Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Coördinaten 'Hill 41' Dadizele?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
netcrosser

BerichtGeplaatst: 17 Aug 2014 9:15    Onderwerp: Coördinaten 'Hill 41' Dadizele? Reageer met quote

Bij de bevrijding van Dadizele, 29/09-01/10/1918, door de 36ste Ulster Divisie en door de 9de Schotse Divisie waren er zware gevechten ter hoogte van 'Hill 41', weet er iemand toevallig de huidige locatie van 'Hill 41', of zijn er nog kaarten waarop dit vermeld staat, dit zou mij een hele stap vooruit helpen bij mijn opzoekingen,

Alvast bedankt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AOK4

BerichtGeplaatst: 17 Aug 2014 9:21    Onderwerp: Reageer met quote

Hill 41 is de hoogte tussen de Vijfwegen en de Kezelberg op de oude weg Kortrijk-Ieper.

Een zoektocht op google met "hill 41 dadizele" geeft je op de foto's trouwens een uittreksel van een trench map.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 17 Aug 2014 10:12    Onderwerp: Reageer met quote

Jan,

Het zal waarschijnlijk liggen aan mijn browser (Firefox), maar bij mij zie ik dus die trench map niet bij afbeeldingen. Niet dat ik dat zeer erg vind, maar ik wilde van de gelegenheid gebruik maken om hier reclame te maken voor een "converter" on line. Als men daar de trench map co-ordinaten ingeeft, dan krijgt men de aanduiding waar die locatie nu is op een satellietfoto.

Kan je misschien even die co-ordinaten van de trench map in een posting geven ? (Niet de kaart zelf dus.)

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
AOK4

BerichtGeplaatst: 17 Aug 2014 11:42    Onderwerp: Reageer met quote

Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 17 Aug 2014 12:23    Onderwerp: Reageer met quote

Met de kaart die Jan gepost heeft (bedankt !) is het natuurlijk makkelijk om de locatie terug te vinden op een moderne kaart. Maar in andere gevallen is het soms wel zoeken (als er geen straten of andere oriëntatiepunten in de buurt zijn).

De trench maps coördinaten blijken te zijn : 28.L.19.a.10.40, althans voor wat het centrum van de Hill zou zijn.

Als je dat op

http://rdf.muninn-project.org/TrenchCoordinates.html?q=50.379380,2.774023

converteert (de door mij vermelde co-ordinaten zal je zelf moeten invullen, denk ik), dan zie je op Google Satellite waar die Trench maps co-ordinates nu zijn.

Hopelijk werkt het.

Nog even dit : de co-ordinaten achteraan liefst uit 2 cijfers. Dan is het tot op 4,5 m nauwkeurig, anders (bijv. fictief 28.J.7.d.3.5 , dan is het maar tot op 45 m nauwkeurig.)

Aurel
P.S. Sorry, Netcrosser, voor het "misbruik" van je Topic.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 17 Aug 2014 12:27    Onderwerp: Reageer met quote

Nog even opmerken dat, om de volledige co-ordinaten te hebben, er eigenlijk een grotere kaart nodig is dan Jan zijn fragment.
28.L.19. wist ik doordat ik hier een grotere kaart voor me liggen heb. (Sheet 28.)

Aurel
Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 17 Aug 2014 13:08    Onderwerp: Reageer met quote

Op een goede stafkaart of via de site van de NGI kan je de hoogtelijnen vinden, heb je meteen de juiste plaats. Wink

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

http://chasseurgraves.weebly.com
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 17 Aug 2014 14:16    Onderwerp: Reageer met quote

Juist, Niko.
Ik vind die converter heel handig voor mijn onderzoek als ik alleen maar de trench coördinaten heb, zonder trench map, bijv. in War Diaries.
Zeker als daarbij geen gebruik kan gemaakt worden van hoogtelijnen.

Aurel
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: