Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Veldpost met een verhaal

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JWK

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2014 21:42    Onderwerp: Veldpost met een verhaal Reageer met quote

Veldpostbrieven/kaarten, van welke nationaliteit dan ook, en van welk front of land dan ook, met een interessante boodschap erop of gestuurd/ontvangen door “BE’ers” (“Beroemde Europeanen”) of een bijzonder veldpoststempel (en het verhaal achter dat stempel), of een bijzondere eenheid (en het verhaal achter die eenheid) of – vul maar in –

En in plaats van ze her en der te plaatsen (zie bijvoorbeeld mijn post http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=408630#408630
die ergens ver weg aan het Oostfront zit) misschien beter om ze in 1 topic te vangen?

Kan ook zijn dat ik de enigste ben die er in geinteresseerd is hoor, even goede vrienden!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
JWK

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2014 21:53    Onderwerp: Reageer met quote

Een kaartje van een ex-scholier aan het gymnasium van Berlijn-Steglitz, aan zijn “kameraden” (oud-klasgenoten)

http://de.wikipedia.org/wiki/Gymnasium_Steglitz

Het gymnasium in Berlin-Steglitz

Hij houdt zich groot voor zijn kameraden (in Juli 1918 ) maar zo te zien weet Alfred dónders goed wat hem eventueel te wachten staat (Móest hij in dienst, of is hij een vrijwillger?) :

Winenne, 26.7.1918
Beste kameraden!
Na een 7-wekelijks oponthoud in ons garnizoen in Hannover, waar we stevig gedrild werden en waar we “kohlendampfschieben aus dem ff. “ [ Wat betekent dat?] geleerd hebben, zijn we op de 13e van deze maand overgeplaatst naar Winenne (ten zuiden van Namen). Het is van hieruit 3 km naar de Franse grens, en zo’n 120-150 km naar het front. Bij stil weer hoor je het gedonder van het zware geschut. Het landschap waar we ons in bevinden is gewoon adembenemend; het is hier aardig heuvelachtig. Van het hoogste punt van het dorp heb je een zeer mooi uitzicht over de Ardenner bossen. De dienst is niet al te zwaar (meestal 4 uur ’s morgens en 2 uur ’s middags) en bestaat uit geschuts-oefeningen “met de 96 en 16”, telefoon en “winkerdienst” [Dat heeft iets met morse te maken?] . Het eten is fantastisch; buiten het normale broodrantsoen van 1,5 [... niet leesbaar] per dag krijgt iedereen nog een toelage, bestaande uit sigaren, sigaretten, tabak, suiker, schnaps, marmelade en dergelijke. Het is hier dus goed uit te houden; terwijl je weet dat je op een mooie dag naar het front vertrekt. Nou, ik heb alles al meegemaakt dus dat kan er ook nog wel bij. Leer jullie Vergilius en Livius “lüstig weiter”, en mogen jullie nog lang van jullie burger-vrijheid genieten. Beste groeten van jullie vroegere kameraad Alfred Wernekuick

(Bold is van mij)

En een fotootje van Winenne:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Winenne

Van Wikipedia: Winenne, Rue des Ardennes. Fotocredits: Jean-Pol GRANDMONT

Alfred komt gelukkig niet voor in de database van www.volksbund.de (De Duitse equivalent van de CWGC) dus bijna zeker dat hij WO1 overleefd heeft.
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2014 6:50    Onderwerp: Reageer met quote

JWK @ 29 Apr 2014 21:53 schreef:
Alfred komt gelukkig niet voor in de database van www.volksbund.de (De Duitse equivalent van de CWGC) dus bijna zeker dat hij WO1 overleefd heeft.

Daar zou ik niet zo zeker van zijn want ik heb nogal wat Duitse doodsprentjes die niet vermeld staan in de database van de Kriegsgräberfürsorge. Rolling Eyes
JWK

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2014 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

^
Je hebt gelijk. Ik had het beter kunnen verwoorden als "hopelijk heeft hij WO1 overleefd" of iets in die trant, want als ik 't goed begrepen heb staan gesneuvelde soldaten die een "burgerlijke" begrafenis hebben gekregen in hun geboortegrond niet in de database. En de database is blijkbaar ook nog niet up-to-date.
Maar, niettemin, ik hoop ècht dat Alfred het overleefd heeft, en gestegen is tot grote hoogten.
Kan helaas niks over hem terugvinden, en de naam "Wernekuick" is op Google alleen bekend als de schrijver van een liedje over Duits bier (Opus 320).
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: