Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Voorouders tijdens de Mobilisatie

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nykle

BerichtGeplaatst: 25 Jun 2014 10:46    Onderwerp: Voorouders tijdens de Mobilisatie Reageer met quote

Dag beste mensen,

Ik dacht dat in mijn familie vrijwel niets bewaard was gebleven van de mobilisatie in 1914-1918, maar na wat zoekwerk kwam toch nog wat interessant materiaal boven water. Ik zag dat zelfs op dit forum nog maar weinig topics waren over Nederlandse voorouders tijdens WO1, dus het leet me wel aardig om hier eens wat te posten.

Allereerst een foto van mijn overgrootvader van moeders kant: Fokke Flapper. In de familie gaat het verhaal dat hij geen instrument kon spelen maar dat hij korte tijd deed alsof. Hij staat in het midden achter de grote trom. Een kameraad zou eens gezegd hebben "Je moet wel naar de bladmuziek kijken, anders val je door de mand."

Ik vermoed dat de foto op Terschelling gemaakt is tussen augustus en november 1914. Hij schreef in november namelijk een kaart, waarvan de afbeelding sterk lijkt op de foto.

Het verhaal gaat ook dat hij later nog gelegerd was in de lagere school van het dorpje Wijckel. Dit was in verband met het Interneringsdepot Gaasterland, waarover geloof ik al eens wat op dit forum gestaan heeft. Zijn naam staan ook al op die website vermeld. Ik vond nog een krantenartikeltje dat daarover gaat:

De broer van deze overgrootvader was een stuk langer (1,82m) en kwam mede daardoor in het regiment Grenadiers terecht:

Mijn overgrootvader van vaderskant was tijdens WO1 o.a. in Vianen gelegerd. Volgens mij was dit onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Hij zat bij de Landweer. Hij staat hier in het midden van de foto en kijkt als enige weg van de camera.

Ik hem van hem nog een militieboekje aangetroffen:

In dat boekje staat een paraaf van S. van Straten, zijn commandant/luitenant. Ook hierbij vond ik een krantenartikeltje uit 1914:

Verder is nog een kaart bewaard gebleven die mijn overgrootvader verstuurde aan zijn broer, die op dat moment in Tilburg gelegerd was:

In deze kaart schrijft hij o.a. dat hij met Belgische vrouwen heeft gesproken, en dat daar op de Lek een boot met 'paardevolk' was aan gekomen. De kaart is gestempeld op 14-10-1914, en een dag later stond het volgende bericht in de krant:

Ik heb verder geen idee wie deze luitenants zijn maar het lijkt me goed mogelijk dat mijn overgrootvader over deze soldaten sprak.

Deze broer kwam volgens mij pas in 1916 bij de Landweer en zat op het moment dat de brief verstuurd was in ieder geval nog bij de militie. Uit die tijd komt ook de volgende foto. De broer van mijn overgrootvader zit geheel links op de middelste rij:

Diens legerkist is ook bewaard gebleven:

Ik heb al gezocht in de stamboeken en controlelijsten die in Den Haag te vinden zijn, maar ik weet vrijwel niets over de getoonde uniformen, waar mijn voorouders precies gelegerd waren, bij wie ze onderdak kregen en wie verder op de foto staan. Als iemand hier iets over weet, of andere interessante weetjes over deze voorwerpen heeft, dan hoor ik dat graag.
Bedankt voor het lezen!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht AIM Naam
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 25 Jun 2014 11:29    Onderwerp: Reageer met quote

Leuke bijdrage! thumbs up
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: