Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

DUITS WEEKEND WIJTSCHATE HEUVELLAND

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Musea en tips Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bayernwald

BerichtGeplaatst: 11 Sep 2014 16:55    Onderwerp: DUITS WEEKEND WIJTSCHATE HEUVELLAND Reageer met quote

[size=18]8 oktober 1914

Het dorpje Wijtschate, gelegen op de strategische Ieperboog, maakt op 8 oktober 1914 voor het eerst kennis met de Duitse invallers. Een 15-tal Ulanen verkennen het dorp en en de omgeving.
In hun spoor komen - enkele dagen later - de Duitse troepen aan. Ze marcheren richting de Noordzee en de belangrijke havens van Duinkerke en Calais. Het dorp wordt brutaal in de oorlog geworpen. Dat het dorp volledig met de grond gelijk zal worden gemaakt kon niemand die kille donderdag, op 8 oktober 1914, vermoeden. De Duitsers blijven 2 jaar en 7 maanden op deze strategische hoogte steken. 100 jaar later herdenken wij dit tragische gebeuren met theaterwandelingen, herinneringsconcerten, 21 WO I-banners in het dorp, een fotoboek en een plechtigheid op de Duitse site Bayernwald.

Theaterwandelingen

In 11 taferelen wordt het dorpsleven anno 'zomer en najaar 1914' opgeroepen. Hoe heeft 'Jan met de pet' in de dorpsstraat kennis gemaakt met die oorlog. Er was nog geen TV en geen internet én de meeste mensen konden nog niet lezen of schrijven. Zo komen we terecht op de kermis en het dorpsplein, horen we van de eerste krantenberichten over de Duitse inval, beleven we de oproep aan alle jonge mannen in Wijtschate om verplicht 'naar de troep' te gaan, zien de doortocht van de vluchtelingen uit 'de stad',lopen we de eerste Duitse verkenners tegen het lijf, ervaren we de angst voor spionnen,...
Stef Dehollander schreef de stukjes en regisseert samen met Francis Devlamynck het geheel.
Hieraan werken mee: 'Eigen Taal' Zillebeke, 'IC Dien' Poperinge, 'Met Hert en Ziel' Wijtschate, MEVNA Voormezele' Nieuw Wulvegems Toneel, ...

Alle taferelen spelen zich af op en rond de dorpskern. Het parkoers is toegankelijk voor rolstoelgebruikers en kinderwagens.
Duurtijd van de wandeling: 2u30
Startplaats: markt Wijtschate

Herinneringsconcert "Die Trommel schlug zum Streite"

Deze multimediavoorstelling neemt je mee terug in de tijd naar de zomer van 1914. We beleven de aanloop naar de oorlog, de eerste gevechten, de bezetting door de Duitsers en de kerstbestanden.
Uniek beeldmateriaal, creatief samengesteld door VideoArt, wordt op een groot scherm gebracht. Deze projectie wordt muzikaal ondersteund door The Swigshift versterkt met strijkensemble Westhoek Consort, Het Koor Hoogland en Yves Bondue.
Het geheel wordt aan elkaar geweven door Dirk Clement, Eric Flamand tekent voor concept en regie.

Plaats van afspraak: Sint - Medardusplein, Wijtschate
Duurtijd: 2 uur

Programma overzicht

Vrijdag 17 oktober 2014

20u30

Sint - Medarduskerk Wijtschate
Concert "Die Trommel schlug zum Streite" met VIP-arrangement t.v.v. De Pelgriml
Inkom €25 i.s.m. Lions Heuvelland

Zaterdag 18 oktober 2014

10u

Voorstelling fotoboek in de Sint - Medarduskerk door Franky Bostyn

11u

Plechtigheid op de Duitse site Bayernwald

12u

start theaterwandelingen op het marktplein, telkens om de 20 minuten, laatste wandeling om 15u30
Deelname: €8 - kinderen t.e.m. 11 jaar: €4
Inschrijven verplicht!

20u30

Concert "Die Trommel schlug zum Streite"
Inkom €8 VVK, €9 ADD

Zondag 19 oktober

12u

start theaterwandelingen op het marktplein, telkens om de 20 minuten, laatste wandeling om 15u30
Deelname: €8 - kinderen t.e.m. 11 jaar: €4
Inschrijven verplicht!

19u

Concert "Die Trommel schlug zum Streite"
Inkom €8 VVK, €9 ADD

COMBI-TICKETS WANDELING EN CONCERT: €14

Info en reservaties:

Toerisme Heuvelland
Sint - Laurentiusplein 1, 8950 Heuvelland
T 057 45 04 55
toerisme@heuvelland.be
[/size]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Fulco

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2014 11:10    Onderwerp: Reageer met quote

Afgelopen zaterdag heb ik de voorstelling in Wijtschate bijgewoond. Indrukwekkend hoe in deze multimediale aanpak werd uitgebeeld hoe een klein dorp de oorlog wordt ingezogen. Vertelling, muziek/zang en beelden van hoog niveau versterkten elkaar.

Toch trok ik op 1 moment mijn wenkbrauwen op. Sprekend over het ontstaan van het IJzerfront heeft de verteller het over "de noodzaak tot terugtrekken van het Belgische leger, dat echter nooit wil opgeven". Ik vond het wat ongepast om dat vervolgens muzikaal te omlijsten met La chanson de Craonne. Een andere periode en zeker een andere mentaliteit.
bayernwald

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2014 19:05    Onderwerp: Reageer met quote

Beste,

Om te beginnen hartelijk dank omdat u het concert meemaakte enik ben blij dat u onze voorstelling kon smaken.

Wat uw opmerking betreft ben ik het ,en nu spreek ik als persoon die alles uitschreef,volledig met u eens, in het aanbod van de muziek vond ik het echter het beste,dat het historisch niet klopte had ik ook gezien, ik heb het risico gelopen. Mocht u andere suggesties hebben, dan is dat in dank meegenomen. Ik sta altijd open voor suggesties.
Naar boven
Fulco

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2014 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

bayernwald @ 20 Okt 2014 19:05 schreef:
Beste,

Om te beginnen hartelijk dank omdat u het concert meemaakte enik ben blij dat u onze voorstelling kon smaken.

Wat uw opmerking betreft ben ik het ,en nu spreek ik als persoon die alles uitschreef,volledig met u eens, in het aanbod van de muziek vond ik het echter het beste,dat het historisch niet klopte had ik ook gezien, ik heb het risico gelopen. Mocht u andere suggesties hebben, dan is dat in dank meegenomen. Ik sta altijd open voor suggesties.

Ben even mijn collectie muziek uit/over WW1 ingedoken. Zomaar als eerste suggesties:
- Bloody fields of Flanders van J.McLellan of een andere retreat march (een mooie bagpipe kan je aan mij altijd kwijt);
- De flamingant ne me traitez - Wannes van der Velde (of interpreteer ik dit nummer nu helemaal verkeerd?).

Ik hoop dat andere users ook nog suggesties hebben. Wees er echter van overtuigd dat mijn opmerking slechts over een detail in de voorstelling ging. Verder niets dan lof over deze produktie.

Tijdens de voorstelling werden er video-opnames gemaakt. Betekent dit dat er iets als een dvd van de voorstelling wordt uitgebracht? Ik ben daar zeker in geďnteresseerd.
bayernwald

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2014 22:10    Onderwerp: Reageer met quote

Er werden zondag en zaterdag opnames gemaakt met 8 verschillende camera's.
Er wordt daar zeker een DVD van gemixt,of we die mogen verkopen is andere koek, ivm met rechten op muziek. Maar we zien wel,ik hou je verder op de hoogte.
En nogmaals bedankt voor de positieve reactie.Ik neem je aanbevelingen mee.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Musea en tips Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: