Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De onderwaterzetting van de Westhoek, Wist je dat...

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Fabrice1970

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2013 19:09    Onderwerp: De onderwaterzetting van de Westhoek, Wist je dat... Reageer met quote

Wist je dat bij de inundatie van de Ijzer zo'n 700 000 kubieke meter zeewater het land instroomde...?

De echtgenote van Carel Cogge, de opzichter, hem verbood om met de militairen op pad te gaan om advies te geven omtrent de inundatie omdat hij ziek was...?

Maar dat mevrouw Cogge uiteindelijk toch toegaf nadat een beloning van 200 Belgische Goudfranken en een decoratie aan haar man werden beloofd...?
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2013 10:38    Onderwerp: Reageer met quote

Graag koppel ik hier een weetje aan dat ik zelf (nog) niet weet, maar graag wel zou willen weten. Er werd naar gevraagd op het Britse GWF, en daar moesten ik en anderen het antwoord ook schuldig blijven. (Momenteel kan ik die topic daar niet terugvinden, sorry.)

Al dat zeewater tussen de IJzer en de spoorlijn maakte de landbouwgrond onbruikbaar. Weet iemand hoeveel jaren na de oorlog die grond daardoor onbruikbaar bleef ?

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
rady

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2013 14:07    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel,

Niet direkt over de Ijzervlakte, maar volgens mij wel relevant :
" Men weet nu, dat het zout eerst langs natuurlijke weg, d.w.z. met het door de grond wegzakkende regenwater, moet worden verwijderd. Om dit te bevorderen, moet eerst een vlotte afvoer van dit regenwater worden verzekerd. Daarom werd in eerste instantie alle zorg besteed aan de (detail-) ontwatering middels tochten, kavelsloten en greppels. De greppel-afstanden variëerden van 11 tot 24 m., resp. voor de klei en het grove zand. Bij een dergelijke intensieve ontwatering en een normale regenval bleek 2 of 3 jaar na begreppeling de ontzilting zo ver te zijn voortgeschreden, dat met kans op succes een cultuurgewas kon worden ingezaaid. Op de zandgronden was dit reeds na 1 jaar het geval."

Zie : http://www.westfriesgenootschap.nl/archivering/wfon/1968/wfon_1968_009_010.php

Onze Nederlandse vrienden hebben er tenslotte ook ervaring mee ;-)

(zie ook een eerder topic http://www.forumeerstewereldoorlog.be/viewtopic.php?t=16767&highlight=ontzilting&sid=331715ce8f4af1cd20da61e5a386f409)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2013 18:52    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt, Rady.
En ik had inderdaad uit "luiheid" de moeite niet gedaan om te zoeken of dat onderwerp (ontzilting) vroeger al niet eens ter sprake gebracht werd op dit forum.
Heel leerrijk !

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Blastmaster1972

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2013 13:44    Onderwerp: Re: De onderwaterzetting van de Westhoek, Wist je dat... Reageer met quote

Fabrice1970 @ 24 Sep 2013 19:09 schreef:
Wist je dat bij de inundatie van de Ijzer zo'n 700 000 kubieke meter zeewater het land instroomde...?

Wist je dat... ik dat niet geloof? En dat ik graag eens zou weten waar ze dat cijfer vandaan halen?

700000 m3 lijkt mij veeels te weinig om de IJzervlakte onder water te zetten...

Mvg,

Jos
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2013 15:24    Onderwerp: Reageer met quote

Lijkt mij inderdaad zeer weinig...als mijn berekeningstechniek juist is zou je een waterhoogte hebben van 1 meter op een stuk land met een afmeting van 700 meter op 1000 meter met 700000 kubieke meter? Lijkt me veels te weinig voor gans de ijzervlakte...
pascal
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2013 17:20    Onderwerp: Reageer met quote

Een inundatiediepte van 100 tot 120 cm is de meest gewenste. Te diep voor infanterie en cavalerie (waden gaat traag) en te ondiep voor schepen, die vastlopen op de onzichtbare versperringen zoaks muurtjes en hekken. De Hollandse waterlinie werkte met dezelfde waterhoogte.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2013 18:34    Onderwerp: Reageer met quote

700.000 m³ is niet fout, maar is eigenlijk onvolledig. Het betreft het eerste water dat in de nacht van enkel 29 oktober de vlakte werd ingejaagd. Die avond (tussen 19u30 en 4u00) waren de getijden ook niet zo groot. Maar er waren nog dagen waar de sluizen werden opengezet (31 oktober, 1e en 2e november). Het waren perioden van hoge tijden en strakke zeewind. Als je alles bij elkaar telt is het zoals de wiskundigen reeds hebben vermeld een heel pak meer.

(mijn bron: De Eerste Wereldoorlog van Luc De Vos).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Blastmaster1972

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2013 19:28    Onderwerp: Reageer met quote

A. Depage @ 28 Sep 2013 18:34 schreef:
Als je alles bij elkaar telt is het zoals de wiskundigen reeds hebben vermeld een heel pak meer.

Ik ben geen wiskundige, maar werk bij een baggerbedrijf. Ik ben gewend van in kubieke meters te denken... Wink

En 700000m3 is niet zo groot als het klinkt...

Mvg,

Jos
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2013 21:34    Onderwerp: Reageer met quote

Kan het dat in een olympisch zwembad 1 miljoen kubieke meter gaat?
pascal
derwisj

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2013 21:37    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, ik ben mis, het is dacht ik 1 miljoen liter water...stom...
pascal
A. Depage

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2013 7:11    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 28 Sep 2013 21:37 schreef:
Nee, ik ben mis, het is dacht ik 1 miljoen liter water...stom...
pascal

Dat zal eerder naar de 2,5 miljoen liter gaan Wink (2500 m³, 50x25x2).
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2014 21:15    Onderwerp: Reageer met quote

In de Shrapnel 2014/1 spreekt men van 6.265.519 kubieke meter zeewater tussen 29/10 en 3/11. Dat lijkt er mss al wat beter op?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: