Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Info gezocht: Demuyser Theophile - 10de linie

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
TonyW

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2014 16:46    Onderwerp: Info gezocht: Demuyser Theophile - 10de linie Reageer met quote

Hallo allemaal.

Ik weet niet of ik hier in het juiste subforum post, dus als het mis is, mag dit gerust verplaatst worden.

Ik ben opzoek naar meer info ivm mijn overgrootvader. (Demuyser Theophile)
Deze lag sinds 1909 te Leuven en was (zoals mijn grootmoeder het zegt) bij het voetvolk.
Ik vermoed dus de 4° compagnie van het VI° vestingbataljon van het 10° linieregiment.
Graag had ik geweten waar deze overal gestreden hebben, en in het bijzonder of er meer geweten is over het incident waarbij mijn overgrootvader zijn arm is kwijt geraakt.
Volgens wat ze er van weten, want hij zei amper iets over zijn actieve dienst, zou een overste de opdracht gegeven hebben om een brug over te gaan.
Aan de andere kan echter waren er duitsers met machienegeweer waardoor elke soldaat die een poging waagde werd neergeschoten.
Toch werden ze verplicht om de brug over te steken.
Toen een maat van mijn overgrootvader geraakt was ging deze hem halen, waarbij zijn arm was geraakt (afgeshoten of later afgezet is niet duidelijk)
Op dat moment zou de rest gemerkt hebben dat de overste of overgelopen of duitser was, en is hij ter plaatse neergeschoten.

Hopelijk kan ik hier meer over te weten komen.

Hij heeft een reeks onderscheidingen, maar moet nog uitvissen welke voor wat zijn.

dank!
TonyW

BerichtGeplaatst: 01 Apr 2014 7:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ondertussen documenten ontvangen.
Overgrootvader zat weldegelijk in de 10de linie.
Maar op het inlijvingsdocument staat 3de leger divisie ?
Hij is gewond geraakt op 17 oktober 1914 te Diksmuide

Wie kan me meer vertellen over zijn medailles?

love4history

BerichtGeplaatst: 01 Apr 2014 11:12    Onderwerp: Reageer met quote

Koninklijk Besluit van 01 december 1915. .... worden benoemd tot ridders van de Orde van Leopold II... navermelde militairen die hun bloed voor 's Lands verdediging hebben vergoten en zullen verminkt blijven.... Demuyser T..."
(Belgisch Staatsblad 11-17/12/1915)
Mvg
l4h

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TonyW

BerichtGeplaatst: 01 Apr 2014 11:28    Onderwerp: Reageer met quote

Hey bedankt!
Waar heb je dat kunnen vinden?

Wat ik niet snap is dat er staat ridder, maar op het lint staat een rozet, en dat is voor officieren, en dan zou het metaal ook in goud moeten zijn ipv hier zilver Rolling Eyes
De palm is ook een zilveren
love4history

BerichtGeplaatst: 01 Apr 2014 11:53    Onderwerp: Reageer met quote

Alle Belgische Staatsbladen/Moniteurs Belge met Koninklijke Besluiten over verleende eretekens WOI worden gefotografeerd, bewerkt en gepubliceerd door Peter Roets. Is een langdurig project. 1914 tot en met 1917 zijn reeds gedaan alsmede de naamindex 14 tot en met 16. Eind dit jaar volgend normaal gezien 1918 en naamindex 1917. Zie ook http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=30773&highlight=koninklijke+besluiten

De verlening van ridder in de orde van Leopold II was zo een beetje de "instapgraad". Eens men "rang inneemt" in een bepaalde orde verhoogt met na x aantal jaren automatisch in graad > officier. Waarschijnlijk heeft hij er bij zijn verhoging alleen de rozet bijgezet zonder zich te bekommeren om een volledig nieuwe medaille te kopen....

grts
l4h

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TonyW

BerichtGeplaatst: 01 Apr 2014 11:57    Onderwerp: Reageer met quote

Ah, dat wist ik niet.
Ik zal het eens navragen bij mijn grootmoeder.
Daar de andere wel goudkleurig is, en hij de nieuwe Yser medaille wel gekocht had, vermoed ik dat deze er ook moet liggen.
TonyW

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2014 10:16    Onderwerp: Reageer met quote

Ondertussen al wat info gevonden.
Een bezoek aan het leger museum te Brussel waar ik de logboeken van de 10de kan inkijken moet me nog meer info kunnen bezorgen.
Momenteel heb ik dit al kunnen maken:

http://theophile-demuyser.m-release.com/
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: