Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Internering te Holland van Belgische soldaten

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rittmeister

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2010 13:39    Onderwerp: Internering te Holland van Belgische soldaten Reageer met quote

Kan iemand me uitleggen wat de reden was voor de internering van Belgische soldaten in Nederland tijdens WOI? Waren dit deserteurs?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2010 13:54    Onderwerp: Reageer met quote

Internering van soldaten

De 35.000 Belgische militairen die in 1914 naar Nederland vluchtten werden volgens de regels van het oorlogsrecht ontwapend en opgesloten in kazernes. Zij zouden daar tot het einde van de oorlog blijven. Deze internering (algemeen) van soldaten stelde de Nederlandse overheid voor een opvangprobleem. De kazernes in de grensstreek hadden geen plaats voor de vele militairen. Daarom besloot de Nederlandse regering een aantal vaste interneringskampen in te richten. De Belgische militairen werden verdeeld over locaties in Gaasterland, Zeist, Harderwijk en Oldebroek. Gezinsleden van de militairen mochten ook in de kampen wonen. Ook andere buitenlandse militairen kwamen in Nederland terecht. Een kleine groep Duitse soldaten werd naar een depot in Bergen aan zee gebracht. Een aantal Britten zat de oorlogstijd uit in kazernes in Groningen en Leeuwarden.

http://www.vijfeeuwenmigratie.nl/term/Vluchtelingen%20uit%20Belgi%C3%AB

Zie ook http://www.wereldoorlog1418.nl/lezingvluchtelingen/sld029.htm
Zie ook http://www.wereldoorlog1418.nl/vluchtelingen/militairen-vlucht/index.htm (inclusief interessante literatuuropgave)

"Omdat ik alles beter weet is het mijn plicht om betweters te minachten."
Marcel Wauters, Vlaams schrijver en kunstenaar 1921-2005
Naar boven
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2010 14:33    Onderwerp: Reageer met quote

Het was een beetje kiezen tussen de pest en cholera : krijgsgevangenschap of internering. Deserteurs ? Nee. Een heel aantal kreeg het bevel zich te laten interneren. Het etiket "deserteur" en het verlies van een pak rechten kwam er dan nog bovenop.
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2010 15:36    Onderwerp: Reageer met quote

Is dan absoluut zeker dat er géén deserteurs tussen zaten?
Ik kan me voorstellen dat voor mij één blik op de frontlijn voldoende is om mezelf te laten "interneren"... als je begrijpt wat ik bedoel.

"Omdat ik alles beter weet is het mijn plicht om betweters te minachten."
Marcel Wauters, Vlaams schrijver en kunstenaar 1921-2005
Naar boven
Peter H

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2010 16:03    Onderwerp: Reageer met quote

Natuurlijk hebben er een paar "een verkeerde afslag genomen" maar ik denk dat het percentage te verwaarlozen is.
Naar boven
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2010 16:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ik bedoel enkel dat je niet alle geďnterneerden het etiket "deserteur" mag opkleven, sommigen van diegenen die zich niet vrijwillig lieten interneren hebben het daar hun hele leven moeilijk mee gehad.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2010 17:02    Onderwerp: Reageer met quote

Helaas zijn de redenen voor internering na meer dan 90 jaar niet meer te achterhalen. Daarom is m.i. elke schatting over het aantal verstoken deserteurs in deze groep speculatief.
Ik denk dat Belgen het aantal deserteurs onder de geďnterneerden anders inschatten dan Nederlanders Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
wsegers1

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2010 19:43    Onderwerp: Reageer met quote

Een militair die in een organiek verband 'vecht' zal zich niet zo overgeven.
Dat was het grote probleem in de vesting Antwerpen.
Slechte omkadering dwz. Weinig beroepsonderoffieren en officieren, soldaten die elkaar niet kenden, geringe opleiding en niet te vergeten verzet tegen een vijand die op dat moment oppermachtig leek.

Plus de illusie dat de vesting Antwerpen bestand zou zijn tegen de Duitse superkanonen, dit zeker gevoed door de toenmalige pers.

Men zou voor minder het opgeven, toch zijn er om en bij de 7000 manschappen die kort na de overgave van de Vesting via Nederland en Groot-Brittannië de troepen achter de Ijzer bereikten.

Willem
Naar boven
Bram1940

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2010 19:16    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

In één van de Shrapnels van de WFA (jg. 2007, nr. 1) staat er een uitgebried artikel over deze interneringen. Tijdens de terugtocht zouden verschillende officieren met hun manschappen de verkeerde kant uitgemarcheerd zijn waardoor ze noodgedwongen op Nederlandse bodem terecht kwamen en er geďnterneerd werden. Vele officieren werden hierop na de oorlog zwaar aangerekend.

Groeten,
Bram.
Naar boven
Andriessen

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2010 20:03    Onderwerp: Belgische soldaten in nederland Reageer met quote

De Stichting Studiecentrum Eerste Wereldoorlog organiseert zaterdag 22 mei een speciale studiedag over dit onderwerp.
In de ochtend worden lezingen gehouden over o.a het vluchtoord voor Belgische burgers te Eden en over het Belgische militaire kamp te Harderwijk. Na de lunch volgen bezoeken aan het "Belgenmonument"op de Edese heide, de oude begraafplaats te Nunspeet met de graven van Belgische burgers,, de begraafplaats te Harderwijk waar Belgische militairen liggen en het zg "Belgen monument"te Amersfoort.
Het volledige programma kunt u op onze website www.ssew.nl vinden.
frezque

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2013 17:57    Onderwerp: Reageer met quote

Uiteindelijk werden in totaal 407 officieren en 33.064 soldaten en onderofficieren in
Nederland geďnterneerd. 2313 ontsnapten. Ook mijn grootvader.

Mijn grootvader, oorlogsvrijwilliger en vestingsartillerist te Borsbeek, vluchtte met een groot aantal Belgische soldaten naar Nederland op 10/10/1914. Hij werd geďnterneerd. Eerst in Assen, dan in Oldebroek.

Hij wist te ontsnappen op 26/01/1916 uit Oldebroek en
kwam aan in het Centre d'instruction d'Artillerie in Eu te Frankrijk op 10/02/1916.

Op 16/02/1916 werd hij doorgezonden en kreeg hij een opleiding loopgraafgeschut in Grand Fort Philippe bij Calais.
Op 24 juni 1916 zat hij aan het front aan de Ijzer.

Wat ik me afvraag : HOE is hij in CALAIS geraakt na te zijn ontsnapt uit OLDEBROEK? Iemand een idee van vluchtroute?
Kan iemand me hier op antwoorden?
Naar boven
VULCANUS

BerichtGeplaatst: 23 Dec 2013 18:24    Onderwerp: INTERNERING en RESOLUTIE Reageer met quote

*De vluchtweg was hoogst waarschijnlijk via Engeland en dan naar Frankrijk.

*Onlangs, op 04 december 2013 werd door Patrick Degroote (senator) opnieuw een resolutie ingediend in de senaat om eerherstel te verkrijgen voor deze geďnterneerde soldaten.

http://www.senate.be/www/?MIval=/dossier&LEG=5&NR=2380&LANG=nl
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2013 13:21    Onderwerp: Reageer met quote

hoi,
het boek van Evelyn De Roodt "oorlogsgasten" is interessante lectuur over dit onderwerp !!
grtz,MMM poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
VULCANUS

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2013 15:01    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor het antwoord.
Ik bezit het boek "Oorlogsgasten".
Nog interessanter, volgens mij, over deze problematiek is het proefschrift van lic. G. Laporte "Belgische geďnterneerden in Nederland gedurende de eerste wereldoorlog".
Het hangt er natuurlijk van af wat men bestudeert.
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2013 16:13    Onderwerp: Reageer met quote

VULCANUS @ 24 Dec 2013 15:01 schreef:
Dank voor het antwoord.
Ik bezit het boek "Oorlogsgasten".
Nog interessanter, volgens mij, over deze problematiek is het proefschrift van lic. G. Laporte "Belgische geďnterneerden in Nederland gedurende de eerste wereldoorlog".
Het hangt er natuurlijk van af wat men bestudeert.

Bedankt voor de info !
zo leren we elke keer wat bij Wink
grtz,MMM kerstman
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: