|
Forum Eerste Wereldoorlog Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Hans Molier
Geregistreerd op: 21-2-2005 Berichten: 148 Woonplaats: Roosendaal - Nederland
|
Geplaatst: 12 Aug 2005 17:15 Onderwerp: Gallipoli mythe of feit |
|
|
Werd hier aan het Westfront bij alle 'Over the Top' aanvallen dan ook de kogels uit de geweren verwijderd en alleen maar naar voren gestormd met een bajonet op het geweer ? _________________ The Victoria Cross is the highest and most prestigious award for gallantry in the face of the enemy that can be awarded to British and Commonwealth forces |
|
Naar boven |
|
 |
Bert
|
Geplaatst: 16 Sep 2005 8:12 Onderwerp: |
|
|
Ik dacht dat het geweer - ook tijdens een bajonetcharge - altijd geladen was. Als de eigen bajonet dan in het lichaam van een onfortuinlijke tegenstander bleef steken, kon die worden losgemaakt door een patroon in het lichaam te schieten. althans, dat heb ik ergens gelezen
Daarnaast, een Lee Enfield is al tamelijk zwaar op zich, maar als je daar dan nog eens een bajonet opsteekt, probeer dan eens rechtstaand zorgvuldig te mikken met dat ding. Dat valt niet mee. Nu ja, ik ben er ook niet in getraind natuurlijk.
. Daarnaast, als je er eens wat war diaries van Britse field ambulances op naleest, valt het toch op dat er bijna nooit soldaten met bajonetwonden worden afgevoerd. Dat kan 2 dingen betekenen: 1. Een bajonetsteek was meestal fataal, dus geen field ambulance nodig. 2. De bajonet werd in werkelijkheid veel minder gebruikt dan wij denken |
|
Naar boven |
|
 |
eagle

|
Geplaatst: 19 Sep 2005 10:26 Onderwerp: |
|
|
in elk geval is het omgekeerde wel waar: schieten met een bajonet op het geweer gaat minder goed |
|
Naar boven |
|
 |
|
|