Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Fietsen langs de frontlijn

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 12:57    Onderwerp: Fietsen langs de frontlijn Reageer met quote

Fietsen langs de frontlijn van de Eerste Wereldoorlog
- van Nieuwpoort in België naar Bazel in Zwitserland -

Kees Swart @ 22 Jan 2012 12:04 schreef:
De afgelopen twee jaar ben ik zelf langs de frontlijn gaan fietsen. Het smaakte naar meer. En omdat schrijven over fietsen en fotograferen mijn vak is, heb ik van deze frontlijnroute een uitgebreide fietsgids gemaakt, die zojuist verschenen is.
De hoofdroute is 1050 km lang en voert over rustige wegen en paden. Zo’n 150 km is helemaal autovrij. Lange steile hellingen worden vermeden. In de Vogezen is er de keuze tussen een pittige route met veel cols en een lichter alternatief.
Fietsen langs de frontlijn’ wordt uitgegeven door de Stichting ReCreatief Fietsen. De routegids is volledig in kleur, voorzien van heldere kaarten met een schaal van 1:150.000 en rijk geïllustreerd met foto's. Behalve de routetekst staat in de gids ook een stukje geschiedenis, informatie over bezienswaardigheden onderweg, hoe er te komen per fiets of per trein en een uitgebreide lijst met campings en andere overnachtingsadressen. De fietsgids telt 160 pagina’s en past in elke stuurtas of kaartenhoes.
Deze gids te koop bij (reis)boekhandels (ook in België) en webwinkels. Zie voor meer informatie: www.frontlijnroute.nl

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2012 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk dat deze uitgekomen is! Mijn schoonouders zijn fietsfanaten en hebben op verzoek van de schrijver de route vorig jaar gefietst voordat het boek uitkwam. Hebben hun ervaringen aan hem meegegeven en tips van hen (en eentje van mij..) zijn in de uitgave verwerkt.

Ik begreep dat de Kees Swart aankomend weekend op de Fiets- en Wandelbeurs in de RAI in Amsterdam staat met zijn boek. Betekent dat ik volgende week ook mijn exemplaar heb, met dank aan de schoonouders. Wink

Gr P
hsmeets

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2012 14:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ik loop al lange tijd met de gedachte om te gaan wandelen langs de frontlinie, dit boek zou wel eens een hele mooie start kunnen zijn om serieus een start te gaan maken met dat plan

Snel maar eens aanschaffen

Edit: Besteld Smile
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2012 11:31    Onderwerp: Reageer met quote

Pegoud, als je je boek hebt gekregen van je schoonouders, zou je dan hier willen zetten of het de moeite waard is?
Alvast bedankt.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2012 22:05    Onderwerp: Reageer met quote

Is goed Eric. Als ik hem uit heb, schrijf ik wel een review.

Gr P
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2012 9:33    Onderwerp: Fietsen langs de frontlijn - Kees Swart Reageer met quote

Quote:
Een cultuur-historische fietsroute langs het westelijke front van 1914-1918.

Deze fietsroute loopt door het gebied waar tijdens de Eerste Wereldoorlog het westfront lag. Vier jaar lang deelde dit vastgelopen front België en Frankrijk in tweeën. Bijna 100 jaar later zijn in het landschap nog resten van de frontlinie zichtbaar. Ook heeft elke plek zijn eigen monumenten, herinneringen en verhalen. De verscheidenheid aan cultuur en natuur is hier groot: polders en belforten in Vlaanderen, kathedralen in Picardië, wijngaarden en koolzaadvelden in de Champagne, bossen en bergpassen in de Vogezen, vakwerkhuizen en nog meer wijngaarden in de Elzas. Dit alles maakt het fietsen beslist de moeite waard.

De hoofdroute is 1050 km lang en voert over rustige wegen en paden. Zo’n 150 km is helemaal autovrij. Lange steile hellingen worden vermeden. In de Vogezen is er de keuze tussen een pittige route met veel cols en een lichter alternatief.

De goed verzorgde routegids is volledig in kleur, voorzien van heldere kaarten met een schaal van 1:150.000 en ruim geïllustreerd met foto's. Behalve de routetekst staat in de gids ook een stukje geschiedenis, informatie over bezienswaardigheden onderweg, hoe er te komen per fiets of per trein, voorzieningen onderweg, fietsuitrusting, klimaat en beste reistijd, Franse fietstermen, combineren met andere fietsroutes, nuttige internetadressen, overnachtingsmogelijkheden op campings en in hotels en dergelijke.

Zie ook: www.recreatief-fietsen.nl/frontlijnroute/

Bron: Historiek.net, 5/03/2012
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
hsmeets

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2013 0:10    Onderwerp: Reageer met quote

Na een beetje wikken en wegen heb ik dan nu toch besloten dit draadje een schop omhoog te verkopen Smile

De knoop is vooralsnog doorgehakt en in 2015 gaat het gebeuren..een wandeltocht langs het westelijk front vanaf de vlaamse kust naar zwitserland.

"De baas" is inmiddels op de hoogte van mijn plan en staat daar "positief tegenover" dus de daadwerkelijke voorbereiding is begonnen Cool

Alhoewel ik veel wil zien heb ik me inmiddels gerealiseerd dat als ik alles wil zien de tocht te lang gaat worden en dat dus geen optie is in 4 maanden en zoals een vriend van me opmerkte het gaat niet meer zozeer om de route, als de tocht zelf....

Logistiek gaat dit nog best heel interessant worden qua bevoorrading etc aangezien ik geen heel team & cameraploegen achter me heb staan Wink, maar als bushcrafter heb je niet elke dag een B&B ,camping, Ferme of hotel nodig Wink

grts
Hans
stavrosken

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2014 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

hi RampantBunny

Ik heb vandaag beslist om een deel van de frontlinie af te stappen (door weinig verlof). Dit gaat ook plaatsvinden in 2015. Ik ga tussendoor wel begraafplaatsen en musea mee doorpakken.

Misschien een idee om eens met elkaar te chatten om een route en tips uit te wisselen?

mvg Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hsmeets

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2014 21:13    Onderwerp: Reageer met quote

Van gedachten wisselen is zeker altijd een goed plan, de hoofdroute zal zeker dit boekje zijn, alhoewel ik wel van plan ben er vanaf te wijken nav van tips van anderen om bepaalde wat minder bekende bezienswaardigheden te gaan bekijken.

De route van dit boekje is overigens ook te krijgen voor in je gps, wat voor de wandelaar zeer makkelijk is.

De afgelopen maanden ben ik voornamelijk bezig geweest met logistiek/gear en met gesprekken met mensen die meer ervaring hebben op lange hikes dan ik.

maar dit draadje gaat off topic en ik zou eigenlijk een eigen draadje moeten gaan starten zo onderhand Cool

grts
Hans
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2014 21:18    Onderwerp: Reageer met quote

RampantBunny @ 30 Nov 2013 0:10 schreef:
Logistiek gaat dit nog best heel interessant worden qua bevoorrading etc aangezien ik geen heel team & cameraploegen achter me heb staan Wink

Ik wil wel helpen hoor Embarassed Wink

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
hsmeets

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2014 21:24    Onderwerp: Reageer met quote

shabu @ 11 Mrt 2014 21:18 schreef:
RampantBunny @ 30 Nov 2013 0:10 schreef:
Logistiek gaat dit nog best heel interessant worden qua bevoorrading etc aangezien ik geen heel team & cameraploegen achter me heb staan Wink

Ik wil wel helpen hoor Embarassed Wink

Pas maar op voor je het weet ben je geronseld puh
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2014 22:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga mijn wandelschoenen en kennis van de Franse taal alvast oppoetsen Wink

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: