Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Interview met Fulco

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2014 12:06    Onderwerp: Interview met Fulco Reageer met quote

Personalia:

Usernaam:
Fulco

Leeftijd:
63 jaar

Beroep:
Journalist/voorlichter

WO1 algemeen:

Waar komt je interesse voor wereldoorlog 1 vandaan?
Mijn interesse voor WW1 is op een aantal momenten ontstaan:
Als jochie van een jaar of tien was ik mateloos onder de indruk van de foto’s in twee boeken in de boekenkast van mijn ouders: Krieg dem Kriege van Ernst Friedrich en Geschiedenis van Den Wereldoorlog van professor dr. H. Brugmans. Gelukkig staan die boeken nu in mijn kast.

Tien jaar later (1970) was ik met een groep jongeren op vakantie in de Vogezen. Daar werd een excursie georganiseerd naar loopgraven uit WW1. Ik weet niet meer of het de Lingekopf of Hartmannswillerskopf was. Maar wat mij daar vooral opviel, waren de aanduidingen dat tienduizenden soldaten waren omgekomen voor een maximale wederzijdse terreinwinst van zo’n 60 meter. De waanzin van de (iedere) oorlog werd daar opeens heel werkelijk en kleurt nu nog mijn benadering van alles wat in WW1 gebeurd is.

Vervolgens jarenlang geen echte aandacht aan het onderwerp gegeven, totdat ik naar aanleiding van een interview in De Volkskrant in 2005 en 2006 jaar een reis met WW1-kenner Koen Koch naar de Westhoek, Somme en Verdun maakte. Toen brak het virus dus echt uit .

Wat vind je het meest fascinerende aan WO1?
Vier jaar lang hebben macht- en bevelhebbers een oorlog in stand gehouden waarin geen enkele beweging zat. Met als enig gevolg dat miljoenen soldaten (ongeacht hun rang) volslagen nutteloos uit hun loopgraven moesten kruipen voor gevechten die bij voorbaat kansloos waren. De impact daarvan op individuen en op de samenleving blijven mij verbazen. Ooit stond ik in de boekwinkel naast de Menenpoort een tijdje met de toen aanwezige Peter Barton te praten. Toen ik vervolgens zijn boek over Passendale kocht, signeerde hij het met de tekst “For a Dutchman, wandering why”.

Verzamel je ook rond WO1 (militaria, boeken etc.), speel je games, doe je aan modelbouw?
Ik koop wel de nodige boeken, zonder het echt “verzamelen” te willen noemen. Vooral oral history, dagboeken en dergelijke. Maar als ik opeens een paar jaargangen van de tijdschriften “De oorlog in beeld” en”Lectures pour tous” op een boekenmarkt tegenkom, dan word ik toch wel een beetje hebberig. Die liggen dus ook in de boekenkast.
Ook de muziek die een relatie heeft met WW1 heeft mijn belangstelling. Van de cd’s van de Vredesconcerten van Passendale en de op muziek gezette gedichten van Siegfried Sassoon (Grijsland) tot Oorlog aan de Oorlog van Bram Vermeulen.
En ik heb inmiddels ook een redelijke collectie dvd’s (speelfilms en documentaires) over WW1.

Welke gebeurtenis uit WO1 spreekt jou het meeste aan en waarom?
Eigenlijk alle gebeurtenissen die de waanzin van die oorlog en de gevolgen daarvan voor de individuele burger of soldaat tot uitdrukking brengen. Dat kan de eerste dag van de Slag bij de Somme zijn, maar ook het verhaal van Rachel Battheu uit Poperinge, de tekst van het gedicht van private Patrick MacGill op het Irish Peace Park

zomaar een persoonlijke ontboezeming bij een grafsteen

of een knuffel die een kind zomaar bij een grafsteen achterlaat.

Heb je een aardig verhaal dat met WO1 te maken heeft en dat je zelf hebt meegemaakt
Tijdens een van mijn bezoeken aan de Westhoek liep ik van Lone Tree Cemetery terug naar mijn auto, toen ik werd aangesproken door twee rondfietsende Belgische echtparen. Zij vroegen mij of ik de locatie kende van een “leuk, klein meertje dat hier ergens in de buurt moest zijn”. Het duurde even voordat het kwartje viel en ik mij realiseerde dat ze de Pool of Peace bedoelden. Ik heb ze toen maar het verhaal achter dat leuke meertje verteld en ze aangeraden ook een bezoek aan de begraafplaats aan de overkant te brengen, waar de jongens liggen die op tijd de loopgraaf uit moesten terwijl de mijn te laat de lucht in ging. Toch wel een gek gevoel als je daar als “simpele Ollander” een paar Belgen in eigen land aan het gidsen bent. Gelukkig vonden ze het wel een interessant verhaal.

Zijn er WO1-onderwerpen waar je meer dan gewoon in geďnteresseerd bent?
Uit de antwoorden hierboven blijkt wel dat ik vooral geďnteresseerd ben in de gewone, alledaagse verhalen en gebeurtenissen. Tactiek, strategie en techniek hebben minder mijn aandacht.

Bezoek je wel eens het voormalige front? En zo ja wat is je favoriete deel ervan?
Toch minstens 1 of 2 keer per jaar. Tot nu toe was dat altijd de Westhoek, maar zo langzamerhand ben ik er aan toe om de grens richting Frankrijk over te steken. Ik denk dat ik op het forum voldoende informatie kan vinden om het vervolg van die frontreis in te vullen. Langzamerhand wil ik dan naar het oosten opschuiven, om uiteindelijk in de Vogezen uit te komen. Daarnaast staan hetItaliaanse front en Gallipoli ook op mijn verlanglijstje. Voorlopig nog genoeg te zien dus. Nog twee jaar tot aan mijn pensioen, dan heb ik er echt de tijd voor.

Ben je nog op andere manieren actief binnen het WOI wereldje?
Nee, totaal niet.

Welk personage bewonder/fascineert je het meest tijdens WOI?
Tijdens mijn eerste reis naar de Westhoek in het Talbot House geweest en tijdens diezelfde trip kreeg ik in het IFFM het personage van Tubby Clayton toebedeeld. Na aanschaf van het boek “De eerste halte na de hel” van Jan en Katrien Louagie-Nolf is de persoon van deze humorvolle legeraalmoezenier mij echt gaan interesseren. Misschien overnacht ik daarom altijd in het Talbot House als ik naar de Westhoek ga.

Mocht je als jongeman/vrouw geleefd hebben tijdens WOI: Welke taak zie je voor jezelf weggelegd? (medische sector, marine, luchtvaart, loopgraven, cavalerie, ...)
Misschien wel gewetensbezwaarde. Een echte taak was er natuurlijk voor niemand; ze werden (bijna) allemaal gewoon gestuurd. Maar voor hetzelfde geld had ik mij misschien ook juichend en onwetend aangemeld om mij de dood in te laten sturen.

Hoeveel tijd spendeer je per week ongeveer aan deze hobby?
Een gemiddelde is nauwelijks te bepalen. Dat varieert van helemaal niets tot een paar avonden per week als ik een reisje naar de Westhoek aan het plannen ben. En de jaarlijkse Winterquiz spant natuurlijk de kroon. Dan slaat de verslaving helemaal toe.

Over FEW:

Hoe ben je op dit forum terecht gekomen?
Bij de voorbereiding op mijn eerste reis met Koen Koch het internet afgestruind naar informatie en daar ook het FEW tegengekomen.

Wat zijn je favoriete onderwerpen/ is je favoriete topic?
Ik heb niet echte favoriete onderwerpen. Topics over boeken en muziek volg ik met wat meer belangstelling, maar eigenlijk open ik wel ieder nieuw topic om te kijken of daar iets interessants in staat. Als dat zo is, abonneer ik mij op de vervolgberichten. Ik ben dus een beetje een alleseter.
Maar 1 topic steekt er natuurlijk iedere keer weer bovenuit: de Winterquiz. Dit topic krijgt tijdens mijn jaarlijkse kerstvakantie altijd de volle aandacht.

Wat vind je van de manier waarop het forum wordt geleid?
Ik (en met mij alle users) kan alleen maar blij zijn met mensen die dit forum letterlijk en figuurlijk in de lucht houden. Dat doen ze in mijn ogen op een voortreffelijke wijze, waarbij het volgens mij niet altijd even makkelijk hebben.

Bezoek je wel eens forum-meetings en zo ja, wat vind je ervan?
Nog nooit gedaan, hoewel de verslagen van de laatste meeting in de Argonnen wel iets deden kriebelen. Maar ik kan helaas moeilijk lang van tevoren al dagen vastleggen. En op het laatste moment is er altijd wel iets anders dat de aandacht vraagt.

Zijn er dingen/activiteiten die FEW volgens jou zou moeten doen maar nog niet doet? En wat doet FEW wel wat niet moet?
Ik zou echt niets kunnen bedenken.

Mis je dingen of onderwerpen?
Een zomerquiz? Nee hoor, geintje; het huidige forum biedt mij meer dan genoeg.

Welke inhoud kan je gestolen worden?
Er zijn natuurlijk diverse onderwerpen waarvoor ik weinig of geen interesse heb. Vooral technische details over wapens, vliegtuigen en dergelijke boeien mij niet zo. Maar anderen vinden dat weer razend interessant en hebben niets met mijn favorieten. Dat maakt het forum juist voor een brede groep interessant en dat moet vooral zo blijven.

Hoe zie je eigen rol bij het forum en zijn er nog dingen die je bijv. op het gebied van Wiki, voor het forum wilt betekenen?
Op dit moment zie ik voor mij (nog) geen echte rol weggelegd, anders dan die van een geboeide volger.

Wat is het beste topic dat je zelf hebt geopend?
Ik heb zo weinig topics geopend, dat ik er nauwelijks een “beste” uit zou kunnen halen.

Met welke FEW-er zou je een dag op pad willen?
Met Price of Glory het voor mij totaal onbekende Isonzo-front bezoeken. Maar als ik de fantastische foto’s van zijn klim- en klauterpartijen zie, dan ben ik bang dat hij door mijn conditie binnen een uur genoodzaakt is een bergreddingsteam in te schakelen. Dat wil ik hem (en mezelf) niet aandoen.
Ik weet niet of hij user van het FEW is, maar ik zou graag een dag (of meer) met Piet Chielens van het IFFM optrekken. Die man is niet alleen een wandelende databank over de Westhoek, maar weet daar ook nog eens uitersts boeiend over te vertellen en vooral over de menselijke aspecten van alles wat er in dat gebied gebeurd is. Iets wat mij ook in de benadering van Koen Koch aansprak. Tijdens een van de reizen met hem las hij op emotionele wijze voor uit de dagboeken van Käthe Kollwitz en zei vervolgens dat hij zou stoppen met het organiseren van deze reizen als hij die emotie niet meer voelde. En vervolgens zette hij een aflevering van Blackadder in the trenches op. Dat is een aanpak die mij wel aanspreekt.

Maar in het algemeen ben ik toch een beetje “loner” tijdens mijn tripjes. Thuis eerst alles uitzoeken en vervolgens in alle rust de dingen ter plekke bekijken, waarbij ik zelf mijn tijd kan indelen en niet aan een programma gebonden ben.

Hoe moet volgens jou het forum er over vijf jaar uit zien?
Dat bepaal ik natuurlijk niet, maar alle users samen. Maar vooralsnog heb ik geen behoefte aan ingrijpende veranderingen.

Buiten FEW:

Andere hobby’s buiten WO1:
Beeldhouwen in albast of serpentijn, fotograferen en lezen in het algemeen.

Wat is de laatste cd/DVD of boek die je hebt gekocht?
Ik heb nog niet zo lang geleden een abonnement op Spotify genomen en daarmee dus een heleboel cd’s tegelijk “ingekocht”.
Eind vorig jaar heb ik voor mijn verjaardag een aantal DVD’s over ww1 gekregen: The Anzac’s, The Somme, Gallipoli en Beneath Hill 60. Maar ook The Hobbit.
Wat boeken betreft heb ik op de laatste boekenmarkt in Utrecht een paar boeken gescoord: Arras/Vimy Ridge van Peter Barton, To end all wars van Adam Hochschild over pacifisten in Engeland gedurende de oorlog en 1914, De Duitsers komen van Dirk van Thuyne. En via internet eindelijk Sporen van een Slag (Jonker) en Breuklijn der beschaving (Heijster) over Verdun op de kop getikt. Twee boeken voor toekomstige trips.

Wat was je allerleukste vakantie?
Van al mijn leuke vakanties kan dat er maar één zijn: de al eerder genoemde vakantie in de Vogezen in 1970. Een beetje vanwege mijn eerste echte kennismaking met WW1, maar vooral omdat ik in die vakantie de vrouw heb ontmoet met wie ik nu nog steeds samen ben.

Wat vind je de beste plek om te wonen?
Maakt niet zo veel uit. De Ierse zanger Luka Bloom zingt terecht “No matter where you go, there you are” Maar in ieder geval wel in de buurt van de mensen waarvan je het meeste houdt: je partner, je kinderen en hun partners en (zoals iedere trotse opa) je kleindochters.

Tenslotte: wat wil je de wereld nog vertellen? Dit is je kans.
Er zijn al teveel mensen die te vaak iets aan de wereld willen vertellen, dus laat ik dat maar niet doen. Laten we eerst maar eens beginnen met goed naar elkaar te luisteren. Want we oordelen vaak te snel door alleen onze eigen versie van de waarheid tot leidraad voor ons handelen te nemen. En iedere waarheid heeft toch echt twee kanten

http://hvhwo2.wordpress.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Pinoto

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2014 12:46    Onderwerp: Reageer met quote

thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam Yahoo Messenger MSN Messenger
Karijn

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2014 17:52    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi interview!
Leuk je beter te leren kennen Fulco.

groeten Karijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
A. Depage

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2014 18:13    Onderwerp: Reageer met quote

Zeer leuk interview Fulco Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2014 18:19    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi stuk! Als je ooit een trip naar de Vogezen wilt maken, neem dan maar contact op. Dat is namelijk mijn jaarlijkse uitstap.. Smile

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2014 21:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, heel leuk interview, Fulco, ook namens mij leuk om wat (nou ja, een stuk) meer over je te weten. Enne die Winterquiz gaat dit jaar weer goed komen hoor. Wink

Gr P
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 01 Sep 2014 7:16    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk interview. Laughing
Fulco

BerichtGeplaatst: 02 Sep 2014 17:16    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor jullie leuke reacties.
Kleine correctie op de tekst: De tekst die Peter Barton in mijn boek schreef was niet “For a Dutchman, wandering why”, maar “For a Dutchman, wondering why”. Een subtiel, maar essentieel verschil.

@Lingekopf: Tegen de tijd dat ik zover oostwaarts ben gekomen, weet ik je zeker te vinden.

@Pegoud: Dank voor je geruststellende woorden. Nog maar een paar maandjes wachten, dus.
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 02 Sep 2014 22:45    Onderwerp: Reageer met quote

uit het interview:

"Ik weet niet meer of het de Lingekopf of Hartmannswillerskopf was. Maar wat mij daar vooral opviel, waren de aanduidingen dat tienduizenden soldaten waren omgekomen voor een maximale wederzijdse terreinwinst van zo’n 60 meter. De waanzin van de (iedere) oorlog werd daar opeens heel werkelijk en kleurt nu nog mijn benadering van alles wat in WW1 gebeurd is. "

Dit is vrijwel zeker op de Collet de Linge of Lingekopf. Ik had dezelfde indruk en conclusies als Fulco.... Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 07 Sep 2014 19:03    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk interview! Leuk om weer een mede user zo weer wat beter te leren kennen!

Greetz, Margreet Cool poppy
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: