Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Welke obus is dit? met dubbele geleiderand!

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Je nieuwste aankoop Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Enfield

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2013 19:53    Onderwerp: Welke obus is dit? met dubbele geleiderand! Reageer met quote

Beste allemaal,

dit stuk is reeds jaren in het bezit van een kennis..... hoog tijd dus voor enkele antwoorden op vraagjes ;

Welke obus is dit??
Hoe is het mogelijk dat de onderste geleide-rand gekarteld is terwijl de bovenste maagdelijk glad is gebleven??
Wat wegen dergelijke obussen vol en leeg?? De eigenaars weten niet of dit stuk nog vol is....

Groetend en dank

Bert
Tony
Het is maar 5 kilometer

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2013 20:09    Onderwerp: Re: Welke obus is dit? met dubbele geleiderand! Reageer met quote

Dit is een Belgische schrapnell 7,5 Evil
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail AIM Naam
ulaire

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2013 21:27    Onderwerp: Reageer met quote

Belgische shrapnel is juist, maar dit lijkt mij eerder een 8,7cm. Zeer mooi exemplaar trouwens.

Die voorste drijfband zonder groeven kom je wel vaker tegen. Komt waarschijnlijk doordat die een kleinere diameter heeft. De vraag is natuurlijk hoeveel nut die dan eigenlijk nog had...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tony
Het is maar 5 kilometer

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2013 21:53    Onderwerp: Reageer met quote

ulaire @ 04 Nov 2013 21:27 schreef:
Belgische shrapnel is juist, maar dit lijkt mij eerder een 8,7cm. Zeer mooi exemplaar trouwens.

Die voorste drijfband zonder groeven kom je wel vaker tegen. Komt waarschijnlijk doordat die een kleinere diameter heeft. De vraag is natuurlijk hoeveel nut die dan eigenlijk nog had...

Op foto moeilijk te identificeren, maar meten is weten!!! Dus de bal ligt in het kamp van enfield.
Maar voor zover mijn geheugen nog reikt, is de 7.5 ongeveer 15 cm lang en de 8.7 ongeveer 19 en/of 22cm lang, zonder ontsteker. Smile Enkele jaren terug was dit basis kennis maar ik word ouder. Evil
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail AIM Naam
joery

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2013 6:33    Onderwerp: Reageer met quote

hallo ulaire,

wat tony zegt is juist,dit is een 7,5 cm.
bij de 7,5cm zit de onderste drijfband op 1,5cm.
de bovenste band zit op 10cm.
ook de trechter(ogief) zit bij de 7,5cm op 14cm en heeft totaal lengte zonder ontsteker van 15cm.
als je kijkt op de meetlat naast de schrapnel komen die maten overéén.
bij de 8,7cm zit de bovenste band(slipband) op 12cm en zit de trechter op 18cm en dit stuk heeft een lengte van 192 mm zonder ontsteker.

mvg joery
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2013 8:20    Onderwerp: Reageer met quote

De voorste band is eerder een geleidingsband die zorgt dat het projectiel recht in de loop blijft en heeft dus een diameter van de binnenste rand van de loop.
De achterste is een forceerband die in de trekken (groeven) van de loop past en er voor zorgt dat het projectiel een snel ronddraaiende beweging gaat maken.
Deze heeft dus een iets grotere diameter.
Daarom zijn ze van een 'zacht metaal".
Moest de voorste band dezelfde functie hebben, dan zou het projectiel, bij het vertrek door de druk van de gassen van het kruit, schuin gaan hangen en zo afwijken van zijn baan.
Het projectiel wordt dus tot aan de onderste forceerband in de kamer geduwd alvorens het vertrekt. Rolling Eyes
Bert Barrel

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2013 11:43    Onderwerp: Reageer met quote

Merci voor de vele antwoorden. Ik heb de eigenaar gevraagd om de diameter even op te meten. Deze stuur ik door vanaf ik het resultaat heb... Ik vermoed dat dit stuk dus WOI is?? Iemand enig idee wat hij leeg moet wegen?? Men is er namelijk niet zeker van of hij ontmijnd is...

Groetend

Bert
Enfield

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2013 15:43    Onderwerp: Reageer met quote

Men heeft het stuk even nagemeten en men kwam op een diameter van 7cm, dus het zal dan zoals reeds vermeld een 75mm granaat zijn. Het stuk weegt 2450 gram. Dit lijkt me dus wat weinig voor een schrapnell-granaat die nog vol loden bollen zit, dus indien iemand een andere mening mogen we ervan uitgaan dat hij leeg is????
Een laatste vraag, misschien iets voor het taxatiebureau, maar indien deze kennis het stuk wil verkopen en daar lijkt het wel op, wat is een eerlijke prijs???

Alvast dank

Bert
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2013 16:02    Onderwerp: Reageer met quote

Geen flauw idee, maar als de prijs redelijk is, heb ik wel interesse. Rolling Eyes
Als gewezen artilleur vind ik em wel iets hebben en een "Belg" van de Eerste Wereldoorlog heb ik nog niet. (eentje met dubbele forceerband ontbreekt ook nog) Yvonne blik
Enfield

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2013 8:39    Onderwerp: Reageer met quote

Welke huls hoort er eigenlijk bij dit stuk?? Is een Franse 75mm correct omdat ik her en der lees dat de Belgen ook Franse munitie gebruikten wegens schaarste??

Groeten

Bert
hsmeets

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2013 22:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb volgens mij zoiets in het wild zien liggen afgelopen weekend?...zie hier vierde foto, maar daar hebben beide banden groeven.
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2013 8:26    Onderwerp: Reageer met quote

Dan gaat het hier om een dubbele forceerband en niet om één forceer- en één geleideband.
Deze forceerband is dus luttele mm dikker dan de geleideband. Rolling Eyes
Enfield

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2013 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

Heb de granaat ondertss bij de kennis opgehaald en hem op een Franse 75mm geplaatst wat perfect gaat, alleen is de vraag of dit historisch ook wel correct is... werden Franse 75mm hulzen gebruikt voor Belgische granaten?, Zo niet zal ik een berichtje moeten plaatsen in de rubriek "gezocht" voor een Belgische 75mm huls Cool

bedankt allemaal voor de info en fotoreportage!!

Groeten

Bert
hsmeets

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2013 19:49    Onderwerp: Reageer met quote

Binkske007 @ 21 Nov 2013 8:26 schreef:
Dan gaat het hier om een dubbele forceerband en niet om één forceer- en één geleideband.
Deze forceerband is dus luttele mm dikker dan de geleideband. Rolling Eyes

Dank weer wat geleerd Cool
Enfield

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2013 17:44    Onderwerp: Reageer met quote

Vond deze huls nog in mijn garage...trof hem enkele maanden geleden aan bij een plaatselijke schroothandelaar in het oud-koper. Dacht in eerste instantie dat het een Franse 75mm huls was, maar de hulzen-database op dit forum leerde me dat AFM een Belgisch producent is. Past perfect onder de Belgische granaat, dus weer een mooie aanwinst voor de collectie

Groetend

Bert
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Je nieuwste aankoop Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: