Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Van een veldpost-kaartje naar de geboorte van een natie

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oostfront Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JWK

BerichtGeplaatst: 22 Apr 2014 21:57    Onderwerp: Van een veldpost-kaartje naar de geboorte van een natie Reageer met quote

Kaartje gekocht, op eBay, voor een Euri of twee.
Toen ik deze zag dacht “Wow, wat een prachtig handschrift! Die móet ik hebben!”.
Want ik kan namelijk bíjzónder genieten van een mooi handschrift (Heeft iemand anders óók die afwijking? Confused )

En toen ik ´m dan thuis had ging ik ´m eens ècht lezen:
Hmmm, aan `Hare Excellentie Mevrouw de Gravin Huyn-Lützow”. Oooh, poeh-poeh!
Geschreven door Majoor Freiherr von Mirbach, van de 1. KavallerieTruppenDivisionsKommando (Die was gevestigd/gelegerd in Timisoara/Roemenië)

En een bijzonder interessant bericht op de achterkant:

4/1/1917
Hartelijk dank voor de kaart van 23/12. Onze Kerst en Oud-en-Nieuw stonden in het teken van serieuze en zware gevechten; tot nu gaat het God zij dank goed voorwaarts – Onze dappere Huzaren voelen zich in de bergen evenzo thuis als in de “Wolkynischen” (= Russische?) moerassen; Maar ze hebben hier te lande nog minder comfort dan in Rusland. – Hartelijke groeten aan U allen en nogmaals beste wensen voor 1917.
Franzi

Dus dan is Google je beste vriend, en Hare Excellentie blijkt te zijn Ignatia Karoline Maria Auguste Huberta Gräfin von Lútzow (1871-1956), de echtgenote van Carl Georg Otto Maria Graf Huyn http://archive.today/BHrQ1 (1857 -1938) die een nogal kleurrijke carriere had in het KuK leger.

En “Franzi” blijkt te zijn “Major Franz, Freiherr von Mirbach” : één van de vier leden van de Oostenrijk-Hongaarse delegatie naar de vredesbesprekingen van Brest-Litovsk !
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrede_van_Brest-Litovsk

Hier is hij, oranje omcirkeld links:

“Hare excellentie” was blijkbaar een goede vriendin van Franzi, maar hoe dat nou zit weet ik nog niet. Was zij zijn tante of zo? En indien zo waarom wordt “Oom Carl` dan niet genoemd?

Van een prachtig handschrift naar de geboorte van de Oekraïne (en Belarus)

Als je eens een kaartje, of brief, gaat rechercheren dan kom je soms (héél soms) tot onverwachte ontdekkingen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2014 9:47    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een leuke vondst !
Dat is iets om te koesteren en misschien nog meer onderzoek naar te doen.

Het zou zo maar kunnen dat er musea zijn of mensen die iets in de richting van die mensen/vredesbesprekingen verzamelen die er misschien wel meer voor over zouden hebben dan die 2 euro
Wink

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2014 10:19    Onderwerp: Reageer met quote

Wel een hele gave vondst. Leuk dat je het hier plaatst. Als je meer weet, lees ik dat graag.
Oekraïne is nu helaas weer in het nieuws, dus het is nog enigzins actueel ook.

Pickelhaube1

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2014 20:08    Onderwerp: Re: Van een veldpost-kaartje naar de geboorte van een natie Reageer met quote

Hi JWK,
Erg leuk dat je ook veldpost verzamelt!

Ik zag een vertalingsfoutje staan en misschien vindt je het leuk om te weten wat er staat en betekent.
Daarom heb ik deze even gepost.

Quote:
Onze dappere Huzaren voelen zich in de bergen evenzo thuis als in de “Wolkynischen” (= Russische?) moerassen;
Er staat Wolhynischen sümpfen. Wolhynië was een streek in zuidoost Polen. Tegenwoordig ligt het grootste deel in de Ukraine. Zie geel gearceerde in het kaartje.

Groet, René
JWK

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2014 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

René,

ah, vandaar dat ik Wolkynië niet kon vinden!
En inderdaad, nu je het zegt, het is een h en geen k.
Dank je wel, maakt het weer wat duidelijker.

Dat Wolhynië is trouwens ook van links naar rechts gegaan, en weer terug, en gedeeld en weer samengevoegd, over de eeuwen! Nooit geweten.

Jan Willem
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oostfront Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: