Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Duitse legereenheden in BelgiŽ/Aalst september 1914

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
steireken

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2013 15:20    Onderwerp: Duitse legereenheden in BelgiŽ/Aalst september 1914 Reageer met quote

Voor een herdenkingsactiviteit i.v.m. wo1 in mijn school, ben ik op zoek naar informatie over de Duitse legereenheden die in de loop van augustus en september 1914 door Aalst trokken en/of er in gevechten en wreedheden t.o.v. burgers verwikkeld zijn geraakt (vooral dat laatste is interessant).

Ik las ondertussen het prima werk van Dirk Meert over de Duitse bezetting en de ooggetuigeverslagen van P. Van Huffel en A. V.D. Heyden, maar veel precieze info over de specifieke legers, divisies en brigades vond ik niet terug.

Kan iemand mij verder op weg helpen (online bronnen, andere werken,...) Ik vind tussen de bomen het bos niet meer.

Bedankt
Erwin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
derwisj

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2013 15:59    Onderwerp: Reageer met quote

Het stadsarchief op de oude vismarkt al eens bezocht? Misschien is daar iets te vinden?
pascal
steireken

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2013 16:48    Onderwerp: Reageer met quote

Merci Pascal.

Op het archief werd vooral verwezen naar de hierboven vermelde werken (waarmee ik geen afbreuk wil doen aan het enthousiasme en de vriendelijkheid van het personeel daar; die mensen waren heel behulpzaam).

Ik ben op zoek naar bronnen waarin de Duitse troepenbeweging van augustus en september in detail beschreven wordt. Misschien kan ik daaruit de info over Aalst afleiden.

Ik weet in elk geval dat de Duitsers massaal via de Brusselse Steenweg in Aalst binnenkwamen en doortrokken naar Frankrijk, Dendermonde en Gent of strategische punten in de stad innamen om dan weer terug te trekken richting Asse, Hekelgem, Moorsel... om dan weer aanvallen uit te voeren op de bruggen...

Ik ga ook contact opnemen met Dirk Meert.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: