Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Regulus 1
Geregistreerd op: 17-7-2005 Berichten: 12471 Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I
|
Geplaatst: 18 Sep 2006 19:58 Onderwerp: Pfalz DXV |
|
|
Pfalz DXV - Foto genomen te Villacoublay - Tijdens evaluatie van het type
De ultieme Pfalz. Snel en zeer manuvreerbaar, sommigen zagen hem op z'n minst als de gelijke of zelfs de betere dan de Fokker DVII, die over het algemeen geprezen werd als het beste toestel uit de Eerste Wereldoorlog.
Het prototype was de DXVf 8364/17 (f slaat op de motor) en deze had meer afgeronde vleugels dan de produktie toestellen.
De seriemotor was de BMW IIIa motor met 185pk. Het toestel was 6.5 meter lang en 8.6 meter breed. Leeg 738 kg en vol 928 kg. Het bereikte 5000 meter in 16 minuten en 6000 meter in 22.5 minuten.
De eigenlijke produktie begon in Oktober 1918 en het schijnt dat een aantal toestellen de depots bereikten, maar geen enkel toestel raakte bij een operationele eenheid.
Ook de Oostenrijks-Hongaarse luchtmacht had sterke interesse in het toestel en wou het graag in licensie produceren.
Ik vraag me zelfs af, en ik ben daar niet alleen in, of dit niet het toestel zou geweest zijn die nog een stuk beter was dan de Fokker DVII en het geen gevaar was geweest voor Fokker dat Pfalz meer en meer de betere toestellen zou produceren...
Het vermelde type testen in de tekst van PG gebeurde op 4 november 1918. _________________ http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/ |
|
Naar boven |
|
 |
Kitboy

|
Geplaatst: 19 Sep 2006 20:28 Onderwerp: |
|
|
Sorry hoor,
maar volgens mij zie ik daar "gewoon" een Pfalz DIII
Groet, Nico
P.s. nu we het daar toch over hebben; een Pfalz DIIIa is ooit gďnterneerd in de Nederlandse luchtmacht. Ik heb er één foto van met oranje bollen. Iemand meer foto's of enig idee van de kleurstelling?
groet, Nico _________________ History is the version of past events that people have decided to agree upon.
Napoleon Bonaparte |
|
Naar boven |
|
 |
Mark II
|
Geplaatst: 19 Sep 2006 21:36 Onderwerp: |
|
|
Ik heb twee foto’s gevonden met het Nederlandse roundel (zie eerste kolom), maar aangezien slechts één Pfalz D.IIIa is geďnterneerd in Nederland zullen het aantal kleurenschema’s wel beperkt zijn gebleven. Het betreft de 1306/18 die is geland op 12 juni 1918 bij Schoondijke. |
|
Naar boven |
|
 |
Mark II
|
Geplaatst: 19 Sep 2006 21:56 Onderwerp: Re: Pfalz DXV |
|
|
Regulus 1 @ 18 Sep 2006 20:58 schreef: | [URL=http://imageshack.us]De seriemotor was de BMW IIIa motor met 185pk. |
Daarnaast werd toch ook nog gebruik gemaakt van een Mercedes D IIIa? |
|
Naar boven |
|
 |
Pegoud Moderator

Geregistreerd op: 28-3-2005 Berichten: 7725 Woonplaats: Land van Maas en Waal
|
Geplaatst: 20 Sep 2006 7:45 Onderwerp: |
|
|
Kan een van jullie die Nederlandse versie plaatsen? Heb ik nog nooit gezien.
Gr P _________________ Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront. |
|
Naar boven |
|
 |
Kitboy

|
Geplaatst: 20 Sep 2006 14:28 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Ik heb twee foto’s gevonden met het Nederlandse roundel (zie eerste kolom), |
Mmh, ik kan kan nergens een foto zien. De foto's die ik heb zijn uit Albatros' Datafile. Twee foto's van het toestel op of vlakbij de plek van noodlanding met Nederlandse lieden er bij en één foto met roundels. Foto is schuin van voren/onderen, dus niet bepaald makkelijk een kleurenschema uit te bepalen. Een eventuele andere foto zou meer dan welkom zijn.
Ik zal proberen de foto's die ik heb te plaatsen binnenkort.
Groet, Nico _________________ History is the version of past events that people have decided to agree upon.
Napoleon Bonaparte |
|
Naar boven |
|
 |
Mark II
|
Geplaatst: 20 Sep 2006 21:00 Onderwerp: |
|
|
Ik zal binnenkort de scanner eens pakken, uiterlijk in het weekend |
|
Naar boven |
|
 |
Mark II
|
Geplaatst: 22 Sep 2006 22:34 Onderwerp: |
|
|
De Pfalz D.IIIa 1306/18
 |
|
Naar boven |
|
 |
Merlijn
|
Geplaatst: 22 Sep 2006 22:51 Onderwerp: |
|
|
Ik heb de onderste foto even iets kleiner gemaakt |
|
Naar boven |
|
 |
Kitboy

|
Geplaatst: 23 Sep 2006 10:27 Onderwerp: |
|
|
Die onderste is inderdaad de DIIIA, had 'm zelf ook al gescand, maar de site waar ik normaal mijn foto's upload werkte gisteren eventjes niet mee. Maar,......die bovenste is een heel ander vliegtuig. Sowieso een tweezitter, Rumpler, LVG, Albatros of iets dergelijks
Groet, Nico _________________ History is the version of past events that people have decided to agree upon.
Napoleon Bonaparte |
|
Naar boven |
|
 |
Mark II
|
Geplaatst: 23 Sep 2006 11:07 Onderwerp: |
|
|
De bovenste foto is een Rumpler C.Ia, ik heb de verkeerde foto ingescand. De goede foto komt eraan. |
|
Naar boven |
|
 |
Mark II
|
Geplaatst: 23 Sep 2006 11:17 Onderwerp: |
|
|
Nu wel de Pfaltz D.IIIa, PF225 van de LVA.
 |
|
Naar boven |
|
 |
Kitboy

|
Geplaatst: 23 Sep 2006 16:01 Onderwerp: |
|
|
Deze laatste foto kende ik nog niet, bedankt!
groet, Nico _________________ History is the version of past events that people have decided to agree upon.
Napoleon Bonaparte |
|
Naar boven |
|
 |
Kitboy

|
Geplaatst: 28 Sep 2006 10:35 Onderwerp: |
|
|
Hierbij twee foto's genomen kort nadat het vliegtuig zijn noodlanding gemaakt had:
De Nederlandse bevolking wist zich er leuk mee uit te dossen.
Schijnbaar vloog dit vliegtuig zonder de bovenste motorpanelen.
Napoleon Bonaparte |
|
Naar boven |
|
 |
darth vader
|
Geplaatst: 17 Mrt 2013 21:03 Onderwerp: |
|
|
miss beetje laat om dit topic nog eens op te halen,
maar ik ben van schoondijke toevallig en hier heeft iemand mij gevraagd een d3 te bouwen als bouwpakket om te gebruiken op diverse scholen hier in de buurt,
maar ze willen hem zo goed mogelijk als de d3 op de foto, weet iemand toevallig de kleur, is het rood of groen? |
|
Naar boven |
|
 |
Pegoud Moderator

|
Geplaatst: 17 Mrt 2013 21:48 Onderwerp: |
|
|
Hallo dv, er zijn vele kleurenschema's gebruikt voor de DIII. Op deze link zie je in elk geval een kit die geheel in rood is uitgevoerd: http://www.jitterbuzz.com/MAN_1931_03.html.
Gr P _________________ Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront. |
|
Naar boven |
|
 |
darth vader
|
Geplaatst: 17 Mrt 2013 22:36 Onderwerp: |
|
|
ja ik weet dat er vele kleuren zijn, dat maakt mijn zoektocht er ook niet makkelijker op mijn modelkit is helemaal rood, maar het toestel kan net zo goed groen zijn geweest,
er moet miss nog wel ergens een officieel rapport zijn waar zou ik dat eventueel kunnen vinden |
|
Naar boven |
|
 |
Pegoud Moderator

|
Geplaatst: 17 Mrt 2013 23:24 Onderwerp: |
|
|
Maar welk toestel bedoel je dan? "Een" DIII is niet perse rood, die kan ook groen, zwart, blauw of wat dan ook zijn geweest. Ik weet wel dat ze zilvergrijs werden afgeleverd door de fabriek. En welke kleuren er daarna op kwamen, hing van de voorkeur van de piloot en/of het eskader af. Tenzij je dus info hebt over dat laatste, is je vraag moeilijk te beantwoorden.
|
Naar boven |
|
 |
darth vader
|
Geplaatst: 17 Mrt 2013 23:32 Onderwerp: |
|
|
het is jasta 20 waar de piloot vloog en de piloot zijn naam was Gefr Heinz Kleineberg |
|
Naar boven |
|
 |
Pegoud Moderator

|
Geplaatst: 21 Mrt 2013 23:27 Onderwerp: |
|
|
Gevonden! Kijk eens dv, op deze pagina zie je onder Volume One 32024 een tiental DIII A's staan. Die van Kleineberg staat er tussen, was bruin met een wit richtingsroer: http://www.hyperscale.com/2011/reviews/decals/pheon32024reviewjf_1.htm
|
Naar boven |
|
 |
darth vader
|
Geplaatst: 26 Mrt 2013 21:55 Onderwerp: |
|
|
wow. super precies wat ik zocht,
helemaal fantastisch super bedankt voor de hulp |
|
Naar boven |
|
 |
Pegoud Moderator

|
Geplaatst: 26 Mrt 2013 22:34 Onderwerp: |
|
|
Graag gedaan, dv. Zet je een fotootje op het forum als 'ie af is?
|
Naar boven |
|
 |
darth vader
|
Geplaatst: 27 Mrt 2013 0:44 Onderwerp: |
|
|
jah tuurlijk komt goed,
maar zal er even bij vermelden ben niet swerelds handigste bouwer dus de foto zal even op zich laten wachten,  |
|
Naar boven |
|
 |
Jorri
|
Geplaatst: 16 Nov 2013 16:20 Onderwerp: |
|
|
Het Duitse toestel droeg een kruis op de romp, echter in Nederlandse dienst, met de oranje bollen op de vleugels, is er niks in de plaats van dit kruis gekomen.
Hoe zouden ze het overschilderd hebben? Door te proberen zo goed mogelijk eenzelfde bruine kleur te vinden? Of door gewoon khaki groen te gebruiken? |
|
Naar boven |
|
 |
|