Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Zwarte Soldaten 1914/1918
Ga naar Pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Benny Vinke

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2011 13:58    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een foto in bezit waar de namen zijn bijgeschreven, maar ik denk dat dit Fransen zijn.

Bram1940

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2011 16:29    Onderwerp: Reageer met quote

Of Amerikanen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2011 17:03    Onderwerp: Reageer met quote

Bram1940 @ 04 Feb 2011 16:29 schreef:
Of Amerikanen.

inderdaad, Sammies
Naar boven
vatjan

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2012 9:46    Onderwerp: Reageer met quote

Deze foto zit in de verzameling van een vriend, die me toeliet er een scan van te maken.
Op het bord staat te lezen dat het een groepsfoto is van het: 4e régiment de volontaires, 2e bataillon, 1e compagnie, 1e section, commandant Borsu, Sergeant Baudet; Campagne 1914.

Groeten,
Jan

Naar boven
mercatus

BerichtGeplaatst: 07 Jul 2013 15:29    Onderwerp: Reageer met quote

Gisteren vond ik deze foto(ken) op een beurs in Aalst

duidelijk een zwarte soldaat, maar verder weet ik er niets over.

Deze foto hoorde er ook bij, zelfde formaat en kwaliteit van papier,

mogelijk is één of meerdere van deze soldaten afkomstig uit Essene (Vlaams-Brabant). De mevr. die dit te koop aanbood had enkele zaken (voornamelijk documenten en doodsprentjes) over deze gemeente.
Het verschil in kleur is te wijten aan het inscannen.
A. Depage

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2013 20:09    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag dit boek, dat erg aansluit met dit topic, gezien in de Standaard Boekhandel.

De Grote Oorlog mobiliseerde wereldwijd bijna 65 miljoen mannen. Frankrijk en Groot-Brittannië zetten spahi's, zoeaven, sikhs, tirailleurs, Chinezen en andere koloniale volken in op de slagvelden van West-Europa. In 1915 speelde ook de Belgische regering met het idee om Congolese soldaten te laten overkomen naar de Westhoek. De beslissing was formeel: nee, geen denken aan. Bij rondvraag in 1918 door het leger bleek dat er toch minstens 32 Congolese soldaten in Belgisch uniform hadden meegevochten in Namen, Antwerpen en aan de IJzer.

Heb er eens in gebladerd en het boek lijkt me erg belovend!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
mercatus

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2013 14:35    Onderwerp: Paul Panda Farnana Reageer met quote

Uit 'De Volksstem' van 06/02/1914, bevond zich aan boord van de 'Elisabethville':

Panda, gezegd Farnana Panda, kultuur-overste, derde klas;
Pervijze

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2013 11:06    Onderwerp: Op zoek naar over één van de Congolese Belgische soldaten Reageer met quote

Ik ben op zoek naar meer informatie en vooral identificatie van één van de zwarte Congolese soldaten in Belgische dienst.

Hij was 'boy' van kapitein-commandant Georges Gilson (volgens Patrick Vanleene in 'Op naar de Grote Oorlog' en kwam op die wijze in contact met de twee Britse verpleegsters Knocker en Chisholm die te Pervijze werkten. In 'The cellar house of Pervyse' staat dat hij overleed aan gangreen. Het enige wat ik met zekerheid weet is dat hij Jean Ba(p)tiste zou noemen, familienaam onbekend.

In de lijst van gekende Congolezen bij het Belgisch leger komt dan enkel Jessy Jean Baptiste in aanmerking maar die sneuvelde te Nieuwpoort zoals beschreven in de Legerbode (afbeeldingen elders op deze website).

Iemand enige suggestie over wie het zou kunnen gaan ?

Herman Declerck
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Bram1940

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2013 14:18    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Volgens mij had Patrick Vanleene de verkeerde Congolees voor. De boy van Gilson was immers François Mabilla. Hij sneuvelde tijdens de Slag om Merkem rond 17 maart 1918.

Groeten,
Bram
Naar boven
Pervijze

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2013 7:56    Onderwerp: Reageer met quote

Dat vergemakkelijkt mijn zoektocht niet :

Uit ‘The cellar house of Pervyse’ van Elsie Knocker – blz 217-218

There was a boy from the Congo, personal attendant of one of the officers, a faithful lad who stuck to his master through thick and thin, and many times proved his brave heart. He dashed out and carried the doctor in triumphantly, and when he was examinated they thought his wounds were not serious, and he would live for many a day to continue the work he had done so unweariedly. Alas, gangrene set in and he died.

Bij foto's die ze zelf namen van die zwarte Belgische soldaat staat telkens 'Jean Baptiste' geschreven. De vraag blijft: over wie gaat het hier?
Naar boven
Bram1940

BerichtGeplaatst: 16 Nov 2013 16:27    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Hebben Knocker en Chisholm die naam er bij geschreven of was het Patrick Vanleene die de naam er bij gezet heeft?

Groeten,
Bram
Naar boven
Pervijze

BerichtGeplaatst: 16 Nov 2013 18:12    Onderwerp: Reageer met quote

De naam werd er door Knocker bijgeschreven op foto's uit één van haar albums. Ik kreeg fotocopies van de foto's van Diane Atkinson die ook een boek schreef over beide.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: