Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Enkele vraagjes (loopgraven, voedsel, ...)

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het front Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
redsan

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2014 8:29    Onderwerp: Enkele vraagjes (loopgraven, voedsel, ...) Reageer met quote

Hallo,

Ik maak een les (lager onderwijs) over het leven in de loopgraven tijdens de Eerste Wereldoorlog. Ik wil de leerlingen heel graag laten evenaren hoe barslecht de omstandigheden aan het front waren. Om die reden vroeg ik mij twee dingen af:
1) Wat waren de gemiddelde afmetingen van de loopgraven? Hoe breed waren ze? Hoe diep? Met hoeveel personen leefden ze samen op hoeveel ruimte?
2) Wat met het voedsel in de loopgraven? Wat kregen de soldaten te eten? Is er iets dat ik kan klaarmaken (ik denk aan iets met bonen??) zodat de leerlingen ook echt kunnen zien (misschien proeven?) wat de soldaten te eten kregen?
3) Klopt het dat de soldaten vaak wollen kleren droegen en dat deze dus loodzwaar werden wanneer met deze aandeed (aangezien loopgraven vaak erg nat waren)?

Alvast heel hard bedankt!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rags

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2014 12:11    Onderwerp: Reageer met quote

Recept voor het maken van "Maconochie":
http://www.military-history.org/articles/war-culture-trench-food.htm
Rags
Naar boven
JWK

BerichtGeplaatst: 28 Mei 2014 21:41    Onderwerp: Reageer met quote

Redsan,

Ik ben momenteel druk bezig de (100) brieven-naar-huis van een Duits soldaat, Fritz Limbach, te vertalen.

En ik heb zo het idee dat de Duitse loopgraven nou niet direct zijn wat je zoekt, want wat ik zo uit Fritz zijn brieven opmaak waren die bizar goed georganiseerd: 2-2,5 mtr diep, bovenaan 50 cm breed, planken op de vloer, met “dug-outs” waarin je kon staan, gestoffeerd met tafels en stoelen en matrassen en kachels, wegwijzers op “moeilijke plekken” in dat labyrint etc
Dit was dan wel in 1915, aan het “vergeten front” bij La Bassée, hoe de situatie daar later in de oorlog was, en ook hoe de situatie in Vlaanderen was, kan ik je helaas niet “uit eerste hand” doorvertellen.

Fritz heeft in 1 van zijn brieven, april 1915, een schetsje gemaakt van de Duitse loopgraven bij Auchy (Nu: Auchy les mines) Het pijltje wijst naar de vijand (De Engelsen, Schotten en Indiërs die tegenover hen lagen) :

En de tekst die volgt (Excuses voor het soms wat kromme Nederlands, het zit vol met Germanismes, ik weet het. Ik weet precíes wat Fritz bedoelt, maar ik moet het nog in hedendaags Nederlands übersetzen, maar het geeft je hopelijk een idee)

Quote:
Ik heb dat alleen maar ongeveer uitgetekend voor jullie. In werkelijkheid ziet het er ook zo uit maar dan véél gecompliceerder. Maar zo hebben jullie een idee van hoe het eruit ziet.
Die loopgraven lopen allemaal in een zigzag zodat je bij een beschieting kan vluchten achter de volgende bocht. In de loopgraven is er eigenlijk geen gevaar. Je bent compleet veilig van geweervuur, en granaten kunnen alleen maar schade aanrichten als ze recht van boven in de loopgraven vallen. Dat komt maar zelden voor, daar de loopgraven aan de bovenkant ten hoogste 50cm breed zijn.
’s Nachts, of veel meer als je niets te doen hebt, kruip je in je dug-out. Dug-outs zijn naast de loopgraven, en zo diep mogelijk, aangelegde “grotten”,dus bestand tegen bommen, die men zo huiselijk als mogelijk inricht.
De eerste twee nachten heb ik in een akelige “grot” geslapen, maar nu woon ik in een erg mooie. Je kan er in staan, we hebben een tafel en stoelen, matrassen om te slapen en een kachel waarop we van alles koken kunnen.

Wellicht heb je er wat aan.

Jan Willem
Naar boven
redsan

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2014 8:58    Onderwerp: Reageer met quote

Alvast bedankt voor de reacties! Meerdere weetjes, antwoorden, ... zijn altidj welkom Smile
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2014 9:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ga het boek (van de reeks) Ooggetuigen van de Eerste Wereldoorlog van Simon Adams ontlenen in de bib van Brecht (daar ben je toch van hé?). Zeer nuttig voor jouw doelgroep.

http://zoeken.brecht.bibliotheek.be/detail/Simon-Adams/De-Eerste-Wereldoorlog/Boek/?itemid=|library/marc/vlacc|8175232
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2014 13:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ook het boek 'Tommy' van Richard Holmes geeft een goed beeld van hoe de Britse soldaat leefde in loopgraven.

http://hvhwo2.wordpress.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
wvanrosm

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2014 11:35    Onderwerp: Reageer met quote

Zie ook de (ondertussen helaas nagenoeg vergeten) wiki van dit forum:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/Loopgraaf

mvg, Wim
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het front Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: