Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Wilfred Owen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Kunst Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Red Roses

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2014 11:54    Onderwerp: Wilfred Owen Reageer met quote

[i]"Ik ben, vriend, de vijand die jij vermoordde.
Ik kende je in dit donker: want je blik doorboorde
Mij toen je gister uithaalde en me plots
Doodde. en ik pareerde; maar met handen al klam als kots.
Laat hem nu komen maar, de slaap..."

[/i]
[color=darkred][color=red]"I am the enemy you killed, my friend.
I knew you in this dark: for so you frowned
Yesterday through me as you jabbed and killed.
I parried; but my hands were loath and cold.
Let us sleep now..."[
/color]
[/color]

Wilfred Owen, 4/11/1918.

Owen groeide - ondanks zichzelf, hij sneuvelde een week voor de Wapenstilstand - tot een absolute mythe uit. Zoals zovele andere vroeg gestorven Britse soldaat-dichters werd hij in eigen land daardoor een martelaar.
In het hele Engelse taalgebied geldt hij vandaag zonder meer als de belangrijkste oorlogsdichter.
Tijdens zijn leven verscheen van zijn hand hooguit een handvol gedichten.
Een stuk van zijn levensverhaal wordt beschreven in de roman Regeneration (Pat Barker) en de gelijknamige film. Daarin wordt gefocust op Owens verblijf in een toenmalige instelling voor geesteszieken in Craiglockhart (Schotland); hij werd er opgenomen voor de behandeling van shellshock of posttraumatisch stress syndroom.
Dat verblijf bracht hem in contact met de toen reeds succesvolle soldaat-dichter Siegfried Sassoon, die uitgroeide tot Owens literaire leermeester.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Kunst Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: