Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Bachten de kupe

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
the beno

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2010 22:23    Onderwerp: Bachten de kupe Reageer met quote

Deze lezersbrief stond deze maand in de "Doos Gazette" van Guido Vandermariere:
Quote:
Beste Guido,
Gij verrast mij opnieuw met je doos-gazette van mei; aangenaam om lezen en vol wetenswaardigheden.
Proficiat met je bekroning met het “gulden hamerke”, als het maar geen “hamerslag” was !!!
Enkele opmerkingen en of rechtzettingen: bij K. Papin: R. Pernoud bedoelt met de Pays Bas, de Nederlanden op hun geheel - van de Ems tot de Aa en Grevelingen, dus het hertogdom Brabant was een deel van de Nederlanden.
De uitleg van de oorsprong van „bachten de kupe‟ is origineel, maar is ze juist?
We controleren of in publicaties van geschiedenis, heemkunde, economie, landbouw, waterbeschrijving - Ijzer, er sprake is van “Bachten de kupe” voor 1914 !!!.
Ik weet het niet, maar het is te onderzoeken, het kan via de computer de “bibliografien, o.m; De Wachter‟s repertorium.
Indien het zo is dat Belgische soldaten in 14-18 vrouwen “bachten de kupe”, de waskuip, vonden, is dat werkelijk zeer origineel. Dat deze uitdrukking gemeen goed is geworden als
aanduiding van een hele streek.
Onlangs heb ik een andere uitleg gevonden. Het gebied tussen de Franse grens en de Ijzer, de Ieperlee en de Vleterbeek, is laag gelegen en als een “kuip” tegenover de rest van ons land. Maar al wat dan ten oosten van de Ijzer lag, was dus niet “bachten de kupe !!!!!
Klopt dat ????
Lombardzijde, Westende, Keiem, Leke, Mannekensvere, Beerst liggen dus niet “bachten de kupe”, er lagen daar ook geen soldaten in 14-18 !
Besluit: mooi gevonden “vrouwen bachten de kupe”, maar vermoedelijk onjuist !
Vriendelijke groet,

Weet iemand wat wel juist zou kunnen zijn?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
paldir

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2013 22:09    Onderwerp: Reageer met quote

We zijn nu eind 2013, is er ondertussen duidelijkheid over het feit of er voor 1914 sprake was van Bachten de kupe? Zelf ben ik ook de mening toegedaan dat de naam ontstaan is tijdens de oorlog. De meeste soldaten kenden het plaatselijk dialect niet, na een tijd werden de achtergebleven inwoners de boerkes van bachten de kupe. In Frankrijk gebeurde hetzelfde, daar kregen de picardiers de bijnaam s'ti's. Maar daarmee zijn we er nog niet, als de mensen achter het front, in Alveringem en Leisele en zo, spraken van bachten de kupe, wat bedoelden ze daar dan mee? Ik ben van mening dat de kupe het ondergelopen stuk land is ts de spoorweg en de ijzerdijk.
En als de soldaten bachten de kupe moesten, dan moesten ze naar de eerste linie's van het front, naar de dodengang, of oud stuivekens, of pervijze..
'moei gie morgent bachten de kupe?' het was niet het leukste vooruitzicht ..
zo zie ik het, maar misschien heb ik wel teveel verbeelding en heeft er iemand betere papieren..
groeten!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: