullets very frequently puncture observation balloons without producing the expected blaze. The very rapidity of their flight leaves no time for the ignition of the gas. Often in the early dawn the accumulated dews and moisture in the air serve so to dampen the balloon's envelope that hundreds of incendiary bullets penetrate the envelope without doing more damage than can be repaired with a few strips of adhesive plaster.

As I doggedly flew through the fiery curtain of German bullets and set my nose for home I was conscious of a distinct feeling of admiration for the Belgian Willie Coppens. And since he had demonstrated that balloon strafing had in fact a possibility of success, I was determined to investigate this business until I too had solved its mysteries.

Then I began to laugh to myself at an occurrence that until then I had had no time to consider. As I began firing at the sausage, the German observer who had been standing in his basket under the balloon with his eyes glued to his telescope, had evidently been taken entirely by surprise. The first intimation he had of my approach was the bullets which preceded me. At the instant he dropped his telescope he dived headlong over the side of his basket with his parachute. He did not even pause to look around to see what danger threatened him.

Evidently the mother-truck began winding up the cable at the same time, for as the observer jumped for his life the balloon began to descend upon him. I caught the merest glimpse of his face as I swept past him, and there was a mingled look of terror and surprise upon his features that almost compensated me for my disappointment.

On my way homeward I flew directly towards a French observation balloon that swung on the end of its cable in my path. Without considering the consequences of my act, I sheered in and passed quite close to the Frenchman who was staring at me from his suspended basket.

Suddenly the Froggy leaped headlong from his perch and clutching his parachute rope with his two hands began a rapid descent to earth. And not until then did I realize that coming directly at him, head on from Germany as I did, he had no way of reading my cocards which were painted underneath my wings. He had decided that I was a Boche and did not care to take any chances at a jump with a blazing gas-bag about his ears.

Fortunately for me, the French gunners below could read my bright insignias from the ground and they suffered me to pass, without taking any revenge for the trick I had played upon their comrade.

Arriving at the aerodrome at five-forty-five, I found that I was the last of my little party of balloon strafers to land. The other four were standing together, looking rather sheepishly in my direction as I walked towards them.

" Well, what luck? " I enquired as I came up to them. Nobody spoke. " I thought I saw a big blaze over in your direction, Jimmy! " I went on, addressing myself to Lieutenant Meissner. " Did you get him? "

" No! " replied Jimmy disgustedly. " The balloon was not up in the air at all. I didn't get a sight of it. I didn't even see where they had hidden it."

" Did you get yours, Reed ? " I asked, turning to Chambers.

" H--- , no! " retorted Lieutenant Chambers emphatically. " I shot the thing full of holes, but she wouldn't drop."

The other two pilots had much the same stories. One had failed to find his balloon and the other had made an attack but it had brought no results. All had been subjected to a defensive fire that had quite reversed their opinions of the Archibald family.

" I suppose you burned yours all right, Rick? " said Reed Chambers rather enviously as we walked up to the mess together. " What do you think of us fellows anyway ? "

" I think, Reed," replied I, " that we are the rottenest lot of balloonatical fakers that ever got up at two-thirty in the morning. But I am happy to discover," I added, thinking of my one puny magneto, " that none of us had to land in Germany."

http://www.richthofen.com/rickenbacker/rick18.htm
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45444

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2006 7:39    Onderwerp: Reageer met quote



Quote:
verder ook nog eens die Nalmur Zeppelinloods (was wel de kleinste van de drie!
180 m lang de andere twee waren 209,5 m en 200 m lang en iets hoger (n°2 was 28 m hoog de andere een 31 à 32 m! De breedte n°2 79,5 m de andere twee een 80 m!) lang waren we ervan overtuigd dat hoogte enbreedte van de andere gelijk was...maar we wisten wel dat ze in lengte aangepast waren gedurende WOI!
De Zeppelins werden alsmaar langer ook!


©Jempie
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45444

BerichtGeplaatst: 17 Apr 2006 18:41    Onderwerp: Reageer met quote

En dankzij Jempie een foto van Zellik:
Te Zellik werden de Luchtwerkers (Aérostiers) vanaf ergens 1920-22 gehuisvest...vroeger was dat te Wilrijk-Antwerpen. (Domein "'tKruishof")


Bron:l Luchtvaartmuseum Brussel!

Quote:
Zeker geen "Zeppelinloods"! Daarvoor is het te klein en ook geen overblijfsel ervan! Het probleem is dat men alhier ook voor "worstvormige" ballons (observatieallons) het heeft over "zeppelins"! (Sic!)
Een Zeppelin had WOI een lengte van 180 tot ergens 220 m!
Duidelijk dat dit hier maar een kleine "ballonloods" is!


© jempie
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45444

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2009 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

Jempie @ 23 Jan 2006 20:26 schreef:
(Sorry maar wat dikke vingers en mijn bericht was ongewild gepost!)

Ik had er totnogtoe geen idee van dat de Duitsers gebruik maakten van dergelijke "Drachen"!

Er wordt in die publicatie wel vermeld dat nooit enige vijandelijk vliegtuig hierin verstrikt raakte...aar voorheen had ik er inderdaad nooit van gehoord!

Wat ik wel weet is dat voor WOI en tijdens WOI ook België de fameuze George-draken gebruikte. Kapitein George won de wedstrijd in 1912 met zijn eigen ontwerp te Embourg (Namen) . Daar waren nochtans Franse , Engelse ontwerpen ingediend. Het waren "draken" die een man in een mand konden op grote hoogte brengen en die normaal ingezet werden wanneer de wind te hard blies om de gewone observatie ballons te laten opstijgen.
kapitein George ontwikkelde de "George I" tot en met de "George IV-kites"
Deze laatste (George-IV) werd nog op een "open deur dag " te Wilrijk gedemonstreerd 1921!

Maar over het effectief gebruik tijdens WOI heb ik nergens enige lectuur gevonden.

Is er iemand die lectuur heeft betreffende het gebruik ervan tijdens WOI ?
Of er wat weet over te verhalen?
Bij de Fransen werden die (Saconnay-draken) zowel voor als blijkbaar tijdens WOI soms gebruikt...aan boord van schepen.
Alhoewel men ook overging naar observatiebalonnen welke op schepen werden gestationeerd.
De Oostenrijkers, Italianen,Russen,Fransen hadden inderdaad speciale schepen voor dit doel uitgerust (al voor WOI!)
De Engelsen hadden er twee of drie in gebruik tijdens WOI .

Maar het effectief gebruik van deze "Draken" tijdens WOI?
Zover me bekend, niet direct lectuur daarover te vinden!

Groeten,

Jempie

_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45444

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2009 20:57    Onderwerp: Reageer met quote



German Parseval-Sigsfeld observation balloon near Holoby in the Ukraine

Reverse: "Fesselballon von Holoby"

This early type balloon was manufactured by Parseval-Sigsfeld hence the name. It was nicknamed "Drachen" by the Germans and rather unkindly "Sausage" or "Testicle" by the British.

Regardless of the name, shooting one down was not as easy as one might think. They were well protected by a ring of AA batteries and could be pulled down to relative safety in quick time by a well oiled ground crew.
http://www.flickr.com/photos/29007475@N08/3357981175/
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45444

BerichtGeplaatst: 21 Okt 2010 22:06    Onderwerp: Reageer met quote




Observation balloon ascending

This arresting image clearly shows the outline and parts of the British airship. Britain's airships were only partly rigid, at the front and the back, unlike Germany's completely rigid Zeppelin. Both sides used the ships for air and naval reconnaissance but Britain never attempted to use hers for long range bombing.

[Original reads: 'OFFICIAL PHOTOGRAPH TAKEN ON THE BRITISH WESTERN FRONT IN FRANCE. R.F.A. kite balloons are the eyes of our guns in France. The Observers are highly trained men & when their balloons are shelled or attacked by enemy aircraft they are forced to make rapid descents in parachutes. These parachutes must be kept in perfect working order. Observation Balloon ascending.']

digital.nls.uk/74548640
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45444

BerichtGeplaatst: 18 Apr 2011 0:42    Onderwerp: Reageer met quote

Observation Balloons

This footage shows a ground crew preparing for the ascent of an observation ballon and the observer crew preparing to board the gondola.

Images of the ascending balloon are followed by a series of aerial shots of the surrounding area, including some lower level aerial shots of a town with railway lines. The clip concludes with images of a parachute, possibly carrying an object or message, falling onto treetops, and a shot of the balloon being winched back to ground.

Balloons were used in warfare as early as 1794, when French revolutionary armies employed them for artillery observation. They were used in various 19th century conflicts, including the American Civil War: in addition to being a cavalry officer, Lt George Armstrong Custer was also a balloon observer. In 1911 the Italians used both balloons and aircraft in their invasion of Libya.

Observation balloons — oblong gas bags slung with an underhanging gondola — were used extensively throughout the First World War, when massed artillery, barbed wire and trenches resulted in extended stalemates on the ground. In these conditions, aerial observers would emerge as the most important airmen in the war effort.

Manning a balloon was a dangerous job. The crews would be suspended under giant containers of flammable hydrogen, which were highly vulnerable to enemy fire. They at least had parachutes — which was generally not case for the men who flew and crewed other types of aircraft. Balloons would always be tethered, and were not necessarily manned by trained balloonists but rather by artillery specialists.

Early descriptions of this footage identified the town seen from the air as Mons, in Belgium. However, this is unlikely, given that Mons was well behind German lines for most of the war. It was captured by the Germans in mid-August, 1914, and was not retaken by British and Canadian forces until November, 1918. During this long period, Mons might have been reconnoitered by aircraft but would not have been under balloon observation.


http://www3.nfb.ca/ww1/wartime-film.php?id=531371
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45444

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2012 13:18    Onderwerp: Reageer met quote

Dragons over the Western Front – German Feld-Luftschiffer units in World War 1
Why I chose the title of “Dragons” over the Western Front will become clear when you have finished reading the article

En het artikel is te lezen op:
http://godwithusww1.wordpress.com/2012/12/15/dragons-over-the-western-front-german-feld-luftschiffer-units-in-world-war-1/
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
cetautomatix



Geregistreerd op: 21-12-2013
Berichten: 1

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2014 13:52    Onderwerp: Diitse drachen Reageer met quote

Het verhaal met de jongens gaat niet over de bekende observatieballons, maar over een soort vlieger , Drachen, zoals je ze nu nog ziet op het strand bij grote wind. Kwamen vna de chinezen die ze in draakvorm bouden. De Duitse flak, heeft wze ingezet tegen de laag vliegende britse bombardements toestellen.

Ze waren rechthoekig van vorm en hol. Zeer licht, maar eenmaal opgestegen en in licht hangend waren ze s nachts onzichtbaar. Het was de bedoeling dan een vliegtuig erin zou verstrikken.

ze werden romdom de brugoise opgesteld. En,, het is waar dat de kinderen dat konden doen.

heb er tekeningen van , maar slaag er niet in om ze online te plaatsen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Dragonder



Geregistreerd op: 20-11-2007
Berichten: 801
Woonplaats: Oedelem

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2014 9:15    Onderwerp: de Lawrence Hargrave kite Reageer met quote

Het gaat hierover de grote vliegers type Cody.
Samuel Franklin Cody hij vervolledigde de Lawrence Hargrave modellen en zette een patent op zijn vinding..in nov 1903 maakte hij de overtocht van Calais naar Dover met een klein bootje verbonden met zijn vlieger
in 1906 gebruikte het Engels leger deze kites als observatie middel.
Het Cody systeem (Cody trein) is als volgt opgebouwd:
de eerste vlieger is de pilootvlieger gevolgd door een trein van 4 lifting vliegers en als laatste de grotere vlieger de man Carrier Kite.
de russen gebruikten een ander type van vlieger: deze van J.TH Saconnney (allen gebasseerd op deze van Hargrave) ong dezelfde opbouw en idem als deze van Cody trein.
mvg Marc
bron: http://carnetdevol.org/1914-1918/foreigners.html

een fervent gebruiker van kites / vliegers en en selfmade kitebuggyer
_________________
Ab Origine Fortis
Ere Kapt Cdt Rgt 5L
Drager van de juwelen ridder in de kroonorde en ridder in de leopoldsorde
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Albatros



Geregistreerd op: 5-9-2010
Berichten: 121

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2014 19:33    Onderwerp: Reageer met quote

Alles over Draken (Franse), Zeps (D en Fr) en waarnemingsballonnen (D , Fr en B) in België tijdens 1914: zie boek Luchtoorlog boven België.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jempie



Geregistreerd op: 19-9-2005
Berichten: 404
Woonplaats: Brugge-België

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2014 20:29    Onderwerp: Boek over Assebroek in WOI Reageer met quote

HYallo!

Ik ben vandaag in het bezot gekomen van een nieuw boek dat dit jaar werd uitgegeven i.v.m.Assebroek onder de Duitse bezetting in WOI !
Het verhaal waarmee deze topic gestart werd staat er volledig in !
De auteur is mogelijks dezelfde als deze van de publicatie welke ik een kon raadplegen en waarop mijn topic was gesteund..Ik merkte het aan het verhaal ..woordelijk identiek!
Wat het verschil nu maakt is dat de auteur zich van foto's heeft voorzien van het luchtafweerkanon op spoorwagen ,van de villa en van dergelijke draak...

Ter info kan ik de desbetreffende blz eens doorsturen aan Yvonne
(Ter info , Want het boek is uiteraard onder copyright uitgegeven)
Ik kan dat natuurlijk altijd ook ter info doorsturen aan geïnteresseerden!

Groten,

Jempie.

(Net vanuit Brugge verhuisd naar Ver-Assebroek op amper 1 km in vogelvlucht van de plaats waar dat luchtafweergeschut op spoorwagon stond en waar ook o.a. die draken werden opgelaten!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
mudra



Geregistreerd op: 16-3-2006
Berichten: 730
Woonplaats: Assebroek (Brugge)

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2014 21:15    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb je vraag doorgestuurd aan de auteur van het boek. Ik zal je verder antwoorden via PB...

mvg, Wim D.
_________________
In den Argonnen
weinen im Wind
die toten Seelen,
die nicht mehr sind.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group