Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

bunkers in de Franse stellingen nabij de Biesme

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Argonnen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mudra

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2012 21:12    Onderwerp: bunkers in de Franse stellingen nabij de Biesme Reageer met quote

Een tweetal weken terug spendeerde ik een lange namiddag (in feite is een dag eerder geschikt) in een sector die al een tijdje op mijn wenslijst stond, namelijk een deel van de sector tegenover Four de Paris, zuidelijk van van de Biesme, oostelijk van La Placardelle. Onderstaan Frans kaartje toont ongeveer het bereik:

Een selectie van wat er nog aan beton te zien is:

Bunker dichtbij de Biesme aan de voet van een helling met mooie loopgraven. De voorzijde heeft schietopeningen en heeft een treffer gekregen.

Intacte bunker nog toegankelijk. Op de achtergrond, iets zichtbaar, loopt de weg tussen Four de Paris en Lachalade.

Nabij bovenstaande bunker, een volgend stuk beton in een hoek van een bosje, eveneens nog in zeer goede staat. In het bosje is het loopgravenpatroon van toen nog aanwezig.

Bij La Placardelle, aan de rand van een veld, intacte bunker. Openingen (overgroeid) vooraan.

Dezelfde bunker, maar met zicht op de omgeving.

Aan hetzelfde veld, een vernielde bunker, functie is mij helaas niet bekend.

Terug oostelijk van La Placardelle, in een weide bij een mooie boomgaard, intacte bunker. De specifieke uitbouw achteraan (andere zijde) is door de overgroei moeilijk te zien.

Deels beschadigd, een halfboogvormige positie die in oorlogstijd uitkijk moet gegeven hebben op het gebied tussen La Harazée en Four de Paris.

Een stuk boven de eerste bunker zit deze bizarre constructie, volgens bepaalde bronnen een artilleriepositie. De heuvelrug bij La Placardelle omvatte destijds talrijke artilleriestellingen.

Onze afsluiter in de vooravond en visueel minder interessant. Het dak of misschien de "dalle en béton" is niet meer aanwezig.

Wellicht herbergt het gebied aan de Biesme tussen Four de Paris en la Harazée nog wel beton, loopgraven of andere resten. Voer voor één of andere verdere exploratie.

Voor wie dit zelf wil bekijken: de IGN kaart aandachtig eens bekijken...

groeten, Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2012 18:05    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Wim,

Mooie foto's van interessant uitziende bunkers!
Dit gebied heb ik een hele tijd geleden al op de kaart gemarkeerd om eens te bezoeken. Ik wist niet of het interessant zou zijn, maar dat is het aan jou foto's te zien zeer zeker!

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
mudra

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2012 19:43    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Annelies,

Op het gemak is dit een klein dagje stappen (wij hebben deels de mountainbike gebruikt om tijd te winnen). Wij hebben gericht de kaartmarkeringen opgezocht, maar wellicht zijn er nog verdere sporen van artilleriestellingen te zien. De komende maanden is het terug het seizoen om uit te kijken naar zaken in bossen zonder bladerdak en zonder ondergroei. Het is eens iets anders om kort achter het front rond te stappen en de hoogtes rond Four de Paris te zien vanaf de andere zijde.
Indien tijd moet je ook eens rijden via Lachalade naar Futeau. Naast de kerk staat nog een enorme halfronde bunker, naar het schijnt een divisiehoofdkwartier, een ongewone constructie, iets voor een bunkerfreak als jij:

Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2012 20:17    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Wim,

dank voor de fraaie foto's. Mooi inderdaad, het gebied staat bij mij eveneens al wat langer op de nominatie nader bekeken te worden. Wellicht dat ik er over een kleine twee weken nog geraak.
Een en ander is misschien wel goed te combineren met een bezoek aan de (schamele) restanten van de Franse kampementen achter Placardelle, bij Rond Champ.

Hartelijke groeten,
Tommy
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2012 21:12    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Tommy,

Bij Rond Champ was ik nog niet. Je bedoelt wellicht o.a. de resten van een lavoir in één van de campementen aldaar (info die ik, zoals jij wellicht, zag op het Franse forum). Het Franse achterland moet nog wel interessante sporen omvatten, maar het is een wat grijze zone vind ik. Het komt niet veel aan bod. Hierna nog een opname van een Frans campement met "lavabo" in Florent-en-Argonne (bron Ministère de Culture France):

Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2012 21:54    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad Wim,
ik bedoel de resten van onder meer dat lavoir. Zo zou er in het bos van Beauchamp achter Clermont-en-Argonne ook nog een en ander te zien zijn (zeg ik uit mijn hoofd, ik kan er naast zitten maar ik meen hiervan ooit iets gezien te hebben). Ook tussen Vienne-le-Chateau en Vienne-la-Ville zou er nog wat aan bunkers en onderkomens moeten zijn. De kaarten maken daarnaast her en der nog melding van tranchées en ruines, hoewel die laatsten uiteraard niet altijd WO1 hoeven te zijn.

Dat het Franse achterland wat weinig aan bod komt ben ik het wel mee eens. In deze regio aan achterland schiet me overigens zo de nog niet al te lang geleden gerestaureerde "Chapelle des Poilus" te binnen, bij Saint-Thomas-en-Argonne. Heeft niet al te veel van doen met de genoemde bunkers in het Biesme dal, maar wellicht aardig om te vermelden (het is ook weer niet zo heel ver uit de buurt).

Het bezit mooie details, voor wie in de buurt is zeker aardig om eens te bekijken. Er zijn nog oude foto's van.

Verder zijn uiteraard de meer aan het front gelegen zaken bekend als Ravin du Genie, de Courson Abris en diverse bunkers zoals die bij la Harazée. Van de Duitsers is er dan toch wel veel meer overgebleven in het wat verderop gelegen achterland, en dit spreekt daardoor denk ik wat meer tot de verbeelding. Er moet toch ook wel het nodige van de Fransen zijn achtergebleven, wat inderdaad minder gedocumenteerd (en zeker minder opgezocht) lijkt te worden.
Het gebied is ook aangedaan door de Amerikanen voor aanvang van hun offensief eind september 1918. Wat dat betreft ben ik in het uitvoerige, en m.i. zeer lezenswaardige boek van Robert Laplander over de Lost Batallion wel het een en ander aan lokale namen tegengekomen die in deze regio tussen La Harazée en Lachalade te vinden zijn (ik denk o.a. aan la Croix Gentin). Maar of er iets te zien is...?
Ik zal in ieder geval bij mijn volgende verblijf binnenkort eens kijken of ik bij Rond Champ kan komen; wellicht is het een aardige toevoeging aan dit onderwerp.

Tommy
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 01 Okt 2012 10:37    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Wim,

Bedankt voor de tip! Later deze week ben ik weer in de regio en ga deze bunker dan zeker bezoeken.

Hij doet me qua vorm denken aan de Ziegler bunker nabij Ieper, al was deze Duits.

Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 01 Okt 2012 11:46    Onderwerp: Reageer met quote

De Argonne ondergaat een Nederlandse invasie de komende twee weken... Smile

(ten zuidwesten van La Placardelle zelf zijn nog twee bunkers die ik wegens tijdsgebrek niet verifieerde, maar ze staan eveneens op de IGN kaart vermeld)
die nicht mehr sind.
Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2012 11:12    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie foto's weer Smile

Een stukje waar ik zelf nog niet ben geweest...weer een voor het lijstje

En je hebt gelijk het juiste jaargetijde voor de Argone komt er weer aan, helaas zit ik hier nog steeds klem met werk..*mopper de mopper de mopper* Cool

dank!

grts
Hans
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2012 17:47    Onderwerp: Reageer met quote

mudra @ 01 Okt 2012 11:46 schreef:
De Argonne ondergaat een Nederlandse invasie de komende twee weken... Smile

(ten zuidwesten van La Placardelle zelf zijn nog twee bunkers die ik wegens tijdsgebrek niet verifieerde, maar ze staan eveneens op de IGN kaart vermeld)

Welke nummer draagt dat kaartje??
Ik ga het dadelijk bestellen. Cool
mudra

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2012 18:13    Onderwerp: Reageer met quote

IGN Bleu 3012 E

Dit is de standaardkaart voor de Argonse bossen met de onmiddellijke westelijke en oostelijke rand.
die nicht mehr sind.
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2012 18:14    Onderwerp: Reageer met quote

En Annelies en Tommy,

Gevonden wat gepland was ?

groeten, Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2012 20:40    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Wim,

Het is ons helaas niet gelukt om de Franse bunker te bezoeken.
Het weer en vermoeidheid speelde ons wat parten tijdens deze trip.
Maar de bunker blijft op het lijstje staan voor een volgende keer Smile

Gr.
Annelies

Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2012 22:11    Onderwerp: Reageer met quote

Volgend voorjaar ga ik daar maar eens op bunkertocht... ik kende ze niet, maar het was wel te verwachten. Interessant beton! Smile

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2012 17:10    Onderwerp: Reageer met quote

mudra @ 18 Okt 2012 18:14 schreef:
En Annelies en Tommy,

Gevonden wat gepland was ?

groeten, Wim D.

Dag Wim,

de bunker bij Futeau heb ik op een mooie avond wel kunnen bekijken, de Franse linies daar bij Harazée en La Placardelle/Rond Champ heb ik wegens tijdgebrek niet meer kunnen verkennen. Blijven dus weerom staan voor de volgende keer.
Overigens voor de rest voldoende 'conform planning' gezien. Het weer was afgelopen week vrij sneu maar dat kunnen de Argonnen (en de Verdunregio) goed hebben als het op sfeer aankomt...

Tommy
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2013 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Jaartje verder inmiddels Smile
Vorige week een tochtje gemaakt door de ravijnen achter La Placardelle, onder andere nabij het hierboven aangehaalde 'hameau detruit' van Le Rond Champ.
Misschien net buiten het gebied wat Wim in eerste instantie in dit topic heeft getoond (hoewel het maar 1-2 kilometer scheelt), maar omdat het in een paar posts voorbij gekomen is volgen hierbij enkele impressies van dit gebied waar zich enkele Franse kampementen hebben bevonden.

In dit gebied zijn op verschillende plekken kleine uitgehakte abri's te vinden, zoals langs deze bosweg.

De meeste zijn ingestort of nauwelijks te betreden.

Deze abri heeft zowel aan de binnen- als aan de buitenzijde wat metselwerk (zie het rechter venster).

Een eind verder het bos in zijn de zeer schamele restanten van het lavoir van Le Rond Champ terug te zien.

Iets verderop bevindt zich deze voormalige fontein.

Meer richting La Placardelle zelf (nabij Seigneurie Ferme) bevond zich eveneens een lavoir. Het naastgelegen ravijn wordt op de oude Franse stellingkaarten ook "Ravin du Lavoir" genoemd. Op de plek waar deze kaarten het lavoir vermelden staat nu dit gebouwtje van later datum; van een lavoir als bij Rond Champ is niets meer terug te zien.

In het Ravin du Lavoir ziet men hier en daar nog sporen van het kampement; ingestorte tunnelingangen, ingestorte abri's en terrassen.

Afgezien van de enkele, vaak goed verstopte, overblijfselen die men in de voormalige kampen vaker ziet (resten van draadversperringen, flesscherven) is er niet al te veel meer dat herinnert aan het Franse leven in de kampementen achter de frontlijn.

Tommy
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2013 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Tommy,

Dank voor deze toevoeging. Al bij al toch mooie sporen vind ik... (niet alles kan het gehalte van een Ravin du Genie hebben)

Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2013 10:08    Onderwerp: Reageer met quote

Ha Tommy, leuk dat je deze zaken gevonden hebt!
Het zijn interessante overblijfselen, de moeite waard om ook eens te bezoeken.
Mooie foto's ook met een lekker herfstige sfeer Smile

Naar boven
Branco12

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2013 15:30    Onderwerp: Reageer met quote

mooie topic, een hele hoop bunkers is altijd de moeite yummie
Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 21 Okt 2013 19:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik was net weer bezig om te zien of ik volgende maand niet nog even snel die kant op kon gaan. Ik had alleen nog niet helemaal besloten waar ik dit keer zou gaan kijken...nu dus wel Cool

Dank alle bijdragers!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Argonnen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: