Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Bram Vermeulen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Mystiek en religie Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2006 9:11    Onderwerp: Bram Vermeulen Reageer met quote

,,Het begint bij die rare herinnering aan de Eerste Wereldoorlog. Ik kwam in Verdun terecht, gewoon, op een kwajongenstocht met mijn oudste stiefzoon en een vriend. Om een beetje te raggen in die bossen. En daar kreeg ik toch een knal tegen mijn harsens! Toen is dat motortje gestart. Hoe kon ik nou zo geraakt zijn? Eerst was er de romantische verklaring: ik was een Vlaamse soldaat geweest met heimwee naar België. Maar dat is reďncarnatie van de koude grond; ik moest ontdekken wat er nog meer achter zat. Ik kwam in contact met iemand die zich meerdere levens herinnerde. Eerst had hij afstand van mij genomen omdat hij dacht dat ik mijn vorige leven een Fransman was. Hij was zelf een Duitser geweest, lid van de Sturmtruppe en moest niets van Fransen hebben. Door hem kwam ik erachter dat ik een Waal moet zijn geweest. Een Waals officier in dienst van het Belgische leger. Achter de linies. Veilig. De man van de schone handen.''

,,Of het de waarheid is weet ik niet, maar het komt verdacht dicht in de buurt van het patroon dat mijn huidige leven tekent. Wat doe ik? Ik word een fanatiek sporter. Ik wil winnen, winnen, winnen, maar wel met een netje ertussen. Volleybal. Jaren later roep ik vanaf het toneel dat voetballers niet in Argentinië moeten gaan spelen. Prachtig standpunt, maar wel van achter de linies geroepen. Meningen doden niet. Hetzelfde geldt voor mijn verlangen om beroemd te zijn: ik moest in de schijnwerpers. Ik heb nu terdege in de gaten dat ik achter de linies vandaan moet komen, maar ik heb het nog niet aangedurfd om werkelijk oog in oog met andere mensen te staan. Daar gebruik ik die beroemdheid voor. Nog wel. Ik was in mijn vorige leven een lafaard en ik kan nu uitzoeken waarom ik zo laf ben. Ik ben hier om het gevecht aan te gaan.''

http://www.trouw.nl/deverdieping/dossiers/article7640.ece/Bram+Vermeulen?backlink=true

Nee, het leven is niet eindig - dat geldt slechts voor het stoffelijke - en ja, al wat in dit leven niet in orde komt, zal in een volgend leven moeten worden vervolmaakt.

Zelf speelde Vermeulen een rol in de Eerste Wereldoorlog. Over zijn fascinatie maakte hij de theatrale documentaire Daar ben ik weer. Een lange monoloog, doorspekt met symbolen en gelardeerd met zang en gitaar: reďncarnatie voor de heiden verklaard.

Voor de volle zaal lichtte hij zijn film toe. En die hese stem van hem stokte geen moment. Deze man kent geen twijfel.

Bij Vermeulen begon het allemaal in 1990. 'Op mannenweekend' in Verdun, waar op de slagvelden uit de Eerste Wereldoorlog de zware bommen voor het oprapen lagen en de kerkhoven oneindig bleken. Vermeulens passie voor the Great War nam een vlucht.

In het Vlaamse Diksmuide kwam de flits. Hij was hier eerder geweest! Hij werd gegrepen door de omgeving, 'een soort van thuisvoelen', bleek er de weg te kennen en verstond het plaatselijke dialect.

Bram Vermeulen was een arme Vlaamse soldaat geweest die daar in 'de blubberloopgraven' had gestreden, dacht hij. Na enig onderzoek bleek het ietsje minder heroďsch. Vermeulen streed in dat vorig leven niet in de frontlinie, maar zat in een smetteloos kostuum ver daarachter: als Waalse officier, die buiten het bereik van de bommen in weelde achteroverleunde. ''Santé, amice, a la guerre!' En dan zelf een wijntje.''

Vermeulen raakte verslingerd aan de reďncarnatie, maar zijn omgeving dacht dat het hem naar het hoofd was gestegen. ''Ik had altijd deel uitgemaakt van dat Eerst Zien Dan Geloven Genootschap van o zo kritische, nuchtere geesten. Nu was de mislukte helft van Neerlands Hoop ineens gaan zweven.''

Desnoods aan de hand van de kwantummechanica gaat hij de ongelovigen te lijf.

© Het Parool, 7-1-2003

We zullen wel moeten rekening houden met veelvuldige afwijkingen op de regel. In dat licht lezen we onder- staand artikel over de Nederlandse cabaretier Bram Vermeulen. Die is er stellig van overtuigd dat hij tijdens de Eerste Wereldoorlog een Waals officier was.
In De Standaard van 8 november 2000 verscheen een artikel over hem naar aanleiding van een tournee in ons land. De journalist van dienst weet niet goed wat hij met die vreemde herinneringen van Bram Vermeulen moet aanvangen, hij laat hem maar praten.

"Toen ik langs de Ijzer liep had ik het gevoel weer thuis te komen. Ik kon me veel meer herinneren dan wat in de geschiedenisboeken stond geschreven. Het is daarom mijn overtuiging dat ik in een vorig leven de Eerste Wereldoorlog zeer bewust heb meegemaakt.
In Vlaamse boeken krijg je een heel ander beeld van de oorlog, lees je dingen die de Britten of de Fransen blijkbaar geheel ontgaan zijn. Het omgekeerde is trouwens ook waar. Ieder land beleeft het verleden op zijn eigen manier en belicht de geschiedenis vanuit de hoek die het meeste voordelen biedt. Op mijn nieuwe plaat zie je een vergeelde foto van mijzelf in het uniform van een Waals officier, en dat zet heel wat kwaad bloed. Die Waalse officier vind je in geen enkel museum terug omdat hij destijds zo gehaat werd. Alle soldaten -of ze nu Duits, Engels of Vlaams spraken- waren sukkels. Ze ploeterden door de modder, hoorden de kogels langs hun oren fluiten en moesten leren leven met de geur van rottende lijken. Maar de Waalse officieren hielden zich afzijdig, zaten langs de kant een flesje wijn te drinken.

Ik geraakte eigenlijk toevallig in de Grote Oorlog geďnteresseerd. In 1988 kwam ik voor het eerst in Verdun terecht. Ik vergezelde een vriend die ginds met een metaaldetector bajonetten wilde opsporen. De impact van al het verschrikkelijke dat daar vroeger heeft plaatsgevonden kun je moeilijk minimaliseren en ik merkte ach- teraf dat het me niet losliet. Bijgevolg ben ik er films over gaan bekijken en op dat moment ben ik mezelf te- gengekomen. Want ik begreep veel van de oorlog, wist er meteen al meer van dan je redelijkerwijs voor moge- lijk kon houden. Zéker van het Belgische gedeelte, waar ik als Nederlander weinig uitstaans mee hoor te heb- ben. Het was alsof ik weer thuiskwam en het kon niet anders of ik was in een vorig leven al eens op die slag- velden geweest. Dat geloof ik echt. Onlangs werd mijn vermoeden nog gesterkt toen ik een man tegenkwam die 'ongewist' ter wereld is gekomen. Hij herinnert zich al zijn vorige levens nog. Ik had intussen een romantisch beeld opgebouwd van hoe ik een soldaat was geweest die tijdens een man-tot-mangevecht met de Duitse vijand het leven had verloren. Zo kon ik meteen mijn angst voor geweld verklaren, iets wat me in dit bestaan wel eens vaker parten speelt. Alleen: telkens die man me zag hoorde hij mij Frans praten. Daardoor ging ik beseffen dat de betrokkenheid die ik nu voel misschien wel een compensatie moest zijn voor het feit dat het me toén hele- maal niets kon schelen.
Als ik in de Eerste Wereldoorlog dus iets geweest ben, was het vast een Waalse officier: de meest gehate figuur die erbij was, een klootzak. Dat verklaart veel meer over wat ik in dit leven heb uitgericht. Ik ben namelijk als topsporter begonnen. Sport is een beschaafde variant op oorlog, een sublimatie van dezelfde situatie. Je leert op training alleszins technieken die je ook in het leger onder de knie moet krijgen. Ik begrijp nu ook waarom er hooligans rondlopen. Mensen willen elkaar het hoofd inslaan, hebben oorlog nodig. Het is immers een bron van ervaringen die ze alleen daar kunnen krijgen. Daarom trekken Engelse advocaten bvb. naar Frankrijk om amok te maken. Zonder toga aan zijn ze minder geconditioneerd, kunnen ze hun primaire driften de bovenhand laten nemen. Al die ervaringen zou ik zelf ook willen hebben, maar ze worden maatschappelijk niet geaccep- teerd. Tenminste: tot je bij een psychiater zit, want dan blijkt plots dat iederéén het toch doet.

Die herinneringen aan vijfentachtig jaar geleden helpen me om mijn doen en laten te verantwoorden. Door het feit dat ik in mijn vorig leven een geweldig arrogante lul ben geweest heb ik plots veel minder moeite met een aantal dingen. Ik durf nu bvb. zonder schroom leiding geven, schaam me er niet langer voor dat ik het soms allemaal veel beter weet dan de rest. Dat was vroeger wel even anders. Toen durfde ik niet eens mijn eigen kinderen straffen, 't Is niet dat ik er nu een sardonisch plezier aan beleef om de schoft uit te hangen, maar mijn respect voor klootzakken blijkt er wel enorm door toegenomen. Misschien moet je mijn fascinatie voor de oorlog dus ook wel in die hoek gaan zoeken."

user.online.be/debrug/diabasis/b31bram.htm -

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Kitboy

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2006 20:53    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi stuk,

Ik heb de man vrij recentelijk voor zijn dood kunnen spreken. De indruk die ik van hem kreeg tijdens dit gesprek van ongeveer 20 minuten (na een voorstelling) komt behoorlijk overheen met bovengenoemde karakteromschrijving.

Groet, Nico
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Poilu1982

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2007 20:49    Onderwerp: re Reageer met quote

Dhr. Bram Vermeulen is ook mijn held. Smile

Ook ik ben voor 90 procent zeker van het bestaan van het fenomeen reďncarnatie, en goed en slecht karma.

PS. Yvonne, kan ik mijn avatar via jou uploaden meisje!?!

Alvast bedankt! Cool
me'.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Arisaka70

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2008 22:53    Onderwerp: Reageer met quote

Bram Vermeulen heeft in '1000 bommen en granaten' heel mooi vertaald, MIJN interesse in de Grote Oorlog.
Het is heel moeilijk om mensen, die niets hebben met de 1e wereld oorlog, uit te leggen waar de fascinatie vandaan komt. Graag verwijs ik dan naar de documentaire '1000 bommen en granaten' .
Ik heb de documantaire, voor de liefhebbers, in 5 stukken op YOUTUBE geplaatst.

#1 http://nl.youtube.com/watch?v=5eckKUfAuds

Met vriendelijk groet
Naar boven
Arisaka70

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2008 13:18    Onderwerp: 'Duizend bommen en granaten' Reageer met quote

'Duizend bommen en granaten'

Documentaire uit 1990 van Peter Swart en Bram Vermeulen, waarin weer veel van Vermeulens fascinatie voor de Eerste Wereldoorlog is terug te vinden.

Ik heb de documantaire in z'n geheel geplaatst op de nieuwsgroep
alt.binaries.pictures.weapons

Voor de liefhebbers

Met vriendelijke groet
Naar boven
Arjen87

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2011 20:08    Onderwerp: Reageer met quote

Dank u voor de documentaire. Ik vond het erg leuk om hem ook eens te zien. Bram verteld het allemaal op een mooie manier.
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2014 12:49    Onderwerp: Reageer met quote

Van de hand van Henk van Gelder is een biografie verschenen over Bram Vermeulen. Deze wordt vandaag besproken in de bijlage van de Volkskrant.

Zie ook: http://www.bol.com/nl/p/bram/9200000030035655/

"Omdat ik alles beter weet is het mijn plicht om betweters te minachten."
Marcel Wauters, Vlaams schrijver en kunstenaar 1921-2005
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Mystiek en religie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: