Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Symboliek Belgische oorlogsgraven

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mercatus

BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2014 10:41    Onderwerp: Symboliek Belgische oorlogsgraven Reageer met quote

Belgische oorlogsgraven zijn getooid met een nationale driekleur, sommige hebben erbovenop ook nog een R.K. kruis, een leeuw (Vlaamse ?) de symboliek hiervan is duidelijk. Het was de familie van de gesneuvelde die besliste welk symbool op de zerk kwam.
Maar waar ik geen verklaring voor heb is waarom sommige schildjes schuin geplaatst zijn ? wat kan de reden hiervoor geweest zijn ?
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2014 10:50    Onderwerp: Reageer met quote

Zou dat niet gewoon uit esthetisch oogpunt geweest kunnen zijn?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
A. Depage

BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2014 12:26    Onderwerp: Reageer met quote

zie:

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=29226&highlight=driekleur
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
mercatus

BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2014 17:09    Onderwerp: Reageer met quote

Dus als ik goed begrijp zijn deze met een schuine driekleur de oudste en de verticale driekleur zonder symbool de jongste ? waarom dat men indertijd koos om de driekleur schuin te plaatsen blijft me toch een raadsel.

A. Depage @ 05 Mei 2013 19:47 schreef:
De kleuren van de Belgische vlag komen van de indertijd de Brabantse vlag ( voor het ontstaan van België ),( zwart, geel en rood), echter lagen die kleuren horizontaal . De kleuren van de Belgische vlag liggen verticaal. Hierdoor is er in het begin van plaatsen driekleurige schildjes nog eens verwarring ontstaan en werden regelmatig door het onderhoudspersoneel van die begraafplaatsen de schildjes verkeerdelijk geplaatst.

Dat schildjes door het personeel van de begraafplaatsen verkeerd geplaatst werden zou nog kunnen met de ronde schildjes maar wat met rechthoekige ? en verwarring met de vlag van de Brabantse omwenteling (1789-1790) zie ik helemaal niet zitten … de bestond uit horizontale balken, rood bovenaan, zwart in het midden en rood onderaan.

Volgens mij moet er een andere reden geweest zijn … maar welke ?
mercatus

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2014 13:24    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:

TIENEN - Op de militaire begraafplaats van Sint-Margriete-Houtem dragen de zerkjes uiteenlopende kokardes met rechte en schuinse kleurvlakken. Ook de volgorde van de kleuren is niet altijd correct.

De vraag kwam aan de orde bij de rondleiding door Ruben Donvil (zijn boek over de gevechten van 1914 is nu te koop in het toerismekantoor, Grote Markt). Waarom heeft de ene een Belgische driekleur rechtop op zijn grafsteen, terwijl die op andere zerkjes schuins staat? Niemand kende het antwoord. Nu komt ook de dienst Oorlogsgraven er niet met zekerheid uiit.

Didier Pontzeele, Dienst Oorlogsgraven: 'De families mochten indertijd kiezen tussen een Belgische leeuw of een kruis. Helaas is deze briefwisseling in de loop der tijden verdwenen. Nadien werden deze symbolen vervangen door een gewone Belgische driekleur.'

Wat de stand der kleuren betreft: de grondwet schrijft dat de Belgische kleuren rood, geel en zwart zijn. Dus niet zwart, geel en rood. De grafstenen met de vertikale kleurbanen zijn dus fout, want de kleuren lopen in de volgorde zwart-geel-rood. De latere schuinse vlaggetjes hebben tenminste de kleuren in de juiste volgorde.

Pöntzeele: 'We denken dat de verschillen te wijten zijn aan de willekeur van de directeurs van de gravendienst door de jaren heen maar helaas bestaat er geen sluitend antwoord.'

Uit "Het Nieuwsblad" 28/03/2012, R.Billen[/quote]
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2014 18:13    Onderwerp: Reageer met quote

Bijzonder. In Nederland rekenen we de kleuren van vlaggen met verticale banen vanaf de stok, en die met horizontale banen van boven naar onder. Dus:
Nederland: Rood-wit-blauw;
België: Zwart-geel-rood;
Frankrijk: Blauw-wit-rood;
Duitsland: Zwart-rood-geel;
Italië: Groen-wit-rood;
enzovoort....

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: